Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-31, 09:30
Medlem
Ålens avatar
Tack Niklas-P, Noicer och Lawnmover för att ni delar med er av era olika infallsvinklar i fallet.

Huvudet saknades. Varför tror ni? För att försvåra identifikationen av likdelarna?

En jävligt intressant grej är om man under panik kan genomföra en tekniskt skicklig styckning. Vana av dyklika saker ligger kanske inte bara i rent kunnande utan också i om man kan hålla huvudet kallt och i lugn och ro stycka.

Och finns det något om vad för slags verktyg som använts vid styckningen? Det här borde väl finnas uppgifter på? Eller kunde man inte se det? Eller sket man i det?

Styckningsverktygen skulle kunna säga mycket om vad för person/personer som gjorde det. En sketen morakniv, ja, då är det ju knepigt. Men om mer avancerade kirurgiska instrument använts kan man nog skriva av de allra flesta grovt kriminella som rör sig på gatan.

Påminner förresten inte styckningen av hur man styckar djur? Jag har varit om det, och då delar man på köttdelar och inälvor och avlägsnar huvud. Var det så innehållen i säckarna såg ut, köttiga delar respektive inälvsdelar? Finns det några uppgifter som tyder på att kroppen tömts på blod innan styckning?

Jag läser mycket om olika misstänkta, men känns som det är bakvänt att börja där innan man fått en bild av hur brottet och inte minst då styckningen gått till. Fokus på den och den personen eller personerna blir ju helt värdelös utan att känna till brottets tillvägagångssätt.
Senast redigerad av Ålen 2016-05-31 kl. 09:56.
Citera
2016-05-31, 10:12
Medlem
Flera goda synpunkter o frågor!
Eftersom Eremona sitter på FUPen i målet så kan du nog därifrån få svar om sty.metod, verktyg osv.
MEN; varför börja med att göra en GM.profil gnm att lista ut Modus Operandi, inkl. verktyg? Det gör man väl, när man är helt utan "suspects"? I detta fall fanns det ju personer runt offret, som aldrig kollades. Till leda får vi numera läsa här, att den eller den kan Inte ha varit skyldig. ÄR det så som även polisen ska jobba?? Bakom ryggen på Vinof eller Robban, just där gömde sig kanske den verklige mördaren?
Fy faen för tokar som bara mal om var vi ska leta - och framförallt om var vi INTE får leta.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Tack Niklas-P, Noicer och Lawnmover för att ni delar med er av era olika infallsvinklar i fallet.

Huvudet saknades. Varför tror ni? För att försvåra identifikationen av likdelarna?

En jävligt intressant grej är om man under panik kan genomföra en tekniskt skicklig styckning. Vana av dyklika saker ligger kanske inte bara i rent kunnande utan också i om man kan hålla huvudet kallt och i lugn och ro stycka.

Och finns det något om vad för slags verktyg som använts vid styckningen? Det här borde väl finnas uppgifter på? Eller kunde man inte se det? Eller sket man i det?

Styckningsverktygen skulle kunna säga mycket om vad för person/personer som gjorde det. En sketen morakniv, ja, då är det ju knepigt. Men om mer avancerade kirurgiska instrument använts kan man nog skriva av de allra flesta grovt kriminella som rör sig på gatan.

Påminner förresten inte styckningen av hur man styckar djur? Jag har varit om det, och då delar man på köttdelar och inälvor och avlägsnar huvud. Var det så innehållen i säckarna såg ut, köttiga delar respektive inälvsdelar? Finns det några uppgifter som tyder på att kroppen tömts på blod innan styckning?

Jag läser mycket om olika misstänkta, men känns som det är bakvänt att börja där innan man fått en bild av hur brottet och inte minst då styckningen gått till. Fokus på den och den personen eller personerna blir ju helt värdelös utan att känna till brottets tillvägagångssätt.
Citera
2016-05-31, 11:34
Medlem
[quote=heeoo|57431325]
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor

Oja! Skulle väldigt gärna vilja veta vad dotterns tankar om det hela är idag, och hur hon ser på sin pappa, har hon sett när Leif GW Persson säger sig vara övertygad om deras oskuld, fan vad mycket man vill veta som man aldrig kommer få reda på...
Jo, det är så mycket man vill veta (om fallet).
Eftersom denna bizarra Styckmordsoppa främst är ren underhållning för en blaserad "publik", så är det ju fullt möjligt att det någon gång dyker upp ännu "ett underhållningsmoment"; Nämligen sedan TA;s dotter sedan 830101 helt plötsligt bringas till insikt om att hon - när hon var 2-3 år gammal - "kidnappades" till att medverka i en statlig (rättslig) skenprocess.
KANSKE får vi då se "liten Cajsa", sittades i en MorgonTVsoffa, berättandes om hur det känns?
Citera
2016-05-31, 12:07
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heeoo
Fan du verkar ha rätt bra koll, skulle gärna höra mer från dig om du orkar!

Vad är du för "Stalker" som är intresserad av mamman och dotterns nuvarande liv med skyddad identitet. Tycker du inte att dom lidit nog. Dom har fått skyddad identitet för att slippa "Paparazziz" som du att snoka och snaska i deras liv.

Att juridiska etablicemanget i daCostafallet reagerade och beslutade som dom gjorde kanske inte var så konstigt om man läser följande teori om hur det kunde gått till som för mig verkar som det mest troliga.
Att allmänläkaren och hans kompis obducenten blev högvilt bland utredare anser jag dom hade fog för, genom att allt dom misstänktes för var rena skolexemplet på hur mördare/styckare är de mest sannolika gärningsmännen.

Läkarna har enligt vittnen köpt sex av drogpåverkade horor på Malmskillnadssgatan.
Allmänläkaren forskade om droger (Kan ha med saken att göra)

Läkarna hade styckvana och nycklar till världens bästa mord och styckningsanläggning Rättsmedicin (Som ligger mitt emellan fyndplatserna FP1 och FP2)

En enkel och mycket sannolik teori är att man lockade ner daCosta till Rättsmedicin där man med en överdos njöt av hon domnade och dog bort, samtidigt som man ägnade sig åt sexuell njutning när man styckade kroppen (Det som tyder på detta, är att man skar bort det ena bröstet och könsorganet och det hade man ingen som helst anledning att göra förutom av sexuell njutnings skull. Drogforskningen kan också ha med styckningsritualen att göra.
Att säckarna hittades på varsin sida om mord och styckningsplatsen kan ha att göra med att ena läkaren bodde på Kungsholmen och den andre i Täby Kyrkby som tog med sig ett par säckar var på väg hem.

Båda läkarna blev dömda för att ha styckat daCosta men frikändes på grund av en löjlig preskriberingslag.
I mina ögon är dom fortfarande de mest sannolika gärningsmännen, men det lär vi aldrig få reda på.
Vad vi än tycker så måste anhöriga få leva sina liv utan att trackaseras av stalkerpaparazzis som fortarande vill snaska i de anhörigas liv.

Denna min teori är god som någon annan tills motsatsen bevisats.
Citera
2016-05-31, 12:16
Medlem
Det kan finnas en helt annan förklaring till att både Christina o cajsa Allgen gömdes undan från det allmännas blickar (gnm den tekniska lösningen Skyddad ID);
Skyddande av Brottslingar! I landet absurdistan var och är nämligen allt möjligt. Ju perversare, desto möjligare är det.
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Vad är du för "Stalker" som är intresserad av mamman och dotterns nuvarande liv med skyddad identitet. Tycker du inte att dom lidit nog. Dom har fått skyddad identitet för att slippa "Paparazziz" som du att snoka och snaska i deras liv.

Att juridiska etablicemanget i daCostafallet reagerade och beslutade som dom gjorde kanske inte var så konstigt om man läser följande teori om hur det kunde gått till som för mig verkar som det mest troliga.
Att allmänläkaren och hans kompis obducenten blev högvilt bland utredare anser jag dom hade fog för, genom att allt dom misstänktes för var rena skolexemplet på hur mördare/styckare är de mest sannolika gärningsmännen.

Läkarna har enligt vittnen köpt sex av drogpåverkade horor på Malmskillnadssgatan.

Läkarna hade styckvana och nycklar till världens bästa mord och styckningsanläggning Rättsmedicin (Som ligger mitt emellan fyndplatserna FP1 och FP2)

En enkel och mycket sannolik teori är att man lockade ner daCosta till Rättsmedicin där man med en överdos njöt av hon domnade och dog bort, samtidigt som man ägnade sig åt sexuell njutning när man styckade kroppen (Det som tyder på detta, är att man skar bort det ena bröstet och könsorganet och det hade man ingen som helst anledning att göra förutom av sexuell njutnings skull. Drogforskningen kan också ha med styckningsritualen att göra.
Att säckarna hittades på varsin sida om mord och styckningsplatsen kan ha att göra med att ena läkaren bodde på Kungsholmen och den andre i Täby Kyrkby som tog med sig ett par säckar var på väg hem.

Båda läkarna blev dömda för att ha styckat daCosta men frikändes på grund av en löjlig preskriberingslag.
I mina ögon är dom fortfarande de mest sannolika gärningsmännen, men det lär vi aldrig få reda på.
Vad vi än tycker så måste anhöriga få leva sina liv utan att trackaseras av stalkerpaparazzis som fortarande vill snaska i de anhörigas liv.

Citera
2016-05-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL

Bara nyfiken, så enkelt är det, men du får väl tycka vad du vill grinolle! Sen vet jag inte å andra sidan om jag tycker mamman har lidit så mycket, tycker nog allmänläkaren och obducenten har fått lida mer faktiskt, mamman tycker jag bara verkar psykiskt sjuk...
Senast redigerad av heeoo 2016-05-31 kl. 14:32.
Citera
2016-05-31, 16:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen

Anledningen till att huvudet saknades beror antagligen på att halsen var tvungen att avlägsnas pga skador på denna, det är mkt ovanligt förresten i styckmordssammanhang att en hals skärs av så pass tätt intill bålen som i det här fallet. I de allra flesta fall så skedde avskiljandet högre upp på halsen, det här kan i teorin vara GM:s "signatur" så vi bör nog leta efter ett likadant handhavande i eventuellt andra sammanhang. Ingenting tyder hur som helst på att GM försökte dölja offrets identitet, händerna satt ju kvar och fingeravtryck känner alla människor till.

Vi behöver inte heller utgå ifrån att GM greps av panik men ett rejält större överraskningsmoment infann nog sig när offret helt plötsligt avled. I teorin så grips nog knappast en person som är van att hantera döda kroppar eller som är van att använda skarpa redskap i samband med operationer och liknande av panik i första taget när GM inser att en styckning är det enda sättet att undvika upptäckt, det tekniska kunnandet och den yrkesmässiga vanan tar nog överhanden över rädslan i ett sådant fall. Ingen vet heller med bestämdhet vilka verktyg som användes vid styckningen, den dåvarande chefen för polisens tekniska rotel höll för troligt att det hade använts huggmejsel, preparatkniv eller skalpell vid styckningen men det finns som bekant olika tankar och teorier om detta. En såg har nämnts bla och ett dubbelslipat huggverktyg. Ingen vet med bestämdhet alltså.

Kroppsdelarna som hittade var väl också tämligen bleka och blodfattiga, bla kanske beroende på att offret var missbrukare och hade anemi? Kanske påbörjades själva nedmonteringen av offret i nära anslutning till döden, jag vill minnas att rättsläkaren JR som var huvudansvarig för obduktionerna av offrets kvarlevor var inne på dessa tankar?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-05-31 kl. 16:06.
Citera
2016-05-31, 16:11
Medlem
Hohoho. HUFVUDsaken är väl att den tomma skramlande tunnan lyckas låta mkt. NU får vi veta att det var ANEMI som gjorde att cdc.s kroppsdelar var blodfattiga!!?
Och mördaren ville dölja dödsorsaken, gnm en basal decapitering??
Nä, bättre kan du Lawn...åt fanders med gammal unken skåpmat och in med nya FAKTA istället!
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Anledningen till att huvudet saknades beror antagligen på att halsen var tvungen att avlägsnas pga skador på denna, det är mkt ovanligt förresten i styckmordssammanhang att en hals skärs av så pass tätt intill bålen som i det här fallet. I de allra flesta fall så skedde avskiljandet högre upp på halsen, det här kan i teorin vara GM:s "signatur" så vi bör nog leta efter ett likadant handhavande i eventuellt andra sammanhang. Ingenting tyder hur som helst på att GM försökte dölja offrets identitet, händerna satt ju kvar och fingeravtryck känner alla människor till.

Vi behöver inte heller utgå ifrån att GM greps av panik men ett rejält större överraskningsmoment infann nog sig när offret helt plötsligt avled. I teorin så grips nog knappast en person som är van att hantera döda kroppar eller som är van att använda skarpa redskap i samband med operationer och liknande av panik i första taget när GM inser att en styckning är det enda sättet att undvika upptäckt, det tekniska kunnandet och den yrkesmässiga vanan tar nog överhanden över rädslan i ett sådant fall. Ingen vet heller med bestämdhet vilka verktyg som användes vid styckningen, den dåvarande chefen för polisens tekniska rotel höll för troligt att det hade använts huggmejsel, preparatkniv eller skalpell vid styckningen men det finns som bekant olika tankar och teorier om detta. En såg har nämnts bla annat och ett dubbelslipat huggverktyg. Ingen vet med bestämdhet alltså.

Kroppsdelarna som hittade var väl också tämligen bleka och blodfattiga, bla kanske beroende på att offret var missbrukare och hade anemi? Kanske påbörjades själva nedmonteringen av offret i nära anslutning till döden, jag vill minnas att rättsläkaren JR som var huvudansvarig för obduktionerna av offrets kvarlevor var inne på dessa tankar?
Citera
2016-05-31, 17:43
Medlem
Idag – den 31 maj 2016 – fyller den mest kända kammarrättsdomen i da Costafallet 25 år.
Det händer ibland att fallet uppmärksammas med anledning av årsdagarna. Det har inte skett idag, vad jag kan se, eller har det publicerats något nu i dagarna?
Citera
2016-05-31, 18:53
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno82
Idag – den 31 maj 2016 – fyller den mest kända kammarrättsdomen i da Costafallet 25 år.
Det händer ibland att fallet uppmärksammas med anledning av årsdagarna. Det har inte skett idag, vad jag kan se, eller har det publicerats något nu i dagarna?

Varför skulle någon tidning eller radiokanal uppmärksamma den? Kan du nämna något tillfälle där årsdagen av en dom uppmärksammats efter 20 eller 30 år?
Citera
2016-05-31, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Varför skulle någon tidning eller radiokanal uppmärksamma den? Kan du nämna något tillfälle där årsdagen av en dom uppmärksammats efter 20 eller 30 år?

Fråga 1. De famösa domarna är ju själva fundamentet i det kvardröjande justitiemordet.

Fråga 2. Varsågod:
Tomas Kvarnkullen, "20 år efter att O.J. Simpson friades, så har bilden av domen ändrats", Expressen 2015-10-05.
Citera
2016-06-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heeoo
Fan du verkar ha rätt bra koll, skulle gärna höra mer från dig om du orkar!

Lyssna ej till Lawn! Läs i FUP och Tingsrättens akt och bilda dig en egen uppfattning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in