2016-05-31, 14:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja på så sätt tycker jag nog att vi har nått en ny tid, och vi bör ta SD och dess väljare på allvar. Men det innebär också att man kan kräva att det numera fullständigt professionaliserade partiet, dess representanter, också uppvisar den kompetens och kampviljan man kan förvänta sig, när de år efter år lapar i sig av mina skattepengar. Jag saknar dock detta, en passion och förmågan att förmedla en vision, det enda jag hör är vevandet av den tristaste av retorik grammofonerna, S eller M alike. Det stora målet verkar vara att kunna låta och agera som Löven eller AKB - och komma undan med det. Man sätter upp storskurkarna som rollmodeller. Och allra helst skulle man vilja ha en egen DÖ med moderaterna Och för det är man beredd att lägga upp sig hur många gånger som helst, och till vilket pris som helst.

Jag upprepar, det är förödande för ett högerpopulistiskt parti att uppföra sig på detta sättet. Då röstar svenne-man hellre på de etablerade storskurkarna, som ju alla fall inte blir nyrika. Och etablerad rikedom är alltid mer accepterat än den vulgära nyrikedomen.
SCB's undersökning är ett inaktuellt skämt, att dra några växlar på den undersökningen är som att placera pensionspengarna med hjälp av tarotkort.
2016-05-31, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det går både debattera och lobba för sammarbete, det finns ingen motsats i det.
Moderaterna kommer inte ha något regeringsunderlag om SD blir största parti, och sätta sig i regering med S kommer inte hända.
DÖ?

SD kommer att rösta för alliansen budget, det vet alliansen (eller iaf inte rösta emot den eller rösta för vänsterns budget). Ingen annat parti kommer att våga röra i invandringspolitiken överhuvudtaget. SD kommer att sitt som en lam anka ytterligare en mandatperiod. Därför mbör SD skoningslöst attackera M, för att få en synlig slaglinje som engagerar, som kan göra SD större än M. Inget annat tror jag kommer att fungera.
2016-05-31, 14:30
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Modellen sätts först upp utan att veta storleken på dessa fel. Men, för varje möjligt val på storleken av felen kan modellen simuleras och sen jämföras mot historiska data. Detta ger ett mått på hur bra just den beskrivningen av felen var. Sen försöker man estimera de "bästa" värdena på dessa felparametrar, vilket i princip innebär att lösa ett optimeringsproblem. De parametervärden för felen som modellen använder bygger på alla vanliga väljarbarometrar från och med valet 2010 till idag.
Det är väldigt intressant det där även om jag inte hänger med riktigt för tillfället. Så den använder samma fel från tidigare val om jag förstått det rätt. Men den tar inte hänsyn till bortfall? Då måste du mata in det manuellt varje gång. Kanske ett medelbortfall för respektive institut?
2016-05-31, 15:34
Medlem
Månsans avatar
Konstigt att ingen gjort någon undersökning bland SD-sympatisörer. Anonymt då förstås.
"Om du blev uppringd av ett opinionsinstitut, vad skulle du svara?"

x SD___x Osäker, vet ej___x Miljöpartiet___x Något annan parti___x Skulle lägga på luren direkt

typ
Senast redigerad av Månsan 2016-05-31 kl. 15:41.
2016-05-31, 16:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Konstigt att ingen gjort någon undersökning bland SD-sympatisörer. Anonymt då förstås.
"Om du blev uppringd av ett opinionsinstitut, vad skulle du svara?"

x SD___x Osäker, vet ej___x Miljöpartiet___x Något annan parti___x Skulle lägga på luren direkt

typ

Hur ska du få tag på dessa? de som är SD sympatisörer men anger miljöpartiet kommer ju inte heller att erkänna sig som SD sympatisörer.
2016-05-31, 16:59
Medlem
tlcswes avatar
Är det inte anmärkningsvärt av Aftonbladet och Expressen skriva att SD tappar mest i SCB:s OU?
SD tappade 2,6%-enheter och MP 1,2%-enheter.

Procentuellt tappade MP runt 30% av sina väljare jämfört med SCB:s senaste OU.
SD tappade runt 13% av sina väljare jämfört med SCB:s senaste OU.

Vem tappade flest väljare egentligen?
Vilken missvisande rubrik ...
2016-05-31, 18:45
Medlem
Energiknippes avatar
Är kanske gränsen på off topic men Marcus Oskarsson skriver på sin Facebook:

E X K L U S I V T:
DRAMATISK NYHET OM SVERIGEDEMOKRATERNA

Unik analys presenteras på denna sida ca kl 20.30 ikväll.

Oklart vad han menar, inga ledtrådar ges.
2016-05-31, 19:46
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Är kanske gränsen på off topic men Marcus Oskarsson skriver på sin Facebook:

E X K L U S I V T:
DRAMATISK NYHET OM SVERIGEDEMOKRATERNA

Unik analys presenteras på denna sida ca kl 20.30 ikväll.

Oklart vad han menar, inga ledtrådar ges.

Han vet åtminstone hur man får klick på sin sida den där Oskarsson. "Dramatisk" var ju onekligen ett starkt ord medans ordet "analys" tog ner det på jorden igen.

Tippar att han tagit fram lite statistik över dagens Sifo där han plockat lite russin ur kakan. Kanske Sd är största parti i Stockholm...

Edit: SCB-mätning menade jag, hade tydligen halvt rätt ändå.
Senast redigerad av S.Kandal 2016-05-31 kl. 20:39.
2016-05-31, 20:36
Medlem
Lost-Souls avatar
En positiv sak med den nya PSU.n är att den visar att allt fler kvinnor börjat sympatisera med SD

PSU Maj-15: Totalt: 14.4% Kvinnor: 11,4% Män: 17,3%

PSU Maj-16: Totalt: 17,3% Kvinnor: 14,6% Män: 20,0%
2016-05-31, 21:03
Medlem
Energiknippes avatar
E X K L U S I V T:

DRAMATISK INFO GÖMDE SIG I DAGENS STORA SCB-MÄTNING
– SD ÄR STÖRSTA VINNAREN, NÄRMARE MAKTEN ÄN NÅGONSIN

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Oskarsson
När dagens stora SCB-mätning kom var rubrikerna stora i landets alla tidningar och TV-kanaler: SD backar kraftigt. Neråt för SD. Det stora SD-tappet. Bakgrunden var att SD minskade och att S-MP-regeringen med stöd av V nu passerat Alliansen och är störst enl mätningen:

41,0 % -- S-MP-regeringen inklusive stödpartiet V
39,3% -- Alliansen
17,3% -- SD

Slutsatsen av detta torde med dagens mått vara att Regeringen Löfven vinner 2018 och regerar vidare samtidigt som SD:s och Alliansens chanser grusas om siffrorna står sig. Men det är helt fel slutsats!

Bakom siffrorna döljer sig nämligen en mycket dramatisk bild som ingen har presenterat men som är följande:

Det skulle nämligen innebära att en klar majoritet av väljarna (56,6%) för andra valet i rad ska styras av en minoritet av väljarna (41,0%). Det läget är enl min bedömning helt ohållbart. Att det blev så 2014 innebär inte att det fungerar efter valet 2018 ty det skulle innebära att Sverige under 8 års tid styrs av en minoritetsregering som för första gången i Sveriges historia har en aktiv majoritet emot sig. Flera faktorer talar för att det är ohållbart:

-Alliansväljarnas missnöje skulle växa kraftigt, till stor del skapat av Alliansens allt häftigare angrepp på den sittande S-MP-regeringen.
-SD skulle då ökat från 12,9 till 17,3 om vi ser till dagens mätning. Det ökar pressen på övriga partier.
-Den stora skillnaden mellan M och SD inför 2014 - flyktingpolitiken - är nu bortblåst då partierna idag ligger mycket närmare varandra.
-SD skulle ännu tydligare kunna lyfta fram det märkliga i att en kraftig majoritet av väljarna röstat höger men att man ändå fått vänster. Det kan skapa tydliga väljarrörelser och sätta exv M i en nästan omöjlig sits samt lyfta SD ytterligare. (Utfallet förutsätter att SD inte lägger nya förslag fram till valet som skapar oväntade klyftor gentemot M. Differensen mot M bör snarare minska för att förverkliga den dramatiska regeringsunderlagsförändring jag nu förutspår).

Det helt unika i allt detta är följande:
- Om Alliansen får säg 41%, Rödgröna 39% och SD 17% så kan Alliansen regera utan SD:s stöd (om inte SD och Rödgröna gör gemensam sak). Men om det blir tvärtom - som det blev i dag - att Alliansen blir mindre än Rödgröna så kan ändå Alliansen ta över MEN bara med hjälp av SD.

Med andra ord ökar SD:s makt om de Rödgröna blir större än Alliansen! Min bedömning är att det blir opinionsmässigt övermäktigt för Alliansen att släppa fram en andra Löfvenregering om Alliansen + SD blir klart störst. En möjlighet för Löfven i det läget är att locka över minst 2 allianspartier och bryta blockpolitiken. De två främsta slutsatserna av dagens SCB-mätning och denna analys blir därmed följande:

1) SD är närmare makten än någonsin tidigare.
2) Följ denna FB-sida för att få analyserna med extra allt.

Spänningen inför valet 2018 ökar ytterligare!
Senast redigerad av Energiknippe 2016-05-31 kl. 21:06.
2016-05-31, 21:11
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
E X K L U S I V T:

DRAMATISK INFO GÖMDE SIG I DAGENS STORA SCB-MÄTNING
– SD ÄR STÖRSTA VINNAREN, NÄRMARE MAKTEN ÄN NÅGONSIN

SCB överskattar dock konsekvent både MP och S i sina mätningar så det skulle vara högst osannolikt om det faktiskt är så att de rödgröna är större än alliansen. Oavsett vilket kommer inte vara det 2018 i takt med att MP och S troligtvis sjunker ännu mer.
2016-05-31, 21:13
Medlem
Ibland börjar jag undra hur dumma folk kan bli egentligen.
Lindberg och Greider tillexempel.

När i princip alla månadsmätningar har visat på nedgång sedan december för SD så är det väl fullt förklarligt att SCB som hade sin senaste mätning i november visar ett stort tapp från november till maj.

Vad är nytt?

Lindberg har väl kunnat lägga ihop flera månaders tapp att runka till i förväg?
Senast redigerad av Uppvaknandet2015 2016-05-31 kl. 21:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in