2016-05-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Fast det kan väl alltid bildas cykliska former när det handlar om dubbelbundna molekyler?
Antal isomerer för en given summaformel ökar lavinartat med antalet atomer, till den grad att det blir totalt ointressant att försöka lista ens 1% av dem ganska snabbt. Problemet blir analogt till hur en schackdator spelar schack, och är väl bästa sättet att angripa det på också om man har en dator. Men ingen vettig kemilärare kommer någonsin att ge en sådan uppgift.
2016-05-29, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Antal isomerer för en given summaformel ökar lavinartat med antalet atomer, till den grad att det blir totalt ointressant att försöka lista ens 1% av dem ganska snabbt. Problemet blir analogt till hur en schackdator spelar schack, och är väl bästa sättet att angripa det på också om man har en dator. Men ingen vettig kemilärare kommer någonsin att ge en sådan uppgift.

Har förekommit på Skolverkets prov, t.ex. finn alla isomerer till c6h14.
2016-05-29, 13:37
Medlem
Hur pass stor måste skillnaden mellan Ip och pH vara för att man ska kunna avgöra om aminosyran vandrar mot katod eller anod? Om pH i lösningen är 6,00 och en aminosyra (t.ex. prolin) har Ip 5,8 hävdar min bok att det inte sker någon rörelse i elektroforesen. Jag vill dock hävda att prolin kommer vandra mot katoden, eftersom den kommer befinna sig i positiv jonform då den protolyserats.
2016-05-29, 16:50
Medlem
Citat:
Har förekommit på Skolverkets prov, t.ex. finn alla isomerer till c6h14.
Sveriges läroplan i kemi för gymnasiet är så absurd att jag mår dåligt. Den täcker dessutom inte in det som krävs som förkunskapskrav för den internationella kemiolympiaden. Därför behöver de hitta på sådana idiotiska uppgifter.
2016-05-30, 08:12
Medlem
Citat:
Sveriges läroplan i kemi för gymnasiet är så absurd att jag mår dåligt. Den täcker dessutom inte in det som krävs som förkunskapskrav för den internationella kemiolympiaden. Därför behöver de hitta på sådana idiotiska uppgifter.

Sant - kan du hjälpa mig med nedanstående?

Citat:
Skriv en balanserad formel för upplösningen av bly i varm utspädd salpetersyra. Det bildas bly(II)joner och kvävemonoxid.

Jag kommer fram till denna redoxformel:

6H^+ + 3PB + 2HNO3 -> 3PB^2+ + 2NO + 4H2O

Varför har facit med den protolyserade formen av hno3? De har skrivit 2no3- vilket gör att vi måste addera 8h+ istället för 6 h+.
2016-05-30, 17:56
Medlem
Citat:
Jag kommer fram till denna redoxformel:

6H^+ + 3PB + 2HNO3 -> 3PB^2+ + 2NO + 4H2O

Varför har facit med den protolyserade formen av hno3? De har skrivit 2no3- vilket gör att vi måste addera 8h+ istället för 6 h+.
HNO3 är en stark syra och förekommer alltså helt dissocierad i vattenlösning.
2016-05-30, 17:59
Medlem
Citat:
HNO3 är en stark syra och förekommer alltså helt dissocierad i vattenlösning.

Anade det - tack så mycket!
2016-05-30, 18:39
Medlem
Citat:
Jag löser uppgiften, men hur ska man generellt tänka? Finns det några allmänna regler? Jag brukar använda "chop-off" metoden, dvs att man tar bort en kolatom i taget och ser var den kan omplaceras för att en ny variant ska bildas med samma summaformel.
Ja det är en fungerande variant, som är ett slags förenklad variant av "top down" där du också kan plocka bort mer än en atom åt gången och sätta fast den biten någon annanstans och inte behöver begränsa dig till enbart kol om kolvätet inte är mättat.

Den andra metoden är "bottom up" där du börjar med en atom och bygger på den med resterande en och en på ett sätt som gör att det bindningsmässigt går ihop i slutet.

Båda sätten är endast rimliga att använda utan hjälpmedel direkt för väldigt okomplicerade fall med få atomer. Annars vill man använda datorer för det och lägga till fler regler (bland annat för att diskvalificera ämnen som 3D-strukturmässigt inte fungerar men ändå går att få ihop om man endast ser till primärstrukturen).

Sen kan man ju fråga sig i vilka fall det är vettigt att försöka komma fram till ALLA isomerer ett ämne har. Det brukar vara bättre att kunna resonera sig fram till ett par möjliga isomerformer man kan få ut av en kemisk reaktion och om de är önskvärda eller ej och om icke önskvärda, hur man A: undviker dem eller B: renar bort dem.
2016-05-31, 15:11
Medlem
Det är två uppgifter jag har fastnat för i kemi 2. Vore tacksam för hjälp av någon kunnig

1. C5H12 + 802 -> 5CO2 + 6H2O

Hur stor substansmängd koldioxid bildas då 4 mol pentan reagerar med 8 mol syrgas?

2. I en 0,02 mol/dm3 lösning av divätesulfid, H2S uppmättes pH till 4,37
a) Skriv formel för protolysreaktionen
Beräkna syrakonstanten för H2S
2016-05-31, 17:15
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epictrackz
Det är två uppgifter jag har fastnat för i kemi 2. Vore tacksam för hjälp av någon kunnig

1. C5H12 + 802 -> 5CO2 + 6H2O

Hur stor substansmängd koldioxid bildas då 4 mol pentan reagerar med 8 mol syrgas?

2. I en 0,02 mol/dm3 lösning av divätesulfid, H2S uppmättes pH till 4,37
a) Skriv formel för protolysreaktionen
Beräkna syrakonstanten för H2S

Visa först hur du har tänkt, att bara ge ett svar blir inte så bra.
2016-05-31, 20:37
Medlem
Separera Glycerol, Propan 1-ol och etanol?

Hur ska du separera en blandning av glycerol, propan 1-ol och etanol?
2016-05-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Visa först hur du har tänkt, att bara ge ett svar blir inte så bra.
Tänkte att förhållandet är 1:5, och att man därför gångar med 5. 4*5= 20?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in