2016-05-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Enligt statsvetare var (sd)s nedgång väntad:

http://www.dn.se/nyheter/politik/statsvetare-sds-tapp-inte-ovantat/

Sannolikt en S-tatsvetare och naturlig motståndare till SD, från någon obetydlig s.k. högskola med förväntade intellektuella begränsningar...
Senast redigerad av Reproduce 2016-05-31 kl. 12:42.
2016-05-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Mätningarna är numera därför mer präglade av spåkärringsaktiviteter och agendor än av vetenskapligt korrekta statistiska beräkningar.
Det är 831 dagar kvar till 2018-09-09. Kan någon förklara vilken nytta vi har av opinionsmätningar såhär mitt mellan val?

Från min synvinkel är detta ett symtom av att inget parti (på mycket länge) har gått till val på något tydligt ideologiskt program med konkret politik de vill genomföra som de sen under mandatperioden faktiskt genomför. Utan vi har mesiga mittenalternativ som under mandatet kastar ut trevande försök till politik och sen ängsligt jämför med opinionen.

Det är också de som är läskigt med SD som, även om jag inte sympatiserar med politiken för fem öre, faktiskt har en halvtydlig ideologi. Risken är att de under en mandatperiod skulle kunna förändra väldigt mycket. Vi har lite glömt bort att fyra år är lång tid om man har ett mål att arbeta mot och inte lägger massa tid att bry sig om sån här skit. Räddningen här är att det finns tecken på att SD ängslar sig för mycket om opinionen även de, nolltolerans och försöket att PR-ifiera sina slutmål, så att de kanske också lägger för mycket tid på opinionsmätningar och för lite på realpolitiska åtgärder. Det är väl kanske som någon annan skrev i tråden att SD får räknas som ett mainstreamparti ny när de ligger på 14% i senaste valet. Dessa 14% skulle säkert inte skriva under på tvångsrepatriering som behövs för att upprätta det fornstora land SD egentligen vill skapa.
2016-05-31, 13:02
Avstängd
konstapels avatar
Som Jomshof påpekar så är detta det näst bästa resultatet någonsin som SD får från SCB så hur msm kan få det till att SD "tappar stort" är inte oväntat men så patetiskt uppenbart att mobbarmentaliteten mot SD fortfarande lever kvar hos dem.
Det är fortfarande +4,4 % bättre än valresultatet, inget annat parti ligger i närheten av såna siffror.
Fortgår utvecklingen i Sverige som den gör idag så landar SD utan problem på över 20% kommande val.
2016-05-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reproduce
Sannolikt en S-tatsvetare och naturlig motståndare till SD, från någon obetydlig s.k. högskola med förväntade intellektuella begränsningar...
Nej det är fel. Det är två statsvetare. En från Stockholms universitet och en från Göteborgs universitet.
2016-05-31, 13:07
Bannlyst
Svarar SD-väljare på SCBs undersökningar?
Jag bad SCB dra åt helvete och att dom skulle sluta skicka buntar med papper till mig.
Hade jag svarat då hade jag kryssat SD.

Fler än jag som vägrar svara på SCBs frågor?
2016-05-31, 13:23
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som Jomshof påpekar så är detta det näst bästa resultatet någonsin som SD får från SCB så hur msm kan få det till att SD "tappar stort" är inte oväntat men så patetiskt uppenbart att mobbarmentaliteten mot SD fortfarande lever kvar hos dem.
Det är fortfarande +4,4 % bättre än valresultatet, inget annat parti ligger i närheten av såna siffror.
Fortgår utvecklingen i Sverige som den gör idag så landar SD utan problem på över 20% kommande val.
Det är precis den förnöjda PK-mentaliteten som reducerar SD till ett irrelevant mellanstort parti som aldrig har något influtande över någonting. Att göra misslyckandet och meningslösheten till dygd. Svärmorsdemokraterna tjänar ju girigt privat miljoner på att inte göra nånting alls, och det verkar vara SDs enda drivkraft. Att få skita utan att behöva torka sig själv i arslet.

Inse misslyckandet och gör det som behövs för att vinna. Kanske sparka alla viljelösa idioter som tagit över efter att de som åtminstone ville rädda den svenska nationen rensades ut av PK-åsiktspolisen. Fjäskfiskot får konsekvenser. En möjliget är att SD åker ur riksdagen i nästa val, om de fortsätter clowna vilset på fiendens villkor.
2016-05-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om ett parti tappat överlägset mest (mer än MP) så är det inte mobbarmentalitet att skriva om det.

Apropå saker som lever kvar skulle jag hävda att offermentaliteten bland vissa SD-sympatisörer lever kvar i c:a 2005, och gör gällande att SD aldrig får komma till tals i media och att man inte får prata om invandring i det här landet, fastän Åkesson alldeles nyss vann partiledardebatten enligt tittarna och att alla överallt pratar om invandring dygnet runt. SD är en vinnare numera, det är oklädsamt (och ostrategiskt) att fortsätta låtsas att man är en mobbad underdog, eftersom man då bekräftar motståndarens bild av att SD är något man inte bör ta i med tång.
2016-05-31, 14:00
Medlem
Hur ska man veta vilka det är som ringer? Kan ju lika gärna vara Expo eller Säpo som utger sig för att vara från SCB. Jag och många andra skulle nog aldrig svara dem ärligt.
2016-05-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Svarar SD-väljare på SCBs undersökningar?
Jag bad SCB dra åt helvete och att dom skulle sluta skicka buntar med papper till mig.
Hade jag svarat då hade jag kryssat SD.

Fler än jag som vägrar svara på SCBs frågor?
Svar: Nja. Inte SCB, men jag kommer inte delta i Göterborgs Universitets Medborgarpanel.

Jag fick för några dagar ett kort via posten från Göterborgs Universitet där man vill att jag deltar i deras Medborgarpanel:
"Deltagare i Medborgarpanelen får inte betalt för sitt deltagande. Alla frågor i våra enkäter är bestämda av forskare och fria från kommersiella intressen. Det exakta antalet kan variera, men generellt sett får deltagare i Medborgarpanelen undersökningar skickade till sig via e-post cirka fyra gånger om året."
http://medborgarpanelen.gu.se/

Enligt informationen på kortet innebär Medborgarpanelen att man "två till fyra gånger per år får en webbenkät skickad till din e-post med frågor om samhälle, politik och viktiga problem idag"
(citat från kortet)

Jag kommer naturligtvis inte delta i medborgarpanelen eller någon annan undersökning under dagens rådande "samhällsklimat". Jag är SD:are.

Edit: Det underliga är att all text sändes öppet som ett vykort där all information var tillgänglig för den som ville ta del av den. Även användarnamn och lösenord till undersökningen var fritt att tillgå för den som var intresserad.
Senast redigerad av slovju 2016-05-31 kl. 14:36.
2016-05-31, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om ett parti tappat överlägset mest (mer än MP) så är det inte mobbarmentalitet att skriva om det.

Apropå saker som lever kvar skulle jag hävda att offermentaliteten bland vissa SD-sympatisörer lever kvar i c:a 2005, och gör gällande att SD aldrig får komma till tals i media och att man inte får prata om invandring i det här landet, fastän Åkesson alldeles nyss vann partiledardebatten enligt tittarna och att alla överallt pratar om invandring dygnet runt. SD är en vinnare numera, det är oklädsamt (och ostrategiskt) att fortsätta låtsas att man är en mobbad underdog, eftersom man då bekräftar motståndarens bild av att SD är något man inte bör ta i med tång.
Ja på så sätt tycker jag nog att vi har nått en ny tid, och vi bör ta SD och dess väljare på allvar. Men det innebär också att man kan kräva att det numera fullständigt professionaliserade partiet, dess representanter, också uppvisar den kompetens och kampviljan man kan förvänta sig, när de år efter år lapar i sig av mina skattepengar. Jag saknar dock detta, en passion och förmågan att förmedla en vision, det enda jag hör är vevandet av den tristaste av retorik grammofonerna, S eller M alike. Det stora målet verkar vara att kunna låta och agera som Löven eller AKB - och komma undan med det. Man sätter upp storskurkarna som rollmodeller. Och allra helst skulle man vilja ha en egen DÖ med moderaterna Och för det är man beredd att lägga upp sig hur många gånger som helst, och till vilket pris som helst.

Jag upprepar, det är förödande för ett högerpopulistiskt parti att uppföra sig på detta sättet. Då röstar svenne-man hellre på de etablerade storskurkarna, som ju alla fall inte blir nyrika. Och etablerad rikedom är alltid mer accepterat än den vulgära nyrikedomen.
2016-05-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Jag kommer naturligtvis inte delta i medborgarpanelen eller någon annan undersökning under dagens rådande "samhällsklimat". Jag är SD:are.
Egentligen en ganska tramsig attityd.
2016-05-31, 14:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du och Ockam ör verkligen naiva. Varför skulle M anstränga sig om ett samarbete? De har DÖ. Och SD har redan välsignat M:s politik på invandringsområdet. M kan luta sig tillbaka och istället anstränga sig att locka tillbaka väljare som vill ha lägre skatt. Att SD frivilligt och med öppna ögon gör denna taktiska blunder är oförlåtligt. Lägg mörke till att de som främst prisar denna strategi är fd moderater, dvs var deras egentliga lojalitet ligger kan vara svårt att veta , tom för dem själva förmodligen.

SD skulle istället fokusera all sin energi på att debattera och informera om DÖ, samt göra allt i sin makt för att misskreditera AKB, göra henne till ett politiskt sönke, och slutligen tvinga bort henne, vilket sker naturligt när man blivit större än M. Det är synd att man fortfarande är sådana politiska amatörer inom SD, och att de lyssnar för mycket på halvmoderata rådgivare. Bekväma och lata vägar brukar sällan leda till något gott och bestående.
Det går både debattera och lobba för sammarbete, det finns ingen motsats i det.
Moderaterna kommer inte ha något regeringsunderlag om SD blir största parti, och sätta sig i regering med S kommer inte hända.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in