2016-05-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Det jag reagerar på ang hennes fb, så är det att alla runt omkring hela tiden ber henne ringa och de skriver hallååå, sen har hon lagt ut en länk om hur man inte ska behandla barn som gör nåt fel. Och ovanför länken har hon skrivit sin killes namn.

Det finns en video som skall vara från en ofödd flicka som heter "Kära pappa"

Och att hon inte har julstämning, hon kom inte ihåg att det var Lucia ens.
Allt detta kanske inte betyder ett skit, men jag tycker att det känns som om det finns en viss slags oro omkring henne och barnen.

Just den länken reagerade även jag på. Tecken på att sambon skällt för mycket på barnen?

Att mycket strul varit kring denna tjej framstår tydligt. Fått barn som 16-åring, Spelat, vunnit stor summa pengar, spelat bort pengarna, startat kroppsbyggaraffär i liten by, affären går kasst, hamnar hos kronkalle, två hus som brunnit upp och så nu detta
Citera
2016-05-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
En människa drabbas på kort tid av två bränder i olika (?) hus. Tycker rutin i ett sånt fall borde vara att undersöka källan till dessa bränder. Tänker mig försäkringsbedrägeri, tjejen är spelare (spelmissbrukare?) hon är hos krono, företaget i byn går knackigt (med minus) och att elda upp kåkarna framstod kanske som en desperat utväg för att få en rejäl summa försäkringspengar?

Alternativt så befann sig sambon kanske i minst ett av dessa hus och då framstod bränderna som extra lägliga? (livförsäkring och egendomsförsäkring utfaller samtidigt). Men då handlar det om mordbrand. Och när mordbrand misslyckades kanske förgiftning var reservplanen?

Stämmer det att sambon misshandlat henne var han väl inte heller någon förlust i sig. Men hon ville knappast bli fattigare än fattigaste singelmorsan. Att döda honom för pengar kanske var Mats Alm-logik. Hon skulle inte sakna honom OCH få pengar. Win-win.
Hur vet vi att hon skulle gynnas ekonomiskt om han dog?
Citera
2016-05-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
"Vad det beträffar Munchausen by proxy (ställföreträdare) så utnyttjar individen med störningen någon annan, så som sitt eget barn, en åldring, en patient eller en mentalt handikappad person, d.v.s., någon som inte kan eller har svårt för att föra sin egen talan av någon anledning. Han/hon hittar på ett sjukdomstillstånd eller gör någon annan sjuk bara för att dra uppmärksamhet åt sig själv. (T.ex., Så synd om henne eller, så jobbigt med en dotter/son som alltid är så sjuk) Syndromet har blivit uppmärksammad mer och mer på grund av de barn som har överlevt denna, i många fall dödsbringande misshandel, har samlat fakta och berättat om vad de har fått uppleva."

Så ja, även om det är ovanligt så kan det drabba även en fullt frisk make till en sjuk kvinna.

Huvudsaken att dom får verka "goda och omhändertagande" alternativt överösas av sympati från andra människor som säger att dom är "så starka och duktiga"

Mynchausen by proxy är vidrigt, en kamrat jag växte upp med hade en mamma som balanserade mellan hypokondri när det gällde barnen och Munchausen by proxy, mig veterligen gjorde hon aldrig något för att barnen skulle bli sjuka, men hon uppsökte sjukvård med någon av alla sina barn minst en gång i veckan.

Hon hade en liten grupp mammor som "stöttade" henne och tyckte att hon var duktig, medans många mammor genomskådade det hela så småningom.

I slutändan drabbade det hennes barn som aldrig kom ikapp i skolan, minst ett av barnen fick gå om en klass, och dom kunde ju aldrig ha kompisar hemma för att det alltid fanns ett sjukdomsfall nedbäddat hemma, vilket ledde till att nästan ingen av barnen hade några kompisar.

Münchhausen by proxy kan du glömma i det här fallet. En person som lider av den typ av störning har inte det primära syftet att döda. Han eller hon vill bara få uppmärksamhet och medkänsla. Här tycks förgiftningen ha skett i det fördolda. Dessutom kan jag inte se hur en vuxen man i sina bästa år skulle kunna bli utsatt för en närstående som lider av Münchhausen.
Citera
2016-05-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
Jag vet inte riktigt vad det är för person som du tänker dig skulle göra så för att "smutskasta". Jag har träffat personen i fråga, och jag kan självklart ha fel, men han är inte en som skulle göra det. Norrlänning rakt igenom. Skulle han förgifta sig själv skulle det vara spritförgiftning om du förstår vad jag menar.

Man ska inte underskatta hämndlystna män men, jag tar hellre en hämndlysten man än en kvinna varje dag i veckan. Generellt sätt så är män som hundar när det kommer till bråk och kvinnor katter. Mannen hör du när han skäller går till attack. Kvinnan kommer smygandes och när du är som minst uppmärksam får du klorna i ryggen.

Men du kan ju såklart ha rätt, men jag skulle inte sätta mina pengar på det. Vi får helt enkelt se när FUP kommer.

EDIT: Mailade Luleå TR, fick detta som svar på frågan om häktningspromemorian:

Häktningspromemorian är sekretessbelagd och går inte att få ut.

Är det för att åtalet inte väckts?

Vad har du läst detta? I någon saga? Eller menar du att polisen här tycker så också?
Citera
2016-05-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vad har du läst detta? I någon saga? Eller menar du att polisen här tycker så också?

Det är min åsikt från mina erfarenheter av bråk med personer av bägge kön. Generellt sett så har kvinnorna jag hamnat i konflikt med varit lömska. Jämfört med män där det alltid skriks, gapas & bankas.
Tjejer är alltså smartare på det sättet, men också lömskare.
Citera
2016-05-23, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det var 2009 i Luleå. Den killen var sjuk på riktigt. Först drogade han sitt ex och våldtog henne, sen försökte han döda henne ett par gånger med cyanid innan han till slut testade Uragan-D2. Dömdes till nio år.

http://www.expressen.se/nyheter/mitt-ex-forsokte-doda-mig-med-gift/
Just det!

Nu minns jag att jag PM-konverserade med honom. Han tog livet av sig i häktet/fängelset, så det är nog rätt lugnt att jag skriver detta utan att nämna några namn eller alias...

Men han påstod sig själv ha käkat Tallium, ca 5 g utan att nått hände. Jag spelade med o skrev typ; -Oh Fan, att det inte hände något! (Han ville väl att jag skulle testa o käka upp mitt Tallium)...

Fattade ju då att det var nått fel på killen. Det var nått mer (som jag inte minns nu), som helt uppenbarligen inte stämde. Jo, det var leveranstiden på Talliumet, som han beskrev som 3 dagar... Man får räkna med minst två veckor.

OBS!
Då hade jag ingen aning om att han tänkte förgifta sin tjej! Trodde bara vi hade ett gemensamt intresse för gifter.
Citera
2016-05-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
Det är min åsikt från mina erfarenheter av bråk med personer av bägge kön. Generellt sett så har kvinnorna jag hamnat i konflikt med varit lömska. Jämfört med män där det alltid skriks, gapas & bankas.
Tjejer är alltså smartare på det sättet, men också lömskare.

Så det är ditt högst subjektiva tyckande. Bara hoppas att utredande poliser inte är lika subjektiva.

Vad är "lömskhet" förresten? När en man förföljer kvinna år in och år ut? Eller vad?
Citera
2016-05-24, 15:06
Medlem
Då kommer en liten text.

Gjorde en ny användare för jag trodde denna var bannad och använde den för att försöka posta men det är tydligen någon 3 dagars aktivering på flashback, skickade pm till 2 personer och fick väl inte det svaret som jag förväntade mig. Har aldrig träffat Kvinnan men gick i samma skola som den som blev förgiftad.

En bekant ringde mig och fråga om jag visste vem P*r H**man var och från började klickade det inte, frågade en kompis som satt i samma bil och han svarade "ja, det är han som har misshandlat fru och barn, dom som den brann för 2 gånger". Dom ska alltså ha bott i ett hus som brann ner (kanske bara skadat) och sen flyttat till ett lägenhet som är i samma hus som Banken i Sjulnäs som sedan också brann ner.

Efter jag fick höra den storyn så frågade jag "Varför undrar du det?" i telefonen och fick till svar att denna hade blivit förgiftad av sin sambo. Då jag fick höra detta så var det bara 4-5 personer som passar in (misshandla sin fru) och antog att det var en man som kallades för Pelle (Pelle Svanslös, första gången jag fick höra det och frågade varför fick jag tillbaka "Jamen har du sett hans kuk eller?", sa inget mer än det för Pelle satt bredvid och personen som svarade var väl inte personer som jag helst ville umgås med, pratade väl bara då dom jag umgicks med umgicks med folk som han ofta var med. Så det var lite "Smile and Wave boys då han förklarade hans smeknamn). Pelle var däremot den lugnaste av bråkstakarna på skolan då han aldrig var med i slagsmål på själva skolgården under tiden jag gick där.

Har även haft en kompis som sa att han var aggressiv på fyllan och "han har damp", har däremot träffat honom 1 gång då båda vi var fulla och då var han faktiskt väldigt trevlig.

Då jag fick veta att han misshandlat fru och barn och sedan fick se bild på hur unga barnen var så känns ju detta väldigt illa.

Munchausen by proxy tror jag inte detta är utan tror mer att hon bara vill bort från honom, hon flyttade den 19onde vilket är efter att denna tråd startades.

Sorry för min grammatik, ville skriva detta ganska snabbt.

Som ett "bevis" att jag vet vad jag pratar om så kommer jag inte att redigera detta inlägg.

Om mer om detta rapporteras i tidningarna så kommer dom nämna Stormhatt.
Citera
2016-05-24, 15:38
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surarn
Då kommer en liten text.

Gjorde en ny användare för jag trodde denna var bannad och använde den för att försöka posta men det är tydligen någon 3 dagars aktivering på flashback, skickade pm till 2 personer och fick väl inte det svaret som jag förväntade mig. Har aldrig träffat Kvinnan men gick i samma skola som den som blev förgiftad.

En bekant ringde mig och fråga om jag visste vem P*r H**man var och från började klickade det inte, frågade en kompis som satt i samma bil och han svarade "ja, det är han som har misshandlat fru och barn, dom som den brann för 2 gånger". Dom ska alltså ha bott i ett hus som brann ner (kanske bara skadat) och sen flyttat till ett lägenhet som är i samma hus som Banken i Sjulnäs som sedan också brann ner.

Efter jag fick höra den storyn så frågade jag "Varför undrar du det?" i telefonen och fick till svar att denna hade blivit förgiftad av sin sambo. Då jag fick höra detta så var det bara 4-5 personer som passar in (misshandla sin fru) och antog att det var en man som kallades för Pelle (Pelle Svanslös, första gången jag fick höra det och frågade varför fick jag tillbaka "Jamen har du sett hans kuk eller?", sa inget mer än det för Pelle satt bredvid och personen som svarade var väl inte personer som jag helst ville umgås med, pratade väl bara då dom jag umgicks med umgicks med folk som han ofta var med. Så det var lite "Smile and Wave boys då han förklarade hans smeknamn). Pelle var däremot den lugnaste av bråkstakarna på skolan då han aldrig var med i slagsmål på själva skolgården under tiden jag gick där.

Har även haft en kompis som sa att han var aggressiv på fyllan och "han har damp", har däremot träffat honom 1 gång då båda vi var fulla och då var han faktiskt väldigt trevlig.

Då jag fick veta att han misshandlat fru och barn och sedan fick se bild på hur unga barnen var så känns ju detta väldigt illa.

Munchausen by proxy tror jag inte detta är utan tror mer att hon bara vill bort från honom, hon flyttade den 19onde vilket är efter att denna tråd startades.

Som ett "bevis" att jag vet vad jag pratar om så kommer jag inte att redigera detta inlägg.

Äkta stormhatt blir 80 – 130 cm och blommar från juni till september. Blommorna är intensivt mörkblå eller mörkt blålila på 1 – 2 cm långa håriga skaft, med en hjälm lite bredare än hög.

Äkta stormhatt är, som sina släktingar i Aconitum, mycket giftig. Främst är det roten och fröna som innehåller stora mängder av alkaloiden akonitin,[1] som är ett förlamande nervgift.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_stormhatt
Citera
2016-05-24, 18:28
Medlem
Citat:
Då kommer en liten text.

Hur vet vi att denna misshandel av henne samt barnen har ägt rum?
Jag tar för givet att om nu så är fallet så borde det finnas anmälningar på honom. Främst om barnen om hon inte e en helt jävla kass morsa
Citera
2016-05-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Hur vet vi att denna misshandel av henne samt barnen har ägt rum?
Jag tar för givet att om nu så är fallet så borde det finnas anmälningar på honom. Främst om barnen om hon inte e en helt jävla kass morsa

Det var tydligen nånting som alla i byn visste om.
Citera
2016-05-24, 19:44
Medlem
Citat:
Det var tydligen nånting som alla i byn visste om.
Missförstå mig rätt nu, det är skillnad på byskvaller och fakta.
Är det skvaller ni grundar det på eller VET ni att han gjort detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in