Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Så ljuset kan ha olika hastigheter nu. Intressant... Förklara mer.
Det är en datormodell över solens bana, solen snurrar runt jorden X antal gånger under 30 sekunder i den. Det är inte en faktisk modell över 24 timmar och det trodde jag faktiskt alla förstod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Det är ju precis det du gör, förnekar natt och dag. Förstår du inte ens klippet i din egen länk? Hur dum är du egentligen? Förklara vad som händer vid en solnedgång och en soluppgång då, ditt lilla snille.
Hur kan solen, med sin enorma ljusstyrka, gå ner till en ljusstyrka som är noll om den är så pass nära oss? Den blir så ljussvag att man inte kan se den på natten i din modell. Hur? Om du hade brytt dig om att räkna lite på saken, med hjälp av den omvända kvadratens lag som jag försåg dig med, så kan jag ge dig svaret: Solen skulle behöva vara mer än 5 ljusår bort för att inte vara synlig för blotta ögat. Du tror att solen hinner röra sig så långt, och tillbaks, varje dag?
Nej det är du som inte förstår teorin och därmed ställer korkade och ogenomtänkta frågor. Vad är det som skall förklaras? Det är inget som händer solen försvinner bara ifrån vårt perspektiv och den problematiken handlar mer om att förstå vår syn och hur vårt perspektiv över objekt ovanför oss fungerar än astronomi. Ljusstyrkan blir noll eftersom solen är långt ifrån oss just då, inget konstigt alls så förstår inte ens vad du inte förstår eftersom jag redan berättat om solens avstånd till oss och storleken på solen så att börja tala om avstånd i tid och annat heliocentriskt trams har du inget för här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sadoman
Så solen är odödlig till skillnad från alla de andra stjärnor som vi kan, och har observerat, dö? Hur? Vad gör solen odödlig?
Du har aldrig observerat en annan sol dö de facto har du aldrig någonsin sett en annan sol. Om solen är odödlig eller inte vet ingen vad jag sa är att vi kan konstatera att vår sol aldrig har dött och det är därmed allt vi vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
withnoname
Hur fan ska man kunna lära sig en teori som förefaller vara mer korkad än sina stödjare? Solen är betydligt mindre och närmare spelar ingen roll för har den styrka att generera dag nånstans så kan den aldrig riktigt försvinna.Spelar ingen roll hur många moln du vill gömma den bakom så ska man kunna se den nånstans i teleskop alltid.Den här konspirationsteorin är skrattretande
Vill du inte lära dig något är snarare frågan vad du skall i tråden och göra. Klart solen aldrig "försvinner" och det är samtliga teorier överens om såvitt jag vet. Ja rent hypotetiskt bör man kunna se solen även under natten inte med teleskop från marken givetvis men med hjälp av otroligt bra kameror och ballonger. Men det är förbjudet att fyra av ballonger under natten för vanligt folk så tills dess att någon bryter mot lagen förblir det en teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Så du menar att det är en "fuskvåg" som används i experimentet?
Vad är en "vanlig" våg enligt dig? En traditionell våg med motvikter fungerar naturligtvis inte att utföra ett sådant experiment med eftersom motvikten också ändrar vikt beroende på var du befinner dig..
En fjädervåg skulle antagligen fungera men det blir alldeles för inexakt för att fungera för sådana mätningar. Men om inte experimentet duger eftersom du får konspirationstankar om vågen så kan väl du som verkar så duktig rota fram ett experiment som motbevisar saken istället...
Ja det är en våg gjord enbart för syftet att bevisa det man måste kunna bevisa och det är inte så riktig vetenskap fungerar och jag säger det igen, att genomföra en visuellt experiment för att bevisa detta vore inte svårt men ändå finns det inte. Man kan inte motbevisa något som aldrig blivit bevisat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yppsilon
Lek inte stollig. Du hade ingen aning om vad skillnaden var.
Vi ser inte baksidan av månen och det är ett faktum så ta nu bara till dig det och sluta trolla.
Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Jag tänker mer på hur polarområdena mottar mycket mindre ljus än den platta Jordens "ekvator-område". Enligt filmen så får Jorden dels en tämligen "normal" öst-västlig dygns-cykel samtidigt som onaturlig skymning/natt ständigt råder i norr-sydlig riktning oavsett tidpunkt på året.
Hur förklarar man förresten fenomenet midnattssol med filmens modell?

Fast cykeln är inte konstant, från Robs video kan vi konstatera att det är en modell över solens yttre bana senare delen av året. Här är en bättre förklaring över solen och månen bana för dina tankar:
https://www.google.se/search?q=flat+earth+sun+and+moon+orbit&biw=1920&bi h=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJhou8q PLMAhWCIpoKHTxPAeMQ_AUIBigB#imgrc=KeMXknluOPl-5M%3A