2016-05-28, 05:23
Medlem
Lite numerologi under tidiga morgonen

Betydelsen av 90

Sid 1594. Inger Rönnbäck ljuger på för fullt:

”Hm, och sen undrar jag du, du vet ju att det är en kvinna som har pekat ut dig till 90 procent
att du har försökt att få kontakt med henne, och få, och få med henne till bilen, …”

Sid 1622. Niklas Lindström reder ut begreppen:

”och det är svår och (sic) gradera ut någon procent på utpekandet…”
(NL sade så klart rätt och det är den som skrev ut förhöret som har problem med adverbformer och infinitivmärke.)

Lik förbannat återkommer Inger Rönnbäck till de 90 procenten i rätten efter Adrianas vittnesmål. Halvt om halvt till Adriana själv som för att betygsätta hennes vittnesmål halvt om halvt som om hon talade till en jury av lekmän. Lekmän som strax skall överlägga på egen hand och förhoppningsvis skall ta med dessa 90 procent i sin bedömning. Lyckligtvis har vi en annan ordning och den lekmannadomare som till äventyrs tagit intryck av Ingers betygsättning kommer strax att bli korrigerad av en juristdomare.

Betydelsen av 380

Sid 1588. Niklas Lindström:

”Hm, vi, vi har hållt ungefär 380 förhör för att kunna eh, få fram om det finns någon alternativ gärningsman. Kontrollerat folk var dom bor, vart dom har varit någonstans, om dom har alibi, detta trots att vi har haft DNA träffar på dig. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen, finns det någonting du önskar att vi ska utreda så, är det bara att säga till din advokat eller till mig, så ska vi göra vad vi kan för att utreda det. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen…”

Lite grand att tänka på för all som hävdar att NB valdes ut för tidigt som MGM. Även efter DNA-fynd är man vidsynt och letar i andra riktningar.
2016-05-28, 06:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Lite numerologi under tidiga morgonen

Betydelsen av 90

Sid 1594. Inger Rönnbäck ljuger på för fullt:

”Hm, och sen undrar jag du, du vet ju att det är en kvinna som har pekat ut dig till 90 procent
att du har försökt att få kontakt med henne, och få, och få med henne till bilen, …”

Sid 1622. Niklas Lindström reder ut begreppen:

”och det är svår och (sic) gradera ut någon procent på utpekandet…”
(NL sade så klart rätt och det är den som skrev ut förhöret som har problem med adverbformer och infinitivmärke.)

Lik förbannat återkommer Inger Rönnbäck till de 90 procenten i rätten efter Adrianas vittnesmål. Halvt om halvt till Adriana själv som för att betygsätta hennes vittnesmål halvt om halvt som om hon talade till en jury av lekmän. Lekmän som strax skall överlägga på egen hand och förhoppningsvis skall ta med dessa 90 procent i sin bedömning. Lyckligtvis har vi en annan ordning och den lekmannadomare som till äventyrs tagit intryck av Ingers betygsättning kommer strax att bli korrigerad av en juristdomare.

Betydelsen av 380

Sid 1588. Niklas Lindström:

”Hm, vi, vi har hållt ungefär 380 förhör för att kunna eh, få fram om det finns någon alternativ gärningsman. Kontrollerat folk var dom bor, vart dom har varit någonstans, om dom har alibi, detta trots att vi har haft DNA träffar på dig. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen, finns det någonting du önskar att vi ska utreda så, är det bara att säga till din advokat eller till mig, så ska vi göra vad vi kan för att utreda det. Vi kommer inte att lämna nåt åt slumpen…”

Lite grand att tänka på för all som hävdar att NB valdes ut för tidigt som MGM. Även efter DNA-fynd är man vidsynt och letar i andra riktningar.
Tack, det var intressant numerologi som faktiskt konstaterar ganska mycket.
Och som alltid talar konstaterad fakta till åklagarkramarnas fördel

Man blir fortfarande häpen över Rönnbäcks låga nivå, så lögnaktig, oempatisk och utan skrupler. Jag skulle önska att några av de hon kränkt och förtalat skulle anmäla henne, kräva skadestånd etc.
Förhoppningsvis slipper man se henne i en rättssal igen, hon är en riktig skam för kåren.

Bra också att bli påmind om Niklas Lindströms ord som visar hur polisarbetet EGENTLIGEN gick till, hur man INTE lämnade något åt slumpen och hur vidsynta de var i sitt sökande i andra riktningar efter alternativa gärningsmän. Och att de bett NB att ta upp om det är något HAN önskar de ska utreda mer, så skulle han bara säga det till dem eller advokaten.
Alla tvivlare med 100% tunnelseende som fortfarande är så pinsamma att ni hävdar att "NB valdes ut som GM" - ni behöver ju faktiskt bara läsa innantill för att konstatera motsatsen.
2016-05-28, 06:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag skulle gå så långt som att säga, att IB:s taffliga försök till att ge alibi inte ledde till något (Flera här, bl a Letsdoit, har visat att NB var en möjlig GM även om det som IB påstod vore sant). Jag har en spekulation om orsaken till hennes tafflighet. Hon och NB hade visserligen oregistrerad, obegränsad kontakt per telefon och skulle ha kunnat konstruera en effektiv historia (egendomligt generöst av det svenska rättssystemet i mitt tycke), men jag tror inte att han har förmått sig till att erkänna för henne. Han hade då den inte helt enkla uppgiften att lirka en misstänksam men ännu enligt honom förhoppningsvis bara något skeptiska hustru till en alibiliknande historieskrivning, med motiveringen att han var på väg att av otur orättvist komma att blottas för mordanklagelser. Även om hon anade, att han var skyldig, och ändå var beredd att skydda honom, så måste hon själv tänka ut hur det hade kunnat gå till och därvid räckte inte hennes fantasi och föreställningsförmåga till.
Du har nog helt rätt i det du skriver här. Han har inte erkänt för henne, absolut inte, däremot har han kört sitt eget race - "tyck synd om mig, jag är HELT oskyldig, jag är ditsatt, nu måste vi hjälpas åt för VÅR skull, mot dumma, svenska polisen."
Nerijus OCH Rönnbäck lyckas att få Irinas tvivel om Nerijus istället att bli tvivel mot polisen.
Jävlar vad Rönnbäck ska ha brett på och instruerat Irina hur hon skulle förtala svensk polis, kanske fick hon Irina att tro att det skulle kunna löna sig ekonomiskt i slutändan också?
Rönnbäck verkar ju inte heller alls ha förklarat det oerhört dåliga läget juridiskt för NB så detsamma lär ju gälla för Irina. Kanske hon trodde att det fanns en liten risk att Nerijus skulle bli frikänd så det gällde ju att inte ligga för dåligt till där, tror knappast hon ville sluta sitt liv som Lisa, intryckt i ett skåp.
I detta sammanhang väger hennes hand på bibeln mycket lätt, den väger faktiskt ingenting alls.
2016-05-28, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Basen för undersökningen måste vara att Nerius. hade alibi. Fynden i Ladan är ihåliga och det som beskrivs om händelserna där håller inte. En tung bevis är att kommissarie rapporterar att örhänge placerades efteråt.

I brist på undersökning som utgår från händelserna kan man inte peka ut någon, som har mördat LH och sedan placerat föremål i Ladan. Det väsentligast är att våldsmannen går fri.

Håller med.
Tack att du finns här i tråden. Alltid inttessant att läsa dina inlägg.
Om man kommer ihåg kvällen när L försvann,
då letade/ tittade hennes pappa inne i ladan. Konstigt att han inte såg L handske (som låg synligt nästa morgon).
Det är så tydligt att L tillhörigheten var placerade efteråt att man kan undra - varför utredarna "glömde" eller ville inte acceptera detta fakta.
Att man struntade i viktiga fakta betyder att man ville att gästarbetare blir misstänkta.
Det var väldigt lätt för mördare eller medhjälpare att placera L handske och örhängen i ladan.
Man måste vara blind för att inte se viktiga fakta som tyder att det var en annan gm.
2016-05-28, 08:58
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om NB utvaldes tidigt som syndabock så kanske någon med denna åsikt kan berätta om ett trovärdigt förlopp?

1. Varför planterar polisen hennes handske redan på natt till måndag om man letar efter en levande, försvunnen person och man inte har en susning om vad som hänt henne?

Det visade sig att Christer Pettersson var ett villospår, som missriktade utredningen om Palmemordet under tiotals år och ledde till att de ledande opinionsbildarna, statsministern i spetsen hävdar det var CP. Men inte har man krävt att HR som befriade honom skulle kommer med en "trovärdig förlopp"

Tråkigt att signaturen beskyller polisen för plantering av handsken. Polisen gjorde ett utmärkt arbete på Nerius arbetsplats redan på måndag kväll, men kunde inte hitta något som talade mot Nerius. Däremot har deras chef Axelsson kunnat konstatera att föremål som tillhör LH har lagts dit efteråt.
2016-05-28, 10:23
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Det visade sig att Christer Pettersson var ett villospår, som missriktade utredningen om Palmemordet under tiotals år och ledde till att de ledande opinionsbildarna, statsministern i spetsen hävdar det var CP. Men inte har man krävt att HR som befriade honom skulle kommer med en "trovärdig förlopp"

Tråkigt att signaturen beskyller polisen för plantering av handsken. Polisen gjorde ett utmärkt arbete på Nerius arbetsplats redan på måndag kväll, men kunde inte hitta något som talade mot Nerius. Däremot har deras chef Axelsson kunnat konstatera att föremål som tillhör LH har lagts dit efteråt.

På måndag kväll letade de inte efter spår de letade efter en förhoppningvis levande Lisa.
2016-05-28, 10:24
Medlem
develis avatar
Citat:

1. Varken Palme, Quick eller inbrott på museum har relevans i detta fall som jämförelse. Du är ute och cyklar.

2. Det är inte "signaturen" som beskyller polisen - det är advokat Rönnbäck och fortsättningsvis medlemmar av alternativteoriklubben.

3. Axelsson är inte chef - han leder inte varken eftersök eller FU.

Kärnfrågan: Jag saknar - som alltid- en relevant förklaring kringhur tillhörigheter planterades. Så pröva igen "docenten" så du kommer rätt i diskusssionen.

Du har kommit fram till att hon fördes bort i bil - när, hur, av vem och varför (motiv) planterades tillhörigheterna?
2016-05-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta är en intressant nöt. Jag tror dock att hon inte kommer att åtalas för något. Hade hon vittnat inför en Litauisk domstol hade det varit straffbart men nu vittnade hon inför Svensk domstol och Litauen agerade enbart handräckning åt Sverige. Därför är det Svensk lag som gäller i detta fall och hon klarar sig med skägget i brevlådan.

Sen kan det kanske bero lite på var verkställigheten av NB:s straff kommer att ske. När det kommer att överlämnas till Litauen. Om myndigheten där gör en annan bedömning. Detta återstår att se då det inte mig veterligen inte finns något liknande fall att falla tillbaka på.
Hur skulle en litauisk domstol kunna bevisa mened ? Att NB fällts bevisar ju inte mened.
2016-05-28, 10:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om man kommer ihåg kvällen när L försvann,
då letade/ tittade hennes pappa inne i ladan. Konstigt att han inte såg L handske (som låg synligt nästa morgon).
Det är så tydligt att L tillhörigheten var placerade efteråt att man kan undra - varför utredarna "glömde" eller ville inte acceptera detta fakta.
Att man struntade i viktiga fakta betyder att man ville att gästarbetare blir misstänkta.
Man måste vara blind för att inte se viktiga fakta som tyder att det var en annan gm.
Nej - det är "inte så tydligt" och det är inte nåt man "glömde" eller "struntade i viktig fakta".
Handsken är mycket omfrågad i förhör och så mycket mer kan inte göras.
Det var dock korkat att den flyttades från fyndplats istället för att polis hämtades till platsen för sedvanlig krim.undersökning och dokumentation.
Vad som tydligt framkommer är att NB vill göra det till att han hittade den - detta har inte stöd via andra personer i FUP. Hans fru säger att AB fann den, likaså CB. De återger således det sagda direkt efter handskfynd. Hans bror säger att han såg den först och sen tog upp den för att se om det var hans.
NB vill få det till att han hittade handsken för att sen göra affär i TR om att han minsann kunnat stoppa den i fickan och gömt den. Detta ska då indikera att han inte är nån mördare. Han vill ge sken av att han inte alls ägnar sig åt nåt fuffens.

Enligt Rönnbäck så har tillhörigheterna placerade efteråt - ett av flera klavertramp av advokaten i ordval som ses i överklagan inför HovR. Hon verkar inte ha alla hästar hemma. Hypotes är en sak - bestämd form nåt annat.
Citat:
Det var väldigt lätt för mördare eller medhjälpare att placera L handske och örhängen i ladan.
Hur, var, när och varför skedde detta. Den som har en bestämd åsikt kring att så är fallet antar jag har reflekterat kring händelsen? Det är väl ingen som är så extremt dum att man enbart konstaterar fakta utan analys kring relevans och förlopp?
Jag vill veta mer kring örhänget i mjölkrummet och hur du resonerar.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 10:48.
2016-05-28, 11:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Okej, så du utesluter alltså att polisen skulle ha haft nånting att göra med utplanteringen av bevis. Gott nog.

Citat:
I mina ögon Nerius blev felaktigt dömt i en rättegång som syftade till att lämna det som hände med LH utan utredning. Någon tvingade henne i sin bil och dödade henne senare samt spred "bevis" med avsikt att Nerius fälls för brottet. Hur GM fått Nerius DNA på LHs kläder förstår jag inte. Detta måste ha hänt när kläderna inte var på eftersom kroppen inte har liknande märken.
Vem kan denna "någon" vara i din värld? Och varför valde denna Någon ut just Lisa som offer och Nerijus som gärningsman? Kan du förklara lite närmare kring hur Någon planterade ut bevisen? Exempelvis hur Nerijus dna hamnade på Lisas kläder? Samt hur Någon kunde hitta ett balsnöre som bar på just Nerujus dna? Såg denna Någon Nerijus hantera balsnöret vid något tillfälle och lade beslag på det i avsikt att mörda Lisa och sätta dit Nerijus? Var det alltså ett planerat mord där Någon visste att ett tillfälle att mörda Lisa skulle uppenbara sig på söndagskvällen? Som visste att hon skulle åka moppe för första gången? Eller hur gick det till? Förklara.

Edit: Framför allt: förklara hur Någon fick tag på Nerijus dna och blod.
Senast redigerad av ReedMe 2016-05-28 kl. 11:36.
2016-05-28, 11:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag tycker inte att vi ska börja glorifiera folk. Folk ska vara som fok i allmänhet, även i rättsfall.
Räcker med att Lisa har redan fått en helgonstatus. Det säger jag utan att svärta ned Lisa. Låt henne vila i fred.
Oavsett om du lindrar in dina ord så undrar jag osökt över ordval att Lisa fått helgonstatus och att glorifiera. Vad grundar du denna slutsats på och vad är anledningen att ens betona detta?

Lisa är en vanlig 17-åring. Via hennes vänner framkommer en bild av en tjej som är hjälpsam och alltid ställer upp. Hon värnade mycket om alla.
Hon beskrivs som glad och att hon är sprallig syns via alla filmer och foton.
Det samma återberättas via arbetskamraterna.
Det överensstämmer med andra ord i en helhetsbild kring Lisa och det familjen också återger som minnesbild.

När hon gjorde slut med sin kille så skedde ett visst partitagande och påföljande tonårsreaktioner så det kan man helt bortse från. Det var lite tjurigt och detta är hennes vän ledsen över. Utöver detta finns det ingen människa som är perfekt. När Lisa var i en trygg grupp tog hon säkert för sig och var kanske lite bossig. Detta överensstämmer med Lisas målmedvetenhet som familjen berättar om. Hennes drömmar om att resa mer och se världen, att studera till arkitekt i Australien.
Det beskrivs en ung tjej med drömmar och framförhållning som var levnadsglad.

Lisa verkar faktiskt ha så fina egenskaper så som hon beskrivs. Hon lever inte runt som många andra och tycks vara nöjd med tillvaron. Personligen var jag ett monster som tonåring men jag är rätt snäll när jag vill och har hög moral.
I många tonårsmonster bor det en Lisa - det är jag säker på. Men känslor och hormoner kan lätt förleda tjejer och killar, nyfikenhet och äventyrslusta kan gå väldigt fel och en önskan att frigöra sig kan bli rebellisk. Att vilja bli sedd och älskad kan felaktigt ta vägen förbi yttre attribut som utseende eller att i värsta fall slåss. Att via yttre egenskaper behöva hävda sig.

Lisa var lugn för sin ålder. Men att vända denna trygghet till att hon var kuvad och styrd, att hon är helgonförklarad eller eller tala om renhet och oskuld är att snedsegla riktigt ordentligt.
Det är snarare ren överdrift och propaganda.

Samtidigt var Lisa väldigt blyg så pappan berättar om att han försökte pusha henne till en del saker.
Stödja henne att våga i en normal frigörelseprocess. Just detta - att Lisa var glad som vågade jobba själv utan sin mamma, att hon beskrivs stolt och glad sista dagen då hon börjat jobba i kassan, att hon självständigt ville åka moped hem denna ödesdigra dag är i mitt tycke sorgligt:
När väl Lisa vågar ta för sig då kommer det ett jävla översexuellt mördarsvin i en för henne trygg miljö.
Lisa hade en fruktansvärd otur att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt och jag förbannar med all kraft det aset som berövade en levnadsglad 17-årig tjej en framtid.
2016-05-28, 11:37
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Vi ska vara glada att SH var snabb att inse att något inte stämde.

NB slängde hjälm och jacka på rishögen för att det var meningen att elda upp det.
Likaså var det med Lisa i skåpet, tillfälligt...så hade han säkert också tänkt ut att elda upp Lisa också.
Men Vi får vara glada över SH,s snabba tänkande att något var fel.
NB blev inträngd i ett hörn som en hund kan bli och reagerar spontant och idiotiskt.
Han hade inte räknat med ett så snabbt och omfattande pådrag som det blev.
Det stängde in honom i ett hörn och han viste inte hur han skulle ta sig ur situationen.
OM....han hade fått så som han tänkt, så var det mycket troligt att han även slängt Lisa på rishögen och eldat upp allt.
Men...han hann inte med det då pådraget påbörjades.
Han blev instängd.
Och tillfångatagen.
Och överbevisad.
Och dömd, av TR och HR och HD ville ej ta i skiten efter honom.
NU....ska han avtjäna sitt MILDA STRAFF...Livstid+utvisning.
Vad kommer nu att hända med denna idiot ????
Ja..han kommer inte att få stanna i Sverige för alltid...Tack och lov.
MEN..Så här kan det se ut för honom.

Nerijus framtid kan innebära att han mycket
troligt kommer att flyttas till ett fängelse
i hans eget hemland, efter ett tag i Sverige.
Han kommer nog att få lida en hel del när han
väl blir placerad där.
Några länkar om vad som kan tänkas vänta Nerijus.

Latvia Prison Photography and Lukiskiu Prison
https://prisonphotography.org/tag/latvia/
https://prisonphotography.org/tag/latvian-juvenile-prisons/
https://www.google.com/search?q=Latvia+Prison+Photography&rlz=1C1LOQA_enS E689SE690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahU KEwiB_s6ZqvjMAhWGuBoKHQS9BRQQsAQILQ&biw=1356&bih=9 81
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/imprisoned_in_the_baltics/a/1103/imprisoned.html

http://delmialvarez.photoshelter.com/gallery/The-prisons-of-Latvia/G00004FeSqcOSpo0/

Lukiskiu Prison

https://www.youtube.com/watch?v=34zRM52UztY
https://www.youtube.com/watch?v=kCnJAVkoX50
http://www.upperplayground.com/blogs/news-upperplayground/tagged/lukiskiu-prison
https://www.google.se/search?q=lukiskiu+prison&rlz=1C1LOQA_enSE689SE690& espv=2&biw=1356&bih=981&tbm=isch&tbo=u&source=univ &sa=X&ved=0ahUKEwjEoM7GvPjMAhUGECwKHckRAT8QsAQIZA& dpr=1
http://mapio.net/o/1575273/

Där kan han sticka strumpor till sin hustru och mor.
Och hoppas han får ordentligt med stryk.

Det verkar vara något riktigt otrevligt som väntar Nero hemma i Litauen !
Ett Svenskt fängelse är nog inte kul att sitta i men jämfört med detta så framstår det som rena lyxhotellet , Nero kommer nog att sakna Köttbullar med gräddsås
Han är nog fullt medveten om det , och därför tror jag att risken för självmordsförsök är väldigt stor .
Hoppas kriminalvården har noggrann koll på honom , för så lindrigt vill man ju inte att han kommer undan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in