2015-11-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Väldigt mycket räknande på osannolika alternativ där alla småpartier får 3,9%. För att avsluta teoretiserandet påstår jag att SD kan få egen majoritet på 4,0%. Detta under förutsättning att S får 3,9, M 3,9, ......, Fi 3,9, Piratp 3,9, Junilistan 3,9, Klp 3,9 etc etc.

Stämmer bra, förutom att antagandet att alla andra valbara partier som får en 3.9%-röst medför att dessa därigenom skulle vara 24.6 stycken till antalet. Kanske vi kan enas om att det 0.6'e partiet är F!? Dvs att SD får 4,0%; 24 andra partier 3,9%, och F! behåller dagens ca 2.3%?
Spelar ingen egentlig roll för mandatfördelningen i Riksdagen, men ser lite snyggare ut (både siffermässigt och konceptuellt...).
2015-11-13, 17:55
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Väldigt mycket räknande på osannolika alternativ där alla småpartier får 3,9%. För att avsluta teoretiserandet påstår jag att SD kan få egen majoritet på 4,0%. Detta under förutsättning att S får 3,9, M 3,9, ......, Fi 3,9, Piratp 3,9, Junilistan 3,9, Klp 3,9 etc etc.
Hahaha!

Jag spekulerar ytterligare och säger att ingen kommer få majoritet eftersom alla partier kommer få runt 3%.

Apropå det: Vad händer om inget parti kommer över 4%-spärren?
2015-11-13, 18:17
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hahaha!

Härlig fråga så här Fredagen den 13:e.

Vi får väl hoppas att det finns någonting i grundlagen som hanterar en sådan situation. Annars är det ju "Game Over" på riktigt. För att ändra grundlagen krävs det ju två val och vem skall utlysa dessa?
2015-11-13, 18:34
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas

Vi får väl hoppas att det finns någonting i grundlagen som hanterar en sådan situation. Annars är det ju "Game Over" på riktigt. För att ändra grundlagen krävs det ju två val och vem skall utlysa dessa?
Tror inte den situationen är reglerad i grundlagen. Den avgående riksdagen och regeringen får helt enkelt gå utanför grundlagen och utlysa nyval. Sedan får den nya riksdagen i efterhand fatta beslut om att proceduren varit laglig.

Frankrike är ju inne på sin femte republik sedan revolutionen så den här typen av kontinuitetsbrott är inte unika, även om det skulle vara unikt om det sker på det här sättet.
2015-11-13, 19:11
Medlem
svenabs avatar
Om SD blir största parti som i Sentio, så skall de bilda regering, men med vem då?
Kan vi få samma impotenta djävulskap som nu?

De känns tröstlöst.

Det är nog första gången som jag känner att jag skulle välkomna en statskupp oavsett vem som gör den. Men inte ens det går ju inte att hoppas på eftersom vi inte har någon militär kvar.

Jag vill ha nyval nu. bara av den anledning, att jag vill veta vilka opinionsinstitut som visar rätt. Någon bättring väntar jag mig dock inte.
2015-11-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Om SD blir största parti som i Sentio, så skall de bilda regering, men med vem då?
Kan vi få samma impotenta djävulskap som nu?

De känns tröstlöst.

Det är nog första gången som jag känner att jag skulle välkomna en statskupp oavsett vem som gör den. Men inte ens det går ju inte att hoppas på eftersom vi inte har någon militär kvar.

Jag vill ha nyval nu. bara av den anledning, att jag vill veta vilka opinionsinstitut som visar rätt. Någon bättring väntar jag mig dock inte.

Fortsätter invandringen på en för hög nivå med alla dess bieffekter så kan jag lova att många av de andra partierna i slutändan kommer krypa på sina bara knän inför SD. Detta eftersom ett samarbete med SD skulle skydda dem när folk börjar skylla på övriga partier för vad de har utsatt Sverige för (och det kommer de göra). Jag tror inte det kommer behövas någon majoritet. De kommer ha 1 eller 2 stödpartier.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-11-13 kl. 19:31.
2015-11-13, 20:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Skönt att se också att M dök under 20% för ju snabbare AKB får foten desto bättre. Glöm KD för de har ungefär 0.1% chans att klara spärren i nästa val så M blir det enda troliga alternativet till att bilda regering med för SD.
2015-11-13, 20:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hahaha!

Jag spekulerar ytterligare och säger att ingen kommer få majoritet eftersom alla partier kommer få runt 3%.

Gissningsvis går all makt då över till kungen.
2015-11-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas

Inte tid att svara utförligt men eftersom jag är lite av en valsystemsnörd så kan jag lugna dig: den hypotetiska situationen är reglerad och mandat skulle fördelas även om inget parti fick 4%. I allmänhet är 4% spärren inte i närheten så hård som de flesta tror.
2015-11-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Inte tid att svara utförligt men eftersom jag är lite av en valsystemsnörd så kan jag lugna dig: den hypotetiska situationen är reglerad och mandat skulle fördelas även om inget parti fick 4%. I allmänhet är 4% spärren inte i närheten så hård som de flesta tror.

Om ett parti får 5% och en mängd andra partier får 3,9% var då?
2015-11-13, 23:41
Medlem
Svithjods avatar
Känns rimligt att SD återigen klättrar uppåt, jag tror att SD rätt snart kommer nå 30 % i opinionsmätningarna.
2015-11-14, 00:08
Medlem
När borde Yougov komma?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in