2016-05-10, 10:27
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Pasta och grädde går att exprimentera med i oändlighet. 2 portioner pasta och en halv standardtetra grädde brukar bli bra. Pastan kokas på sidan om och i den andra kastrullen/grytan/pannan (föredrar en rejäl tjockbottnad) börjar man med att fräsa på grönsakerna man vill ha. Helst i olivolja, lagom mycket. En hackad gul lök är standard. Paprika funkar fint det med. Körsbärstomater också. Här släpps alla smaker lös. Något köttaktigt kan följa med här också om man vill det. Lite salt och peppar. Sedan slänger man på grädden (15%fett föredrar jag) och väntar någon minut. Sedan river/pressar man ner en vitlöksklyfta, här kan man smaka av om man vill slänga ner en till. Har man persilja hemma så hacka det och släng i, det lyfter upp varenda rätt. Om man vill kan man efter det ha i en skvätt passerade tomater. Pricken över i:et är sedan en tärning grönsaksbuljong vilket är skillnaden mellan gott och skitgott i det mesta. Brukar köra de lite dyrare fond du chef som inte är en tärning utan mer en fast fondlösning. Smaka av och låt det stå nån minut. Släng därefter i all pasta i detta och blanda. Släng upp på en tallrik, riv över lite parmesan och kör några varv med svartpepparkvarnen. Jag stekte några skivor halloumi i olivolja till detta och hade uppepå, det är sjukt gott alternativ till kött.

Grunden är iallafall pasta, gullök, vitlök, grädde och buljong, och att fräsa grönsakerna först. Sen kan man experimentera hur man vill.
Bra inspiration, pasta och ost är ju mina favvisar så det passar mig perfekt med halloumi åxå. Olivoljan däremot är jag lite tveksam till, vill ha nåt som är neutralt i smak om det går.

Skall ha den tanken i skallen nästa gång jag fått idétorka "pasta, gullök, vitlök, grädde och buljong" det låter ju som att man inte kan misslyckas med att hitta nåt som smakar bra med den kombon som grund.
Citera
2016-05-10, 15:12
Medlem
Moffins avatar
Min far är i Norge ofta i jobbet och när han kom hem sist hade han med sig 4,5 kg färsk fryst skrei (som jag dessutom bara behövde punga ut 390kr för).

Jag har ätit den förut och det är fruktansvärt god fisk, inte alls jämförbart med skittorsken som säljs på typ ICA. Vanligtvis har jag kört standardreceptet som typ bara är grädde+smör+peppar/salt i ugnen men eftersom det är så mycket fisk tänkte jag att jag skulle variera mig lite.

Har ni tips på något smarrigt recept? Eller kanske helt enkelt någon god kryddning bara för att steka den? Jag steker väldigt sällan fisk då jag tycker det är lite svårt att veta när den är klar, och torrt kött gillar ju ingen
Citera
2016-05-10, 16:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Min far är i Norge ofta i jobbet och när han kom hem sist hade han med sig 4,5 kg färsk fryst skrei (som jag dessutom bara behövde punga ut 390kr för).

Jag har ätit den förut och det är fruktansvärt god fisk, inte alls jämförbart med skittorsken som säljs på typ ICA. Vanligtvis har jag kört standardreceptet som typ bara är grädde+smör+peppar/salt i ugnen men eftersom det är så mycket fisk tänkte jag att jag skulle variera mig lite.

Har ni tips på något smarrigt recept? Eller kanske helt enkelt någon god kryddning bara för att steka den? Jag steker väldigt sällan fisk då jag tycker det är lite svårt att veta när den är klar, och torrt kött gillar ju ingen

Inte för att jag har testat skrei nångång, men det som ploppade upp i skallen var ju att göra som torskrygg med äggsås. Fisksoppa eller om man nu är less på allt annat fiskpinnar med skolans remouladsås (finns en tråd om det nånstans på flashback). Tortera den med salttäcke och kör den i ugn är en annan sak som bara ploppar upp, tortera var lite skämtsamt - det blir gott men det känns lite fel när man gör det pga saltmängden.

Eller kör foliepaket, fisk och citron med smör och varför inte potatisen i samma paket på grillen eller i ugn. Doften när paketet öppnas är nästan halva nöjet, jag gör det med harr tex när jag är ute och fiskar.

Bästa kryddan jag har hittat för fisk efter salt är ju citronpeppar och (nu får jag väl bannor av matmästarna) aromat. MSGn i aromaten gör under med mina smaklökar i alla fall. Men nåt mildare som gräslök kör jag åxå med ibland, fisken behöver normalt sett inte så mycket kryddor. Tja förutom gädda som kräver pepparrot, men skrei hoppas jag inte kräver det.
Citera
2016-05-11, 11:46
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Inte för att jag har testat skrei nångång, men det som ploppade upp i skallen var ju att göra som torskrygg med äggsås. Fisksoppa eller om man nu är less på allt annat fiskpinnar med skolans remouladsås (finns en tråd om det nånstans på flashback). Tortera den med salttäcke och kör den i ugn är en annan sak som bara ploppar upp, tortera var lite skämtsamt - det blir gott men det känns lite fel när man gör det pga saltmängden.

Eller kör foliepaket, fisk och citron med smör och varför inte potatisen i samma paket på grillen eller i ugn. Doften när paketet öppnas är nästan halva nöjet, jag gör det med harr tex när jag är ute och fiskar.

Bästa kryddan jag har hittat för fisk efter salt är ju citronpeppar och (nu får jag väl bannor av matmästarna) aromat. MSGn i aromaten gör under med mina smaklökar i alla fall. Men nåt mildare som gräslök kör jag åxå med ibland, fisken behöver normalt sett inte så mycket kryddor. Tja förutom gädda som kräver pepparrot, men skrei hoppas jag inte kräver det.

Skrei är en sorts torsk så går absolut att göra samma. Torsk med äggsås är en av mina absoluta favoriträtter men just där tar ju äggsmaken över lite så gör det helst på "fulfisk".

Jag har ju så mycket så skrev faktiskt upp dina förslag och tänkte banne mig prova varenda en så tack så mycket!

Foliepaket har jag alltid gjort med lax.. vet inte varför jag aldrig tänkt tanken att det skulle funka lika bra med vit fisk? Till lax brukar jag ha i potatis, dill, smör, purjolök, citronpeppar och ibland lite färskost faktiskt, blir gött
Citera
2016-05-11, 18:09
Medlem
skippers avatar
Jag gjorde 600gram innerlårsfilé av kronhjort i souse vide med en innetemperatur på 59°. Det blev lite grådassigt men smakar bra. Jag skivar tunt och svartpepprar för att ha det som rostbiff på mackan.

600g pålägg blev lite mycket så nu är jag jäkligt nära att tärna upp den och göra en lyxpyttipanna istället men hoppas att ni kan få mig på bättre tankar med att tips om andra saker att göra med köttet.
Citera
2016-05-11, 18:35
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag gjorde 600gram innerlårsfilé av kronhjort i souse vide med en innetemperatur på 59°. Det blev lite grådassigt men smakar bra. Jag skivar tunt och svartpepprar för att ha det som rostbiff på mackan.

600g pålägg blev lite mycket så nu är jag jäkligt nära att tärna upp den och göra en lyxpyttipanna istället men hoppas att ni kan få mig på bättre tankar med att tips om andra saker att göra med köttet.
Hmm, gräddstuvad pytt är ju inte fel men vad jag blev lite sugen på är ju att testa med grillade tomater, baconinlindade haricots verts, duchessepotatis samt hemlagad bearnaisesås. Dvs en planka.

Men en rydberg är ju inte heller fel, eller fokusera på en god sås - jag är galen i pepparsås men kanske en svamp- eller vara en grädd-sås skulle vara ett alternativ. Det låter köttet komma fram mer.

Sålänge du inte drar på en massa chili, wokkar livet ur grönsaker som tillbehör och serverar med ris så kan det väl inte gå fel.

Men vafan, kallskuret med en potatisgratäng med vitlök eller potatissallad (vanlig eller fransk) funkar ju 11 gånger av 10.
Citera
2016-05-11, 19:04
Medlem
skippers avatar
Citat:
Hmm, gräddstuvad pytt är ju inte fel men vad jag blev lite sugen på är ju att testa med grillade tomater, baconinlindade haricots verts, duchessepotatis samt hemlagad bearnaisesås. Dvs en planka.

Men en rydberg är ju inte heller fel, eller fokusera på en god sås - jag är galen i pepparsås men kanske en svamp- eller vara en grädd-sås skulle vara ett alternativ. Det låter köttet komma fram mer.

Sålänge du inte drar på en massa chili, wokkar livet ur grönsaker som tillbehör och serverar med ris så kan det väl inte gå fel.

Men vafan, kallskuret med en potatisgratäng med vitlök eller potatissallad (vanlig eller fransk) funkar ju 11 gånger av 10.

Skit, jag borde gjort en tre gånger så stor bit. Allt låter ju smaskens. Men det blir ditt bästa förslag som vinner. Fransk ljummen potatissallad med kallskuret innanlår av vilt, det kan funka. Har en senasp på gång också som nog kommer lyfta salladen!

Tack!
Citera
2016-05-14, 14:31
Medlem
skippers avatar
Citat:

Återkoppling: Brunchen blev ljummen fransk potatissallad med några skivor innanlår och nybakt bröd. Uppskattat av hela familjen + gäst idag. 200g är kvar som jag tärnade upp och serverar med lite potatis imorgon. (Pytt i panna)

Nu har jag en färdigkokt bit tjockt revben men med väldigt lite ben just. Den kokades typ 90 minuter med lök, lagerblad peppar ähh, det vanliga. Jag har en glace från i förrgår som är extremhet (testade nya kryddkvarnen) och hela familjen jublar inte just kring för mycket chilihetta. Planen är att glacera köttbiten och köra i ugnen men jag funderar på om jag skall dela upp den lite, så det blir mer maillardsmak. Vad tror ni?
Citera
2016-05-14, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Återkoppling: Brunchen blev ljummen fransk potatissallad med några skivor innanlår och nybakt bröd. Uppskattat av hela familjen + gäst idag. 200g är kvar som jag tärnade upp och serverar med lite potatis imorgon. (Pytt i panna)

Nu har jag en färdigkokt bit tjockt revben men med väldigt lite ben just. Den kokades typ 90 minuter med lök, lagerblad peppar ähh, det vanliga. Jag har en glace från i förrgår som är extremhet (testade nya kryddkvarnen) och hela familjen jublar inte just kring för mycket chilihetta. Planen är att glacera köttbiten och köra i ugnen men jag funderar på om jag skall dela upp den lite, så det blir mer maillardsmak. Vad tror ni?

Såvida du inte har en Josper hemma så får du ingen maillardeffekt i ugnen.
Citera
2016-05-14, 15:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Såvida du inte har en Josper hemma så får du ingen maillardeffekt i ugnen.

Det här är inte I&I-forumet, kan vi inte hålla oss till fakta och känd vetenskap då?
Senast redigerad av skipper 2016-05-14 kl. 16:24.
Citera
2016-05-16, 03:56
Medlem
JerryCottons avatar
Behöver inspiration. Har en stor bit högrev men vill inte laga kalops eller köttsoppa. Förslag?
Citera
2016-05-16, 07:34
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Behöver inspiration. Har en stor bit högrev men vill inte laga kalops eller köttsoppa. Förslag?

Pulled beef eller Texas chiligryta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in