2016-05-16, 07:45
Medlem
lampross avatar
Har skaffat lite Heidenstam för att fylla luckor i min samling. Jag har läst/skummat dem förr men alltså:

. Hans Alienus. En roman i genren magisk realism, spelande från vår värld över Babylon till Hades och hem till Sverige. Fantasy före fantasy.

. Tankar och utkast. Kortprosa i essäform, något av det sista Heidenstam fick ihop innan seniliteten tog honom.

. Folkungaträdet. Iaf första delen, Folke Filbyter, kommer jag nog att läsa om. Förebildlig early medival miljö med asatro och kristendom parallellt existerande i 1000-talets Sverige.
Citera
2016-05-16, 09:20
Medlem
retrospectives avatar
Nibelungens ring, Wagners tetralogi. Inte världens finaste utgåva, därav det billiga priset.

Varför? För att jag är intresserad av både litteraturen och musiken.
Citera
2016-05-16, 20:31
Medlem
Ördögs avatar
Jörn Donner: Sverige - Resor i ett främmande land (2015)

Det är med njuggan nöd ett halvår sedan boken kom ut, men redan nu säljs den till lågpris på Akademen. Jag läser den på min lokala uteservering - "terrass" som vi säger på helsingforssvenska - och frustar förtjust. Läs mer om boken i den här tråden!
Citera
2016-05-17, 10:43
Medlem
Var på en bokbytarträff där jag införskaffade:
  • Drottning Gåsfot av Anatole France
  • Gulddroppen av Michel Tournier
  • Två kvinnor av Alberto Moravia
  • Processen av Franz Kafka
  • Bron över Drina av Ivo Andric
  • Kapten Aragãos bravader av Jorge Amado

Anledningen till att jag valde just dessa var att det är författare jag helt enkelt vill läsa.
Citera
2016-05-21, 22:42
Medlem
UTAN PERSONLIGT ANSVAR av LENA ANDERSSON
Boken har höjts till skyarna av (kvinnliga) kritiker, inbillade mig att den skulle innehålla
lite ekivokt skvaller som jag gillar, den påstås dessutom vara skriven på nydanande svenska.
Köpte den för en spottstyver på bokrea.
Kan inte påstå att jag blev alltför imponerad. Kunde vara skriven av en trånande tonårstjej
om än på lite proffsigare svenska, sexet var ungefär lika spännande som"Hela Sverige bakar". Kan det vara så att de här journalisttjejerna som börjat skriva romaner ingår i ett konglomerat, håller varann om ryggen och framhåller tämligen mediokra verk som världslitteratur? Att kalla denna bok för ett banbrytande och litterärt mästerverk är enligt mitt förmenande falsk varudeklaration.
Citera
2016-05-22, 00:54
Medlem
InnesIs avatar
Jag besökte min lokala second hand-butik och fann en hel hög med böcker.

Gustaf Fröding:

Ungdomsdikter - gitarr och draghamonika
Brev
Nya dikter - stänk och flikar

Jag har egentligen aldrig läst poesi. Har försökt någon gång här och där. Lite Edda, Homeros, Milton och några försök till modernare saker. Har aldrig fastnat. Men jag gillade verkligen när Mando Diao tonsatte Gustaf Frödings dikter så jag tänkte ge honom en chans. Anledningen till att det blev tre böcker var för att de stod där intill varandra, vackert inbundna i rött läder. Och när jag bara behövde ge 30 kronor för alla tre slog jag till.

Har redan hittat en dikt jag verkligen gillar:

Citat:
Idealism och realism

Nu är jag led vid tidens schism
emellan jord och stjärnor.
Vår idealism och realism,
de klyva våra hjärnor.

Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllene dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.

Så fanns jag också 3 av 5 volymer Filosofin genom tiderna. Antiken Medeltiden Renässansen, 1600-talet 1700-talet och 1900-talet. Utvalda filosofiska texter från de mest betydelsefulla och de mest tidstypiska filosoferna. Pris? 55:- för alla. Synd bara att de inte hade de andra två volymerna också.

Jag är riktigt nöjd :-)
Citera
2016-05-25, 13:41
Medlem
Situationss avatar
New York-trilogin och På drift.

Gillar verkligen Paul Auster och det är på tiden att jag tar mig an Jack Kerouacs huvudverk.
Citera
2016-05-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
UTAN PERSONLIGT ANSVAR av LENA ANDERSSON
Boken har höjts till skyarna av (kvinnliga) kritiker, inbillade mig att den skulle innehålla
lite ekivokt skvaller som jag gillar, den påstås dessutom vara skriven på nydanande svenska.
Köpte den för en spottstyver på bokrea.
Kan inte påstå att jag blev alltför imponerad. Kunde vara skriven av en trånande tonårstjej
om än på lite proffsigare svenska, sexet var ungefär lika spännande som"Hela Sverige bakar". Kan det vara så att de här journalisttjejerna som börjat skriva romaner ingår i ett konglomerat, håller varann om ryggen och framhåller tämligen mediokra verk som världslitteratur? Att kalla denna bok för ett banbrytande och litterärt mästerverk är enligt mitt förmenande falsk varudeklaration.

Du är antagligen något på spåret. Det hela är dessutom upprörande då det bara är tillgodo för oss alla om kvinnliga konstnärer kommer fram och presenterar syner, idéer och visioner på allt vad livet har erbjuda. Men ska då mediokra politiskt korrekta låtsaskonstnärer ta all plats däri blir vi uppenbart blåsta på en sådan möjlighet.

Konstverk kräver känsla och känslor. Därmed måste en nutida konstnär stå så långt bortom vårt rådande kulturella åsiktstryck som möjligt.
Av det jag läst av L Andersson så är hon duktig på ordbindningar, delvis intressanta meningsbyggnader och därtill god rytm. Men allting är så känslokallt. Det blir bara ord, och då är minst halva poängen borta. Det skrämmer mig oerhört att få verkar begripa denna omständighet i dag. Det som delges människan är alltså känslolöshet och uppfattningar som matas in i våra hjärnor likt trakasserier.
Citera
2016-05-27, 16:47
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du är antagligen något på spåret...
Tillåt mig inleda varsamt, med att försiktigt tvivla på att någon av er är särskilt kvalificerade att göra en sådan analys.

Citat:
Det hela är dessutom upprörande då det bara är tillgodo för oss alla om kvinnliga konstnärer kommer fram och presenterar syner, idéer och visioner på allt vad livet har erbjuda.
Här är det ärligt talat lite svårt att förstå vad du menar – menar du att det bara är kvinnor som får ge ut böcker – och därmed idéer – nu för tiden? Har du i så fall några som helst belägg (utöver en eventuell 'känsla') för det?

Citat:
Men ska då mediokra politiskt korrekta låtsaskonstnärer ta all plats däri blir vi uppenbart blåsta på en sådan möjlighet.
Du menar på ungefär samma sätt som män i hundratals år fyllt den övervägande majoriteten av rampljuset med skit? I så fall ja, jag kan fan hålla med dig om att det är ordentligt tarvligt av människorna, detta att de generellt sett är så usla.

Citat:
Konstverk kräver känsla och känslor...
För att citera the Dude: that's just like your opinion, man – varför ett ord som kräver kan tyckas lite apart.

Citat:
...Därmed måste en nutida konstnär stå så långt bortom vårt rådande kulturella åsiktstryck som möjligt.
Se föregående svar. (F.ö. en viss haltande gång hos logiken, även om det första påståendet nu skulle antas stämma.)

Citat:
Av det jag läst av L Andersson så är hon duktig på ordbindningar, delvis intressanta meningsbyggnader och därtill god rytm.
Inget att tillföra, jag skriver under.
Citat:
Men allting är så känslokallt. Det blir bara ord, och då är minst halva poängen borta. Det skrämmer mig oerhört att få verkar begripa denna omständighet i dag. Det som delges människan är alltså känslolöshet och uppfattningar som matas in i våra hjärnor likt trakasserier.
Efter den första meningen, som jag håller med om – språket är kallt som nordanvinden – tappar du mig dock igen. "Det blir bara ord" – för dig, ja, men vad i all världen säger det om de andra miljonerna vuxna, läsande människorna i Sverige och deras åsikter?

Låt mig avslutningsvis gissa på att vi alla tre är män. Ett liv som man tenderar nämligen oftare än inte resultera i en världsåskådning där den egna åsikten är Lagen, Normen, Saker som de egentligen är, eftersom kulturen man matats med sen barnsben är den manliga; varför någonting som sticker i ögonen inte bara "inte faller mig i smaken" – vilket för vår kulturs räkning kanske är sättet t ex en kvinna skulle/borde ha uttryckt saken på – utan automatiskt förvandlas till "Objektivt Dålig Skit".

Hoppas du tänker över din ståndpunkt. Du kommer missa så mycket – av världen, av hur den faktiskt fungerar, ser ut och är – om du gömmer dig bakom intrycket av att du förstått hur allting fungerar och är.
Citera
2016-05-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Tillåt mig inleda varsamt, med att försiktigt tvivla på att någon av er är särskilt kvalificerade att göra en sådan analys.

Här är det ärligt talat lite svårt att förstå vad du menar – menar du att det bara är kvinnor som får ge ut böcker – och därmed idéer – nu för tiden? Har du i så fall några som helst belägg (utöver en eventuell 'känsla') för det?

Du menar på ungefär samma sätt som män i hundratals år fyllt den övervägande majoriteten av rampljuset med skit? I så fall ja, jag kan fan hålla med dig om att det är ordentligt tarvligt av människorna, detta att de generellt sett är så usla.

För att citera the Dude: that's just like your opinion, man – varför ett ord som kräver kan tyckas lite apart.

Se föregående svar. (F.ö. en viss haltande gång hos logiken, även om det första påståendet nu skulle antas stämma.)

Inget att tillföra, jag skriver under.

Efter den första meningen, som jag håller med om – språket är kallt som nordanvinden – tappar du mig dock igen. "Det blir bara ord" – för dig, ja, men vad i all världen säger det om de andra miljonerna vuxna, läsande människorna i Sverige och deras åsikter?

Låt mig avslutningsvis gissa på att vi alla tre är män. Ett liv som man tenderar nämligen oftare än inte resultera i en världsåskådning där den egna åsikten är Lagen, Normen, Saker som de egentligen är, eftersom kulturen man matats med sen barnsben är den manliga; varför någonting som sticker i ögonen inte bara "inte faller mig i smaken" – vilket för vår kulturs räkning kanske är sättet t ex en kvinna skulle/borde ha uttryckt saken på – utan automatiskt förvandlas till "Objektivt Dålig Skit".

Hoppas du tänker över din ståndpunkt. Du kommer missa så mycket – av världen, av hur den faktiskt fungerar, ser ut och är – om du gömmer dig bakom intrycket av att du förstått hur allting fungerar och är.

Oj. Här var det angrepp, utstuderat. Mycket märkligt. Men okej, ska väl försöka besvara dina snedvridna påståenden och gissningar:

1. Jag menar att hela världen behöver mer av kvinnliga krafter och energier. Men då måste de komma inifrån, från "levande"" konstnärer, med tillgång till djupa känslor (eftersom känslor i samverkan med kreativitet och rent praktiskt skapande är det som skapar konstverket) och inte från "politiskt korrekta" kulturarbetare som pga problem med självidentitet och känslor stenhårt stödjer och lyder politiska förenklingar av världen och människan. Det är en oerhörd skillnad på detta.

2. Visst. Men det är också så att alla riktiga konstnärer genom historien varit män. Dessa ska inte föraktas för sitt värv.

3. Tänker inte ge mig in i en diskussion om den frågan med dig då du inte ens begriper vad jag skriver om. Vi talar alltså olika "språk", vilket avslöjar skillnaden i syn på vad en människa är, självkännedom, närvaro i det man gör osv osv.

4. Så enligt dig kan en människa vara en helt fri konstnär i sitt skapande trots att man accepterar och åtlyder rådande åsiktstryck? En patetisk åsikt måste jag säga. Därmed torde en följd bli att du uppskattar dagens skitkultur med femtioelva superman-remakes på bio och skitböcker utifrån bedrövliga intriger, med poängen att framvisa en värld av frihet och värme ifall man lyder påståenden uppifrån.

5. Begriper inte vad du menar med detta: "Efter den första meningen, som jag håller med om – språket är kallt som nordanvinden – tappar du mig dock igen. "Det blir bara ord" – för dig, ja, men vad i all världen säger det om de andra miljonerna vuxna, läsande människorna i Sverige och deras åsikter?"

Återigen så har du gått i fällan. Du har noll kunskap om människan verkar det som. Menar inget illa med det, men med tanke på din fräckhet så förtjänar du väl det. Börja läs de stora verken, lyssna till de stora konstnärerna. "Innehåll" innefattar inte ett plan i verket. Snälla. De stora konstverken består av många lager.

6. Nu snurrar du in på helt förvirrade resonemang utifrån "patriarkat" osv. Helt obegripligt vad du menar. Var kommer jag in menar du?

Det sista tänker jag inte ens kommentera eftersom du beter dig som en avundsjuk nolla däri.
Citera
2016-05-27, 17:55
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Oj. Här var det angrepp, utstuderat. Mycket märkligt.
Är det inte vad du sysslat med hela tråden? Om än gentemot en motståndare som inte kan försvara sig – dvs Lena Andersson?

1. Återigen: det där är din åsikt, det är inte så det är. Till exempel håller jag inte med dig, min åsikt är annorlunda. Liksom uppenbarligen andras, eftersom Lena Andersson är en uppburen författare.

Återkom gärna hit om det skulle kvarstå oklarheter när du läst punkt 5.

2. Har jag påstått att det inte förhåller sig så? Det var exakt det jag syftade till: det mesta av det mesta är ofta mediokert; varför du börjar gapa när det är en kvinna som släpper iväg det (enlgit dig) mediokra, när män gjort samma sak i hundratals år, är väl inte särskilt svårt att räkna ut.

3. Här fattar jag inte alls vad du syftar till. Undrar dock över: "vilket avslöjar skillnaden i syn på vad en människa är, självkännedom, närvaro i det man gör" – vad i helvete har detta med någonting att göra?

4. Nej, inte alls. Såhär:
Så enligt mig kan en människa – konstnär eller inte – omöjligt vara helt fri i sitt skapande, man är ofrånkomligt 'fast' i sin samtid. Detta innebär inte att nya saker inte kan tänkas – i så fall skulle det onekligen vara ganska lätt att motbevisa. Vad det däremot innebär, är t ex att James Joyces bok om Odysseus omöjligt skulle ha kunnat skrivas på 1500-talet, att det är ett verk som lika mycket växte ur Joyces medvetande som ur sin samtid. Det var detta Wittgenstein berörde med sitt berömda uttalande om en talande tiger, det var delvis detta Barthes syftade till med författarens död, och det är detta jag menar.

Själv finner jag din tro på att en konstnär skulle kunna va "helt fri" – likaledes – patetisk.

5. Det jag menar, är: det blir inte "bara ord", det är du som anser att det blir "bara ord" – och min följdfråga var: varför skulle din röst väga tyngre än t ex min (som inte håller med), när det kommer till Lena Anderssons författarskap? Varför ligger makten att slå fast hur det är hos dig mer än hos mig? Själv brukar jag försöka acceptera att jag inte förstår och att det inte är för mig, och hålla mig från svepande uttalandet om att det är dåligt – om det sen har med 50 Shades of Gray, Madame Bovary eller Superman att göra är lite skit samma.

Citat:
Börja läs de stora verken, lyssna till de stora konstnärerna. "Innehåll" innefattar inte ett plan i verket. Snälla. De stora konstverken består av många lager.

Har du varit hemma och snokat igenom min bokhylla, eller hur kan du ha någon som helst aning om vad jag läst eller inte?

Vad skulle du själv rekommendera för läsning till en annan – kulturellt ytterligt arm – själ?
Citera
2016-05-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Är det inte vad du sysslat med hela tråden? Om än gentemot en motståndare som inte kan försvara sig – dvs Lena Andersson?

1. Återigen: det där är din åsikt, det är inte så det är. Till exempel håller jag inte med dig, min åsikt är annorlunda. Liksom uppenbarligen andras, eftersom Lena Andersson är en uppburen författare.

Återkom gärna hit om det skulle kvarstå oklarheter när du läst punkt 5.

2. Har jag påstått att det inte förhåller sig så? Det var exakt det jag syftade till: det mesta av det mesta är ofta mediokert; varför du börjar gapa när det är en kvinna som släpper iväg det (enlgit dig) mediokra, när män gjort samma sak i hundratals år, är väl inte särskilt svårt att räkna ut.

3. Här fattar jag inte alls vad du syftar till. Undrar dock över: "vilket avslöjar skillnaden i syn på vad en människa är, självkännedom, närvaro i det man gör" – vad i helvete har detta med någonting att göra?

4. Nej, inte alls. Såhär:
Så enligt mig kan en människa – konstnär eller inte – omöjligt vara helt fri i sitt skapande, man är ofrånkomligt 'fast' i sin samtid. Detta innebär inte att nya saker inte kan tänkas – i så fall skulle det onekligen vara ganska lätt att motbevisa. Vad det däremot innebär, är t ex att James Joyces bok om Odysseus omöjligt skulle ha kunnat skrivas på 1500-talet, att det är ett verk som lika mycket växte ur Joyces medvetande som ur sin samtid. Det var detta Wittgenstein berörde med sitt berömda uttalande om en talande tiger, det var delvis detta Barthes syftade till med författarens död, och det är detta jag menar.

Själv finner jag din tro på att en konstnär skulle kunna va "helt fri" – likaledes – patetisk.

5. Det jag menar, är: det blir inte "bara ord", det är du som anser att det blir "bara ord" – och min följdfråga var: varför skulle din röst väga tyngre än t ex min (som inte håller med), när det kommer till Lena Anderssons författarskap? Varför ligger makten att slå fast hur det är hos dig mer än hos mig? Själv brukar jag försöka acceptera att jag inte förstår och att det inte är för mig, och hålla mig från svepande uttalandet om att det är dåligt – om det sen har med 50 Shades of Gray, Madame Bovary eller Superman att göra är lite skit samma.

Har du varit hemma och snokat igenom min bokhylla, eller hur kan du ha någon som helst aning om vad jag läst eller inte?

Vad skulle du själv rekommendera för läsning till en annan – kulturellt ytterligt arm – själ?

Förklara vad du menar med att jag skulle ha ägnat mig åt angrepp tack. Så jag förstår dig till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in