2016-05-08, 00:35
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
En bra spökhistoria är väl per definition läskig? Iof är vad som är läskigt väldigt subjektivt. Men jag tycker att hela boken genomsyras av en suggestiv stämmning. Miljön med ett mystiskt hus, fotsteg i mörkret och otäcka personer etc, tilltalar mig. Den är otroligt välskriven. Många pratar om "Det" och "pestens tid", men få verka ha läst denna.

mja, finns ju skräckfilmer som är bra utan att man anser dom som läskiga, så finns det ju de som är läskiga. förlåt om jag låter tappad.

Men tex hmm ska försöka komma på något bra exempel från kings böcker..

efter några minuters tänkande blir det lite svårt , men vad jag minns så är det väl en spökhistora med i sommardåd/vinterverk, den var ju bra men inte speciellt läskig om jag minns rätt.

Men ska nog börja med BoB till veckan så återkommer jag efter 200 sidor och ser vad jag tycker
Citera
2016-05-18, 20:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Är BoB läskig eller bara en bra spökhistoria? Känner mig väldigt sugen nu att läsa BoB bara för att

Det är en ganska bra spökhistoria, inte i klass med Varsel tex, men helt ok. Tycker King har fokuserat mer på personbeskrivningar och miljöskildringar i den här boken än på ren skräck och spöken, men vissa delar av boken är ren spökhistoria som bara King kan berätta den. Absolut läsvärd.
Citera
2016-05-18, 20:28
Medlem
Någon som läst uppföljaren till The Shining?
Citera
2016-05-18, 20:45
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman

Ja, jag läste den i vintras och tyckte att den var läsvärd. Kanske inte lika mycket av en klassisk spökhistoria som The Shining, men tycker att King knyter ihop handlingen i de två böckerna på ett bra sätt.
Citera
2016-05-20, 16:22
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:

Ja, den var okej, blev ju klart sämre i mitt tycke när det började närma sig slutet. Borde verkligen inte varit en uppföljare i mina ögon utan mer en helt ny historia med andra namn och bakgrund.

Efter att jag läste den förra året kommer jag aldrig tänka mig den igen som '' The shining 2 ''
Citera
2016-05-23, 21:22
Medlem
rockandrollas avatar
Vilka av Kings böcker utspelar sig i Castle Rock?
Citera
2016-05-24, 06:35
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla

Av de jag har i hyllan vill jag minnas att det är Cujo, Bag of Bones och Lisey's story åtminstone. Finns säkerligen fler
Citera
2016-05-24, 16:52
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugly_Bob
Av de jag har i hyllan vill jag minnas att det är Cujo, Bag of Bones och Lisey's story åtminstone. Finns säkerligen fler
Då kan vi även lägga till Needful things på listan.
Vad som fick mig att fundera över det var att på
framsida av den pocketutgåva av N.T jag köpte stod det utskrivet "the last Castle Rock story". Har dessa böcker något mer gemensamt så som karaktärer eller liknade?
Citera
2016-05-24, 22:44
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Då kan vi även lägga till Needful things på listan.
Vad som fick mig att fundera över det var att på
framsida av den pocketutgåva av N.T jag köpte stod det utskrivet "the last Castle Rock story". Har dessa böcker något mer gemensamt så som karaktärer eller liknade?

Ja vissa karaktärer återkommer och det hänvisas till händelser i andra böcker.
Citera
2016-05-25, 06:55
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Det är egentligen bara Dead Zone, Cujo och Needful things. Sedan finns det noveller som utspelar sig där också, och andra verk som refererar till Castle Rock på något finns (men dessa böcker har ingen handling som utspelar sig där).
Citera
2016-05-28, 00:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Jag gillar King sedan 80-talet då jag läste DET som första bok från honom. Har läst samtliga böcker från honom under åren, ett par har jag läst mer än en gång.

Det sagt så tycker jag att Doktor Sömn kanske var en av de svagaste böcker jag läst från honom. Kanske hade jag för höga förväntningar. Jag tyckte helt enkelt aldrig att den blev spännande.

Däremot gillade jag grejen att man återvänder till en karaktär efter så lång tid. King gjorde en liknande grej tillsammans med Straub när de skrev Det Svarta Huset som var en uppföljare på Talismanen. Den uppföljaren var dock mycket bättre enligt min ödmjuka åsikt.

Naturligtvis är detta mina egna åsikter. Andra kanske tycker att Doktor Sömn är fantastisk.
Citera
2016-05-30, 06:25
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det är egentligen bara Dead Zone, Cujo och Needful things. Sedan finns det noveller som utspelar sig där också, och andra verk som refererar till Castle Rock på något finns (men dessa böcker har ingen handling som utspelar sig där).

Tommyknockers? Har inte läst den själv
ska tilläggas.

Har precis läst ut Needful things och måste säga att efter ha läst den så framstår Under the dome som en blek kopia. Slutet i Nt är ju till och med helt okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in