Citat:
Bra inspiration, pasta och ost är ju mina favvisar så det passar mig perfekt med halloumi åxå. Olivoljan däremot är jag lite tveksam till, vill ha nåt som är neutralt i smak om det går. Pasta och grädde går att exprimentera med i oändlighet. 2 portioner pasta och en halv standardtetra grädde brukar bli bra. Pastan kokas på sidan om och i den andra kastrullen/grytan/pannan (föredrar en rejäl tjockbottnad) börjar man med att fräsa på grönsakerna man vill ha. Helst i olivolja, lagom mycket. En hackad gul lök är standard. Paprika funkar fint det med. Körsbärstomater också. Här släpps alla smaker lös. Något köttaktigt kan följa med här också om man vill det. Lite salt och peppar. Sedan slänger man på grädden (15%fett föredrar jag) och väntar någon minut. Sedan river/pressar man ner en vitlöksklyfta, här kan man smaka av om man vill slänga ner en till. Har man persilja hemma så hacka det och släng i, det lyfter upp varenda rätt. Om man vill kan man efter det ha i en skvätt passerade tomater. Pricken över i:et är sedan en tärning grönsaksbuljong vilket är skillnaden mellan gott och skitgott i det mesta. Brukar köra de lite dyrare fond du chef som inte är en tärning utan mer en fast fondlösning. Smaka av och låt det stå nån minut. Släng därefter i all pasta i detta och blanda. Släng upp på en tallrik, riv över lite parmesan och kör några varv med svartpepparkvarnen. Jag stekte några skivor halloumi i olivolja till detta och hade uppepå, det är sjukt gott alternativ till kött.
Grunden är iallafall pasta, gullök, vitlök, grädde och buljong, och att fräsa grönsakerna först. Sen kan man experimentera hur man vill.
Grunden är iallafall pasta, gullök, vitlök, grädde och buljong, och att fräsa grönsakerna först. Sen kan man experimentera hur man vill.
Skall ha den tanken i skallen nästa gång jag fått idétorka "pasta, gullök, vitlök, grädde och buljong" det låter ju som att man inte kan misslyckas med att hitta nåt som smakar bra med den kombon som grund.