2016-05-18, 19:23
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ska springa milen om två veckor. Kan man träna upp sig på såkort tid ?

Sprang på 48 förra året och skulle gärna vilja förbättra mig. Springer väldigt sällan och oregelbundet men körde 9 km på 44 förra veckan. Ska man testa lite intervaller?

Jag förstår självklart att man inte kan göra mycket på så kort tid men kanske något? Är det en bra ide att hårdbanta ? Har ju en del onödiga kilon ca 75 på 184 cm..
Med tanke på att det endast är två veckor kvar hinner du inte förbättra så mycket fysiologiskt men taktiskt och delvis mentalt tror jag du har större utvecklingspotential om du nu springer väldigt sällan. Kör något tempopass där du lägger dig på ditt önskade tävlingstempo men spring inte hela milen. På så sätt kan du få en känsla för vilket tempo du klarar av. Med tanke på att det är så kort tid kvar och att du är ovan löpare tror jag risken är stor att du bara tränar ner dig om du går på för hårt.
Citera
2016-05-18, 22:42
Medlem
Sprang mitt första lopp idag. 5 km utan att stanna en enda gång!
Jag avskydde alltid idrotten i skolan och för 3 månader sen vågade jag knappt gå till gymmet själv. Fy fasen vad bra man mår nu
Citera
2016-05-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Sprang mitt första lopp idag. 5 km utan att stanna en enda gång!
Jag avskydde alltid idrotten i skolan och för 3 månader sen vågade jag knappt gå till gymmet själv. Fy fasen vad bra man mår nu

Välkommen in bland endorfin-knarkarna!
Maraton nästa?

Misstänker att du kommer känna lite i benen imorgon hehe..
Senast redigerad av SHH88 2016-05-18 kl. 23:09.
Citera
2016-05-19, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Med tanke på att det endast är två veckor kvar hinner du inte förbättra så mycket fysiologiskt men taktiskt och delvis mentalt tror jag du har större utvecklingspotential om du nu springer väldigt sällan. Kör något tempopass där du lägger dig på ditt önskade tävlingstempo men spring inte hela milen. På så sätt kan du få en känsla för vilket tempo du klarar av. Med tanke på att det är så kort tid kvar och att du är ovan löpare tror jag risken är stor att du bara tränar ner dig om du går på för hårt.

Tack för tipset, ska testa detta. Blir väl ett par vändor till iaf. Är det idè att köra typ 2-4 km på önskat tempo för att testa kanske? Jag har ju i princip aldrig kollat km-tider eller så tidigare.

Kommer självklart inte tokträna
Citera
2016-05-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ska springa milen om två veckor. Kan man träna upp sig på såkort tid ?

Sprang på 48 förra året och skulle gärna vilja förbättra mig. Springer väldigt sällan och oregelbundet men körde 9 km på 44 förra veckan. Ska man testa lite intervaller?

Jag förstår självklart att man inte kan göra mycket på så kort tid men kanske något? Är det en bra ide att hårdbanta ? Har ju en del onödiga kilon ca 75 på 184 cm..

Du kan i princip inte göra någonting på så kort tid, visst hårdbanta kan vara en idé eftersom lägre vikt ger lägre tid givet allt annat samma.

Hårdbanta sedan 2 dagar innan loppet börjar du äta kolhydrater igen, kvällen innan äter man så lite som möjligt, bara något för att inte känna sig tom på tävlingsdagen.

10km är så kort att du inte behöver så speciellt mycket reserver.

Det kan gå, men kan också gå åt pipan. Bäst hade ju varit om du velat förbättra dig lite mer, då hade du tränat mer, och framför allt inte vaknat först 2 veckor innan.
Citera
2016-05-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du kan i princip inte göra någonting på så kort tid, visst hårdbanta kan vara en idé eftersom lägre vikt ger lägre tid givet allt annat samma.

Hårdbanta sedan 2 dagar innan loppet börjar du äta kolhydrater igen, kvällen innan äter man så lite som möjligt, bara något för att inte känna sig tom på tävlingsdagen.

10km är så kort att du inte behöver så speciellt mycket reserver.

Det kan gå, men kan också gå åt pipan. Bäst hade ju varit om du velat förbättra dig lite mer, då hade du tränat mer, och framför allt inte vaknat först 2 veckor innan.

Tänkte om mamn hoppar över en måltid om dagen borde man väl kunna gå ner något eller kanske två kg vilket bör kunna ge något halvminut, det är ju alltid något.

Anmälde mig nyss så det är därför. Tycker konditionen är hyfsad då jag cyklar totalt ca en mil om dagen men eftersom jag springer så lite tänker jag mer att man kan lära sig lite hur fort man kan/bör springa.
Citera
2016-05-19, 14:02
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
Behöver tips som nybörjare. Börjat jogga sedan april månad en gång i veckan. Gör enligt mig själv bra framsteg från att knappt orka springa en kilometer till att jag nu springer strax över 3 km.

Okej till min fråga: Börjat springa till ett utegym som är en bit på strax över 3 km. Skulle jag kunna köra 30 minuter övningar, för att sedan springa tillbaka samma bit? Eller pajar man något då eftersom kroppen kommit in i ett annat läge och vilotillstånd och så vidare? Kan inget om löpträning och hur det fungerar som sagt.
Jag hade varit försiktig med styrka under eller innan ett löppass eftersom de rörelser du gör då kommer att påverka ditt rörelsemönster i löpningen. Om du måste träna styrka ska du träna sådant som är relevant för ditt löpsteg, annars kommer du börja springa på fel sätt och skada dig.
Citera
2016-05-19, 17:22
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Tack för tipset, ska testa detta. Blir väl ett par vändor till iaf. Är det idè att köra typ 2-4 km på önskat tempo för att testa kanske? Jag har ju i princip aldrig kollat km-tider eller så tidigare.

Kommer självklart inte tokträna
Ja precis, testa några kilometer på önskat tempo. Jag vet inte hur van du är att springa men tänk på att det inte ska vara för långt så du sliter ut dig men samtidigt bör det vara så pass långt att du får en uppfattning om du orkar hålla tempot hela milen. Två kilometer tror jag är i underkant.
Citera
2016-05-20, 10:53
Medlem
dödsknivens avatar
Varvetpeppen börjar infinna sig

Tippade sluttid hos SJ när jag hämtade nummerlapp, 1.32.32. Ska testa lite snabbare men tvivlar på att jag orkar ett högre tempo hela vägen.

Vädret verkar bli klurigt... 13 grader, mulet och inte obetydlig vind. Kan bli kallt... Hur klär ni er? Kort? Långt? Långt blir ju fan alltid för varmt men har halvt frusit ihjäl när jag har haft för lite kläder i sånt väder, speciellt om det börjar regna
Citera
2016-05-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Välkommen in bland endorfin-knarkarna!
Maraton nästa?

Misstänker att du kommer känna lite i benen imorgon hehe..
Det känns som att jag har en bit kvar till ett maraton.. Men 1 mil vore kul att testa
Kunde knappt somna på kvällen efter loppet, och jodå, benen kändes allt dagen efter
Citera
2016-05-20, 13:26
Medlem
dödsknivens avatar
Svarar själv då. Tog just en 6 km-runda i lugnt tempo för att känna på kroppen. Långbyxor och t-shirt var i varmaste laget trots duggregn men i annat övrigt liknande väder vad det verkar bli imorgon. Så klä er kort om ni tänkt annat blir mitt tips.

Annars känns formen nedslående... 6 km i 5-tempo var lite mer ansträngande än vad det borde vara. Benen lite stela och lite ont i korsryggen. Får mjuka upp idag.

Tippa tider då, nån som är sugen?
Citera
2016-05-20, 14:37
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Svarar själv då. Tog just en 6 km-runda i lugnt tempo för att känna på kroppen. Långbyxor och t-shirt var i varmaste laget trots duggregn men i annat övrigt liknande väder vad det verkar bli imorgon. Så klä er kort om ni tänkt annat blir mitt tips.

Annars känns formen nedslående... 6 km i 5-tempo var lite mer ansträngande än vad det borde vara. Benen lite stela och lite ont i korsryggen. Får mjuka upp idag.

Tippa tider då, nån som är sugen?

Helvete dödskniv, det är tävling. Linne och splits är det enda rätta ner till +5grader sålänge det inte regnar/snöar/blåser satan.

Mvh,

Tävlingsgeneralen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in