Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 20:33
  #2905
Medlem
miqqqas avatar
Undrar lite vad det finns för regler kring omorganisering av en verksamhet.

Person x har en tvådelad tjänst, där den tjänsten som tar mest tid ska centraliseras till huvudkontoret. Det är inga konstigheter som jag har förstått det. Den andra delen av personens tjänst vill chefen ta bort och ge till en som ska nyanställas, är en chefstjänst dessutom om det är relevant, och då är frågan om det är ok? Denna andra tjänsten har det inte påkallat MBL-förhandling vilket det har för den första. Dessutom, det har istället erbjudits en annan, sämre, tjänst istället, kan de sänka lönen då?

Kollektivavtal finns, tjänstemannaavtalet för hotell och restaurang. Den nya erbjudna tjänsten är ev på arbetaravtalet.
Citera
2017-01-22, 15:59
  #2906
Medlem
norther1s avatar
Hej FB.

Har under de tre senaste åren varit timanställd, pendlat mellan närpå 100% till lite mer av ett extraknäck där jag jobbar varje lördagkväll samt vid behov. Har alltid trivits med kollegor och arbetet i helhet tills ett par månader innan årsskiftet. Anledningen bakom detta är en ny chef som ställer orimliga krav på oss samt det faktum att det sker konstanta förändringar, vilket gör att man måste lägga ner alldeles för mycket tid utanför arbetstid för att hänga med. Väl på jobbet felar mycket och det är konstant stress från början till slut. Känns sammanfattningsvis fruktansvärt att jobba på detta ställe, och får stor ångest bara vid tanken att man ska komma tillbaka. Av dessa anledningar vill jag säga upp mig.


Men nu är det dock så att jag tackat ja till att jobba vidare varann lördag i cirka tre månader till. Tänker att jag är timanställd och bör kunna säga upp mig på dan, men samtidigt har jag god kontakt med personalansvarige och vill inte bränna broar med denne. Tänkte därav rådfråga med er hur jag på bästa sätt ska säga upp mig.


Gokväll
Citera
2017-01-23, 18:08
  #2907
Medlem
norther1s avatar
Följaktligen, är det OK att säga upp sig över telefon?
Citera
2017-01-27, 08:39
  #2908
Medlem
Hallå på er.
En fråga till ni som kan..
Jag tänker säga upp mej på måndag 30 januari och jag har en månads uppsägningstid, räknar man arbets dagar då eller kör man bara 30 dagar framåt.
För 30:e feb finns ju inte.
Citera
2017-01-29, 02:57
  #2909
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Är anställd som vikarie på 80 % men arbetar 100 %. Är schemalagd 07-13.45 varje dag men arbetar precis som de fast anställda 07-15.30 ungefär.

Tiden jag arbetar utöver min schemalagda dag får jag dock betalt för, fyller varje dag i hur mycket jag arbetat efter jag enligt schemat slutat.
Däremot så får jag ju bara 80 % av en 80%-ig lön när jag är sjuk, jämfört med de fast anställda som får 80 % av en 100%-ig lön. Detta har inneburit att jag tvingats arbeta med feber då sjukersättningen blir ett skämt då det som sagt är 80 % på min 80%-iga skitlön.

Dessutom så antar jag att inbetalningarna till min tjänstepension ifrån arbetsgivaren endast är baserat på en 80%-ig anställning trots att jag som sagt arbetar 100 %.

Tycker detta känns jävligt fult, enligt chefen tror HR/de högsta hönsen att "man hinner på 80 %" vilket är skitsnack, det är omöjligt på min arbetsplats - du blir aldrig klar med dagens arbetsuppgift under tiden 07-13:45 utan du arbetar till ungefär 15:30.

Arbetsgivaren har kollektivavtal, är statligt ägt och jag är fackligt ansluten. Är det här vanligt förekommande/kutym?
Citera
2017-01-29, 09:30
  #2910
Medlem
Hej!
Jag jobbar som kassa/informations personal på Media Martk. Har ett vikariat på 75% och är ganska nöjd med mina arbetstider. Jag vet att Media Markt har kollektivavtal men är osäker på vad som gäller då jag inte kan fråga min chef.
Jag har två frågor angående arbetstider och en fråga om diskriminering.

Nästa vecka kommer vi ha ett varuhus möte innan butiken öppnar. Normalt sätt så börjar vi 09:45 men nu ska vi börja 08:00 istället. Dagen innan vi börjar 08 så slutar jag 20:30. Jag åker buss och är inte hemma för än 22:00 och på morgonen måste jag gå hemifrån kl 06:00 för att vara på jobbet till 08.
Räknas min resa som dagsvila? Jag kommer vara hemma i ca 8 Tim innan jag måste åka till jobbet igen men om man räknar från när jag slutar tills jag börjar så är jag "ledig" i 11:30 Tim.
Finns det några regler gällande vila?

Sen har jag en fråga om raster. När jag jobbar ett helpass 09:45-20:30 så har jag 1 Tim lunch rast. Oftast mellan 12-13 eller 13-14, ibland mellan 14-15 om man har tur. (Detta tycker jag är väldigt tidigt men kan inte klaga på det, har redan försökt ett flertal gånger) Enligt mallen som sitter på väggen i personal rummet så ska man ha 45 min + 15 min. Jag tolkar det som om jag ska ha 45 min lunch rast och den 15 min senare mot eftermiddagen. Tänker jag fel eller gör min arbets plats fel? Finns det regler för raster eller bara riktlinjer som är bra att följa?

Och till sist vill jag veta om min arbetsplats har rätt till att neka mig att färga mitt hår. Jag vill färga mitt hår i konstiga färger som lila, grönt eller rosa. Jag hade ofärgat hår när jag sökte jobbet för det är lättare att hitta ett jobb om man ser "normal" ut.
Många på jobbet har tatueringar och piercingar, det verkar det inte vara något fel på men när jag frågade om jag fick färga mitt hår lila så sa de nej. Har Media Markt rätt att säga nej till det? Det känns som diskriminering då det är min kropp och vilken hårfärg jag har är väl mitt beslut?
Citera
2017-01-29, 11:59
  #2911
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBllaacckkiiee
Nästa vecka kommer vi ha ett varuhus möte innan butiken öppnar. Normalt sätt så börjar vi 09:45 men nu ska vi börja 08:00 istället. Dagen innan vi börjar 08 så slutar jag 20:30. Jag åker buss och är inte hemma för än 22:00 och på morgonen måste jag gå hemifrån kl 06:00 för att vara på jobbet till 08.
Räknas min resa som dagsvila? Jag kommer vara hemma i ca 8 Tim innan jag måste åka till jobbet igen men om man räknar från när jag slutar tills jag börjar så är jag "ledig" i 11:30 Tim.
Finns det några regler gällande vila?
Ja, sammanhängande dygnsvila på 11 timmar enligt 13 § arbetstidslagen. Kan dock avtalas bort genom kollektivavtal men ej aktuellt här. Restid från och till jobb räknas i ditt fall inte som arbetstid.
__________________
Senast redigerad av Samizdat 2017-01-29 kl. 12:02.
Citera
2017-01-30, 17:19
  #2912
Medlem
norther1s avatar
Hallo. Ansökte för drygt en månad sen att jag skulle vara ledig under en helg mitten av februari. Är timanställd, och detta var cirka innan schemat både satts och släppts. Ändå såg jag då att jag blivit schemalagd på denna helg som jag sagt till att jag behövde vara ledig på. Chefen säger att det är upp till mig att få tag på en ersättare, vilket jag hittills inte har lyckats med. Är timanställd på detta ställe och jobbar cirka två helger i månaden. Detta kan väl inte vara korrekt av honom?
Citera
2017-02-13, 00:43
  #2913
Medlem
MrEchozs avatar
Skall säga upp mig snart och när jag kollar på mitt kontrakt och fick nu se att det står uppsägning: provanställning 6 månader och efteråt inom anställningstidens ram tillämpas en uppsägningstid på 1 månad.

Trodde det var 2 veckors uppsägningstid därför har jag tänkt vänta lite med att säga upp mig, men nu verkar det ju va så att det är 1 mån.
Men hur blir det då om jag är provanställd from 050316 tom 040317, och tiden för 1 mån redan har börjat ticka iväg? Behöver jag ens säga upp mig iom att det står på kontraktet att jag är anställd tom 4/3? övergår anställningen automatiskt till fast trots att jag inte vill det om vi båda skulle vara tysta om anställnings tidens slut och att jag fortfarande står på schemat efter den 4/3?
Citera
2017-02-13, 00:49
  #2914
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Skall säga upp mig snart och när jag kollar på mitt kontrakt och fick nu se att det står uppsägning: provanställning 6 månader och efteråt inom anställningstidens ram tillämpas en uppsägningstid på 1 månad.
Under provanställningen är det två veckor (fast som arbetstagare kan du gå på dagen om du skulle vilja). Efter att provanställningen övergått till en tillsvidareanställning är uppsägningstiden en månad.
Citat:
Men hur blir det då om jag är provanställd from 050316 tom 040317
Provanställd kan man normalt sett bara vara i 6 månader.
Citat:
Behöver jag ens säga upp mig iom att det står på kontraktet att jag är anställd tom 4/3? övergår anställningen automatiskt till fast trots att jag inte vill det om vi båda skulle vara tysta om anställnings tidens slut och att jag fortfarande står på schemat efter den 4/3?
Ja. Ja. Om du inte vill vara anställd där ska du så klart meddela det - arbetsgivare är inte tankeläsare.
Citera
2017-02-13, 20:51
  #2915
Medlem
Fredrik81s avatar
Hej!

Jobbar som säljare i en utställning. Vi är 3 personer som jobbar 100%. 6 st extra/ helg extra.

Idag ringde min chef och sa att vårt företag behöver spara pengar och att vi därför måste minska våra öppettider. Han visste inte i dagsläget hur detta kommer påverka just mig.

Tänker att eftersom vi minskar våra ord. Öppettider så minskar också mitt ob-tillägg.
(Stänger 19 mån-fre samt 10-17 lör-sön för tillfället).

Han trodde att det skulle bli fackliga förhandlingar med Handels.

Hur funkar det. Kommer alla få gå ner i tid oavsett heltid/deltid. Eller kommer den/ dom som är sist anställda att få sluta?

Mvh Fredrik
Citera
2017-02-19, 21:08
  #2916
Medlem
injections avatar
Det är så här att jag började jobba på en budbils firma för ungefär en halv månad sen, blev medlem i A kassa men inte facket, dumt jag vet, men jag ville avvakta lite.
Jag arbetade bra men råkade skrapa bilen och fick sparken på grund av det, för att arbetsgivaren sa att jag skulle betala självrisk men jag sa att jag inte skulle göra det och så gav han mig sparken han sa bara idag jobbar du inte mer, det funkar inte så bla bla. Han ska göra avdrag från mitt lön för bilen och det är det. Är riktigt ledsen över det hela, jag vet inte vad jag ska göra och vem jag ska vända mig till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback