2016-05-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Behöver inspiration. Har en stor bit högrev men vill inte laga kalops eller köttsoppa. Förslag?

Hej!

Jag hoppas att det här kan väcka din inspiration:

Gulasch

Köttgryta med oliver

Mustig köttgryta

Köttgryta med Schalottenlök

Annars kan man ju laga sig en Bœuf Bourguignon: (FB) Ert recept på boeuf bourgignon?

Med vänliga hälsningar
Senast redigerad av Rory 2016-05-16 kl. 10:31.
Citera
2016-05-16, 17:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Behöver inspiration. Har en stor bit högrev men vill inte laga kalops eller köttsoppa. Förslag?
Tjärknul var väl ett tag sen du lagade... http://www.spisa.nu/3.11456/recept/tjalknol-tjalknul-grundrecept
Citera
2016-05-16, 19:20
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Pulled beef eller Texas chiligryta.

Citat:
Ursprungligen postat av Rory
Hej!

Jag hoppas att det här kan väcka din inspiration:
Med vänliga hälsningar

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tjärknul var väl ett tag sen du lagade... http://www.spisa.nu/3.11456/recept/tjalknol-tjalknul-grundrecept

Tack för alla idéerna!

Det får bli tjälknöl, mycket riktigt, var länge sen jag tillagade det. Kör en murkelsås till det. Har plockat massor av murklor under helgen. Gott även på mackan om det blir något över.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-05-16 kl. 19:24.
Citera
2016-05-22, 10:50
Medlem
JuristGrosss avatar
Kylskåpet dog eller så är jag bara utan kylvaror, dock potatis och lök som direktkonsumption, har lite ångest över middagen. Lunchen löses igenom rågmjölsbiffar och lite sylt.
obs: strikt vegeterian...
Citera
2016-05-22, 10:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuristGross
Kylskåpet dog eller så är jag bara utan kylvaror, dock potatis och lök som direktkonsumption, har lite ångest över middagen. Lunchen löses igenom rågmjölsbiffar och lite sylt.
obs: strikt vegeterian...
Du undrar om vad du ska göra på lök och potatis?
I så fall, gratäng/låda, råstekt eller soppa som bra alternativ.
Citera
2016-05-22, 11:40
Medlem
JuristGrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du undrar om vad du ska göra på lök och potatis?
I så fall, gratäng/låda, råstekt eller soppa som bra alternativ.
mm, får göra en gratäng med lite morot & surkål brevid. Schyrre, tacktack.
Citera
2016-05-29, 23:37
Medlem
ImpAusters avatar
Jag la precis 900 g rostbiff för att tinas över natten som jag tänkte tillaga imorgon. Vad ska jag göra på den? Har faktiskt aldrig tillagat rostbiff så alla förslag är välkomna. Rent spontant tänkte jag bryna den och sedan brässera den i en jävla massa rödvin och rotfrukter, men vet inte riktigt hur rostbiff ska tillagas. Eller ska man bara köra den i ugnen?
Senast redigerad av ImpAuster 2016-05-29 kl. 23:43.
Citera
2016-05-29, 23:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Jag la precis 900 g rostbiff för att tinas över natten som jag tänkte tillaga imorgon. Vad ska jag göra på den? Har faktiskt aldrig tillagat rostbiff så alla förslag är välkomna. Rent spontant tänkte jag bryna den och sedan brässera den i en jävla massa rödvin och rotfrukter, men vet inte riktigt hur rostbiff ska tillagas. Eller ska man bara köra den i ugnen?

Den jag käkat är ju tillagad i ugn, ganska lågtemp och det tar sin lilla tid. Serveras varm eller kall i tunna skivor, tillbehör kan vara allt från sallad till rotsaker och en potatissallad till åxå. Finns en fransk och en engelsk variant av rostbiff i ugn, vilken som är godare vetesjutton.

Men det slog mig nu att det borde gå att göra "porterstek" på den åxå så jag snokade lite och visst http://www.matklubben.nu/recept/porterkokt_rostbiff_med_madeira_7328.html
Citera
2016-05-29, 23:53
Medlem
Kolla på mattävlingar där finns massor med inspiration.
Citera
2016-05-29, 23:54
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Den jag käkat är ju tillagad i ugn, ganska lågtemp och det tar sin lilla tid. Serveras varm eller kall i tunna skivor, tillbehör kan vara allt från sallad till rotsaker och en potatissallad till åxå. Finns en fransk och en engelsk variant av rostbiff i ugn, vilken som är godare vetesjutton.

Men det slog mig nu att det borde gå att göra "porterstek" på den åxå så jag snokade lite och visst http://www.matklubben.nu/recept/porterkokt_rostbiff_med_madeira_7328.html

Vet att flickvännen lägger in veto mot porterstek så det är borträknat direkt.

Ja att köra den i ugnen känns som det jag är mest bekant med, men långkokt högrev är ju så förbannat jävla gott. Tänkte att det borde gå att behandla lite likt. Köra en drygt 3 timmar i gryta bara. Så gör man såsen i samma butelj och kan sota lite fänkål och morötter till. Sen har man ju rott det i hamn så bra det går.

Skillnaden mellan fransk och engelsk är väl bara temperaturen på ugnen om jag inte minns helt fel?
Citera
2016-06-02, 15:37
Medlem
christerys avatar
Sitter och glor på en bit kassler, jag har ju pasta men inte mycket annat så det blir lite torftigt om jag skulle göra en pastarätt. Tja, olja och ketchup finns åxå. Lite kryddor men vitlöken är slut.

Kanske lika bra att bara skiva upp eländet och käka den som den är och vara nöjd.

Kanske skulle försöka förstöra en Pasta e Olio med kasslern och utan persilja och vitlök. Blir ju inte en Pasta e Olio men jag är inte så petig heller. Konstnärlig frihet så att säga, men jag vetefasiken vad jag kan göra annars.

Får glo på den ett tag till...
Citera
2016-06-02, 15:40
Medlem
skippers avatar
Citat:
Sitter och glor på en bit kassler, jag har ju pasta men inte mycket annat så det blir lite torftigt om jag skulle göra en pastarätt. Tja, olja och ketchup finns åxå. Lite kryddor men vitlöken är slut.

Kanske lika bra att bara skiva upp eländet och käka den som den är och vara nöjd.

Kanske skulle försöka förstöra en Pasta e Olio med kasslern och utan persilja och vitlök. Blir ju inte en Pasta e Olio men jag är inte så petig heller. Konstnärlig frihet så att säga, men jag vetefasiken vad jag kan göra annars.

Får glo på den ett tag till...

Gratinera några skivor i ugnen, om du har ost vill säga. Ät med stekt potatis. Finns det creme fraiche eller liknande så låt den gå med i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in