Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-02, 09:06
  #5293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Kan få extra dagar. Kan bli knall om det är många som är positiva under en viss period. Har han skit på sig kan de åtala, men inte om han bara är positiv tror jag inte de lägger så mycket krut på det, men det blir ju förhör med kvinspen och sån skit och isol kanske tills du är ren, osäker på det.

Ok
De är minst 2 positiva på 5mån.
Hans tredje fängelsestraff på 5år. Undrar detta pga att jag är nervös inför att han ska bli släppt. Så vill ha lite koll men då räknar jag med att han muckar på den dagen som de är sagt.
Vet du när han får veta om de blir fler dagar isf? Strax innan?
Citera
2015-07-02, 10:32
  #5294
Medlem
Kommer förmodligen bli dömd till 2år snart.

Kommer jag få sitta på öppen anstalt?
Får man ta med sig linser in på anstalten?
Jag får migrän av glasögon.

Vilka anstalter har telefon på rummet?

Jag funderar på att söka mig till Sörbyn, är det OK där?

Läste att man kan få avtjäna halva straffet hemma med fotboja dvs sista halvan, antar att man kan skicka in en ansökan om det direkt vid placering?

Jag har varken suttit häktad eller anhållen, hur lång väntetid är det innan man måste infinna sig vid anstalt efter dom?
Dvs när kkv skickar kallelsen, man har läst om folk som fått väntat nästan ett år osv.

Aldrig brukat droger
Har familj
Ordnat liv
Första gången jag sitter
Inga våld eller drogbrott
Citera
2015-07-02, 13:43
  #5295
Medlem
Sutures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Kommer förmodligen bli dömd till 2år snart.

Kommer jag få sitta på öppen anstalt?
Får man ta med sig linser in på anstalten?
Jag får migrän av glasögon.

Vilka anstalter har telefon på rummet?

Jag funderar på att söka mig till Sörbyn, är det OK där?

Läste att man kan få avtjäna halva straffet hemma med fotboja dvs sista halvan, antar att man kan skicka in en ansökan om det direkt vid placering?

Jag har varken suttit häktad eller anhållen, hur lång väntetid är det innan man måste infinna sig vid anstalt efter dom?
Dvs när kkv skickar kallelsen, man har läst om folk som fått väntat nästan ett år osv.

Aldrig brukat droger
Har familj
Ordnat liv
Första gången jag sitter
Inga våld eller drogbrott


Vad är det du gjort för att sitta inne 2 år?
Citera
2015-07-02, 13:44
  #5296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Vad är det du gjort för att sitta inne 2 år?

Ekonomisk brottslighet.
Citera
2015-07-02, 13:45
  #5297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Vad är det du gjort för att sitta inne 2 år?

Dom anklagar mig för ekonomsik brottslighet men jag är såklart oskyldig men åklagaren har manipulerat utredningen osv.
Citera
2015-07-02, 16:57
  #5298
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Kommer förmodligen bli dömd till 2år snart.

Kommer jag få sitta på öppen anstalt?

Beror helt och hållet på vad du är dömd för och vilken bedömning man gör på dina domspapper. Tycker det låter som eko-fiffel eller annat skrivbordsbryt på din beskrivning, men det är ingen garanti för att få sitta på öppen. Längden på straffet har också betydelse. Som förstagångare har du dock alla chanser till öppen, boja mm förr eller senare.

Edit: såg nu att du svarat på vad du är dömd för

Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Kommer förmodligen bli dömd till 2år snart.
Får man ta med sig linser in på anstalten?
Jag får migrän av glasögon.

Ja det får du. Minns att de sålde svindyr linsvätska kiosken och du får inte in ngt utifrån.


Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Vilka anstalter har telefon på rummet?

Jag funderar på att söka mig till Sörbyn, är det OK där?

Nyare slutna anstalter har tlf på cellen, som t ex Salberga eller Saltvik, men det är klass 1or och där vill du inte sitta. På öppen fixar man in egen lur. Annars gemensam tlf på avd som är trådlös, dvs du kan ta med den in och stänga dörren.

Har ingen aning om Sörbyn, men det kan inte vara speciellt jävligt. Öppen kåk med 41 platser långt norrut låter som ett mysigt litet ställe.

Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Läste att man kan få avtjäna halva straffet hemma med fotboja dvs sista halvan, antar att man kan skicka in en ansökan om det direkt vid placering?

Du läste fel. Du ska avtjäna minst halva utdömda dvs 1 år i ditt fall först. Eftersom du ska sitta 2/3 * 24 = 16 mån, kan du max få 4 mån boja, och i praktiken troligtvis inte mer än 3 mån.

Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Jag har varken suttit häktad eller anhållen, hur lång väntetid är det innan man måste infinna sig vid anstalt efter dom?
Dvs när kkv skickar kallelsen, man har läst om folk som fått väntat nästan ett år osv.

Stämmer att folk fått vänta, men på senare tid har beläggningen inte varit på topp så det kan gå fort.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2015-07-02 kl. 17:01.
Citera
2015-07-02, 19:24
  #5299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Beror helt och hållet på vad du är dömd för och vilken bedömning man gör på dina domspapper. Tycker det låter som eko-fiffel eller annat skrivbordsbryt på din beskrivning, men det är ingen garanti för att få sitta på öppen. Längden på straffet har också betydelse. Som förstagångare har du dock alla chanser till öppen, boja mm förr eller senare.

Edit: såg nu att du svarat på vad du är dömd för



Ja det får du. Minns att de sålde svindyr linsvätska kiosken och du får inte in ngt utifrån.




Nyare slutna anstalter har tlf på cellen, som t ex Salberga eller Saltvik, men det är klass 1or och där vill du inte sitta. På öppen fixar man in egen lur. Annars gemensam tlf på avd som är trådlös, dvs du kan ta med den in och stänga dörren.

Har ingen aning om Sörbyn, men det kan inte vara speciellt jävligt. Öppen kåk med 41 platser långt norrut låter som ett mysigt litet ställe.



Du läste fel. Du ska avtjäna minst halva utdömda dvs 1 år i ditt fall först. Eftersom du ska sitta 2/3 * 24 = 16 mån, kan du max få 4 mån boja, och i praktiken troligtvis inte mer än 3 mån.



Stämmer att folk fått vänta, men på senare tid har beläggningen inte varit på topp så det kan gå fort.


Fixa in egen mobil dvs?
blir det inte påbackning på villkorliga frigivningen om man torskar på det?

Blir man inte visiterad när man går in eller efter permis?
skulle va soft med en smartphone te.x en iphone.

I mina papper står det att jag är skötsam förutom ekobrotten som åklagaren påstår att jag har gjort trots att jag är oskyldih enligt mi själv.

Bör bli öppen anstallt då med andra ord antar jag?
är första gångare med och inga alkohol eller drogproblem.

Käkar medicin mot adhd bara, men lär väll inte påverka placeringen antar jag.


Edit:
hmm okej så placeringsbeslutet kan komms fort dvs.
Får nog ansöka om uppskov då isf behöver 3mån uppskov.

Har du erfarenhet av förhållande när man åker in?
Sambon säger att hon väntar men jag är lite tveksam.

Får väll iofs permis en till två helger i månaden + att hon och grabben får komma upp och bo i en lgh med mig en helg månaden som jag förstod det?

Så är ju som att jobba borta i veckorna.

Sen så sitter ja ju bara 1år och 4månader och ev fotboja dom sista 3mån.

Så ett år är väll egentligen inte så farligt
__________________
Senast redigerad av Livetarhart 2015-07-02 kl. 19:28.
Citera
2015-07-03, 03:57
  #5300
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Fixa in egen mobil dvs?
blir det inte påbackning på villkorliga frigivningen om man torskar på det?

Blir man inte visiterad när man går in eller efter permis?
skulle va soft med en smartphone te.x en iphone.

....

Har du erfarenhet av förhållande när man åker in?
Sambon säger att hon väntar men jag är lite tveksam.

Får väll iofs permis en till två helger i månaden + att hon och grabben får komma upp och bo i en lgh med mig en helg månaden som jag förstod det?

Så är ju som att jobba borta i veckorna.

Sen så sitter ja ju bara 1år och 4månader och ev fotboja dom sista 3mån.

Så ett år är väll egentligen inte så farligt

Torskar du med egen lur så blir det såklart rapport/varning, men på öppna kåkar brukar inte konsekvenserna bli så allvarliga. Ta reda på hur saker o ting funkar på stället du ska vara på genom att snacka med medintagna.
Kan ju inte sitta här och skriva hur du ska bära dig åt för att få in en lur, men det är inte svårt på öppen. På ett ställe sattes t o m en wifi-router upp Plitarna är väl medvetna om detta och är på som illrar med visitationer.

Om ert förhållande klarar sig vet bara ni själva, men möjligheterna ökar om man sitter på öppen. Räkna dock inte med en massa permisar direkt. Du ska sitta några månader innan du ens får komma ut första gången, anstalten kan lägga på kvaltid och permistiden trappas upp stegvis.
Citera
2015-07-03, 11:36
  #5301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Torskar du med egen lur så blir det såklart rapport/varning, men på öppna kåkar brukar inte konsekvenserna bli så allvarliga. Ta reda på hur saker o ting funkar på stället du ska vara på genom att snacka med medintagna.
Kan ju inte sitta här och skriva hur du ska bära dig åt för att få in en lur, men det är inte svårt på öppen. På ett ställe sattes t o m en wifi-router upp Plitarna är väl medvetna om detta och är på som illrar med visitationer.

Om ert förhållande klarar sig vet bara ni själva, men möjligheterna ökar om man sitter på öppen. Räkna dock inte med en massa permisar direkt. Du ska sitta några månader innan du ens får komma ut första gången, anstalten kan lägga på kvaltid och permistiden trappas upp stegvis.


Du kan skicka ett PM med lite tips om du har lust.

Besök kan man väll få direkt typ?

Enligt Förundersökningsledaren så ska han börja med FUP i mitten på september så antar att den är klar till oktober så ska allt gå igenom av min advokat med ett par 1000 sidor antar jag.

Så väntetid i Tingsrätten m.m så tror ni att jag får infinna mig hos Tingsrätten före årsskiftet?

Självklart ska jag överklaga till hovrätten med, hoppas på att jag iaf får vara ute nästa sommar med och krypa in iaf i Sep-Okt 2016 eller önsketänker jag?

Kommer det gå fortare?
Citera
2015-07-03, 21:36
  #5302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Du kan skicka ett PM med lite tips om du har lust.

Besök kan man väll få direkt typ?

Enligt Förundersökningsledaren så ska han börja med FUP i mitten på september så antar att den är klar till oktober så ska allt gå igenom av min advokat med ett par 1000 sidor antar jag.

Så väntetid i Tingsrätten m.m så tror ni att jag får infinna mig hos Tingsrätten före årsskiftet?

Självklart ska jag överklaga till hovrätten med, hoppas på att jag iaf får vara ute nästa sommar med och krypa in iaf i Sep-Okt 2016 eller önsketänker jag?

Kommer det gå fortare?
hur kan man smuggla in en mp3 spelare till en öppen anstalt ?
tack för svar))
mvh
Citera
2015-07-04, 00:18
  #5303
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garrix
hur kan man smuggla in en mp3 spelare till en öppen anstalt ?
tack för svar))
mvh

Öppna anstalter brukar inte ha murar/stängsel om jag har förstått det rätt.
Antingen trycker du upp den i röven eller så ber du en polare lägga den någonstans i närheten av anstalten.
Citera
2015-07-04, 13:15
  #5304
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Du kan skicka ett PM med lite tips om du har lust.

Besök kan man väll få direkt typ?

Enligt Förundersökningsledaren så ska han börja med FUP i mitten på september så antar att den är klar till oktober så ska allt gå igenom av min advokat med ett par 1000 sidor antar jag.

Så väntetid i Tingsrätten m.m så tror ni att jag får infinna mig hos Tingsrätten före årsskiftet?

Självklart ska jag överklaga till hovrätten med, hoppas på att jag iaf får vara ute nästa sommar med och krypa in iaf i Sep-Okt 2016 eller önsketänker jag?

Kommer det gå fortare?

Den/de om besöker dig måste först skriva på ett medgivande för telefonkontakt/besök. Det görs på en blankett som du skickar till dem från anstalten och de sen skickar tillbaka (till anstalten, inte till dig). Bara den delen tar någon vecka, sen ska KV kolla, ta beslut och delge. Inte ovanligt att det tar 2-3 veckor ytterligare. Man får ligga på och tjata lagom mkt på plitarna.

Ingen aning om väntetiden för tingsrätten, har aldrig fått inställa mig till rätten utan suttit häktad före rättegång. Efter att dom meddelas har man 3 veckor på sig att överklaga, innan domen vinner laga kraft som det heter.

Man kan köra en fuling och vänta tills sista dagen då man kör in en överklagan. Fördelen med det är att åklagaren inte har tid att dra ihop självständig överklagan utan lär lämna in en anslutningsöverklagan, eller t o m låter bli att överklaga helt. Man ska komma ihåg att åklagare har en rätt tung arbetsbelastning, så det kan man utnyttja.

Om inte åklagaren hänger på en överklagan så är det riskfritt i hovrätten, dvs du kan inte få högre straff än i tingsrätten. Blir det en anslutningsöverklagan så faller den om man drar tillbaka sin egen överklagan, dvs om man ser i HR att det börjar barka åt helvete.

Väntetiden till HR brukar vara 6-8 veckor efter att överklagan lämnas in, så i runda slänger 2-3 mån mellan TR och HR, men även dessa siffror är för häktade som prioriteras i kön. Tror inte att ditt antagande är orealistiskt med tanke på att du inte är frihetsberövad. Heller ingen anledning att måla fan på väggen förrän FUPen är färdig. Kan ju till o med sluta med att åklagaren väljer att lägga ner hela skiten och inte väcka åtal.

Vad gäller smugglingsdelen så får du bättre tips på kåken inom en kvart än vad du kan få här. Olika sätt för sånt på olika kåkar. Och lyssna inte på tips om att köra upp mp3-spelare i röven från folk som inte suttit och inte vet ett skit. Det finns metallbågar även på öppna anstalter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback