Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
SD har också en av de väljarbaser som är mest mot NATO. Betydligt fler än allianspartierna och lika många inom SD:s väljarkår som de som är för. Det är ett splittrat parti i frågan men kärnväljarna tillhör givetvis den halvan som nu är sviken, medan den NATO-positiva halvan är lättlurade och efterblivna moderatdrägg som förmodligen ändå kommer gå tillbaka till Moderaterna nu när de påstår sig "tuffat till" sin invandringspolitik. Människotypen som är för NATO är människotypen som tror på Anna Kinberg Batra (eller valfri annan politiker) när hon ljuger. Idioter. För det viktiga sverigedemokratiska väljarsegmentet, det NATO-negativa, är detta ett jättesvek och många kommer nog att sluta stödja partiet. Jag hoppas det iallafall.
Oavsett vad man anser om värdlandsavtalet (som för de flesta väljare inte är en vattendelare) så visar SDs haveri en massiv inkompetens inom partiet, och enligt partiledaren alltså en ovilja obenägenhet att
obstruera. Att obstruera mot makten, även om den har övertaget, är alltså enligt SD något negativt och som ska undvikas.Tjena. Efter att SD röstade ner budgeten 2014 har man aldrig fått mer stöd och credit. Utan löften om ett
obstruerande SD hade man inte kommit längre än in i foajén i riksdagen.
Vad de senaste dagarna visar är att SD totalt missuppfattat sitt mandat samt förlorat sig i politiskt taktiserande, och blivit samma ett med dem man kritiserade. Så vart vill jag komma. Jo, allt detta sammantaget gör jag ser utrymme för att alternativ till SD. Ett parti som vad mig anbelangar gärna får kopiera SDs partiprogram (och man tjänar inget på att lägga sig mycket till höger), men som satsar mer på allt det där som SD partiledning saknar, tex politisk intelligens och kampvilja. Jag är inte så naiv att jag tror det här debaclet skadar SD i nästa opinionsundersökning, men det kan vara en avgörande stund sett på lite längre tidsrymd. SD visar sitt rätta ansikte (?), och det är ingen vacker syn. I bästa fall kan det få till stånd en ändring internt, och då är förstås läget ett annat. Om inte, så får nog SD uppleva att de får konkurrens på sin egen planhalva.