2016-05-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
...grunden som dom baserar domsluten på dvs FUP.

FUP lämnas in till rätten i samband med åtalet. Bara för att FUP lämnas in till rätten blir det inte processmaterial. Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen.
2016-05-28, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , pappans föredömliga insats kan inte nog lovordas .
Han såg till att det hände massor på direkten som gjorde
det helt omöjligt för mördaren Nerijus att hinna städa upp efter sig .
Till slut så blev det för mycket för mördaren Nerijus och nerverna svek .
Vilket utmynnade i det fatala maskletandet på Martorp .
Jag måste säga att jag tycker synd om råttorna i fängelset i Litauen .
Stackare att behöva bo ihop med Nerijus , finns det regnrockar för råttor ?
Vad jag saknar däremot är att hans ljugande kärring borde få sitta i buren också .
Att ljuga med handen på bibeln är i Litauen ett svårt brott vilket borde
resultera i att hon också fick en släng av sleven .
Makalöst vidrigt fruntimmer som går i god för mördaren Nerijus trots
att hon fått se en bild på vad faanskapet hade gjort mot Lisa .
Förresten såg jag anledningen till att pappan lämnade rättsalen efter lunch. Detta har man också lyckats göra affär av i tråden. Jag tror det var med orden om att han blev utföst eller inte fick närvara för sitt utbrott eller hur det nu var.
Rönnbäck pläderade på fm och efter lunch var det dags för åklagaren.

Citat:
Det var under Inger Rönnbäcks slutanförande på måndagsförmiddagen som pappan inte kunde kontrollera sina känslor längre.

I sitt försvar av Nerijus Bilevicius drev hon ett resonemang om att pappan, under sökandet efter Lisa Holm, försökt att påverka Missing peoples letande.

- Sluta ljug, sa pappan då högt i rättsalen och böjde sig framåt, märkbart uppriven.

Sen säger Rönnbäck att hon har förståelse för detta:
"- Det är klart att det kan bli reaktioner, jag förstår honom, säger hon efter att hovrättsförhandlingen avslutats."

Men lika fan fortsatte hon att smaklöst masa på om NBs hopkok i häktet dvs att pappan glott på honom. Så jävla förstående var hon således inte utan fortsatte med lögnerna och angreppen.

Edit. Hittade inlägget så då kan det korrigeras direkt:
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det där kan man tolka att pappan har svårt att kontrollera sig sjäv och därför har den stark behov att konrtollera andra, och kontrollera även förundersökingens framfart och riktning. Av detta fick vi en klar bild redan i första veckan.

Efter dessa ord kom inte pappan tillabaka till rättsalen. För regler är sådana att om någon yttrar sig i rättsalen utan tillstånd åker han/hon ut. Efter dessa ord råkade vara lunchdags så efter lunchen var inte han kvar i rättsalen. Bara frun och dottern var kvar. I rättsal får man dock gråta om man inte låter så att det stör förhandlingarna.
..Som var svar på pappans ord "Sluta ljug" som kommenterades:
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Han hade gapat i en svensk rätt på ett sätt som kriminella gör.
Du borde nämna ett det var efter att FA hade ifrågasatt kombinationen Martorp och militärer. Det var tydligen känsligt.
Här är den korrekta anledningen till att pappan valde att gå ut:
Citat:
Under vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholms slutplädering, som bland annat innehöll en beskrivning av hur Lisa Holm dog, lämnade pappan rättssalen.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/pappans-utbrott-p%C3%A5-advokaten-1.18085
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 01:04.
2016-05-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Håller med dig om vad Du skriver.
Ett sådant äckel som NB...ska LIDA och åter LIDA.
Att för sin kåthet ge sig på och snabbt mörda en liten flicka för sina lustar.
DET ÄR SJUKT...och vansinnigt.
Ingen normal person gör så.
Hoppas han får några ordentliga kniv-hugg så han plågas.
Hoppas han blir utfryst av andra medfångar.
Hoppas han ångrar sin onda gärning.
Hoppas han får svår sjukdom som tar livet av honom.
Hoppas han får skämmas inför sina anhöriga.
Hoppas han får mardrömmar.
Hoppas att någon tar livet av honom.
TVI och FY...för en sådan dåre.
Ännu en gång.
HOPPAS NÅGON KNIV-HUGGER HONOM....TILL DÖDS.

Jaha. Tack för god, sansad och saklig diskusison. Med dessa klartänkta argument har du nu överbevisat mig om att det finns 0% brister i utredningen.
2016-05-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
FUP lämnas in till rätten i samband med åtalet. Bara för att FUP lämnas in till rätten blir det inte processmaterial. Endast det som tas upp under huvudförhandlingen blir processmaterial som rätten får grunda sin dom på. Rätten brukar inte läsa förundersökningsprotokollet innan förhandlingen.

Korrekt. Men både försvarare och åklagare utgår ändå från FUP som därigenom speglas i huvudförhandlingen och resp part kan referera till valda delar ur den.
2016-05-28, 01:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad jag saknar däremot är att hans ljugande kärring borde få sitta i buren också .
Att ljuga med handen på bibeln är i Litauen ett svårt brott vilket borde
resultera i att hon också fick en släng av sleven .
Makalöst vidrigt fruntimmer som går i god för mördaren Nerijus trots
att hon fått se en bild på vad faanskapet hade gjort mot Lisa .
I Sverige gäller det givetvis inte då svensk lag råder och anhöriga inte svär under ed så en litauisk bibel gör varken till eller ifrån. Men jag undrar hur litauisk rätt ställer sig till detta om det skulle dras till sin spets. Nu gjorde hennes svammel varken till eller ifrån men jag blev nyfiken juridiskt sett.
Han är nu dömd för mord och hennes alibi ansågs inte tillförlitligt och förkastades.
Undrar vad straffsatsen är gällande mened där borta?
2016-05-28, 01:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I Sverige gäller det givetvis inte då svensk lag råder och anhöriga inte svär under ed så en litauisk bibel gör varken till eller ifrån. Men jag undrar hur litauisk rätt ställer sig till detta om det skulle dras till sin spets. Nu gjorde hennes svammel varken till eller ifrån men jag blev nyfiken juridiskt sett.
Han är nu dömd för mord och hennes alibi ansågs inte tillförlitligt och förkastades.

Nej , det har du förstås helt rätt i naturligtvis .
Skamligt är det i alla fall att bete sig på detta sätt efter att ha sett vad han hade gjort .
Hade hon haft någon sorts heder i kroppen hade hon talat om sanningen istället .
Inte undra på att hon blivit hotad efter den fadäsen .
Någon får luska ut hur det står till med synen på mened i Litauen .
2016-05-28, 02:00
Medlem
Citat:

Sedan kan man säga att när AB begärde ersättning för häktningstiden (vilken han som avförd har all rätt till) började IB givetvis yra om samma lika. Där är det en väsentlig skillnad.

IB häktades som "skyddande av brottsling", vilket hon vidhåller i förstärkande uppgifter med handen på bibeln (=falskt alibi). Hon fortsätter skyddar brottslingen.

Hon skall inte ha en sekin.
2016-05-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KLOKT tänkt!

Ja, OM dom tror på NBs oskuld är det hög tid att börja fundera på hur dom skall presentera en story som bevismässigt övertrumfar åklagarens och finner nåd inför HDs kritiska jurister.

Omdirigera hjärnkraften till att gälla framtidens segrar som befriar NB och återställer rättvisan.

Absolut.

Den eller de som försöker sig på att ta fram ett dyligt bevismaterial har ett gedigert arbete som väntar. Inte ens NB vill medverka till detta. Han har tigit och samtyckt till åklagarens framställan.
2016-05-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Den eller de som försöker sig på att ta fram ett dyligt bevismaterial har ett gedigert arbete som väntar. Inte ens NB vill medverka till detta. Han har tigit och samtyckt till åklagarens framställan.

Absolut. Bara dom fokuserar kring det är jag tacksam
2016-05-28, 03:14
Medlem
Citat:

Detta är en intressant nöt. Jag tror dock att hon inte kommer att åtalas för något. Hade hon vittnat inför en Litauisk domstol hade det varit straffbart men nu vittnade hon inför Svensk domstol och Litauen agerade enbart handräckning åt Sverige. Därför är det Svensk lag som gäller i detta fall och hon klarar sig med skägget i brevlådan.

Sen kan det kanske bero lite på var verkställigheten av NB:s straff kommer att ske. När det kommer att överlämnas till Litauen. Om myndigheten där gör en annan bedömning. Detta återstår att se då det inte mig veterligen inte finns något liknande fall att falla tillbaka på.
2016-05-28, 03:33
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta är en intressant nöt. Jag tror dock att hon inte kommer att åtalas för något. Hade hon vittnat inför en Litauisk domstol hade det varit straffbart men nu vittnade hon inför Svensk domstol och Litauen agerade enbart handräckning åt Sverige. Därför är det Svensk lag som gäller i detta fall och hon klarar sig med skägget i brevlådan.

Sen kan det kanske bero lite på var verkställigheten av NB:s straff kommer att ske. När det kommer att överlämnas till Litauen. Om myndigheten där gör en annan bedömning. Detta återstår att se då det inte mig veterligen inte finns något liknande fall att falla tillbaka på.

Så man kan fortfarande kanske hoppas på att hon får en minnesbeta i framtiden ?
Då är det bara att hoppas på det bästa .
Framtiden för mördaren Nerijus i Litauiskt fängelse blir nog mindre angenäm .
Jag läste på nätet att man har börjat tvångsutvisa fångar .
Bl. a var det ett gäng från Litauen som var på G .
Kan man hoppas på att Nerijus hamnar på den listan också tro ?
Det vore ju förbannat skönt om man slapp betala mat och husrum för honom .
Men det kanske är ett önsketänkande .
Fängelsedirektören hade stor överbeläggning men tog ändå gärna emot nya fångar .
Kanske bistrare tider väntar mördaren Nerijus snabbare än han anar .
2016-05-28, 04:46
Bannlyst
Citat:
Så man kan fortfarande kanske hoppas på att hon får en minnesbeta i framtiden ?
Då är det bara att hoppas på det bästa .
Framtiden för mördaren Nerijus i Litauiskt fängelse blir nog mindre angenäm .
Jag läste på nätet att man har börjat tvångsutvisa fångar .
Bl. a var det ett gäng från Litauen som var på G .
Kan man hoppas på att Nerijus hamnar på den listan också tro ?
Det vore ju förbannat skönt om man slapp betala mat och husrum för honom .
Men det kanske är ett önsketänkande .
Fängelsedirektören hade stor överbeläggning men tog ändå gärna emot nya fångar .
Kanske bistrare tider väntar mördaren Nerijus snabbare än han anar .

Läste ditt hopp om NB,s ev: förflyttning till fängelse till sitt eget hemland.

Om du backar någon sida på tråden så ser du ett inlägg jag gjort med flera länkar om
hur hans ev: framtid kan se ut i fängelse i sitt hemland.
Det är flera länkar med detaljerade beskrivningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in