2016-05-22, 16:43
Medlem
Det skulle inte förvåna mig om hon även googlat typ "Dödliga gift sverige" eller liknande. När det kommer till att begå brott brukar den här typen av person inte vara särskilt duktig att sopa undan bevisen.

Ska bli intressant när åtal kommer att få läsa FUP.
Citera
2016-05-22, 16:47
Medlem
Nån måste ju sitta på info om dessa två.
Hur var deras förhållande tex? Har hon utryckt missnöje?
Citera
2016-05-22, 16:51
Medlem
Hon som det pratas om i tråden vann pengar på lotto, en helt ok summa, spelade tydligen bort pengarna och försattes i skuld. Därefter vart huset brännskadat och flyttade sedan till hyreshuset där hon öppnade en kosttillskottsbutik. En liten by med en liten pizzeria, OKQ8 samt Ica butik, man kan tänka sig att en kosttillskottsbutik i den byn inte drar in så stora pengar. Några veckor sedan brann hyreshuset där hon bodde i samt drev butiken i ner, när man adderar allt kan man börja se ett mönster.
Citera
2016-05-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostrich
Hon som det pratas om i tråden vann pengar på lotto, en helt ok summa, spelade tydligen bort pengarna och försattes i skuld. Därefter vart huset brännskadat och flyttade sedan till hyreshuset där hon öppnade en kosttillskottsbutik. En liten by med en liten pizzeria, OKQ8 samt Ica butik, man kan tänka sig att en kosttillskottsbutik i den byn inte drar in så stora pengar. Några veckor sedan brann hyreshuset där hon bodde i samt drev butiken i ner, när man adderar allt kan man börja se ett mönster.
Dessa två bränder, ligger dom nära varandra i tiden? Vet du om det klassades som olycka eller var det någon som tänt på?

Tack för din info!
Citera
2016-05-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Sprider du dynga i syfte att göra skada?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Murklor

Men jag har dock överlevt Först kom riktlinjer med uppkok i ett vatten, många avstod då dom tyckte smaken försvann. Därefter kom riktlinjer om två uppkok (ett djävla göra), möjligen följdes det av tre vatten innan de avråddes helt från konsumtion av murklor. Som med allt handlar det om total konsumtion under ett år. Eller per tillfälle.

Numera äter jag med nöje murkelstuvning en ggr/år. Det unnar jag mig, men rekommenderar andra att följa riktlinjerna. Fortfarande serveras det dock på restauranger som en delikatess.
Citera
2016-05-22, 17:17
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men jag har dock överlevt Först kom riktlinjer med uppkok i ett vatten, många avstod då dom tyckte smaken försvann. Därefter kom riktlinjer om två uppkok (ett djävla göra), möjligen följdes det av tre vatten innan de avråddes helt från konsumtion av murklor. Som med allt handlar det om total konsumtion under ett år. Eller per tillfälle.

Numera äter jag med nöje murkelstuvning en ggr/år. Det unnar jag mig, men rekommenderar andra att följa riktlinjerna. Fortfarande serveras det dock på restauranger som en delikatess.

Jag gillar också murklor men då rätt hanterade men:
Citat:
Rå är svampen mycket giftig, och förtäring av en enda svamp kan leda till döden.
Motståndskraften mot giftet varierar uppenbarligen från person till person och från gång till gång. De första förgiftningssymptomen, med trötthet, huvudvärk, magvärk, yrsel, illamående, ideliga kräkningar och ibland vatten- eller blodinnehållande avföring, uppträder 5–12 timmar efter att man ätit av svampen. Ett allvarligare tillstånd med neurologiska symptom kan uppträda senare och eventuellt leda till döden genom andningssvårigheter. Sådana dödsfall är ovanliga, men giftet påverkar också arvsmassan och kan försämra fortplantningsförmågan, åtminstone under förtäring under graviditet. Det verkar vara entydigt att giftet kan förorsaka cancer. Kunskapen om orsakssambanden är dock bristfällig
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenmurkla

Citera
2016-05-22, 17:37
Medlem
nobbenss avatar
Jag fortsätter med (o)lustiga sammanträffanden på Facebook

Här är det pojkvännen som skriver - visserligen för över ett halvår sen:
När ska man lära sig att tacos inte betyder "sista måltiden"?
Nä nu blir det liggande fosterställning i väntan på att ishockeyn ska börja

Å hon svarar: "Aldrig "
Citera
2016-05-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Jag gillar också murklor men då rätt hanterade men:

RÅ stenmurkla har jag dock aldrig gett mig på. Rent allmänt är min uppfattning att norrbottningar oftast har en högst misstänksam syn på svamp. Mina far/morfäldrar och mina föräldrar har mig veterligen aldrig ätit svamp, vilket jag heller inte hade förrän jag flyttade 60 mil söderut.

Men så kommer jag från Kiruna (40mil norr om Piteå) och svamp knappast fanns över huvud taget där på fjällsluttningen än mindre på tallriken till middag.

Finland har haft en helt annan syn på svamp. Svampinläggningar är där vanliga.Huruvida det skulle inbegripa murklor låter jag vara osagt. Stor del av befolkningen kring torneälven har rötter i Finland.

Lite taco-krydda förtar givetvis all smak av murkla. Smaken uppstår framförallt i kombination med fett (smör). Våren är rätt tid att hitta murklor.

Men enligt vad vi vet skulle det isåfall skett under 1.5 månads tid. Hon kan inte haft särskilt bråttom. Dom bodde i en hyrefastighet vilket innebär kommunalt vatten, så arsenik via vattnet är uteslutet.

Normalt borde väl den första tanken varit att det skett via olycka snarare än mordförsök av en sambo.
Citera
2016-05-22, 19:13
Medlem
Flottamiralens avatar
Jag tror inte att förgiftningar upptäcks så ofta av vården/rättsväsende som vi skulle vilja tro. Ofta när det gäller gifter så måste man göra speciella tester för att upptäcka dem. Man måste alltså veta vad man letar efter. Så många gånger kan dödsorsaken bli hjärtsvikt eller liknande när det egentligen är något annat. Lyckligtvis är det numera ganska svårt att få tag på "bra gifter" t.ex. arsenik(Arseniktrioxid) då detta inte längre ingår i råttgift.

Nikotin är väldigt giftigt i små doser "However the widely used human LD50 estimate of 0.5–1.0 mg/kg was questioned in a 2013 review, in light of several documented cases of humans surviving much higher doses; the 2013 review suggests that the lower limit causing fatal outcomes is 500–1000 mg of ingested nicotine, corresponding to 6.5–13 mg/kg orally" Hon kan ju ha fixat sådana här påfyllningsflaskor till e-cigaretter och använt det, men missbedömt mängden som behövs. Men det verkar som man kräks upp det om man får det via mat/dryck (https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine_poisoning) Det bästa sättet att döda med nikotin, förutom att injicera det, verkar vara att kombinera det med någon hudkräm och få sitt offer att smörja in sig själv med krämen.

Det ska bli intressant att läsa FUP/dom i detta fall.
Citera
2016-05-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Onekligen känns detta lite "gammeldags". Något som man läser i gamla kriminalböcker eller i s.k kiosklitteratur. Tydligen finns det en del som trots allt försöker sig på giftmord än i denna dag. Nu för tiden är väl de medicinska analysverktygen så förfinade så att det inte går att bli mördad genom långsam förgiftning antar jag. Det lär förmodligen spåras och avslöjas så snart som brottsoffret söker läkarvård.

I vilken by utanför Piteå kan detta ha hänt?

"
En kvinna i 25-årsåldern begärdes på fredagen häktad, misstänkt för försök till mord.

Kvinnan, som är bosatt i Piteå kommun, är misstänkt för att ha försökt förgifta en nära anhörig. Brottsdatumet är någon gång mellan 1 april och den 18 maj i år och brottet ska ha ägt rum i en by utanför Piteå."

http://www.pt.se/nyheter/kvinna-begars-haktad-for-mordforsok-10042433.aspx

Ser att det är sambon som är brottsoffret.

"En kvinna i 25-årsåldern misstänks ha försökt förgifta sin sambo."

http://www.kuriren.nu/nyheter/polisens-teori-forsokte-giftmorda-sambon-8855706.aspx

det verkar vara vanligare än man tror. i alla fall i USA, tänker på dokun som tex "de omisstänkta" Tallium var ju särdeles svår att upptäcka o inget de kollade upp bara sådär
Citera
2016-05-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Dessa två bränder, ligger dom nära varandra i tiden? Vet du om det klassades som olycka eller var det någon som tänt på?

Tack för din info!

Branden i hyreshuset skedde för cirka 2-3 veckor sedan, huset vet jag faktiskt inte. Ingen aning faktiskt, skulle väl tro att båda rubricerades till en början som olycka, men nu kanske polisen undersöker kopplingar mellan dessa två bränder då det drabbat samma person.
Citera
2016-05-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostrich
Branden i hyreshuset skedde för cirka 2-3 veckor sedan, huset vet jag faktiskt inte. Ingen aning faktiskt, skulle väl tro att båda rubricerades till en början som olycka, men nu kanske polisen undersöker kopplingar mellan dessa två bränder då det drabbat samma person.
Det borde dom gjort redan vid andra branden, men bättre sent än aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in