2016-05-23, 15:38
Medlem
Hur länge får man max jobba per dag och hur mycket rast får man max ha?
2016-05-23, 17:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hur länge får man max jobba per dag och hur mycket rast får man max ha?
Arbetstidslagen är full av undantag och kan dessutom förändras i stora delar av kollektivavtal, men givet att dygnsvilan normalt ska vara 11 timmar per 24-timmarsperiod kan man i kortare perioder arbeta upp till 13 timmar per 24-timmarsperiod. Iom att man kan trixa med perioderna och lägga viloperioden i början av den första och i slutet av den andra går det säkert klämma in ännu fler timmar inom lagens råmärken, i vart fall vid enstaka tillfällen.

Rast får man naturligtvis ha hur mycket som helst, vid 100% rast kallas det arbetslöshet eller riksdagsarbete.
2016-05-25, 11:01
Medlem
Beskrivning av problem:
Timanställd som kassörska på stormarknad. Har 20 obetalda semesterdagar per år men tänkte inte åka bort något längre i sommar. Skulle dock vilja dra iväg i 1 dag.

Frågeställning:
Och min fråga är då måste jag ta ut den som en semesterdag eller räcker det att jag bara tackar nej till pass den dagen?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
KFO Handels stormarknad
2016-05-25, 21:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marieajonsson
Beskrivning av problem:
Timanställd som kassörska på stormarknad. Har 20 obetalda semesterdagar per år men tänkte inte åka bort något längre i sommar. Skulle dock vilja dra iväg i 1 dag.

Frågeställning:
Och min fråga är då måste jag ta ut den som en semesterdag eller räcker det att jag bara tackar nej till pass den dagen?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
KFO Handels stormarknad

Det beror på hur ditt anställningsavtal är formulerat.

Timanställning finns inte som anställningsform.

Du har visstidsanställd eller tillsvidareanställd. Då skall din arbetstid vara preciserad och du får i samverkan med din arbetsgivare ansöka om semester. Det är inte säkert det blir när det passar dig.

Mer troligt har du ospecificerad arbetstid i ditt anställningskontrakt. Det kanske till och med står timanställd. Då har du en intermittenta anställning.

Då uppstår ett ny anställning vid varje arbetspass. Du kan tacka nej och behöver inte använda någon semester. Det är tveksamt om du ens har någon semester enligt avtal.

- Den intermittenta anställningen som pågår vecka ut och vecka in oavbrutet är inte någon tillåten anställningsform. Trots det är den mycket vanligt förekommande också inom avtalsområden där den inte är tillåten.

"Timanställning"
Så kallad "timanställning" finns inte som giltig anställningsform enligt lagen. "Timanställning" finns inte heller i våra kollektivavtal. Däremot finns det ofta inga regler för hur kort en visstidsanställning kan vara. Blir man exempelvis anställd för att arbeta tre timmar en dag och ytterligare tre timmar nästa dag, är detta rent arbetsrättsligt två olika visstidsanställningar.
Ändå tillämpar många arbetsgivare "timanställning". Det innebär vanligen att du ska vara tillgänglig vissa fasta arbetstider, oftast heltid, men den faktiska arbetstiden bestäms efter arbetsgivarens behov. Personer som är "timanställda" får lön bara efter faktisk arbetstid, och inte när de inte har arbetsuppgifter.
"Timanställning" är ett osäkert sätt att arbeta på i och med att du på förhand inte vet när och hur mycket du ska arbeta, men ändå tvingas vara beredd på att arbeta.
2016-05-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror på hur ditt anställningsavtal är formulerat.

Timanställning finns inte som anställningsform.

Du har visstidsanställd eller tillsvidareanställd. Då skall din arbetstid vara preciserad och du får i samverkan med din arbetsgivare ansöka om semester. Det är inte säkert det blir när det passar dig.

Mer troligt har du ospecificerad arbetstid i ditt anställningskontrakt. Det kanske till och med står timanställd. Då har du en intermittenta anställning.

Då uppstår ett ny anställning vid varje arbetspass. Du kan tacka nej och behöver inte använda någon semester. Det är tveksamt om du ens har någon semester enligt avtal.

- Den intermittenta anställningen som pågår vecka ut och vecka in oavbrutet är inte någon tillåten anställningsform. Trots det är den mycket vanligt förekommande också inom avtalsområden där den inte är tillåten.

"Timanställning"
Så kallad "timanställning" finns inte som giltig anställningsform enligt lagen. "Timanställning" finns inte heller i våra kollektivavtal. Däremot finns det ofta inga regler för hur kort en visstidsanställning kan vara. Blir man exempelvis anställd för att arbeta tre timmar en dag och ytterligare tre timmar nästa dag, är detta rent arbetsrättsligt två olika visstidsanställningar.
Ändå tillämpar många arbetsgivare "timanställning". Det innebär vanligen att du ska vara tillgänglig vissa fasta arbetstider, oftast heltid, men den faktiska arbetstiden bestäms efter arbetsgivarens behov. Personer som är "timanställda" får lön bara efter faktisk arbetstid, och inte när de inte har arbetsuppgifter.
"Timanställning" är ett osäkert sätt att arbeta på i och med att du på förhand inte vet när och hur mycket du ska arbeta, men ändå tvingas vara beredd på att arbeta.

Tack för svar!

På mitt kontrakt står det allmän visstid, deltid.
Under arbetstid står det 3 timmar i genomsnitt per vecka (jobbar ca 20)
På semesterrätt står det:
anställning mindre än 3 månader, ingen rätt till semester
anställning mer än 3 månader, 25 semesterdagar på annan tid än jun-aug.
Vet inte vilket som gäller mig då jag varit anställd i mer än ett år men skriver kontakt på en månad i taget.
Under allt detta står det "Anställning sker vid varje enskilt tillfälle enligt bilaga".
Komplicerat men enligt ditt svar så antar jag då att jag bara tackar nej till passet och får sen "skylla mig själv" om det inte ringer i telefonen nästa dag?
2016-05-25, 23:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marieajonsson
Tack för svar!

På mitt kontrakt står det allmän visstid, deltid.
Under arbetstid står det 3 timmar i genomsnitt per vecka (jobbar ca 20)
På semesterrätt står det:
anställning mindre än 3 månader, ingen rätt till semester
anställning mer än 3 månader, 25 semesterdagar på annan tid än jun-aug.
Vet inte vilket som gäller mig då jag varit anställd i mer än ett år men skriver kontakt på en månad i taget.
Under allt detta står det "Anställning sker vid varje enskilt tillfälle enligt bilaga".
Komplicerat men enligt ditt svar så antar jag då att jag bara tackar nej till passet och får sen "skylla mig själv" om det inte ringer i telefonen nästa dag?
Du har uppfattat Diablo korrekt. Det är exakt så intermittenta anställningar fungerar.
2016-05-26, 17:37
Medlem
Foxiess avatar
Har en liten fundering.

Skrev idag anställningsavtal med ett företag, på avtalet så står mina föräldrars address. Höll mig för att säga något...

Nu är jag och besöker mina föräldrar ibland, så om det skulle skickas brev dit är det inget problem.

Men är detta lagligt, eller något som kan ställa till med problem?
Alltså att angivna address på mitt anställningsavtal inte är min folkbokförda address.

Jobbet sträcker sig fram till vintern.
2016-05-26, 17:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Har en liten fundering.

Skrev idag anställningsavtal med ett företag, på avtalet så står mina föräldrars address. Höll mig för att säga något...

Nu är jag och besöker mina föräldrar ibland, så om det skulle skickas brev dit är det inget problem.

Alltså att angivna address på mitt anställningsavtal inte är min folkbokförda address.

Varför inte säga något? Det är väl bättre att post etc kommer rätt från din arbetsgivare.
Det blir bara krångligare för dig själv. Men fel adress är inget som påverkar din anställning.
2016-06-02, 16:58
Medlem
AlliserThornes avatar
Beskrivning av problem: sade upp mig 5 dagar innan prövotiden gick ut, sen säger man att jag har 14 dagars uppsägningstid.

Frågeställning: har jag rätt till att sluta direkt när kontraktet gått ut eller har uppsägningstid utöver det bestämda slutdatumet för min prövotid?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket: Handels
2016-06-02, 17:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlliserThorne
Beskrivning av problem: sade upp mig 5 dagar innan prövotiden gick ut, sen säger man att jag har 14 dagars uppsägningstid.

Frågeställning: har jag rätt till att sluta direkt när kontraktet gått ut eller har uppsägningstid utöver det bestämda slutdatumet för min prövotid?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket: Handels
Vid provanställning finns egentligen ingen uppsägningstid men arbetsgivaren måste varsla 14 dagar innan en provanställning avslutas. Som arbetstagare kan man enligt lagen säga tack och adjö när som helst under prövotiden och gå samma dag. En del kollektivavtal har dock förhandlat så att även arbetstagaren måste varsla, i bland till och med en hel månad innan. Oavsett vilket så kan ett för sent varsel inte leda till att provanställningen blir längre än den avtalade, i AD 2003:115 konstaterades att anställningen avslutades trots sent varsel. I övrigt är wikipedia rätt uppdaterade och utförliga om anställningsformen https://sv.wikipedia.org/wiki/Provanst%C3%A4llning

EDIT: Hittade avtalet inom detaljhandel och skrivningarna är nog lika i alla Handels avtal.
Citat:
mom 2 Provanställning
Provanställning upphör 14 dagar efter det att någondera parten lämnat skriftlig underrättelse om det. Har sådan underrättelse inte lämnats senast 14 dagar före provanställningstidens utgång gäller för den fortsatta anställningen vad som följer av lagen om anställningsskydd.
http://modebutikerna.se/wp-content/uploads/2014/01/Detaljhandelsavtal-2013-2016.pdf
Ja, i handels avtal måste båda parter varsla och innebörden verkar faktiskt vara den din AG påstår, dvs att du måste jobba hela varselperioden.
Senast redigerad av Brain Damage 2016-06-02 kl. 17:20.
2016-06-02, 23:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Har en liten fundering.

Varför har du angett fel adress? Du kan i princip hamna i bekymmer med t ex Skatteverket om du av någon anledning behöver göra avdrag för egen bil (till och från jobbet).

Det finns också en arbetsrättslig aspekt där uppgifter om din adress kan ligga till grund för arbetsgivarens försäkring för dig som arbetstagare.
2016-06-03, 23:43
Medlem
Lethatfoxs avatar
Hej, har en fråga angående min nuvarande anställningsform samt vilken uppsägningstid jag kan förvänta mig i det fall jag väljer att be om entledigande.

Mitt ordinarie kontrakt anger att jag arbetar under formen "Provanställning (HRF högst 8 mån.)", men om en vecka framåt gäller ett tillfälligt ändringskontrakt som stipulerar anställningsformen som "Semestervikariat, t o m angivet datum tre månader framåt).

Kan jag betrakta mig själv som "provanställd" även under dessa tre månaderna med en uppsägningstid á 14 dagar eller som buden vikarie tills vikariatet löper ut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in