2016-05-25, 16:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Ja, från Kalla Fakta.

Dumbommen Simon klarar ju inte ens att koppla samman förbudslagar med underjordisk verksamhet.

Det är sexköpslagen som är orsaken till denna ofantligt överdrivna andel i så fall.
Men så långt kan han inte tänka.

Och så fick vi se vem som var den verkliga profitören på prostitutionen. Simon själv. Kanske därför han jobbar i denna grupp så att han kan skriva en bok.

Jag har hittat ett annat motiv till Simons missionerande. Han är en bibelrunkare:

Citat:
Under en period i livet hade Simon tankar på att bli pastor. Nu blev han polis, men i boken framstår det yrket som något mer än ett jobb, i stället är det nästan som ett kall för honom

http://www.dagen.se/kultur/pastorssonen-som-utmanar-sexhandeln-1.729761

Kände på mig att något var lurt där. Som någon annan skrev finns det tydliga "Kapten Klänning" vibbar från den här killen.

Fräls oss ifrån ondo Simon!
Senast redigerad av WordWarrior 2016-05-25 kl. 16:48.
Citera
2016-05-25, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag har hittat ett annat motiv till Simons missionerande. Han är en bibelrunkare:

Nåt säger mig att inte skulle uppskatta Chester Browns nya book Mary wept over the feet of Jesus - Prostitution and Religious Obedience in the Bible. :-)

http://comicsalliance.com/chester-brown-mary-wept-over-the-feet-of-jesus-review/
Citera
2016-05-25, 18:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Nåt säger mig att inte skulle uppskatta Chester Browns nya book Mary wept over the feet of Jesus - Prostitution and Religious Obedience in the Bible. :-)

http://comicsalliance.com/chester-brown-mary-wept-over-the-feet-of-jesus-review/

Ska vi skramla till ett ex och skicka till honom?

"Till Simon, från sexköparna på Flashback."
Citera
2016-05-26, 15:13
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ja, jag kan iofs bara tala för mig själv, men jag skulle aldrig kunna ha sex med någon som visade uppenbara tecken på att inte må bra. Det skulle kännas förjävligt. Många undersökningar har visat att sexköpare är helt vanliga män. Det är ju polisen också lite inne på när han säger att den genomsnittlige sexköparen är fullständigt kriminellt obelastad.

Då undrar jag: menar han verkligen att en massa vanliga svenska män är empatilösa?

Det är det som gör att jag tycker det är lustigt. Han säger "Detta är en grupp som många gånger inte ens skulle snatta en kexchoklad från Ica [...]" för att sedan gå vidare och beskriva hur de begår ett brott som är långt mycket värre. Om en individ är såpass empatilös att han kan tvinga sig på någon som uppenbarligen inte vill frågar jag mig om denne verkligen skulle tveka inför en sketen kexchoklad.

Jag får intrycket av att verkligheten, d.v.s. att det för det mesta är vanligt folk som utför saker i samtycke, kolliderar med hans bild av vad prostitution skall vara och att han då måste svartmåla de inblandade för att kunna rättfärdiga sitt arbete.
Citera
2016-05-26, 18:16
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs

Jag får intrycket av att verkligheten, d.v.s. att det för det mesta är vanligt folk som utför saker i samtycke, kolliderar med hans bild av vad prostitution skall vara och att han då måste svartmåla de inblandade för att kunna rättfärdiga sitt arbete.

Sedan kan man ju tillägga att polisen ser den i vissa fall mer problematiska delen av prostitutionen eftersom de ofta väljer ut de som de har span på efter en viss profilering.

Några exempel:

Annonser med utländska eskorter på engelska som har ett standardiserat utseende och är skrivna i tredje person; Utländska eskorter där tjejen åker runt till olika orter och tar emot många kunder på hotell; Utländska gatutjejer; Svartbordeller.

Det vill säga att urvalet är skevt och de ser sällan eller aldrig den betydande oproblematiska prostitution som finns.

I vilket fall: det är knappast förtroendeingivande att vi har en religiös prostitutionshatare som företrädare för prostitutionsgruppen i Stockholm. Ni hör ju själva på Simons retorik att det är annat som driver än att hjälpa människor. Visst är lagen för närvarande skriven så att sexköpare lagförs, men det betyder inte att polisen ska agera som politiska megafoner och pingstpastorer.
Citera
2016-05-26, 18:23
Medlem
Ludermassignegers avatar
Tyckte mig se Fröken Simon stryka omkring Bülowstrasse häromkvällen, lite kåt i blick när han inspekterade kvällens utbud på det berömda Strassenstrichet.

Nog har han fått sig ett par avsugningar i videobåsen där i trakterna, fröken präktig?
Citera
2016-05-26, 22:55
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Tyckte mig se Fröken Simon stryka omkring Bülowstrasse häromkvällen, lite kåt i blick när han inspekterade kvällens utbud på det berömda Strassenstrichet.

Nog har han fått sig ett par avsugningar i videobåsen där i trakterna, fröken präktig?

Nej, nu hittar du på! Och gör du inte det så måste du bevisa ditt påstående med bild.
Citera
2016-05-26, 23:39
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Sedan kan man ju tillägga att polisen ser den i vissa fall mer problematiska delen av prostitutionen eftersom de ofta väljer ut de som de har span på efter en viss profilering.

Några exempel:

Annonser med utländska eskorter på engelska som har ett standardiserat utseende och är skrivna i tredje person; Utländska eskorter där tjejen åker runt till olika orter och tar emot många kunder på hotell; Utländska gatutjejer; Svartbordeller.

Det vill säga att urvalet är skevt och de ser sällan eller aldrig den betydande oproblematiska prostitution som finns.

I vilket fall: det är knappast förtroendeingivande att vi har en religiös prostitutionshatare som företrädare för prostitutionsgruppen i Stockholm. Ni hör ju själva på Simons retorik att det är annat som driver än att hjälpa människor. Visst är lagen för närvarande skriven så att sexköpare lagförs, men det betyder inte att polisen ska agera som politiska megafoner och pingstpastorer.

Du har nog helt rätt i det du säger. Är man såpass nära inpå de problem som finns och vardagen till stor del tas upp av dem är det nog lätt hänt att totala bilden av ett fenomen formas av det.

Emellertid förstår jag inte varför det måste dras till att all prostitution skall förbjudas. Räcker det inte med förbud mot "slavhandeln" han ser? Det är där jag tycker dissonansen kommer. Han verkar inte bara vara emot eländet utan det skall prompt heta att alla sexköpare utnyttjar och alla prostituerade är slavar.
Citera
2016-05-27, 01:33
Medlem
Citat:
Du har nog helt rätt i det du säger. Är man såpass nära inpå de problem som finns och vardagen till stor del tas upp av dem är det nog lätt hänt att totala bilden av ett fenomen formas av det.

Emellertid förstår jag inte varför det måste dras till att all prostitution skall förbjudas. Räcker det inte med förbud mot "slavhandeln" han ser? Det är där jag tycker dissonansen kommer. Han verkar inte bara vara emot eländet utan det skall prompt heta att alla sexköpare utnyttjar och alla prostituerade är slavar.

Han ställer "frivilliga" sexarbetare mot utsatta, och menar att de sistnämnda behöver sexköpslagen:

Citat:
— Det finns en minoritet av de som säljer sex som är emot sexköpslagen och som säger att de gör det av fri vilja, men då måste man förstå att sexköpslagen infördes inte främst för dem.

http://www.ottar.se/artiklar/det-r-ett-mansproblem

Personligen ser jag det som en falsk motsättning: ingen som säljer sex, oavsett vilken situation de befinner sig i, behöver sexköpslagen. Allt den åstadkommer är att göra allting mer dolt, och det gynnas ingen av enligt mig.
Citera
2016-05-27, 01:43
Avslutad
Citat:

Det och att han antagligen måste skapa sig en sån bild för att tycka att det är någon mening med det han sysslar med.
Citera
2016-05-27, 01:58
Medlem
Utmärkta artiklar, säkert en utmärkt polis. Men vilket fjant att inte länka till artikeln.

http://www.dn.se/sthlm/att-komma-ut-i-verkligheten-blev-en-kaftsmall/

Det är naturligtvis en verklighet som beskrivs. Inte samma verklighet som civiliserade människor med huvudet på skaft befinner sig i utan den riktiga slaskprostitutionen som man inte trodde fanns. Det står att 9 av 10 utländska kvinnor som prostitutionsgruppen varit i kontakt med är offer för människohandel eller organiserad prostitution. Inte att det skulle utgöra den andelen av alla sexaffärer. Men det kanske är så, jag är inte rätt person att avgöra det. Med tanke på den enorma mängden utrikiska slaskannonser som man får scrolla förbi på de mindre nogräknade annonssidorna är det ingen omöjlighet. Det är därför man aldrig ska befatta sig med utländska tjejer.

Jag tycker han är tydlig med hur de resonerar.

Citat:
— Det finns en minoritet av de som säljer sex som är emot sexköpslagen och som säger att de gör det av fri vilja, men då måste man förstå att sexköpslagen infördes inte främst för dem. Polisen informerar om hjälp och stöd för att sluta sälja sex till alla de möter i dessa sammanhang.
...
De som hävdar att de säljer sex av egen fri vilja låter vi vara, vi fokuserar på köparna till de kvinnor som vi misstänker är utsatta.

Här säger han indirekt att ni som klagar här i tråden kan fortsätta njuta utan risk, så länge ni håller er till frivilliga partners. Ungefär som knivlagen. Det är olagligt att bära kniv på allmän plats men när bonden åker in till stan för att besöka järnhandeln kommer han knappast att handbojas och åka piketbuss in till stationen.

Det är väldigt bra att polisen prioriterar de värsta fallen. Det han beskriver är inget jag vill ha i mitt land, eller någon annanstans. En helt annan sak än samtyckande människor som söker nya upplevelser.
Citera
2016-05-27, 02:02
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Han ställer "frivilliga" sexarbetare mot utsatta, och menar att de sistnämnda behöver sexköpslagen:

Personligen ser jag det som en falsk motsättning: ingen som säljer sex, oavsett vilken situation de befinner sig i, behöver sexköpslagen. Allt den åstadkommer är att göra allting mer dolt, och det gynnas ingen av enligt mig.

Det har ju gjorts diverse undersökningar både i Sverige och utomlands som visar att 98-99 % av sexarbetarna som intervjuades var emot sexköpslagar. Gatuprostituerade ingick i flera av de undersökningarna. Så där ljuger ju Simon.

Det kommer att bli mycket svårt för myndigheterna att hålla vattentäta skott mellan förbudsdogmatismen och en allt mer högljudd sexarbetarrättsrörelse. Samt att Amnesty och andra organisationer numera menar att repressiva lagar mot kommersiellt sex mellan samtyckande vuxna är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Om nu inte sexköpslagen är avsedd för den icke problematiska prostitutionen, så ska ju lagarna anpassas så att de avtal som ingås i samtycke mellan myndiga personer undantas. Men det här är ju en moralistisk häxjakt på all prostitution. Det kan Simon inte dölja.
Senast redigerad av WordWarrior 2016-05-27 kl. 02:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in