2016-05-30, 17:42
Medlem
Novus4212s avatar
Jämfört med jobben som erbjuds så är utbildning att föredra men det beror också på vart du hamnar.

Vissa jobb kanske är bättre än utbildning på sin a ställen men skall du sitta ett tag så hade jag nog kört igenom en hel del utbildning istället och fokusera på det istället för att få lite poäng, etc.

Tiden går sakta. Speciellt i början.

Det viktiga är att du hittar en rutin som funkar för dig och då går helt plötsligt tiden mycket snabbare.
Citera
2016-05-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TellaMore81
Tack för svaret. Jasså, så man får lira de äldre konsolerna då.
Får man ta med sig MP3-Spelare och böcker med sig in?

böcker är ok, men det finns ju möjlighet att låna böcker från bibliotek så onödigt att ta med sig egna. Mp3-spelare kan du nog glömma eftersom du kan lagra information på dem, CD-spelare är det som gäller.
Citera
2016-05-30, 17:51
Medlem
Citat:
Jämfört med jobben som erbjuds så är utbildning att föredra men det beror också på vart du hamnar.

Vissa jobb kanske är bättre än utbildning på sin a ställen men skall du sitta ett tag så hade jag nog kört igenom en hel del utbildning istället och fokusera på det istället för att få lite poäng, etc.

Tiden går sakta. Speciellt i början.

Det viktiga är att du hittar en rutin som funkar för dig och då går helt plötsligt tiden mycket snabbare.

Kan tänka mig det också. Men är det till en början, och man får in dagliga rutiner,
så får man kanske något ljusare perspektiv. Läst tidigare att många skriver, "beta av tid,
beta av tid". Vilket låter logiskt..

Men hur är det med utbildningar. Vill inte låta negativ. Men jag får ju inga jobb
nu på grund av ett lindrigare straff än detta. Blir det på något sätt "enklare" för
att man suttit tid?

Eller så kanske man kan fokusera / utbilda sig till att starta eget en dag.

Eller så får man väl plugga för de där sista åren i livet då, när detta nya straffet,
är väck från registret.
Citera
2016-05-30, 17:53
Medlem
Citat:
böcker är ok, men det finns ju möjlighet att låna böcker från bibliotek så onödigt att ta med sig egna. Mp3-spelare kan du nog glömma eftersom du kan lagra information på dem, CD-spelare är det som gäller.

Får ta och ringa någon anstalt och se över saker & ting antar jag.
CD-spelare fyller ju dock behovet.

När det kommer till jobb. Vad ligger en lön på där?
För visst är det jobb 5 dagar i veckan, som inte är valfritt också?
Citera
2016-05-30, 17:54
Medlem
Citat:
Får ta och ringa någon anstalt och se över saker & ting antar jag.
CD-spelare fyller ju dock behovet.

När det kommer till jobb. Vad ligger en lön på där?
För visst är det jobb 5 dagar i veckan, som inte är valfritt också?

Du arbetar eller studerar 5 dagar i veckan. Ersättningen är ca 10 kr i timmen som räcker till lite godis på helgerna typ.
Citera
2016-05-30, 18:13
Medlem
Citat:
Du arbetar eller studerar 5 dagar i veckan. Ersättningen är ca 10 kr i timmen som räcker till lite godis på helgerna typ.

Är det 10 kronor i timmen oavsett om man studerar eller arbetar?
Kanske lägga av med snuset då..
Citera
2016-05-30, 18:17
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du ska sitta minst fem år o har tillgång till dator på häktet? När började de tillåta detta?
Citera
2016-05-30, 18:20
Medlem
Citat:
Du ska sitta minst fem år o har tillgång till dator på häktet? När började de tillåta detta?

Är inte på häktet. Och inget som säger att det blir minst 5 år.
Ute i god tid bara.
Citera
2016-05-30, 18:25
Medlem
Disko-Bosses avatar
Av ren nyfikenhet. Får man ha exempelvis en ps1 med överdrivet fastlimmat minneskort?
Vore ju trist att börja om från scratch varje gång man spelar.

Lyxproblem, absolut.

Är kiosken/affären öppen varje dag eller typ en gång i veckan och finns där snus och cigg?
Det är väl kanske olika beroende på vart man hamnar kanske.
Citera
2016-05-30, 18:28
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Visst och sant. Båda delarna. Visserligen vet jag inte att all inkommande privat post Måste öppnas och visiteras, men oavsett några måsten eller ej så är det ett standardförfarande. Kan bara minnas ett enda brev jag fått som inte var öppnat.

Minns att jag fick skriva på papper där man godkände visitation av privat post på häktet (alternativet var att inte få någon post alls). Sen kom breven med en stämpel "öppnat, ej läst".

Myndighetspost har de inte rätt att öppna, men gör det ofta likt förbannat. KV är en Kalle Anka-myndighet som inte klarar av att efterleva sina egna regler ens om de vill. Större delen av personalen är kompletta idioter som inte klarar av att få ett annat jobb.
Citera
2016-05-30, 18:46
Medlem
ExConvicts avatar
Lite OT kanske, men vill ändå få ut det här.

Har en återkommande dröm såhär drygt 2 år efter muck där jag får besked att mitt förra straff inte är helt avtjänat och att jag måste krypa in på kojan igen. Oftast är beskedet att det rör sig om typ 4-5 månader, sen ska det vara klart. Får inställa mig själv, och tänker att det är lika bra att få det gjort så man slipper bli lyst, gripen etc.

Men när jag väl är inne förlängs straffet vartefter till 6 mån, sen 12 mån osv. Till slut fattar jag att jag sitter utan tidsbestämning, dvs på livstid. Känslan av maktlöshet är rätt vidrig, och brukar vakna upp rejält förbannad och uppriven.

Drömde inte såhär tidigare utan det har kommit de senaste månaderna, vilket känns skumt eftersom jag i princip inte tänker på kåktiden längre trots att jag satt länge.

Någon som upplevt något liknande? Tänker att det kan vara någon slags uppdämd PTS som kommer ut så här långt i efterhand. Vill inte belasta familj/vänner med detta, och hjärnskrynklare är det sista jag vill lägga pengar på. Därav frågan här.
Senast redigerad av ExConvict 2016-05-30 kl. 18:53.
Citera
2016-05-30, 19:14
Medlem
Citat:
Är det 10 kronor i timmen oavsett om man studerar eller arbetar?
Kanske lägga av med snuset då..

Ovasätt vilken typ av sysselsättning du har så får du ca 10 kr/ tim. Du kan t.ex. ha hand om maten, städa, tvätta, studera eller arbeta med att montera ihop enklare saker. Det är krav på att du ska ha någon form av sysselsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Disko-Bosse
Av ren nyfikenhet. Får man ha exempelvis en ps1 med överdrivet fastlimmat minneskort?
Vore ju trist att börja om från scratch varje gång man spelar.

Lyxproblem, absolut.

Är kiosken/affären öppen varje dag eller typ en gång i veckan och finns där snus och cigg?
Det är väl kanske olika beroende på vart man hamnar kanske.

tror du får använda original minneskorten till ps1 av någon anledning men alla anstalter har lite olika regler. På vissa anstalter får du inte ha playstation 1 överhuvudtaget medans du kan få ha ett playstation 2 på andra.

Enklast är att ringa till anstalten du ska till och fråga vad som gäller. Säger de att du inte får ha ett playstation 2 kan du i alla fall försöka ta med dig ett. Har du tur får du ta med det in direkt, annars får du ansöka om att ta in det och har du otur får du inte in det.

Playstation 3, 4 och andra nyare konsoler kan du glömma direkt i alla fall.

Kiosken har vanligtvis öppet 2 dagar i veckan på de flesta anstalter men givetvis finns det variationer.

Lön betalas ut veckovis om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in