Ventura började på allvar figurera i Calcio-trådarna 2009 då den vansinnigt insatta
4522 följde honom 2009.
Tror att mitt första inlägg om honom var från 2013 (kolla gärna in hela inlägget):
"
Läste idag om Spalletti. En kort artikel från 1997, då han tränade Empoli. Klubben som han också avslutade sin spelarkarriär i. Då han började träna dem 1993, låg de i Serie C. Då intervjun gjordes skulle de möta Milan i Serie A. Empoli hade sex poäng och Milan två.
Inför matchen satte fansen upp banderoller med ”SACCHI PIÙ ZEMAN UGUALE SPALLETTI” dvs Sacchi plus Zeman blir Spalletti.
Hans första tränare som proffs var Ventura. Japp, samma Ventura som nu tränar Torino. "
(FB) Allt om Calcio!
Jag hade naturligtvis koll tidigare eftersom han tränade Cagliari i två omgångar dels då han tog upp Cagliari till Serie A 1998 och dels då han var delaktig att ta upp dem 2004 (även om det var Reja som slutförde uppgiften).
Han är en klassisk tränare som pendlat mellan Serie B och Serie A ända tills han kom till rätta i Torino, där allt föll på plats. Jag gillar honom, men han är ingen stor tränare även om han kanske är bra på att motivera och leda spelare. Men han är ingen Allegri...
Varför jag dillar om Ventura? För att han nu plötsligt hamnat i pole position för att ersätta Conte. Kan vara ok, med tanke på att landslagstränare knappast kan påverka särskilt mycket, och främst ska få stora spelare tii ett lag. Han har pondus och erfarenhet.
Men jag lämnar trots allt ett litet tvivel...