Väl talat
sebastian_
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Det är ju bissart att det klagas på juventus i den här tråden.
...
Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Klaga på Milan,roma,inter. Ingenting lyckas där.
...
Och inte bara storklubbarna utan även alla mellanstora och i sammanhanget mindre klubbar. Sassuolo har uppbackning, Empoli är kända för sin förmåga att få fram talanger, men Carpi och Frosinone? Alla dessa små klubbar spelade i Serie A. Tolka mig rätt, de har på samma vis som Chievo förtjänat sin plats i solen. Precis som Crotone nästa år. Samtidigt som större klubbar, från klassiska fotbollsstäder med stor publik inte levererar sportsligt.
Det många inte verkar förstå är hur hårt den ekonomiska krisen slagit mot Italien. Verksamheter och privatpersoner lider på ett sätt som inte har någon motsvarighet i eftrkrigstidens Italien.
Det normala var enormt hög tillväxt, blandat med stor social oro. Det var där Ultras föddes. Och det var också utgångspunkten i att Italienska lag kunde satsa relativt stora pengar tidigt. Och när Berlusconi revolutionerade fotbollen genom att förstå TVs betydelse så tokdominerade Calcio världen.
Men man stagnerade, skandaler avslöjades (dock fanns såklart motsvarande i de andra ligorna, men där briserade aldrig bomberna), ekonomiska kriser, politiker som populistiskt valde att utpeka Calcio som en fiende... Medan de andra stora ligorna fortsatte på den väg som öppnat sig...dvs till den moderna fotbollen.
Ultras var tidigare med att driva Calcio framåt, men nu är de framförallt en konservativ kraft som kämpar mot den moderna fotbollen. Bra och dåligt. Men för de största lagen handlar det om att vara konkurrenskraftiga, och då måste man vara en del av den moderna fotbollen.
Samtidigt har de alltid varit det. Agnelli, Berlusconi, Moratti, osv var kapitalstarka ägare som satsade stort. Agnelli har dock alltid varit mer affärsmässiga medan det var mer personligt för Berlusconi och Moratti.
Så jag kan köpa att de får in investerare utifrån, medan jag helst vill att de mindre lagen behåller sin lokala prägel. Självklart med så bra ekonomiska förutsättningar som möjligt, men med ägare som har intressen där lagets fans kommer ifrån.