Citat:
Ursprungligen postat av
JoonaToivio
Behöver tips som nybörjare. Börjat jogga sedan april månad en gång i veckan. Gör enligt mig själv bra framsteg från att knappt orka springa en kilometer till att jag nu springer strax över 3 km.
Okej till min fråga: Börjat springa till ett utegym som är en bit på strax över 3 km. Skulle jag kunna köra 30 minuter övningar, för att sedan springa tillbaka samma bit? Eller pajar man något då eftersom kroppen kommit in i ett annat läge och vilotillstånd och så vidare? Kan inget om löpträning och hur det fungerar som sagt.
Det är inte alls dumt, lättare styrketräning kombinerat med löpning är bara bra. Nånstans läste jag att löpningen blir något lidande om man kör ett styrkepass tätt inpå, och det är ju logiskt. Men så tidigt i din "karriär" som löpare är det bara till fördel med allsidig träning. Satsa på övningar som tar på stora muskelgrupper, typ knäböj, marklyft, bänkpress, utfall.
När du blir kommer längre i löpträningen så bör du lägga styrketräningen på separata dagar. Kör tung styrketräning då, 4-6 repetitioner gånger tre set. Knäböj, utfall, marklyft, bänkpress och någon roddövning för att aktivera rygg och biceps.