2016-05-25, 19:21
Medlem
SD är och förblir riksdagens mest spännande parti. Ingen vet på förhand, vilken kurs SD kommer att hålla i tunga frågor.
Redan ryktas att en sensationell omläggning av invandringspolitiken är på gång.
SD måste vara partiet för alla, med smak för politisk hazard. Men så har man ju också en partiledare, som är lite proffs inom just det gebitet.
Senast redigerad av menelik 2016-05-25 kl. 19:36.
2016-05-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
SD har också en av de väljarbaser som är mest mot NATO. Betydligt fler än allianspartierna och lika många inom SD:s väljarkår som de som är för. Det är ett splittrat parti i frågan men kärnväljarna tillhör givetvis den halvan som nu är sviken, medan den NATO-positiva halvan är lättlurade och efterblivna moderatdrägg som förmodligen ändå kommer gå tillbaka till Moderaterna nu när de påstår sig "tuffat till" sin invandringspolitik. Människotypen som är för NATO är människotypen som tror på Anna Kinberg Batra (eller valfri annan politiker) när hon ljuger. Idioter. För det viktiga sverigedemokratiska väljarsegmentet, det NATO-negativa, är detta ett jättesvek och många kommer nog att sluta stödja partiet. Jag hoppas det iallafall.
Oavsett vad man anser om värdlandsavtalet (som för de flesta väljare inte är en vattendelare) så visar SDs haveri en massiv inkompetens inom partiet, och enligt partiledaren alltså en ovilja obenägenhet att obstruera. Att obstruera mot makten, även om den har övertaget, är alltså enligt SD något negativt och som ska undvikas.Tjena. Efter att SD röstade ner budgeten 2014 har man aldrig fått mer stöd och credit. Utan löften om ett obstruerande SD hade man inte kommit längre än in i foajén i riksdagen.

Vad de senaste dagarna visar är att SD totalt missuppfattat sitt mandat samt förlorat sig i politiskt taktiserande, och blivit samma ett med dem man kritiserade. Så vart vill jag komma. Jo, allt detta sammantaget gör jag ser utrymme för att alternativ till SD. Ett parti som vad mig anbelangar gärna får kopiera SDs partiprogram (och man tjänar inget på att lägga sig mycket till höger), men som satsar mer på allt det där som SD partiledning saknar, tex politisk intelligens och kampvilja. Jag är inte så naiv att jag tror det här debaclet skadar SD i nästa opinionsundersökning, men det kan vara en avgörande stund sett på lite längre tidsrymd. SD visar sitt rätta ansikte (?), och det är ingen vacker syn. I bästa fall kan det få till stånd en ändring internt, och då är förstås läget ett annat. Om inte, så får nog SD uppleva att de får konkurrens på sin egen planhalva.
2016-05-25, 19:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Du läser från en undersökning som handlar om vad borgerliga väljare, som bytt till SD EFTER valet 2014, tycker om NATO. Inte om vad SD:s säljare säger.
Va? Det framgår ingenstans att det bara skulle handla om tidigare borgerliga väljare. Var får du det ifrån?
2016-05-25, 19:34
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Va? Det framgår ingenstans att det bara skulle handla om tidigare borgerliga väljare. Var får du det ifrån?

Från en annan artikel som kommenterade denna undersökning, hittar den dock inte just nu.
2016-05-25, 19:35
Medlem
Floragatans avatar
För diskussionens skull vill jag påpeka att SD idag röstade emot värdlandsavtalet med Nato. Man har alltså inte ändrat ståndpunkt i sak, utan insåg bara att en vilandeförklaring var ett icke konstruktivt sätt att motarbeta avtalet.

Detta har möjligtvis gett opinionen en lite svajigare bild av SD, men partiet har inte ändrat uppfattning i sak. Så jag tror inte att detta påverkar siffrorna nämnvärt. Möjligtvis har vissa potentiella SD-väljare som är natovänliga och som inte kände till SD:s inställning, blivit något mer negativa.
2016-05-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
För diskussionens skull vill jag påpeka att SD idag röstade emot värdlandsavtalet med Nato. Man har alltså inte ändrat ståndpunkt i sak, utan insåg bara att en vilandeförklaring var ett icke konstruktivt sätt att motarbeta avtalet.

Detta har möjligtvis gett opinionen en lite svajigare bild av SD, men partiet har inte ändrat uppfattning i sak. Så jag tror inte att detta påverkar siffrorna nämnvärt. Möjligtvis har vissa potentiella SD-väljare som är natovänliga och som inte kände till SD:s inställning, blivit något mer negativa.
Gjorde man?

http://www.friatider.se/natoavtalet-antogs-med-st-d-av-sd
2016-05-25, 19:40
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Från en annan artikel som kommenterade denna undersökning, hittar den dock inte just nu.
Tills du hittar den så läser jag den som Dagens Opinion skriver att den ska läsas, dvs att den handlar om partiernas väljares åsikter om NATO, oavsett dessa väljares tidigare partisympatier. Och du bör nog sluta spamma om att undersökningen visar något annat än det den påstår, innan du kan belägga ditt spammande.
2016-05-25, 19:41
Medlem
Jimpan på rapport, han är verkligen totalt inkompetent så fort han öppnar munnen utan att ha skrivet manus. Han har inte sagt något av värde eller intresse sedan förra valet. Ett riktigt menlöst opnions-sänke för SD.
2016-05-25, 19:41
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Gjorde man?

http://www.friatider.se/natoavtalet-antogs-med-st-d-av-sd
Det var som tusan. Jag fick mina uppgifter från SVT och förutsatte att man skulle rösta emot idag.
Citat:
Partiet kommer under onsdagen att rösta emot värdlandsavtalet.
– Men där ser vi ju tyvärr inte ut att nå framgång, utan där är vi tyvärr i minoritet i riksdagen, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-ingen-konstitutionell-grund

Tillägg: Dom röstade emot i alla fall.
Senast redigerad av Floragatan 2016-05-25 kl. 20:25.
2016-05-25, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Det var som tusan. Jag fick mina uppgifter från SVT och förutsatte att man skulle rösta emot idag.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-ingen-konstitutionell-grund

Tillägg: Dom röstade emot i alla fall.
Det där är ju bara käbbel. SD hade chansen att påverka med hjälp av V men valde att inte göra det.
Ett oerhört svek som inte går att förlåta. SD är tydligen inte bättre än MP.
2016-05-25, 20:48
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Som sagt, visade det sig inte att denna undersökning bara gällde borgare som bytt till SD efter valet?

Aha, nej nej, den gällde alla väljare.
2016-05-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Det där är ju bara käbbel. SD hade chansen att påverka med hjälp av V men valde att inte göra det.
Ett oerhört svek som inte går att förlåta. SD är tydligen inte bättre än MP.

Chansen att påverka och oerhört svek Du är kanske inte insatt men hade man valt att gå på V-linjen hade man skjutit upp detta ett par veckor innan det gått igenom. Så det var helt rätt att inte obstruera. Hade varit annan femma om beslutet skjutits upp 1 år som det först pratades om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in