2016-05-27, 22:59
Medlem
Jag finner det ganska fascinerande att några av skeptikerna i tråden anser att:

1. Polisen (som i allt övrigt betraktas som ett gäng inkompetenta klantskallar som har misskött utredningsarbetet från första stund) som säger att örhänget med 100%-ig säkerhet absolut inte under några omständigheter låg på platsen där det sedermera hittades, han betraktas i just den enda utsagan som en helt trovärdig källa. Inget tvivel om den saken - säger han det så är det så. Ett ytte-pytte-litet örhänge kan ABSOLUT inte ha förbisetts bland allt bös och bröte i en halvmörk lada stor som en ... ja, lada.

2. Två personer som vittnar om att de sett N på dagen för mordet är uppenbarligen både halvdebila och gravt förvirrade då de inte ens vet vilken veckodag det är. Man undrar ju hur de öht lyckas klä på sig själva och om de alls kan röra sig utan att gå in i väggar och dörrar när de tydligen har så dålig koll på tillvaron.

Sååå... Det är omöjligt att person 1 kan ha förbisett en pyttegrej som man verkligen inte letade efter för sådant missar man inte, men det är fullt möjligt att person 2 inte vet vilken veckodag hon ska köra hem för att jobba.

Perspektiv, anyone?
2016-05-27, 23:10
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
SÅ SANT....Sitter man och läser handlingarna baklänges, upp och ner samt klipper och klistrar lite si och så....då blir det en jäkla sjååååvvvvvv.
Kan man inte heller tänka längre än näsan räcker...ja.. då bör man kanske söka vård.
Ja, hade trådens samlade intelligentia fått styra utrednings- och sökarbetet hade flickan sannolikt legat kvar i skåpet och NB fortfarande stått och skvätt på väggarna i ladan. Ivrigt hade sökts efter en svart SUV, och i värsta fall hade offret fått dela rum med ännu ett flickebarn. Vips - så hade där uppfunnits ett nytt filmmanus: "flickan i skåpet bredvid".

Nej, vi ska nog vara glada att utredningen snärjde NB vid sitt värv och att kräket snart är på väg till gemytligare atmosfär i ett riktigt fängelse. Jag tycker gott man kan ge NB en rulle silvertejp att linda kring sitt eget huvud. Så får han gå runt i cellen med neddragna byxor om han känner för det.
2016-05-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, han hade inget alibi. Han försökte skaffa sig ett men det gick åt helvete med det.
Hans egen bror och fru tog sitt förnuft till fånga vid förhören och berättade hur det låg till.
Att frun sedermera ändrade sig igen borta i Litauen och nu på nytt stöttade sin flickmördare
till make vittnar bara om att hon är beredd att överse med ett brutalt sexualsadistiskt
mord och det i sin tur visar vilken vedervärdig människa hon i likhet med sin man är.
Brodern däremot står fast vid sin berättelse om en Nerijus som bett honom ljuga om
kritiska tider aktuella söndagskvällen.
Vi klarar oss förresten utan dessa vittnesmål från anhöriga.
Det är ju ändå bevisat att Nero inte var hemma vid tiden för mordet och efteråt.
Han ses ju som bekant vid sin uppseendeväckande rallykörning på grusvägarna till och
från Martorp där han varit och dumpat den stackars flicka han för sitt eget höga och
sjuka nöjes skull plågade livet ur.
Och sen har vi ju det viktigaste: han har signerat sitt eget mord på åtskilliga ställen.
Färskt vått blod lite här och var. Strösslat med sitt DNA.

Det har lämnats rimliga förklaringar till varför örhänget inte redan upptäcktes på söndagskvällen.
Det är inte konstigt alls att det inte sågs direkt så litet som det var och så mycket bråte
som golven i ladan var fyllda med. Men vill man krångla till det för sig och hävda
konspiratoriskt färgad utplacering senare så varsågod och håll på med det.

Att du sitter och påstår att Lisas mördare skulle vara på fri fot när vi har en man som
är dömd på så stark och oantastlig teknisk bevisning är rent hisnande och ren
simpel desinformation.
Det är under all kritik. Och du har inte ens bemödat dig med att gå igenom
förundersökningsprotokollet och ändå undslipper du dig nåt sånt.
Är det inte bättre att du håller dig till det där rånet på Nationalmuseet? På det har du
ju lite bättre koll som det verkar. Här är du helt vilse kan krasst konstateras.
Jag skulle gå så långt som att säga, att IB:s taffliga försök till att ge alibi inte ledde till något (Flera här, bl a Letsdoit, har visat att NB var en möjlig GM även om det som IB påstod vore sant). Jag har en spekulation om orsaken till hennes tafflighet. Hon och NB hade visserligen oregistrerad, obegränsad kontakt per telefon och skulle ha kunnat konstruera en effektiv historia (egendomligt generöst av det svenska rättssystemet i mitt tycke), men jag tror inte att han har förmått sig till att erkänna för henne. Han hade då den inte helt enkla uppgiften att lirka en misstänksam men ännu enligt honom förhoppningsvis bara något skeptiska hustru till en alibiliknande historieskrivning, med motiveringen att han var på väg att av otur orättvist komma att blottas för mordanklagelser. Även om hon anade, att han var skyldig, och ändå var beredd att skydda honom, så måste hon själv tänka ut hur det hade kunnat gå till och därvid räckte inte hennes fantasi och föreställningsförmåga till.
2016-05-27, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ja, hade trådens samlade intelligentia fått styra utrednings- och sökarbetet hade flickan sannolikt legat kvar i skåpet och NB fortfarande stått och skvätt på väggarna i ladan. Ivrigt hade sökts efter en svart SUV, och i värsta fall hade offret fått dela rum med ännu ett flickebarn. Vips - så hade där uppfunnits ett nytt filmmanus: "flickan i skåpet bredvid".

Nej, vi ska nog vara glada att utredningen snärjde NB vid sitt värv och att kräket snart är på väg till gemytligare atmosfär i ett riktigt fängelse. Jag tycker gott man kan ge NB en rulle silvertejp att linda kring sitt eget huvud. Så får han gå runt i cellen med neddragna byxor om han känner för det.

Vi ska vara glada att SH var snabb att inse att något inte stämde.

NB slängde hjälm och jacka på rishögen för att det var meningen att elda upp det.
Likaså var det med Lisa i skåpet, tillfälligt...så hade han säkert också tänkt ut att elda upp Lisa också.
Men Vi får vara glada över SH,s snabba tänkande att något var fel.
NB blev inträngd i ett hörn som en hund kan bli och reagerar spontant och idiotiskt.
Han hade inte räknat med ett så snabbt och omfattande pådrag som det blev.
Det stängde in honom i ett hörn och han viste inte hur han skulle ta sig ur situationen.
OM....han hade fått så som han tänkt, så var det mycket troligt att han även slängt Lisa på rishögen och eldat upp allt.
Men...han hann inte med det då pådraget påbörjades.
Han blev instängd.
Och tillfångatagen.
Och överbevisad.
Och dömd, av TR och HR och HD ville ej ta i skiten efter honom.
NU....ska han avtjäna sitt MILDA STRAFF...Livstid+utvisning.
Vad kommer nu att hända med denna idiot ????
Ja..han kommer inte att få stanna i Sverige för alltid...Tack och lov.
MEN..Så här kan det se ut för honom.

Nerijus framtid kan innebära att han mycket
troligt kommer att flyttas till ett fängelse
i hans eget hemland, efter ett tag i Sverige.
Han kommer nog att få lida en hel del när han
väl blir placerad där.
Några länkar om vad som kan tänkas vänta Nerijus.

Latvia Prison Photography and Lukiskiu Prison
https://prisonphotography.org/tag/latvia/
https://prisonphotography.org/tag/latvian-juvenile-prisons/
https://www.google.com/search?q=Latvia+Prison+Photography&rlz=1C1LOQA_enS E689SE690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahU KEwiB_s6ZqvjMAhWGuBoKHQS9BRQQsAQILQ&biw=1356&bih=9 81
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/imprisoned_in_the_baltics/a/1103/imprisoned.html

http://delmialvarez.photoshelter.com/gallery/The-prisons-of-Latvia/G00004FeSqcOSpo0/

Lukiskiu Prison

https://www.youtube.com/watch?v=34zRM52UztY
https://www.youtube.com/watch?v=kCnJAVkoX50
http://www.upperplayground.com/blogs/news-upperplayground/tagged/lukiskiu-prison
https://www.google.se/search?q=lukiskiu+prison&rlz=1C1LOQA_enSE689SE690& espv=2&biw=1356&bih=981&tbm=isch&tbo=u&source=univ &sa=X&ved=0ahUKEwjEoM7GvPjMAhUGECwKHckRAT8QsAQIZA& dpr=1
http://mapio.net/o/1575273/

Där kan han sticka strumpor till sin hustru och mor.
Och hoppas han får ordentligt med stryk.
Senast redigerad av GrevenH 2016-05-27 kl. 23:29.
2016-05-27, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Se upp så att du inte blir medförfattare (som researcher) till Boken, som Hundranånting planerade !
Hahahaha - why not? Jag har aldrig nånsin tagit del av så mycket mystiskt i det snarare uppenbart solklara så jag är rent fascinerad av krumbukterna i denna tråd. Nu försöker jag sortera i strumplådan men ingen av de lysande rosa sockorna passar ihop med de BLÅA.

Jag tror ärligt talat inte en enda har en väl genomtänkt gärningsbeskrivning. Det är nån med lurvigt hår, det är en SUV hit och dit. Det är mystiskt och det är så mycket oklarheter.
Dess emellan påminns man om att vederbörande ägnar sig åt kritiskt granskande och har ett objektivt och öppet sinne.
Yeah, right...

Men jag är äkta intresserad av en presentation av en logiskt händelseförlopp, en röd tråd gällande befintligt material (fynd lada, grusväg, Martorp) samt motiv för annan GM; dvs anledning till att sätta dit NB. För innan dess är det bara mycket snack och lite verkstad.
Ska det vara av nytta för NB så ska det kunna presenteras likt inför en domstol. Resning lär han aldrig få såtillvida de inte faxar in en bekännande mördare till HD - men oavsett är det A och O då bevisbördan ligger på den åtalade gällande ny bevisning. Då ska det låta trovärdigt. Det ska vara vattentätt.

Det går liksom inte att komma med nåt likt uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry:
... Tänkte inte på det.
2016-05-27, 23:35
Medlem
Citat:
Jag skulle gå så långt som att säga, att IB:s taffliga försök till att ge alibi inte ledde till något (Flera här, bl a Letsdoit, har visat att NB var en möjlig GM även om det som IB påstod vore sant). Jag har en spekulation om orsaken till hennes tafflighet. Hon och NB hade visserligen oregistrerad, obegränsad kontakt per telefon och skulle ha kunnat konstruera en effektiv historia (egendomligt generöst av det svenska rättssystemet i mitt tycke), men jag tror inte att han har förmått sig till att erkänna för henne. Han hade då den inte helt enkla uppgiften att lirka en misstänksam men ännu enligt honom förhoppningsvis bara något skeptiska hustru till en alibiliknande historieskrivning, med motiveringen att han var på väg att av otur orättvist komma att blottas för mordanklagelser. Även om hon anade, att han var skyldig, och ändå var beredd att skydda honom, så måste hon själv tänka ut hur det hade kunnat gå till och därvid räckte inte hennes fantasi och föreställningsförmåga till.

Precis. NB har inte vidgått detta brutala mord för Någon och kommer inon överskådlig tid troligtvis inte att göra det heller.

Klart har NB pratat omkull hustrun totalt, men den värsta sufflösen var nog advokat Rönnbäck.

Tror jag.
2016-05-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha - why not? Jag har aldrig nånsin tagit del av så mycket mystiskt i det snarare uppenbart solklara så jag är rent fascinerad av krumbukterna i denna tråd. Nu försöker jag sortera i strumplådan men ingen av de lysande rosa sockorna passar ihop med de BLÅA.

Jag tror ärligt talat inte en enda har en väl genomtänkt gärningsbeskrivning. Det är nån med lurvigt hår, det är en SUV hit och dit. Det är mystiskt och det är så mycket oklarheter.
Dess emellan påminns man om att vederbörande ägnar sig åt kritiskt granskande och har ett objektivt och öppet sinne.
Yeah, right...

Men jag är äkta intresserad av en presentation av en logiskt händelseförlopp, en röd tråd gällande befintligt material (fynd lada, grusväg, Martorp) samt motiv för annan GM; dvs anledning till att sätta dit NB. För innan dess är det bara mycket snack och lite verkstad.
Ska det vara av nytta för NB så ska det kunna presenteras likt inför en domstol. Resning lär han aldrig få såtillvida de inte faxar in en bekännande mördare till HD - men oavsett är det A och O då bevisbördan ligger på den åtalade gällande ny bevisning. Då ska det låta trovärdigt. Det ska vara vattentätt.

... Tänkte inte på det.

KLOKT tänkt!

Ja, OM dom tror på NBs oskuld är det hög tid att börja fundera på hur dom skall presentera en story som bevismässigt övertrumfar åklagarens och finner nåd inför HDs kritiska jurister.

Omdirigera hjärnkraften till att gälla framtidens segrar som befriar NB och återställer rättvisan.

Absolut.
2016-05-27, 23:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenH
Vi ska vara glada att SH var snabb att inse att något inte stämde.

NB slängde hjälm och jacka på rishögen för att det var meningen att elda upp det.
Likaså var det med Lisa i skåpet, tillfälligt...så hade han säkert också tänkt ut att elda upp Lisa också.
Men Vi får vara glada över SH,s snabba tänkande att något var fel.
NB blev inträngd i ett hörn som en hund kan bli och reagerar spontant och idiotiskt.
Han hade inte räknat med ett så snabbt och omfattande pådrag som det blev.
Det stängde in honom i ett hörn och han viste inte hur han skulle ta sig ur situationen.
OM....han hade fått så som han tänkt, så var det mycket troligt att han även slängt Lisa på rishögen och eldat upp allt.
Men...han hann inte med det då pådraget påbörjades.
Han blev instängd.
Och tillfångatagen.
Och överbevisad.
Och dömd, av TR och HR och HD ville ej ta i skiten efter honom.
NU....ska han avtjäna sitt MILDA STRAFF...Livstid+utvisning.
Vad kommer nu att hända med denna idiot ????
Ja..han kommer inte att få stanna i Sverige för alltid...Tack och lov.
MEN..Så här kan det se ut för honom.

Nerijus framtid kan innebära att han mycket
troligt kommer att flyttas till ett fängelse
i hans eget hemland, efter ett tag i Sverige.
Han kommer nog att få lida en hel del när han
väl blir placerad där.
Några länkar om vad som kan tänkas vänta Nerijus.

Latvia Prison Photography and Lukiskiu Prison
https://prisonphotography.org/tag/latvia/
https://prisonphotography.org/tag/latvian-juvenile-prisons/
https://www.google.com/search?q=Latvia+Prison+Photography&rlz=1C1LOQA_enS E689SE690&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahU KEwiB_s6ZqvjMAhWGuBoKHQS9BRQQsAQILQ&biw=1356&bih=9 81
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/imprisoned_in_the_baltics/a/1103/imprisoned.html

http://delmialvarez.photoshelter.com/gallery/The-prisons-of-Latvia/G00004FeSqcOSpo0/

Lukiskiu Prison

https://www.youtube.com/watch?v=34zRM52UztY
https://www.youtube.com/watch?v=kCnJAVkoX50
http://www.upperplayground.com/blogs/news-upperplayground/tagged/lukiskiu-prison
https://www.google.se/search?q=lukiskiu+prison&rlz=1C1LOQA_enSE689SE690& espv=2&biw=1356&bih=981&tbm=isch&tbo=u&source=univ &sa=X&ved=0ahUKEwjEoM7GvPjMAhUGECwKHckRAT8QsAQIZA& dpr=1
http://mapio.net/o/1575273/

Där kan han sticka strumpor till sin hustru och mor.
Och hoppas han får ordentligt med stryk.

Ja , pappans föredömliga insats kan inte nog lovordas .
Han såg till att det hände massor på direkten som gjorde
det helt omöjligt för mördaren Nerijus att hinna städa upp efter sig .
Till slut så blev det för mycket för mördaren Nerijus och nerverna svek .
Vilket utmynnade i det fatala maskletandet på Martorp .
Jag måste säga att jag tycker synd om råttorna i fängelset i Litauen .
Stackare att behöva bo ihop med Nerijus , finns det regnrockar för råttor ?
Vad jag saknar däremot är att hans ljugande kärring borde få sitta i buren också .
Att ljuga med handen på bibeln är i Litauen ett svårt brott vilket borde
resultera i att hon också fick en släng av sleven .
Makalöst vidrigt fruntimmer som går i god för mördaren Nerijus trots
att hon fått se en bild på vad faanskapet hade gjort mot Lisa .
2016-05-27, 23:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Förekomsten av DNA på en viss plats bevisar egentligen endast att ...en viss persons DNA finns på platsen. Inget mer.

Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Problemet med DNA är att det inte bevisar något annat än att någons DNA finns på en viss plats, det säger inget om hur det kommit dit, än mindre om någon har begått ett brott.
Får jag fråga er herrar: Hur hade ni ställt er till det här rättsfallet om man funnit Nerijus dna på Lisas kropp? Hade ni ansett att han var skyldig till mord?
2016-05-27, 23:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Jag finner det ganska fascinerande att några av skeptikerna i tråden anser att:

1. Polisen (som i allt övrigt betraktas som ett gäng inkompetenta klantskallar som har misskött utredningsarbetet från första stund) som säger att örhänget med 100%-ig säkerhet absolut inte under några omständigheter låg på platsen där det sedermera hittades, han betraktas i just den enda utsagan som en helt trovärdig källa. Inget tvivel om den saken - säger han det så är det så. Ett ytte-pytte-litet örhänge kan ABSOLUT inte ha förbisetts bland allt bös och bröte i en halvmörk lada stor som en ... ja, lada.

2. Två personer som vittnar om att de sett N på dagen för mordet är uppenbarligen både halvdebila och gravt förvirrade då de inte ens vet vilken veckodag det är. Man undrar ju hur de öht lyckas klä på sig själva och om de alls kan röra sig utan att gå in i väggar och dörrar när de tydligen har så dålig koll på tillvaron.

Sååå... Det är omöjligt att person 1 kan ha förbisett en pyttegrej som man verkligen inte letade efter för sådant missar man inte, men det är fullt möjligt att person 2 inte vet vilken veckodag hon ska köra hem för att jobba.

Perspektiv, anyone?
Hahahaha - klockrent. Såg vittnena ragla runt och dregla som zombies borta i skogskanten bortom all kogniv räddning och icke orienterade till tid och rum som det så fint heter.
Ja, man kan undra över perspektiv och proportioner i denna tråd. Bra jämförelse.
Jag nämnde orden "bias" (skev, snedvriden) och kognitiv förvrängning (systematiskt fel i tänkandet, övergeneraliserar/förstorar upp vissa saker och förminskar andra) häromdan och detta var ett lysande exempel: 100%-örhängena versus hur-kan-hon-veta-säkert-veta-det-var-söndag.
Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 00:49.
2016-05-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Yeah, right...

... Tänkte inte på det.
Jag hade som målsättning med att lägga ner så mycket tid på den här diskussionstråden att lära mig något nytt. Det har jag gjort också, så jag tycker inte att det varit bortkastad tid på det hela taget. En av lärdomarna med anknytning till din analys gäller utredandets metodik och bevisandets logik. Om jag har rätt, så är det just denna lärdom, som inte alla gjort. Ett tecken på detta är vad som påpekats nyligen, att tvivlarna gör misstaget att riva i enskildheter, som inte är övertygande belysta. Metodiken går tvärtom ut på att hitta en helhet av sammanhängande hållpunkter, mellan vilka obestämdhet och oklarhet kan tolereras bestå, som bortom rimligt tvivel styrker gärningsbeskrivningen och fastställer skulden. Med detta tvivlarnas angreppssätt når man inte fram till någon alternativ helhet och, om det tillämpades av rättssystemet, en stor del av de allvarligaste brotten skulle förbli ouppklarade. Om jag har rätt, återigen, så lär det i litteraturen finnas en beskrivning av dessa metodiker och den filosofi som de bygger på. Det skulle inte förvåna mig om man anknyter till vetenskaplig metodik i allmänhet och teorier om hypotesprövning. Jag tror till slut att en sofistikerad tillämpning av teorierna om betingad sannolikhet ligger till grund för bevisföringsmetodiken, även om juristerna inte resonerar i sådana termer och ännu mindre försöker göra kalkyler, som ger resultatet 99 %...
2016-05-28, 00:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag hade som målsättning med att lägga ner så mycket tid på den här diskussionstråden att lära mig något nytt. Det har jag gjort också, så jag tycker inte att det varit bortkastad tid på det hela taget. En av lärdomarna med anknytning till din analys gäller utredandets metodik och bevisandets logik. Om jag har rätt, så är det just denna lärdom, som inte alla gjort. Ett tecken på detta är vad som påpekats nyligen, att tvivlarna gör misstaget att riva i enskildheter, som inte är övertygande belysta. Metodiken går tvärtom ut på att hitta en helhet av sammanhängande hållpunkter, mellan vilka obestämdhet och oklarhet kan tolereras bestå, som bortom rimligt tvivel styrker gärningsbeskrivningen och fastställer skulden. Med detta tvivlarnas angreppssätt når man inte fram till någon alternativ helhet och, om det tillämpades av rättssystemet, en stor del av de allvarligaste brotten skulle förbli ouppklarade. Om jag har rätt, återigen, så lär det i litteraturen finnas en beskrivning av dessa metodiker och den filosofi som de bygger på. Det skulle inte förvåna mig om man anknyter till vetenskaplig metodik i allmänhet och teorier om hypotesprövning. Jag tror till slut att en sofistikerad tillämpning av teorierna om betingad sannolikhet ligger till grund för bevisföringsmetodiken, även om juristerna inte resonerar i sådana termer och ännu mindre försöker göra kalkyler, som ger resultatet 99 %...
Exakt. Mycket bra sammanställd reflektion. Det återanknyter direkt till det som Remark tog upp häromdan om vad kritiskt granskade innebär inom vetenskaplig metodik - det handlar inte om att leta fel i textmassor. Det har en helt annan mer övergripande innebörd när man extraherar och ordet det direkt kopplas till är snarare helhet än små petitesser att grotta ner sig i och fastna där.
Arbetsättet/metoden/tillvägagångssättet är mycket likt grunderna kring en analys vid ett rättsfall. Jag ser helt klart likheter även om man inte använder denna terminologi som du säger.

Senast redigerad av develi 2016-05-28 kl. 00:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in