Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-20, 22:32
  #1
Avstängd
Finns det filosofer som skriver om detta, att etik och moral är en lögn? Eller att ondskan är vägen att gå?
Citera
2016-05-20, 22:46
  #2
Medlem
retrospectives avatar
Att "ondskan är vägen att gå" är en jävligt inkonsekvent slutsats, men nihilism är ordentligt utforskat. Nietzsche skrev ett praktverk om saken.
__________________
Senast redigerad av retrospective 2016-05-20 kl. 22:49.
Citera
2016-05-20, 22:53
  #3
Medlem
Varangians avatar
Nietzsche kan väl bl.a. rekommenderas gällande att den mänskliga moralen skapas av de som har den politiska makten. Därav dess fluktuering över tid.

Men det finns ju även en väldigt grundläggande mänsklig moral som kommer inbyggd så att säga, empatin. Men det går givetvis inte att rationellt påstå att den är god eller ond utifrån några objektiva kriterier.
Citera
2016-05-20, 23:28
  #4
Medlem
jimichs avatar
Lars Vilks har pratat om detta mycket
Citera
2016-05-20, 23:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Finns det filosofer som skriver om detta, att etik och moral är en lögn? Eller att ondskan är vägen att gå?

Det här forumet accepterar som en generell regel bara frågor med substans. Med andra ord:

Formulera en fråga, ge argument och öppna för en diskussion som har innehåll. Pröva att editera din post.
Citera
2016-05-20, 23:47
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här forumet accepterar som en generell regel bara frågor med substans. Med andra ord:

Formulera en fråga, ge argument och öppna för en diskussion som har innehåll. Pröva att editera din post.

Ok... Hur gör jag det etiskt okej att mörda folk?
Citera
2016-05-20, 23:49
  #7
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Ok... Hur gör jag det etiskt okej att mörda folk?

om du har en religion som stöttar det *HOST*
Citera
2016-05-20, 23:53
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
om du har en religion som stöttar det *HOST*

Fast religion har inget med etik att göra? Jag ser det som skilda grejer. Även om religion kan ta upp etik ibland. Jag har aldrig läst bibeln eller koranen.. Kanske kan testa och göra det.
Citera
2016-05-21, 00:04
  #9
Medlem
jimichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Fast religion har inget med etik att göra? Jag ser det som skilda grejer. Även om religion kan ta upp etik ibland. Jag har aldrig läst bibeln eller koranen.. Kanske kan testa och göra det.

Finns det bara två religioner i världen? Etiskt fel att påstå det
Citera
2016-05-21, 00:06
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jimich
Finns det bara två religioner i världen? Etiskt fel att påstå det

Finns fler, fast dom 2 är störst. Vilka stulle du rekommendera? Och vilka böcker skulle vara bäst att läsa?
Citera
2016-05-21, 00:16
  #11
Medlem
Efter några att ha spelat några varv onlinespel så inser man att moral, lojalitet och sådana egenskaper ska man bara ha i lagom doser så att man får vänner/allierade men ska man vara en vinnare så måste man även vara beredd att backstabba och gå över några lik.

Det betyder ju inte att det är likadant i den riktiga världen men ur en synbar/mätbar synvinkel dvs ekonomiskt och även att hitta partner så tror jag det gäller även i verkligheten.

Men för den som har råd så är etik och moral en lyx som gör att man sover gott om natten.
Citera
2016-05-21, 09:38
  #12
Medlem
Att vara orättvis i ett rättvist samhälle gynnar en själv.
Att vara rättvis i ett rättvist samhälle gynnar inte en själv.
Att vara rättvis i ett orättvist samhälle gynnar inte en själv.
Att vara orättvis i ett orättvist samhälle gynnar inte ens själv då den starkaste "vinner".

Att förstå detta som är lite intrikat är viktigt om man ska börja snacka om moral och etik, då helheten måste finnas för att inte samhället ska nå anarki.

Moral är något som är ett godkännande av sig själv att handla, man ska inte behandla en person på ett sätt som man själv inte vill bli behandlad på, etiken förklarar handlingens elegans, om den är rätt eller fel utifrån meningen, vem som är mottagaren och korrekta argumentationer som leder till svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback