2017-04-10, 12:29
Medlem
halvljuss avatar
Märker att jag springer mycket bättre vid hög luftfuktighet. Är det bara jag som tycker det eller håller ni med?
Citera
2017-04-10, 19:30
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
Märker att jag springer mycket bättre vid hög luftfuktighet. Är det bara jag som tycker det eller håller ni med?

Nja, lagom luftfuktighet funkar bäst för mig.

Men en runda efter en regnskur när det doftar fuktig jord, fåglarna har börjat ta upp sin sång igen och luften är lite fuktig fortfarande, det är najs.

Många säger att det är "mycket syre i luften" då, och att man skulle prestera bättre på grund av det, men eftersom jag är nyfiken och ville verifiera om det stämmer kontaktade jag SMHI och fick till svar att det är inte mer syre i luften, den siffran ändras inte mycket. Det kan kännas fräschare, men blandningen av syre och kväve (samt små mängder av andra gaser) är mer eller mindre konstant.
Citera
2017-04-10, 20:41
Medlem
halvljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Men en runda efter en regnskur när det doftar fuktig jord, fåglarna har börjat ta upp sin sång igen och luften är lite fuktig fortfarande, det är najs.

Många säger att det är "mycket syre i luften" då, och att man skulle prestera bättre på grund av det, men eftersom jag är nyfiken och ville verifiera om det stämmer kontaktade jag SMHI och fick till svar att det är inte mer syre i luften, den siffran ändras inte mycket. Det kan kännas fräschare, men blandningen av syre och kväve (samt små mängder av andra gaser) är mer eller mindre konstant.
Kanske har att göra med att man blir mindre torr i munnen (mindre salivutveckling och då mindre spottande) och mindre svettande/bättre avkylning?
Citera
2017-04-12, 08:22
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Om det ens är mätbart så går det väl att mena att syrgashalten, åtminstone om en springer i skogen eller i nära anslutning till den, är högre på kvällen än på morgonen då växterna har fotosyntetiserat istället för att cellandats. Skillnader i prestationer tror jag dock beror på andra faktorer, syrgashalter förändras inte så mycket. Att säga att det är dåligt med syre i ett rum där många människor samlats under lång tid är inte ens det korrekt, då ska det vara helt tillslutna rum och det är inget som i princip existerar i vardagslivet. Nu blev det lite utan för ämnet, men det kan krypa lite i mig när folk öppnar fönster etcetera för "att det är så dålig luft inne". Det handlar troligast om att det antingen blir varmt och på olika typer av kroppsodörer som de själva producerar.

Kan nog tro på halvljus förklaring till viss del
Citera
2017-04-12, 12:50
Medlem
Citat:

Japp det är stor skillnad, känns som man får mer syre!
Citera
2017-04-13, 16:08
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Hur mycket är optimalt? Kan man springa 2 mil per dag (2h) utan att det blir för katabolt?
Citera
2017-04-13, 19:31
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Hur mycket är optimalt? Kan man springa 2 mil per dag (2h) utan att det blir för katabolt?

Om du är tränad för det och tål mängden så är två mil per dag inga problem.
Citera
2017-04-17, 20:40
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:

En veckomängd på 14 mil är, om inte elitnivå, så i alla fall på gränsen till det. Det krävs kontinuerlig och målinriktad löpträning under många år för att kroppen ska kunna tåla en sådan mängd, annars kommer det nog att leda till överbelastning och stress på sikt. Hur van är du att springa långt och länge?
Citera
2017-04-18, 10:24
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
En veckomängd på 14 mil är, om inte elitnivå, så i alla fall på gränsen till det. Det krävs kontinuerlig och målinriktad löpträning under många år för att kroppen ska kunna tåla en sådan mängd, annars kommer det nog att leda till överbelastning och stress på sikt. Hur van är du att springa långt och länge?

Håller helt medf ovanstående.

Jag gick från att springa 6-7mil i veckan fördelat på 6 pass till att testa transportlöpa ToR till jobbet i 3 veckor, 9.5km enkel väg, 1.9mil om dagen, plus ett långpass på helgen. D.v.s runt 11.5 mil i veckan.

Efter 2veckor fick jag problem med foten som gjorde att jag fick ta ett ofrivilligt uppehåll på 6månader från all löpning och bara köra crosstrainer, tänk noga över varför du ska springa 2mil om dagen 7 dagar i veckan? Fyller det någon funktion annat än att samla skräpmil?
Citera
2017-04-21, 00:41
Medlem
Situationss avatar
Citat:

Som flera andra användare nämnt så beror det i mångt och mycket på hur van löpare du är.

Själv har jag sprungit regelbundet i drygt ett halvår, och för tillfället så blir det en mil cirka fem gånger i veckan. Det tycker jag personligen känns som en rätt bra nivå att ligga på, men du kanske är en betydligt mer vältränad och erfaren löpare?
Citera
2017-04-21, 07:56
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Som flera andra användare nämnt så beror det i mångt och mycket på hur van löpare du är.

Själv har jag sprungit regelbundet i drygt ett halvår, och för tillfället så blir det en mil cirka fem gånger i veckan. Det tycker jag personligen känns som en rätt bra nivå att ligga på, men du kanske är en betydligt mer vältränad och erfaren löpare?

Fem mil i veckan efter ett halvårs löpträning låter som en ganska hög mängd men det är säkert ingen fara om man inte ökar den alltför snabbt eller drar på för kung och fosterland varenda runda. Kör du omkring 10 km varje gång? Testa att variera dig lite, till exempel ersätta ett av passen med ett snabbt 5 km-pass och ett annat med ett 15 km lugnt långpass. Du skulle nog få en snabbare och roligare utveckling på det sättet, om det nu är vad du vill.
Citera
2017-04-21, 08:32
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:

Samma för mig. Det är lättare att andas efter det har regnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in