2016-05-23, 00:01
Medlem
"Vad det beträffar Munchausen by proxy (ställföreträdare) så utnyttjar individen med störningen någon annan, så som sitt eget barn, en åldring, en patient eller en mentalt handikappad person, d.v.s., någon som inte kan eller har svårt för att föra sin egen talan av någon anledning. Han/hon hittar på ett sjukdomstillstånd eller gör någon annan sjuk bara för att dra uppmärksamhet åt sig själv. (T.ex., Så synd om henne eller, så jobbigt med en dotter/son som alltid är så sjuk) Syndromet har blivit uppmärksammad mer och mer på grund av de barn som har överlevt denna, i många fall dödsbringande misshandel, har samlat fakta och berättat om vad de har fått uppleva."

Så ja, även om det är ovanligt så kan det drabba även en fullt frisk make till en sjuk kvinna.

Huvudsaken att dom får verka "goda och omhändertagande" alternativt överösas av sympati från andra människor som säger att dom är "så starka och duktiga"

Mynchausen by proxy är vidrigt, en kamrat jag växte upp med hade en mamma som balanserade mellan hypokondri när det gällde barnen och Munchausen by proxy, mig veterligen gjorde hon aldrig något för att barnen skulle bli sjuka, men hon uppsökte sjukvård med någon av alla sina barn minst en gång i veckan.

Hon hade en liten grupp mammor som "stöttade" henne och tyckte att hon var duktig, medans många mammor genomskådade det hela så småningom.

I slutändan drabbade det hennes barn som aldrig kom ikapp i skolan, minst ett av barnen fick gå om en klass, och dom kunde ju aldrig ha kompisar hemma för att det alltid fanns ett sjukdomsfall nedbäddat hemma, vilket ledde till att nästan ingen av barnen hade några kompisar.
Citera
2016-05-23, 00:15
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag tänkte samma sak. Såg dessutom ett inlägg på Facebook som handlade om när hennes dotter var inlagd på sjukhus för att "inhalera". Astmabarn? Eller har hon skadat sitt barn också för att kunna skriva snyft inlägg på Facebook?
Hade hon inte blivit häktad så hade hennes Facebook säkerligen varit nerplockad från samma sekund hon i så fall hade lämnat polishuset.
Citera
2016-05-23, 12:23
Medlem
Kan lika gärna vara mannen som har gjort detta mot sig själv för att smutskasta kvinnan. Man ska inte underskatta hämndlystna män....
Citera
2016-05-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kan lika gärna vara mannen som har gjort detta mot sig själv för att smutskasta kvinnan. Man ska inte underskatta hämndlystna män....

Jag vet inte riktigt vad det är för person som du tänker dig skulle göra så för att "smutskasta". Jag har träffat personen i fråga, och jag kan självklart ha fel, men han är inte en som skulle göra det. Norrlänning rakt igenom. Skulle han förgifta sig själv skulle det vara spritförgiftning om du förstår vad jag menar.

Man ska inte underskatta hämndlystna män men, jag tar hellre en hämndlysten man än en kvinna varje dag i veckan. Generellt sätt så är män som hundar när det kommer till bråk och kvinnor katter. Mannen hör du när han skäller går till attack. Kvinnan kommer smygandes och när du är som minst uppmärksam får du klorna i ryggen.

Men du kan ju såklart ha rätt, men jag skulle inte sätta mina pengar på det. Vi får helt enkelt se när FUP kommer.

EDIT: Mailade Luleå TR, fick detta som svar på frågan om häktningspromemorian:

Häktningspromemorian är sekretessbelagd och går inte att få ut.

Är det för att åtalet inte väckts?
Senast redigerad av Lokal haschtomt 2016-05-23 kl. 13:12.
Citera
2016-05-23, 13:57
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
Jag vet inte riktigt vad det är för person som du tänker dig skulle göra så för att "smutskasta". Jag har träffat personen i fråga, och jag kan självklart ha fel, men han är inte en som skulle göra det. Norrlänning rakt igenom. Skulle han förgifta sig själv skulle det vara spritförgiftning om du förstår vad jag menar.

Man ska inte underskatta hämndlystna män men, jag tar hellre en hämndlysten man än en kvinna varje dag i veckan. Generellt sätt så är män som hundar när det kommer till bråk och kvinnor katter. Mannen hör du när han skäller går till attack. Kvinnan kommer smygandes och när du är som minst uppmärksam får du klorna i ryggen.

Men du kan ju såklart ha rätt, men jag skulle inte sätta mina pengar på det. Vi får helt enkelt se när FUP kommer.

Är det för att åtalet inte väckts
?
Jag fick ut häktningsframställan (inget av intresse), och fick svaret att häktningsprotokollet inte var färdigt än.
Citera
2016-05-23, 14:11
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Växer inte svampar på hösten?
Bl a stenmurkla är en "vårsvamp". Om det anses vara vår och hur årets svampbestånden ser ut i Piteåområdet har andra säkert en bättre uppfattning om.
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jag fortsätter med (o)lustiga sammanträffanden på Facebook
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Du är inte ensam om att ha fått ett sådant PM (jag fick ett) undrar hur många som fått PM med detta budskap från person med 0 st inlägg?
Det, i tråden, utpekade paret verkar utåt sett ha en varm relation baserat på inlägg på Facebook, vilket verkar lite märkligt. Dock har "norrlänningar" har en tendens att vara större vidlyftiga skvallerkärringar än resterande befolkning.
Citera
2016-05-23, 16:39
Avslutad
Vet åtminstone en sida där man kan köpa tallium, arsenik o andra giftiga grundämnen helt lagligt. Men de radioaktiva ämnena har de av de av någon anledning tagit bort, sen någon missbrukade dem...

Sen var det väl nån här på forumet som beställde flera kg med Uragan-D2 (f.d. Zyklon-B), vätecyanid, för att förgifta sin tjej? Tror också det var uppåt landet?
Citera
2016-05-23, 16:56
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Vet åtminstone en sida där man kan köpa tallium, arsenik o andra giftiga grundämnen helt lagligt. Men de radioaktiva ämnena har de av de av någon anledning tagit bort, sen någon missbrukade dem...

Sen var det väl nån här på forumet som beställde flera kg med Uragan-D2 (f.d. Zyklon-B), vätecyanid, för att förgifta sin tjej? Tror också det var uppåt landet?

Det var 2009 i Luleå. Den killen var sjuk på riktigt. Först drogade han sitt ex och våldtog henne, sen försökte han döda henne ett par gånger med cyanid innan han till slut testade Uragan-D2. Dömdes till nio år.

http://www.expressen.se/nyheter/mitt-ex-forsokte-doda-mig-med-gift/
Citera
2016-05-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt

Är det för att åtalet inte väckts?
Du som känner honom, kan det ligga någon substans i att han misshandlar henne?
Citera
2016-05-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Du som känner honom, kan det ligga någon substans i att han misshandlar henne?

Jag har träffat honom men känner honom gör jag inte. Så jag vågar mig inte påstå varken eller. Ska försöka luska lite ikväll så jag återkommer ifall jag får reda på någonting som inte framkommit i tråden.
Citera
2016-05-23, 18:29
Medlem
vargaretass avatar
Det jag reagerar på ang hennes fb, så är det att alla runt omkring hela tiden ber henne ringa och de skriver hallååå, sen har hon lagt ut en länk om hur man inte ska behandla barn som gör nåt fel. Och ovanför länken har hon skrivit sin killes namn.

Det finns en video som skall vara från en ofödd flicka som heter "Kära pappa"

Och att hon inte har julstämning, hon kom inte ihåg att det var Lucia ens.
Allt detta kanske inte betyder ett skit, men jag tycker att det känns som om det finns en viss slags oro omkring henne och barnen.
Citera
2016-05-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostrich
Branden i hyreshuset skedde för cirka 2-3 veckor sedan, huset vet jag faktiskt inte. Ingen aning faktiskt, skulle väl tro att båda rubricerades till en början som olycka, men nu kanske polisen undersöker kopplingar mellan dessa två bränder då det drabbat samma person.

En människa drabbas på kort tid av två bränder i olika (?) hus. Tycker rutin i ett sånt fall borde vara att undersöka källan till dessa bränder. Tänker mig försäkringsbedrägeri, tjejen är spelare (spelmissbrukare?) hon är hos krono, företaget i byn går knackigt (med minus) och att elda upp kåkarna framstod kanske som en desperat utväg för att få en rejäl summa försäkringspengar?

Alternativt så befann sig sambon kanske i minst ett av dessa hus och då framstod bränderna som extra lägliga? (livförsäkring och egendomsförsäkring utfaller samtidigt). Men då handlar det om mordbrand. Och när mordbrand misslyckades kanske förgiftning var reservplanen?

Stämmer det att sambon misshandlat henne var han väl inte heller någon förlust i sig. Men hon ville knappast bli fattigare än fattigaste singelmorsan. Att döda honom för pengar kanske var Mats Alm-logik. Hon skulle inte sakna honom OCH få pengar. Win-win.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in