2017-09-01, 13:08
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Väldigt imponerande och kul att vi har så duktiga tjejer i mimmi emelie och ida men även killar. Däremot är jag av uppfattningen att löpning utförs på bana eller landsväg, men det är ju bara min åsikt.

Stänger Aug med mängdrekord 365 löpta kilometer och en hel del tung tröskel.

Är terränglöpning inte löpning menar du?
Citera
2017-09-01, 14:00
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Är terränglöpning inte löpning menar du?

Inte alls det jag menar, men det är skillnad mellan terränglöpning (som det tävlas i nationellt, regionalt och globalt) och det som UTMB, Ultravasan etc är. Dessa prestationer kan aldrig jämföras med vad som utförs på landsväg i mitt tycke.
Precis som att ultralöpare som springer ultravasan på 14 timmar inte imponerar det minsta på mig.
Alla kan bli 'okej' bra på att springa/gå långt, men alla kan definitivt inte bli bra på att springa fort. Ida Nilsson har ju bevisligen gjort båda, precis som Elov Olsson och Jonas Buud etc bevisat.

Detta låter vidrigt och elitistiskt, men det är min åsikt.
Citera
2017-09-01, 14:05
Medlem
udons avatar
Citat:
Inte alls det jag menar, men det är skillnad mellan terränglöpning (som det tävlas i nationellt, regionalt och globalt) och det som UTMB, Ultravasan etc är. Dessa prestationer kan aldrig jämföras med vad som utförs på landsväg i mitt tycke.
Precis som att ultralöpare som springer ultravasan på 14 timmar inte imponerar det minsta på mig.
Alla kan bli 'okej' bra på att springa/gå långt, men alla kan definitivt inte bli bra på att springa fort. Ida Nilsson har ju bevisligen gjort båda, precis som Elov Olsson och Jonas Buud etc bevisat.

Detta låter vidrigt och elitistiskt, men det är min åsikt.

Jag förstår inte riktigt vad som är din åsikt om jag ska vara ärlig. Vad är det som inte kan jämföras? Det finns väl elit och motionärer på både ultra, marathon och kortare distanser.

Om man gör ultravasan på 14 timmar är det 9:20 tempo. Alltså rask promenad. Det är väl en god prestation men har ju inte så mycket med löpning att göra.
Citera
2017-09-01, 15:00
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad som är din åsikt om jag ska vara ärlig. Vad är det som inte kan jämföras? Det finns väl elit och motionärer på både ultra, marathon och kortare distanser.

Om man gör ultravasan på 14 timmar är det 9:20 tempo. Alltså rask promenad. Det är väl en god prestation men har ju inte så mycket med löpning att göra.

Om du inte förstår så får det stå för dig.

Jag imponeras inte av gemene man som håller på med ultralöpning då dessa allt som oftast 'vill ha en större utmaning' när det allt som oftast bara handlar om att växa i andras ögon. Då kan man väl ta och springa lite snabbare på kortare distans så blir det en 'större utmaning'.

Ingen kan relatera till om 14timmar på ultravasan är snabbt men alla vet att 35min på milen är fort. Men då måste man ju träna ordentligt och kan inte skryta med att man kom på plats 150 i ultravasan.

Hur är det en god prestation att ta sig igenom 9 mil på 14 timmar?

Sen verkar du inte heller förstå att det är skillnad på mellan terräng- och ultralöpning. Terränglöpning håller jag högt, ultralöpning not so much.
Citera
2017-09-01, 15:49
Medlem
udons avatar
Citat:
Om du inte förstår så får det stå för dig.

Jag imponeras inte av gemene man som håller på med ultralöpning då dessa allt som oftast 'vill ha en större utmaning' när det allt som oftast bara handlar om att växa i andras ögon. Då kan man väl ta och springa lite snabbare på kortare distans så blir det en 'större utmaning'.

Ingen kan relatera till om 14timmar på ultravasan är snabbt men alla vet att 35min på milen är fort. Men då måste man ju träna ordentligt och kan inte skryta med att man kom på plats 150 i ultravasan.

Hur är det en god prestation att ta sig igenom 9 mil på 14 timmar?

Sen verkar du inte heller förstå att det är skillnad på mellan terräng- och ultralöpning. Terränglöpning håller jag högt, ultralöpning not so much.

stå för mig för att du resonerar ologiskt? :S

Det är som att du förutsätter att alla ultralöpare utom ett fåtal är dåliga eller långsamma? Så är det ju självklart inte. Finns gott om löpare som klarar ultravasan på 7-9 timmar. Hur är det dåligt?

Att knalla 9 mil i sträck är en god prestation för dom allra flesta människor. Gör det själv om du törs
Citera
2017-09-02, 09:14
Medlem
Citat:
stå för mig för att du resonerar ologiskt? :S

Det är som att du förutsätter att alla ultralöpare utom ett fåtal är dåliga eller långsamma? Så är det ju självklart inte. Finns gott om löpare som klarar ultravasan på 7-9 timmar. Hur är det dåligt?

Att knalla 9 mil i sträck är en god prestation för dom allra flesta människor. Gör det själv om du törs

Jag håller helt med dig.
Citera
2017-09-03, 06:51
Medlem
seaworthys avatar
Hej!

Jag är motionslöpare (snubbe) i 30-årsåldern. Min bakgrund är främst fotboll på hyfsat hög nivå under juniortiden. Efter gymnasiet blev det dåligt med träning under kanske 5 år. Efter det har träningen skett mycket sporadiskt fram tills ett par år sedan då jag började med mtb. För två år sedan började jag löpträna.

Under detta år har jag lyckats hålla ca 4 mil i veckan. Jag kör inte speciellt mycket intervallträning men en hel del tröskelpass och fartlek (det passar mig bättre). Tur i oturen har jag hyfsat god fartkänsla i kroppen och gjorde milen på låga 42 trots att det egentligen långdistans jag vill pyssla med.

Jag lider hela tiden av småskavanker som förstör kontinuiteten i träningen och det sätter sig på psyket. Det är som att jag klarar av att bli snabbare rent löpmässigt, men musklerna och senorna pallar inte.

Nu är det september och jag funderar på att helt sluta med fartpassen och enbart köra lugn distansträning under kommande halvår för att bygga en bas. Är det fler som känner igen sig i det här med att hela tiden dra på sig småskador?

Jag har även beställt ett par ordentligt dämpade Altra-skor med 0 dropp för att passa på att få in bättre löpekonomi. Jag vill kunna ligga på ca 5-7 mil i veckan. Målet är Platt marathon, fjällmara osv.
Citera
2017-09-03, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hej!

Jag är motionslöpare (snubbe) i 30-årsåldern. Min bakgrund är främst fotboll på hyfsat hög nivå under juniortiden. Efter gymnasiet blev det dåligt med träning under kanske 5 år. Efter det har träningen skett mycket sporadiskt fram tills ett par år sedan då jag började med mtb. För två år sedan började jag löpträna.

Under detta år har jag lyckats hålla ca 4 mil i veckan. Jag kör inte speciellt mycket intervallträning men en hel del tröskelpass och fartlek (det passar mig bättre). Tur i oturen har jag hyfsat god fartkänsla i kroppen och gjorde milen på låga 42 trots att det egentligen långdistans jag vill pyssla med.

Jag lider hela tiden av småskavanker som förstör kontinuiteten i träningen och det sätter sig på psyket. Det är som att jag klarar av att bli snabbare rent löpmässigt, men musklerna och senorna pallar inte.

Nu är det september och jag funderar på att helt sluta med fartpassen och enbart köra lugn distansträning under kommande halvår för att bygga en bas. Är det fler som känner igen sig i det här med att hela tiden dra på sig småskador?

Jag har även beställt ett par ordentligt dämpade Altra-skor med 0 dropp för att passa på att få in bättre löpekonomi. Jag vill kunna ligga på ca 5-7 mil i veckan. Målet är Platt marathon, fjällmara osv.

Det är ganska svårt att besvara dina frågor, då det är väldigt individuellt. Men generellt sett är det så att man drar på sig småskavanker om man ökat volymen för snabbt eller helt enkelt inte svarar så bra på kvalitetsträning. Jag skulle rekommendera dig att bara köra lugn distans tills dess att du känner dig pigg och tålig för kvalitetsträning.
Citera
2017-09-03, 10:20
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det är ganska svårt att besvara dina frågor, då det är väldigt individuellt. Men generellt sett är det så att man drar på sig småskavanker om man ökat volymen för snabbt eller helt enkelt inte svarar så bra på kvalitetsträning. Jag skulle rekommendera dig att bara köra lugn distans tills dess att du känner dig pigg och tålig för kvalitetsträning.

Jag får köra på det och stärka kroppen. Resultaten får väl vänta!
Citera
2017-09-03, 10:24
Medlem
seaworthys avatar
En helt annan sak som är lite störigt gällande löparskor. Väldigt ofta tycker jag att skomodeller som annars är svinsköna på foten inte funkar på mig när jag flexar foten på ojämna underlag. Det känns som om skokragen (ungefär där sista snörhålet sitter) trycker rakt in i foten. Antingen är det något anatomatiskt annorulunda med min fot eller så försvinner den effekten när man brutit in skon ett par mil. Jag har upplevt detta främst på Icebug, Saucony och Hoka. Jag funderar på om kragen sitter högre på dessa eller om det är för att materialet är hårdare.

Upplever inte samma fenomen på altra eller inov-8.
Citera
2017-09-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Jag får köra på det och stärka kroppen. Resultaten får väl vänta!

Det låter vettigt. Ska du vänja dig vid löpning så behöver du en uppbyggnadsfas.
Citera
2017-09-03, 20:42
Medlem
Hwals avatar
Vill bara säga att jag tycker att många är väldigt imponerande här och det är en väldigt trevlig läsning med många bra tips.

Själv skall jag löpa halvmaraton för första gången i maj då det bär av till Göteborg. Började löpa ordentligt i mars i år efter att ha gjort det någon gång ibland sedan sommaren 2015.

Men i mars sprang jag 3,7 km på 23 minuter vilket gav mig 6:22 per km. Har hankat mig uppåt stabilt men långsamt och ligger nu på 5:05 per km på samma sträcka som bäst. (lite över 18 min). För tre veckor sedan löpte jag min första mil och det gick bra även fast sista km var ganska tung. Förra torsdagen löpte jag milen igen på 55:13 (5:31 per km) och det kändes riktigt bra.

Några tips på hur jag skall träna inför halvmaran? Som det ser ut nu så löper jag 3,7 km (vägen till jobbet) två gånger per dag ca 3 gånger i veckan samt försöker ett pass på 1 mil i veckan. I tillägg tränar jag styrketräning 4 ggr i veckan. I övrigt går jag de dagarna jag inte springer till jobbet. Mitt mål är att klara halvmaran på under 2 timmar, gärna närmare 1:50 än 2:00. Är detta tillräcklig träning tills vidare eller borde jag springa ännu mer för att ha chans att klara målet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in