Citat:
Ursprungligen postat av
skarpsint
För man förstår helt enkelt inte vad som skulle utgöra ett övergrepp av det nämnda. Jag antog att jag hade missat något eller läst fel. Det är mycket märkligt att tingsrätten under så många år gått med på att häkta JA för våldtäkt med denna utsaga som grund.
Assange är häktad i sin utevaro (enligt åklagarmyndighetens åsikt) för flyktfara rörande förhör om misstankar om våldtäkt, mindre grov. Inga formella misstankar har delgivits honom om detta, den enda misstanken som delgivits honom är ett sedan länge preskriberat ofredande. Ofredandet fanns inget formellt hinder att begära åtal för, men så skedde inte, och enligt min åsikt sprack fasaden redan då, i augusti 2012.
Misstankar kan man ju alltid hitta på, som t.ex. Anonymares konspirationstankar att Assange styr Ecuador, och säga att man hade fel i efterhand.
Anledningen till att man förhalar förhöret är naturligtvis att ett förhör skulle rasera hela korthuset. Det märkligaste är hur djupt det svenska "rättssystemet" spelar med, jag är genuint överraskad av att "rättssystemet" medvetet upprätthåller en häktning som stödjer sig på preskriberade brottsmisstankar, trodde inte att en sådan grad av principlöshet kunde förekomma i det svenska "rättsystemet".