Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-05-29, 17:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Sålunda, Sverige har alltså inte fått någon asyl emot sig.

Jo.
Citera
2016-05-29, 19:05
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
JA påstår sig ju vara rädd för något i USA, alltså är det USA som fått en asyl beviljad emot sig, eller hur?

Asylrätten undantar asyl för icke-politiska brott och även om syftet med asylen kan vara att JA vill komma undan åtal för våldtäkt så är de formella/påstådda skälen att han är rädd för att bli utlämnad till USA.

Sålunda, Sverige har alltså inte fått någon asyl emot sig.

Här håller jag för en gångs skull delvis med dig. JA har fått asyl för politisk förföljelse från USA:s sida. Sverige inbegrips bara så sett att Sverige är troligt verktyg för överlämnandet till USA.

Men lägg märke till att om du och jag har rätt i att USA är den som "fått asylen beviljad emot sig" så är det idiotiskt av UD att skriva att "the right to seek and enjoy asylum does not apply if an applicant as grounds of asylum invokes that he or she is wanted for ordinary, non- political, crime. In this respect, the Government notes that Mr. Assange is suspected of rape, sexual molestation and unlawful coercion, all non-political crimes, and can therefore not rely on the above legal frameworks in this respect." För han är ju inte wanted i USA för sexbrott. UD resonerar alltså som om asylen vore "beviljad mot Sverige". Enligt ditt (och mitt) sätt att se på asylen så gör alltså UD ett grovt fel här, alternativt bluffar.
Citera
2016-05-29, 19:54
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Här håller jag för en gångs skull delvis med dig. JA har fått asyl för politisk förföljelse från USA:s sida. Sverige inbegrips bara så sett att Sverige är troligt verktyg för överlämnandet till USA.

Men lägg märke till att om du och jag har rätt i att USA är den som "fått asylen beviljad emot sig" så är det idiotiskt av UD att skriva att "the right to seek and enjoy asylum does not apply if an applicant as grounds of asylum invokes that he or she is wanted for ordinary, non- political, crime. In this respect, the Government notes that Mr. Assange is suspected of rape, sexual molestation and unlawful coercion, all non-political crimes, and can therefore not rely on the above legal frameworks in this respect." För han är ju inte wanted i USA för sexbrott. UD resonerar alltså som om asylen vore "beviljad mot Sverige". Enligt ditt (och mitt) sätt att se på asylen så gör alltså UD ett grovt fel här, alternativt bluffar.

UD har rätt. Hur långt ska man gå? Asylen bör ju sökas för att man flyr från något konkret, inte för att man flyr för en rädsla eller möjlig risk, risk för risk... Han utsätts inte för politisk förföljelse av Sverige men han påstår sig vara rädd för utlämning till USA och påstår sig vara rädd för vad som där ska hända. Hade det funnits en begäran om utlämning från Sverige till USA som står i strid med folkrätten, ja då kanske det hade varit relevant med asyl. Men nu finns det ju inte någon sådan begäran. Sålunda är han i dagsläget vare sig förföljd av Sverige eller USA. Han är förföljd av sina rädslor och detta bör inte utgöra grund för asylskäl utan för någon form av medicinsk/psykologisk behandling.

Skulle det bli så att han till slut ger upp och kommer till Sverige, och mot förmodan (extremt osannolikt) begärs utlämnad av USA i strid med folkrätten, ja då är jag den första att protestera mot detta. Men det är orimligt att vi idag ska agera mot ett helt hypotetiskt och osannolikt scenario. I så fall skulle JA inte kunna leva i något land i världen eftersom det när som helst skulle kunna komma en begäran om utlämning till USA, han skulle alltså för att mota sina rädslor helt enkelt behöva ha asyl var han än är i världen. Detta är inte friskt enligt min mening och det kan knappast vara tänkt att asylsystemet ska hantera detta.
Senast redigerad av Anonymare 2016-05-29 kl. 19:59.
Citera
2016-05-29, 21:15
Medlem
Citat:
UD har rätt. Hur långt ska man gå? Asylen bör ju sökas för att man flyr från något konkret, inte för att man flyr för en rädsla eller möjlig risk, risk för risk...

Lite rundgång. Men pratar vi om kognition så verkar du ha många brister.
Hur många personer känner du till som har starkare asylskäl än JA? Kan du ge exempel?

Den förre talmannen i representanthuset anser att JA är en olaglig kombatant ... dvs nästa station Guantanamo

Vicepresidenten anser att JA är en terrorist
Han har beskrivits som terrorist på ledarsidor
H Clinton anser att wikileaks är ett hot mot hela världen
Senatorer anser att han är en terrorist som måste stoppas med alla till buds stående medel
Enligt dig så är det privata uttalanden men de har skett i senaten, under arbetstid ...
Flera inflytelserika personer har uppmanat att döda honom, även med olagliga medel

Är inte det asylskäl, ja, då finns det nog ingen som är berättigad asyl överhuvudtaget.
Ditt konstiga prat om "någon", "privat", "i affekt" mm tyder på att du behöver vara mer bekymrad över din egen kognition än om andras. Du bör också vara mer bekymrad om din egna psykiska hälsa än om JA's. När du ändå är i farten ta gärna upp dina "tidsresor". Tror eventuellt att det kan intressera någon psykiatriker.

Citat:
Skulle det bli så att han till slut ger upp och kommer till Sverige, och mot förmodan (extremt osannolikt) begärs utlämnad av USA i strid med folkrätten, ja då är jag den första att protestera mot detta.

Who gives a shit?
Till vilken nytta? Då är det för sent. Det blir tyvärr inga konsekvenser för dig.
Citera
2016-05-29, 21:31
Medlem
Citat:

Citat:
En begäran som inte uppfyller de mest elementära krav (dvs åtminstonde ha någon form av likhet med en standardbegäran) och som Sverige behövde drygt 2 veckor på sig för att legalisera (legalisera sin egen begäran).

Det finns inga belägg för att man inte uppfyllt de mest elementära kraven och dessutom är det en tolkningsfråga. Vill man bifalla en ansökan så gör man det, eller snabbt bollar fram och tillbaka angående mindre ändringar. Något intresse för detta verkar inte ha funnits här. En sak är dock säker, vi har inte tillgång till all information, det lär finnas utbyte av information mellan Sverige och Ecuador som vi inte känner till men förhoppningsvis lär vi få reda på det i framtiden.

Det räcker med att konstatera att MN inte tillät att Ecuador ens skulle få ha en representant närvarande under försöket tillsammans med att det normala förfarandet inom europa är att det är representanter från det land som bifaller MLAn som utför förhören. Det finns väldigt lite tolkningsutrymme kvar som skulle kunna ge slutsatsen att man gjort en standardmässig MLA.

Du upprepar påståendet om att vi inte har all information och försöker få det som att vi har mer eller mindre ingen information. Sanningen är att det finns väldigt mycket information tillgänglig. Det är väldigt osannolikt att det skulle finnas annat informationsutbyte av vikt som inte speglas i den tillgängliga informationen.
Citera
2016-05-29, 21:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Skulle det bli så att han till slut ger upp och kommer till Sverige, och mot förmodan (extremt osannolikt) begärs utlämnad av USA i strid med folkrätten, ja då är jag den första att protestera mot detta.
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Who gives a shit?
Till vilken nytta? Då är det för sent. Det blir tyvärr inga konsekvenser för dig.
Det klingar dessutom ganska falskt i skenet av tidigare uttalanden här i tråden...

Citat:
Det finns inget som tyder på att JA skulle råka ut för något alls med koppling till det som hände egyptierna. Sverige håller mänskliga rättigheter högt och skulle inte lämna ut JA om det inte fanns mycket goda skäl och i enlighet med mänskliga rättigheter. Det som hände egyptierna var en olyckshändelse/missbedömning. Man ska också betänka att utlämningen av "terrorister" i sig var motiverad men att Sverige knappast hade lämnat ut om man visste hur personerna skulle behandlas.
Där ser man styrkan i Anonymares protester. När någon blivit illegalt utvisad, utsatt för tortyr och ändå inte blivit åtalad och till och med fått skadestånd på 3 miljoner, så är denna person ändå att betrakta som en "terrorist", vilken man med rätta avvisat.
Senast redigerad av kurrekotte 2016-05-29 kl. 21:34.
Citera
2016-05-29, 21:50
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det klingar dessutom ganska falskt i skenet av tidigare uttalanden här i tråden...

Där ser man styrkan i Anonymares protester. När någon blivit illegalt utvisad, utsatt för tortyr och ändå inte blivit åtalad och till och med fått skadestånd på 3 miljoner, så är denna person ändå att betrakta som en "terrorist", vilken man med rätta avvisat.

Din argumentation är oerhört infantil. Om jag uttalar mig om egyptierna så gäller detta givetvis bara i den kontexten men du kommer förstås med dina nidbilder. Egyptierna var terrorister enligt de flesta bedömare. JA förmedlar vidare information, precis som många andra gjort när det gäller det som läckt ut via wikileaks och inte råkat illa ut för det. Skärp dig!
Citera
2016-05-29, 21:59
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Din argumentation är oerhört infantil. Om jag uttalar mig om egyptierna så gäller detta givetvis bara i den kontexten men du kommer förstås med dina nidbilder. Egyptierna var terrorister enligt de flesta bedömare. JA förmedlar vidare information, precis som många andra gjort när det gäller det som läckt ut via wikileaks och inte råkat illa ut för det. Skärp dig!
Enligt vilka bedömare? Dom som inte kommer ihåg ifall dom var medvetna om att tortyr väntade egypterna vid ankomsten?
Sedan förstår jag inte alls din kontextuella invändning. Läste du verkligen ditt eget inlägg? Det jag citerade...
Citera
2016-05-29, 22:14
Medlem
Citat:

Som vanligt ger du uppmaningar som du borde ge dig själv.

Det som är klart är att du hela tiden gör bedömningar om än det ena än det andra. För de flesta så finns det ett samband mellan ett uttalande du gör om t.ex Egyptierna och JA fallet. Oavsett om de flesta (vilket jag starkt betvivlar) anser att de var terrorister eller inte(och även om de skulle vara "terrorister" så är det oväsentligt) så var det en olaglig hantering som ingen behövt ta personligt ansvar för. Sverige utsattes för tryck från USA och visade att man lägger sig på rygg i total underkastelse så fort matte bara kastar en blick. Det visar hur ryggradslöst Sverige kan agera och troligen kommer agera i framtida fall. Att du är inkonsekvent i hur du agerar/uttalar dig/ argumenterar ... gör inte att andra ska skärpa sig. Däremot att du borde göra det.
Citera
2016-05-29, 22:16
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Det finns ingen sådan ovilja. Men man vill primärt förhöra i Sverige så att det även finns möjlighet att väcka åtal, därav EAW:n. Givetvis var det rätt att gå på EAW, hade det inte varit för JA:s fega ambassadflykt undan rättvisan så hade EAW:n fungerat och saken hade varit ur världen idag.

Nej, hon försökte få förhör som ett resultat av verkställandet av EAW:n, vilket är fullt rimligt.

Detta verkar märkligt med tanke på att man avslagit 2 ansökningar om förhör och inte svarat på den tredje. Frågan är då hur detta tidiga "erbjudande" var utformat. Det var nog bara tomt prat givet hur läget ser nu nu.

In i det sista ville man inte förhöra på ambassaden eftersom detta inte är ett bra sätt att förhöra på. Men när man väl föll till föga så vägrar Ecuador samarbeta.

Om JA kommit tillbaka tidigt till Sverige så hade åtal kunnat väckas på kort tid men han valde att överklaga i ett par år. Om JA inte hade flytt undan rättvisan in på ambassaden så hade åtal kunnat väckas efter att EAW:n verkställts. Sålunda är det ställt utom tvivel att huvudsakliga anledningen till fördröjningen beror på JA:

1. Flydde till UK
2. Överklagade i ett par år
3. Flydde till ambassaden
4. Troligen motsätter sig förhör på ambassaden enligt styrorder till Ecuador som avslår alla ansökningar om detta från ÅM

Frågar igen, på vilket sätt menar hen att JA kan ge styrorder till Equador?
Citera
2016-05-29, 22:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
UD har rätt. Hur långt ska man gå? Asylen bör ju sökas för att man flyr från något konkret, inte för att man flyr för en rädsla eller möjlig risk, risk för risk...
Å andra sidan kan man inte förvänta sig att en person som överväger att söka asyl ska vänta tills det är för sent. Det som inträffade i UK i juni 2102 var att det var på väg att bli för sent att söka asyl hos en vänligt sinnad nation där han kunde förvänta sig att få hjälp. Sverige och UK har ju tydligt visat var de står. Sverige fattar inte ens vilka hans asylskäl är, utan tror att han söker asyl för att slippa sexbrottsanklagelse som han egentligen bara vill ha en möjlighet att försvara sig mot, vilket Marianne nekat honom.

Asylen förlorar sin mening om de förföljande staterna får alltför stora möjligheter att förhindra att en person söker asyl hos en stat som är beredd att ge beskydd.

Du resonerar bara som en genomsvensk politisk förföljare. Kanske måste man tolka den nuvarande situationen som att Sverige, i likhet med i egyptiernafallet, lydigt går i USAs ledband.

Citat:
Han utsätts inte för politisk förföljelse av Sverige men han påstår sig vara rädd för utlämning till USA och påstår sig vara rädd för vad som där ska hända. Hade det funnits en begäran om utlämning från Sverige till USA som står i strid med folkrätten, ja då kanske det hade varit relevant med asyl.

Idiotiskt resonemang. USAs möjligheter minskar ju om de agerar så, så varför skulle de?
Senast redigerad av outoftheblue 2016-05-29 kl. 22:56.
Citera
2016-05-29, 22:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vare sig jag eller någon annan har bestridit att JA beviljats asyl av Ecuador, detta har även svenska domstolar skrivit om i sina domar. Sen är det en helt annan sak om det anses att han har asylskäl enligt de avtal, lagar, praxis etc. i Sverige/Europa så att faktiskt når upp till asylstatus. Det anses han inte ha av Sverige och UK. Här finns inte mer att tillägga.
Å andra sidan, varför skulle man förvänta sig att han skulle ha rätt till asyl enligt de förföljande staternas praxis? Det är väl det som är själva poängen, att vissa stater idkar politisk förföljelse mot honom, andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in