Citat:
Ursprungligen postat av
adolfhilter
Bengt Hansves, förtroendevald nämndeman från det lokala partiet Vägvalet.
Jag tror jag får blodstörtning på dessa stolpskott till nämndemän och deras korkade agerande. Vilka ointelligenta kretiner!
Och det är bara någon månad sedan en annan jubelidiot till nämndeman skickade beundrarmail till polisens utredare i Gbg och orsakade att den stora bagerirättegången fick tas om från början. Som om inte rättsväsendet redan vore tillräckligt överbelastat med jobb. Nämndemännen är ett större problem än de tilltalade var det någon som sade. Och jag är benägen att hålla med...
Tack.
Det må så vara med nämndemän generellt och det är möjligt att Bengt Hansves är lite stollig, men vad är det egentligen för substans i anklagelserna här då?
Det står lite mer i GP och det är då tydligen You Lins ombud Fredrik Ungerfält som vill få Hansves jävsförklarad.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/veronica-lin-m%C3%A5let-kan-f%C3%A5-g%C3%B6ras-om-n%C3%A4mndeman-anklagad-f%C3%B6r-j%C3%A4v-1.147917 4
Cantwell tar upp ett antal punkter i sin artikel.
1) Hansves har fotografet och filmat under en syn.
Jaha. Är det ens förbjudet? Om det är det så är det klart att det var rätt att tillrättavisa nämndemannen, men det är ju inte direkt ett urbota brott och att ta om rättegången för det är ju bisarrt. Kanske ville Hansves titta senare på synen i lugn och ro och det är ju i sig ett fullt normalt förhållningssätt och något folk gör regelmässigt i dag. Att det skulle vara en fläck på hans karaktär som han skall ifrågasättas journalistiskt för är i förstone något märkligt.
2) Han har en bild på Hitler och Stormuftin.
Citat:
Är det möjligt för en person med asiatiskt ursprung att uppleva det på något annat sätt än att en av domarna i målet delar Hitlers rasistiska värderingar?
Det är ju i själva verket en helt befängd tolkning. Det verkar en miljon gånger troligare att Hansves vill dra likhetstecken mellan islamististisk terrorism och hitlerism, vilket är dennes egen förklaring. Vad det har med en kinesisk icke-muslimisk affärsman att göra är inte lätt att förstå.
Jag tror inte Cantwell själv tror på sin analys.
3) Han har kommenterat en nyhet om den åtalade.
Ja, det är väl det som har substans då och det var kanske onödigt av Hansves,men har verkligen twitterkommentaren
"FLERA olika identiteter Ja, men tjena." den digniteteten att den visar på att Hansves har förutfattade meningar i skuldfrågan om You Lin anstiftat mordet på Veronica Lin?
Den handlar ju inte om frågan om anstiftan utan något helt annat.
Alltihop det här verkar vara en smutskastningskampanj mot nämndemannen orkestrerad av Fredrik Ungerfält som Cantwell spelar med i och med syftet att gynna klienten som fällts för mordoch där utslaget skulle blivit detsamma utan Hansves åsikt i vågskålen.