2015-07-30, 00:43
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Alla kanske inte är offer, men helt jävla seriöst tror du att merparten av dom kvinnor som prostituerar sig gör det trots att dom har andra val

Lagstiftningen finns just pga att prostitution i så pass hög omfattning är kopplat till kriminell verksamhet som tex trafficing, dom prostituerade lever ofta under hot, har problem med drogmissbruk mm

Fö jävligt patetiskt av torskarna att gnälla över att polisen lagför dom, ge fan i att köpa sex så blir du inte lagförd för det. Hur svårt ska det vara att fatta

Det finns nog jävligt många som skulle välja att ha andra yrken om det var lättare eller mer möjligt. Typ hälften av alla telefonförsäljare och ett antal direkreklamutdelare.

Trafficking är redan olagligt, så det är faktiskt en heeelt annan fråga. Det är människohandel och slaveri.

Sexarbete, som ju inte är olagligt, skulle gå att styra upp mycket mer lagligt (kunna betala skatt, slippa associera sig med brottslingar) och transparent (öppenhet i vårdkontakter, med hyresvärdar och kunna få stöd). I det öppna kan en sexarbetare anmäla hot och våldtäkt, bli tagna på allvar och få sina rättigheter bejakade av polis och allmänhet. Att slippa stigmatiseras skulle dessutom göra att fler som inte ville vara inom branschen skulle kunna ta sig ut ur den, om så är fallet.
Citera
2015-07-30, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Alla kanske inte är offer, men helt jävla seriöst tror du att merparten av dom kvinnor som prostituerar sig gör det trots att dom har andra val

Lagstiftningen finns just pga att prostitution i så pass hög omfattning är kopplat till kriminell verksamhet som tex trafficing, dom prostituerade lever ofta under hot, har problem med drogmissbruk mm

Fö jävligt patetiskt av torskarna att gnälla över att polisen lagför dom, ge fan i att köpa sex så blir du inte lagförd för det. Hur svårt ska det vara att fatta

Fast det hanteras ju lämpligen med lagarna kring trafficing, hot och droger. Att ha en lagstiftning kring prostitution för att prostitution kan kopplas till andra brott är en stor tankevurpa. Med samma motivering skulle man i så fall förbjuda all försäljning av skinnvästar och amerikanska motorcyklar.

Sedan verkar det som att du och några till missar poängen. Inga torskar gnäller här om att de blir lagförda. Givetvis ska de straffas enligt de lagar och straffskalor som finns men ingen, oavsett brott, ska behöva "dubbelbestraffas" pga någon enskild polis personliga åsikter och moralkampanjer.

En polisman är varken jury eller bödel så han ska bara hålla käften och göra sitt jobb
Citera
2016-05-23, 11:28
Medlem
WordWarriors avatar
Noterar att Simon är ute på ljugarstråt i svensk media nu igen, förmodligen driver han och marxistmedia en agenda inför riksdagens översyn av prostitutionslagarna (utredning presenteras i juni).

Han påstår att 90 % av sexsäljarna är utsatta för organiserad kriminell verksamhet och människohandel.

Simon:

Det finns minst 3000 sexsäljare i Sverige, om nu 2700 av dessa är utsatta för någon typ av människohandel, varför lagförs då bara omkring 20 fall per år? Ligger du på latsidan? Om fler fall inte lagförs, hur kan du då veta med säkerhet att det rör sig om människohandel, när sådant avgörs i domstolen? Det är ju så lätt att hitta tjejerna varför rycker du inte ut med din springare och lans och räddar dem?

Sanningen är enkel: du ljuger, och du förstör på det sättet förtroendet för samhällsbärande myndigheter.
Senast redigerad av WordWarrior 2016-05-23 kl. 11:34.
Citera
2016-05-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Det är väl rätt sällan Polisen vet att ett mord kommer att ske? Vad polisen absolut inte får göra är att agera mot någon innan ett brott har genomförts.

Däremot är det förstås helt upp åt väggarna att jaga sexköpare, och tala illa om dem på Twitter eller var det var någonstans.

Det får läggas på våra usla lagar att idioter som denna man får hålla låda.
och media dom går hand i hand med varann
Citera
2016-05-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Noterar att Simon är ute på ljugarstråt i svensk media nu igen, förmodligen driver han och marxistmedia en agenda inför riksdagens översyn av prostitutionslagarna (utredning presenteras i juni).

Han påstår att 90 % av sexsäljarna är utsatta för organiserad kriminell verksamhet och människohandel.

Simon:

Det finns minst 3000 sexsäljare i Sverige, om nu 2700 av dessa är utsatta för någon typ av människohandel, varför lagförs då bara omkring 20 fall per år? Ligger du på latsidan? Om fler fall inte lagförs, hur kan du då veta med säkerhet att det rör sig om människohandel, när sådant avgörs i domstolen? Det är ju så lätt att hitta tjejerna varför rycker du inte ut med din springare och lans och räddar dem?

Sanningen är enkel: du ljuger, och du förstör på det sättet förtroendet för samhällsbärande myndigheter.

Bra skrivet. Ungefär vad jag också frågade mig själv efter att ha läst dessa påståenden.
Citera
2016-05-24, 01:21
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon Häggström i DN
Sexköpare:
Jag tror att man ibland teoretiserar och komplicerar för mycket kring varför män köper sex. Det de har gemensamt är att de sätter sin egen sexualitet och egna behov framför allt. Detta är en grupp som många gånger inte ens skulle snatta en kexchoklad från Ica, men som inte har några problem med att ha sex med en gråtande rumänska. Det handlar i grund och botten om egoism och kvinnovåld.

Jag finner denna skildring något lustig då jag tvivlar på att den kan stämma. Visst finns det säkert fall där empatilösa människor har sex med "gråtande rumänskor", men det kan knappast höra till normen såsom han framställer det. Mitt intryck efter att ha läst om folks erfarenheter här på FB är långt ifrån det han beskriver.

Han går dessutom stick i stäv med Amnesty Internationals bedömning på området. Det vore intressant att se vilka studier han har som underlag för sina uttalanden.
Citera
2016-05-24, 08:42
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Jag finner denna skildring något lustig då jag tvivlar på att den kan stämma. Visst finns det säkert fall där empatilösa människor har sex med "gråtande rumänskor", men det kan knappast höra till normen såsom han framställer det. Mitt intryck efter att ha läst om folks erfarenheter här på FB är långt ifrån det han beskriver.

Han går dessutom stick i stäv med Amnesty Internationals bedömning på området. Det vore intressant att se vilka studier han har som underlag för sina uttalanden.

Givetvis är det lögn och påhitt alltihopa. Simon är inte någon expert på prostitution, han är en enkel snut med hybris.

Simon är egentligen inte ute efter att hjälpa människor, utan vill göra karriär genom att projicera så mycket hat och stigma som möjligt på sexköpare, och därmed plocka billiga politiska poäng. Rent och skärt maktmissbruk. En demoniserad grupp kan man ju behandla hur som helst.

Brydde sig Simon och politikerna det minsta om människor i prostitution, så skulle de vara måna om att upprätta en förtroendefull dialog, och inte spy galla i media, förfölja och trakassera.

Förtroendefull dialog vill man bara ha med förortens rånare, stenkastare och bilbrännare, för man är för feg för att konfrontera och lagföra riktig brottslighet.
Senast redigerad av WordWarrior 2016-05-24 kl. 08:49.
Citera
2016-05-24, 19:42
Avslutad
Simon påminner om gamla tiders knarksnutar när dom skulle berätta för tidningarna om hur hemskt knark är och tog i så att brallorna sprack.

http://www.svd.se/polis-kvinnor-flyttas-och-saljs-mellan-stader/om/den-nya-prostitutionen

– Det skulle inte förvåna mig om hon har mellan 15 eller 20 köpare per dag. Det normala ligger nog vid omkring tio kunder, säger Simon Häggström, chef för stockholmspolisens prostitutionsgrupp.

...

Prostitutionsverksamheten handlar nästan uteslutande om organiserade grovt kriminella ligor.

Nio av tio kvinnor är utsatta för någon typ av människohandel eller organiserad prostitution, uppskattar Simon Häggström.

:-)
Citera
2016-05-25, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs

Ja, jag kan iofs bara tala för mig själv, men jag skulle aldrig kunna ha sex med någon som visade uppenbara tecken på att inte må bra. Det skulle kännas förjävligt. Många undersökningar har visat att sexköpare är helt vanliga män. Det är ju polisen också lite inne på när han säger att den genomsnittlige sexköparen är fullständigt kriminellt obelastad.

Då undrar jag: menar han verkligen att en massa vanliga svenska män är empatilösa?
Citera
2016-05-25, 10:59
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Då undrar jag: menar han verkligen att en massa vanliga svenska män är empatilösa?

Man kunde få den uppfattningen när han var med i SVT härom morgonen, ivrigt påhejad av de
rabiata och icke neutrala reportrarna. Men hans svada gick helt simpelt ut på att göra reklam för sin egen bok, inget annat.

Läs också WordWarriors inlägg här ovan.
Citera
2016-05-25, 11:57
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior

Ja, från Kalla Fakta.

Dumbommen Simon klarar ju inte ens att koppla samman förbudslagar med underjordisk verksamhet.

Det är sexköpslagen som är orsaken till denna ofantligt överdrivna andel i så fall.
Men så långt kan han inte tänka.

Och så fick vi se vem som var den verkliga profitören på prostitutionen. Simon själv. Kanske därför han jobbar i denna grupp så att han kan skriva en bok.
Citera
2016-05-25, 12:17
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

http://www.svd.se/polis-kvinnor-flyttas-och-saljs-mellan-stader/om/den-nya-prostitutionen

[i]– Det skulle inte förvåna mig om hon har mellan 15 eller 20 köpare per dag. Det normala ligger nog vid omkring tio kunder, säger Simon Häggström, chef för stockholmspolisens prostitutionsgrupp.

Ja, men hur var det nu egentligen?
Sexköpen i Sverige hade ju minskat sedan 1999.....

När man ser Kalla Fakta och analyserar Simons uttalanden om att de prostituerade har 15-20 köpare om dagen så får man ju intrycket att sexköpen fullkomligt har exploderat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in