2016-05-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det finns de som undrar varför Calcio-tråden får så mycket uppmärksamhet. Varför vi har fler inlägg och läsare än den tyska och spanska motsvarigheten. Trots att de sportsliga resultaten och den mediala uppmärksamheten försvinner.

Jag gillar den tyska tråden. Sköna skribenter. Men det handlar om kvalitet. Vafan i helvete. Gå tillbaka till startinlägget i denna tråd. Tryck på den allra första länken 2004. Och som femte inlägg så finner ni den gode Ezzelino. Fortsätt i trådarna och se hur Fula Gubben briljerar. Passar fint in med mitt senaste inlägg om Ventura eftersom hans hobbylag var Torino.

Och dessa två symboliserar enligt mig vad Flashback handlar om. Ezzelino är vansinnigt påläst och kan ha för många obehagliga åsikter, medan Fula Gubben har en giftiga penna och tumme på samtiden. Flashback!

Lägg till Calciotrådens gudfader zach eller varför inte Villon, Amor osv som briljerade.

Oavsett har vi kanske tunnats ut under tiden. Men tråden är här. Och det är ingen blogg. Vi för diskussionen framåt. Tillsammans. Möjligen kan jag skriva för många inlägg, inte minst på fyllan. Men jag skriver alla inlägg utifrån lust. För att jag tycker att det är roligt. Och jag försöker inte vinna några diskussioner utan njuter av då vi snackar Calcio...

Fast bryr du dig verkligen om denna tråd har fler eller färre inlägg/besökare än någon annan tråd för det kan ju inte vara det som är syftet?

Hur som helst så är det en mycket bra tråd och om man inte gillar det som skrivs varför ens bry sig om att gå in här?
Citera
2016-05-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der-stier
Fast bryr du dig verkligen om denna tråd har fler eller färre inlägg/besökare än någon annan tråd för det kan ju inte vara det som är syftet?

Hur som helst så är det en mycket bra tråd och om man inte gillar det som skrivs varför ens bry sig om att gå in här?
Tror inte ens att det finns någon annan användare än brille som någonsin ens noterat vilken tråd som skulle haft flest inlägg. Finns det något mindre intressant?
Citera
2016-05-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der-stier

ha ha du har såklart rätt.

Men poängen är att även om de sportsliga framgångarna inte varit alltför imponerande de senaste åren så lever tråden. Lite mot alla odds, inte helt olikt publiken i Allsvenskan. Och det är väl det jag försöker få fram...
Citera
2016-05-20, 12:08
Medlem
Citat:
ha ha du har såklart rätt.

Men poängen är att även om de sportsliga framgångarna inte varit alltför imponerande de senaste åren så lever tråden. Lite mot alla odds, inte helt olikt publiken i Allsvenskan. Och det är väl det jag försöker få fram...
Då är jag med dig och kan hålla med dig.
Tyskland och dess liga kommer aldrig bli någon populär liga i detta land.
Här kallar ju miljöpartister och sossar alla som har en annan åsikt för nazister av någon outgrundlig anledning.
Men miljöpartister är ju så jävla korkade att det skulle gå sälja halalslaktad gris åt hela bunten.
Citera
2016-05-20, 12:18
Medlem
sebastian_s avatar
Den enda anledningen till att tråden dog är att juventus dödade den i februari. Folk tappade allt intresse då det var bara en tröttsam repris på de senaste åren. Gå in och kolla tråden runt jul så ska ni se det att det var lika mycket fart som vanligt.
Citera
2016-05-20, 15:44
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Sen har jag en sak till att ta upp, Juve har under de senaste fem åren vunnit fem scudetto, några cuptitlar samt varit i en CL-final men ändå kan man inte köpa toppspelare i Europa? Har de så dåligt med pengar verkligen? Ett så pass dominant italienskt lag förr hade ju köpt åt sig de allra bästa.

Dels dopade lag: PSG, Man City, Chelsea men också lag som har oändligt mycket pengar av någon anledning: Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen och Manchester United. Nämnda lag får allt de pekar på och plockar ut det bästa på marknaden som ett barn i en godisbutik.

Och sedan en annan sak, ett lag som Stoke City i England får MER tv-pengar än Juventus per/säsong.

Lägg till att Juve var och härjade i serie B, förlust på 400miljoner EURO under den tiden läste jag en artikel om huruvida det stämmer eller inte, ingen aning. Hade Juve ej degraderats hade de inte halkat efter så mycket som de gjorde ekonomiskt.

Det har däremot blivit bättre, inför säsongen som var köpte juve Dybala för 40miljoner euro, vilket var helt otänkbart för 5år sedan, till och med otänkbart för 2-3år sedan. Så visst har det blivit en stor skillnad på kort tid. Även Alex Sandro köptes för 28 miljoner euro.

Det kommer inte vara några problem att göra två liknande värvningar i dessa prisklasser in för kommande säsongen. Men jag tror smärtgränsen går nånstans runt 50 miljoner euro i dagsläget för en spelare vilket är kaffepengar för klubbar som PSG som lätt hostar upp 100 miljoner euro för en spelare och fortsätter sedan lyxshoppa ännu fler spelare inför varje säsong.
Citera
2016-05-20, 15:54
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Uselt publiksnitt i Serie A. 22.200!

Såklart bidrar smålagen Carpi 9.000 och Frosinone 7.300 till det, men alldeles oavsett så är det usla siffror även för de stora lagen. Inter 45.500, Napoli 38.800, Juventus 38.700, Milan 37.900, Roma 35.200, osv... Mycket beror såklart att flera klubbars kurvor protesterar och bojkottar...

Crotone 7.000 är dock ett litet lag, medan Cagliari 12.500 är ett lite större lag. Störst i Serie B är dock Bari 21.200.

Juventus har ju aldrig haft mycket publik på sina hemmamatcher sedan de byggde Juventus stadium, inte ens på den tiden när Serie A var fotbollens huvudstad på den tiden när Parma var ett topplag och glen hysén briljera i uno, kryss due hade Juventus mycket folk på matcher. Snarare så att Juventus har mer publik än nånsin nu, har svaga minnen från det men inte ovanligt att det gapade tomma läktare på stadio del alpi och det var ca 25000 på en hemmamatch när Juventus spelade. På den tiden hade Milan och Inter publiksnitt på ca 60000.

Har alltid undrat varför Juventus har så lite folk på sina matcher. Nu tar de väl in 42000 men hade de byggt ut till 60000 så hade det ändå inte varit fullsatt.

Med det sagt är det övriga Serie A lag som drar ner publiksnittet.

Sedan så är det jävligt dyrt se fotboll i Italien jämfört med t.e.x Tyskland där det är skitbilligt se Dortmunds matcher.
Citera
2016-05-20, 16:04
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Dels dopade lag: PSG, Man City, Chelsea men också lag som har oändligt mycket pengar av någon anledning: Barcelona, Real Madrid, Bayern Munchen och Manchester United. Nämnda lag får allt de pekar på och plockar ut det bästa på marknaden som ett barn i en godisbutik.

Och sedan en annan sak, ett lag som Stoke City i England får MER tv-pengar än Juventus per/säsong.

Lägg till att Juve var och härjade i serie B, förlust på 400miljoner EURO under den tiden läste jag en artikel om huruvida det stämmer eller inte, ingen aning. Hade Juve ej degraderats hade de inte halkat efter så mycket som de gjorde ekonomiskt.

Det har däremot blivit bättre, inför säsongen som var köpte juve Dybala för 40miljoner euro, vilket var helt otänkbart för 5år sedan, till och med otänkbart för 2-3år sedan. Så visst har det blivit en stor skillnad på kort tid. Även Alex Sandro köptes för 28 miljoner euro.

Det kommer inte vara några problem att göra två liknande värvningar i dessa prisklasser in för kommande säsongen. Men jag tror smärtgränsen går nånstans runt 50 miljoner euro i dagsläget för en spelare vilket är kaffepengar för klubbar som PSG som lätt hostar upp 100 miljoner euro för en spelare och fortsätter sedan lyxshoppa ännu fler spelare inför varje säsong.

Du verkar klok och har kloka värderingar trots att jag inte håller med dig. Juve har som sagt fem strålande säsonger bakom sig, man har dessutom ett stort varumärke sedan innan som sträcker sig över 70 år tillbaka i tiden. Juve borde ha mer förutsättningar och större sponsringsintäkter nu än vad de faktiskt har. Man kan sitta och peka på deras säsong i Serie B för 10 år sedan och bla bla men jag tycker de nu verkligen skulle börja spela med de stora hästarna om de stora hästarna men så är inte fallet och jag ställer mig verkligen frågande till hur den klubben sköts rent marknadsmässigt. I dagens Serie A så är de den enda klubben som sköts bra men ur ett Europeiskt perspektiv hade man behövt att göra så mycket mer.
Citera
2016-05-20, 16:32
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Du verkar klok och har kloka värderingar trots att jag inte håller med dig. Juve har som sagt fem strålande säsonger bakom sig, man har dessutom ett stort varumärke sedan innan som sträcker sig över 70 år tillbaka i tiden. Juve borde ha mer förutsättningar och större sponsringsintäkter nu än vad de faktiskt har. Man kan sitta och peka på deras säsong i Serie B för 10 år sedan och bla bla men jag tycker de nu verkligen skulle börja spela med de stora hästarna om de stora hästarna men så är inte fallet och jag ställer mig verkligen frågande till hur den klubben sköts rent marknadsmässigt. I dagens Serie A så är de den enda klubben som sköts bra men ur ett Europeiskt perspektiv hade man behövt att göra så mycket mer.

Ja men hur lätt är det att konkurrera med PSG och liknande klubbar när det står en arabisk kamelfösare vid sidan om och piskar in oljepengar i klubben? Det är inte samma klimat när det gäller transfer som förr i tiden, spelreglerna förändrades när lag som Chelsea, Man City och PSG blev dopade med oljepengar.

Kolla på Inter när de vann trippeln då hade de ett grymt lag, de satsade stora pengar och de lyckades med allt den säsongen CL, ligan och italienska cuppen. När sedan spelarna blev för gamla kunde de ej säljas av. Istället fick de börja om på noll för de hade inte de ekonomiska musklerna att byta ut halva truppen mot klass-spelare. Tänker på milito, Zanetti, cambiasso, maicon, Sneijder, etoo, stankovic m.fl. bara för att nämna några spelare.

Man kan ju köra all in en säsong för att vinna CL och sedan står man där med skulder upp till öronen säsongen efter och får rea ut spelare. Finns liksom ingen arabisk shejk som kan täcka upp förlusten.

Tror inte du fattar allvaret att bli degraderad det är en förlust på många olika plan, dels stack tongivande spelare när de åkte ner till Serie B som Zlatan, Thuram, Zambrotta, Vieira, Emerson m.fl Ja tv-pengar, sponsorer, ja allt fick sig ett hugg. Såväl sportsliga och ekonomiska förluster.

Sedan så tror jag inte du har så bra koll på Juventus som lag i helhet? Det många inte vet är t.e.x att Sandro förmodligen är top 10 vänsterback i världen. Hade han spelat i Barca så hade det stått i tidningarna om han varje vecka. Barzagli, Bonucci, Chiellini går in i startelvan i vilken klubb som helst världen över.

Det som fattas är en trequartista, en spelfördelare på mitten istället för machisio (som helst ska spela som två-vägs spelare) en högerback som kan vikariera för licht och en anfallare som kan göra det lilla extra som dybala. Juventus är mer komplett än du tror.
Citera
2016-05-20, 17:05
Medlem
Klopeks avatar
Defensivt sätt är förmodligen Atletico Madrid världens bästa lag om vi nu snackar kollektivet. Däremot individuellt sätt till spelare så har nog Juventus världens bästa defensiv.

Det som fattas för Juventus om man ska ta det viktigaste så är det en offensiv spelare som länk mellan mittfält och anfall, en trequartista. En spelare såsom isco, mkthariyan eller liknande. Och det behövs som sagt någon som kan avlasta Dybala alt ta en plats bredvid honom. Mandzukic tycker jag gör det bra ihop med honom men går Dybala sönder behövs en likvärdig spelare. Tycker däremot Dybala och en till likvärdig borde rotera på den positionen.

Spelfördelare är inget måste, marchisio gör det bra och hernanes funkar att vikariera så det är inte bråttom men vore såklart en uppgradering. Högerback behövs men behöver inte bli så dyrt men det behövs en då caceres lämnar och licht står ensam där.

Komplett lag enligt mig om de sista pusselbitarna kommer in.
Citera
2016-05-20, 17:10
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Ja men hur lätt är det att konkurrera med PSG och liknande klubbar när det står en arabisk kamelfösare vid sidan om och piskar in oljepengar i klubben? Det är inte samma klimat när det gäller transfer som förr i tiden, spelreglerna förändrades när lag som Chelsea, Man City och PSG blev dopade med oljepengar.

Kolla på Inter när de vann trippeln då hade de ett grymt lag, de satsade stora pengar och de lyckades med allt den säsongen CL, ligan och italienska cuppen. När sedan spelarna blev för gamla kunde de ej säljas av. Istället fick de börja om på noll för de hade inte de ekonomiska musklerna att byta ut halva truppen mot klass-spelare. Tänker på milito, Zanetti, cambiasso, maicon, Sneijder, etoo, stankovic m.fl. bara för att nämna några spelare.

Man kan ju köra all in en säsong för att vinna CL och sedan står man där med skulder upp till öronen säsongen efter och får rea ut spelare. Finns liksom ingen arabisk shejk som kan täcka upp förlusten.

Tror inte du fattar allvaret att bli degraderad det är en förlust på många olika plan, dels stack tongivande spelare när de åkte ner till Serie B som Zlatan, Thuram, Zambrotta, Vieira, Emerson m.fl Ja tv-pengar, sponsorer, ja allt fick sig ett hugg. Såväl sportsliga och ekonomiska förluster.

Sedan så tror jag inte du har så bra koll på Juventus som lag i helhet? Det många inte vet är t.e.x att Sandro förmodligen är top 10 vänsterback i världen. Hade han spelat i Barca så hade det stått i tidningarna om han varje vecka. Barzagli, Bonucci, Chiellini går in i startelvan i vilken klubb som helst världen över.

Det som fattas är en trequartista, en spelfördelare på mitten istället för machisio (som helst ska spela som två-vägs spelare) en högerback som kan vikariera för licht och en anfallare som kan göra det lilla extra som dybala. Juventus är mer komplett än du tror.

Nu gör du det lätt för dig och jag tycker inte du är så klok längre. Finns klubbar runtom i världen som inte har en shejkh som ägare men som ändå konkurrerar, det handlar om att fixa bra sponsoravtal o sånt vilket Juve inte verkar kunna. Fem raka scudettos, en CL final, lite cuper men man kan ändå inte värva bättre än Arsenal. Sen blir jag trött på snacket om att chelsea var det förstas pengalaget osv, kolla hur Berlusconi, familjen Moratti och familjen Agnelli osv sköt in massa pengar i sina lag. Detta var långt innan ryssfemman köpte chelsea, men som vanligt så är det alltid andras fel och ur ett Europeiskt perspektiv är juventus knappt mer intressanta än west ham vilket är ganska sjukt.
Citera
2016-05-20, 18:28
Medlem
sebastian_s avatar
Det är ju bissart att det klagas på juventus i den här tråden. De har 3000 från fullsatt. Deras intäkter ökar hela tiden, deras Europaspel går bra till riktig bra senaste säsongerna. Stjärnor köps in(dyabala), spelare utvecklas perfekt( pogba) och alla värvningar bidrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in