Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det är just detta som vänstern inte förstår, men jag tror det finns en dold agenda hos många vänsteranhängare. De vill helt enkelt att andra ska betala för deras levnadskostnader trots att de har råd att betala själva.
Det har inget med solidaritet att göra, bara ren och skär egoism....De som verkligen är fattiga verkar man inte bry sig ett dugg om.
Bruksvärdeshyrorna som finns i gamla hus är redan subventionerade för länge sen så det är inga skattebetalare som betalar för dom nu, däremot kan inte hyresvärden berika sig på samma sätt och ta ut marknadshyror

Marknadshyror ska defenitivt inte införas i 40-tals-80-tals kåkar som ägararna fått subventioner för och byggkostnaden betald till 20-30% förut.
Du skulle kunna förespråka marknadshyror i nyproduktion, thats it. Men där är det redan presumtionshyror på marknadsnivå i princip så who cares.
Och jag, givetvis ska såna som du betala för att alla ska ha lika god boendestandard där vi bygger bostäder i hög kvalite för alla enligt svensk tradition. Bäst i världen. Vällingby och Farsta byggdes på 50-talet i toppenkvalite och väckte omvärldens förundran med dom fina ABC städerna.
Jag har råd att betala marknadshyror men då blir jag fattig istället. Jag vill inte bli fattig eller flytta från stockholm utan ser det som min rättighet att kunna spara 15000 :-/mån när jag lever snålt och jobbar inom tjänstemannajobb. Jag ska ha samma kostnad som dig, antingen något högre för nyproduktion för fastighetsskötaren service eller lägre i äldre fattigt beståndet med låg standard folk har i hyresrätt(som jag renoverar bort själv men det är en annan fråga hehe)
Det enda du bryr dig om fattiga är(när ska du definera fattiga egentligen?)
1. Dom bor långt från ditt område s k Nimby.
2. Dom bor i enklare skjul, trailers, lyhörda ruckel som rasar ihop av en orkan för att få låg hyra i c-läge där dom gråter sig till söms av alla segregations problem och låga standard.
3. Krossa låginkomsttagare, pensionärer, arbetarklassen och ungas möjlighet att kunna spara till ägt boende ifall dom flyttar in i hyresrätt vid 22 års ålder i en stockholms förort.