2016-05-16, 21:22
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conny-kaka
Är det dumt att köra lätt styrketräning 1-2 gånger under veckan? Hur gör ni andra för att ladda upp?

Om du har kört styrketräning regelbundet innan, så ja, det är ok. Om du inte har styrketränat alls, så nej. Ändra inte på något i träningsupplägget från det du är van vid innan tävling, med bara en vecka kvar kommer det ändå inte göra nån skillnad. Spring ett lugnt pass på tisdag och ett pass med lite fartökningar på torsdag för att få till känslan.

Ät mat du du brukar äta och se till att sova ordentligt. Ät en rejäl frukost på tävlingsdagen, och drick lite extra vatten. Ät inget fyra timmar innan tävling och drick sparsamt, sista klunken vatten två timmar innan tävling. Magen ska vara tom vid start. Har du laddat upp korrekt så finns det mer än tillräkligt med glykogen i musklerna för att räcka hela loppet. En halvmara kan man lätt springa utan att fylla på extra under tiden, möjligen lite vatten om det är varmt.
Citera
2016-05-17, 08:21
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Mina personbästa är 1 km-3 min. 3 km-10.40. 10 km-39.00.
Är mest fokuserad på något kortare distans. Ska dock börja träna mig för maraton snart tänkte jag.

Tycker ni detta är godkänt? Är under 30 skall tilläggas.

Hur som helst, jag vill gärna höra era personbästa!

Otroligt bra tider faktiskt
När jag var som bäst, runt 17-18 år, sprang jag 3 km på 11.17, 10 km på 40.3x och Göteborgsvarvet på 1.41.xx (orkar inte leta upp de exakta tiderna just nu) Den formen vill jag hitta tillbaka till i sommar. Göteborgsvarvet blir ett formprov. Och milen under 40 är ju något alla löpare drömmer om!
Citera
2016-05-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Otroligt bra tider faktiskt
När jag var som bäst, runt 17-18 år, sprang jag 3 km på 11.17, 10 km på 40.3x och Göteborgsvarvet på 1.41.xx (orkar inte leta upp de exakta tiderna just nu) Den formen vill jag hitta tillbaka till i sommar. Göteborgsvarvet blir ett formprov. Och milen under 40 är ju något alla löpare drömmer om!

Tackar för den. Dina tider var oxå bra,även om det kanske var ett tag sen (?). Minns inte mina tider från den åldern..har för mig jag har en del nerskrivet någonstans!
Ja milen under 40 är härlig! Tänkte göra de i sommar igen,efter man kommit i lite bättre form!
Citera
2016-05-17, 20:43
Medlem
Måste tillägga med att jag testade milen idag på tid. Första gången på ett bra tag.. & slutade på 44 min

& andra sidan så sprang jag 8km igår & lirade fotbollsmatch i Söndags, så var väl inte helt utvilad i benen om man säger så.
Citera
2016-05-17, 20:57
Medlem
JoonaToivios avatar
Behöver tips som nybörjare. Börjat jogga sedan april månad en gång i veckan. Gör enligt mig själv bra framsteg från att knappt orka springa en kilometer till att jag nu springer strax över 3 km.

Okej till min fråga: Börjat springa till ett utegym som är en bit på strax över 3 km. Skulle jag kunna köra 30 minuter övningar, för att sedan springa tillbaka samma bit? Eller pajar man något då eftersom kroppen kommit in i ett annat läge och vilotillstånd och så vidare? Kan inget om löpträning och hur det fungerar som sagt.
Citera
2016-05-17, 21:21
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoonaToivio
Behöver tips som nybörjare. Börjat jogga sedan april månad en gång i veckan. Gör enligt mig själv bra framsteg från att knappt orka springa en kilometer till att jag nu springer strax över 3 km.

Okej till min fråga: Börjat springa till ett utegym som är en bit på strax över 3 km. Skulle jag kunna köra 30 minuter övningar, för att sedan springa tillbaka samma bit? Eller pajar man något då eftersom kroppen kommit in i ett annat läge och vilotillstånd och så vidare? Kan inget om löpträning och hur det fungerar som sagt.

Det är inte alls dumt, lättare styrketräning kombinerat med löpning är bara bra. Nånstans läste jag att löpningen blir något lidande om man kör ett styrkepass tätt inpå, och det är ju logiskt. Men så tidigt i din "karriär" som löpare är det bara till fördel med allsidig träning. Satsa på övningar som tar på stora muskelgrupper, typ knäböj, marklyft, bänkpress, utfall.

När du blir kommer längre i löpträningen så bör du lägga styrketräningen på separata dagar. Kör tung styrketräning då, 4-6 repetitioner gånger tre set. Knäböj, utfall, marklyft, bänkpress och någon roddövning för att aktivera rygg och biceps.
Citera
2016-05-17, 21:21
Bannlyst
Citat:

Känner du att du orkar så är det bara att köra på. Jag springer till och från gymmet/simhallen/vadjagnuänskagöra hela tiden och har en mer än ok fysik.
Om det är vettigt att börja göra det som väldigt grön är dock lite osäkert. Kör på och se hur det känns helt enkelt.
Citera
2016-05-17, 21:51
Medlem
JoonaToivios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är inte alls dumt, lättare styrketräning kombinerat med löpning är bara bra. Nånstans läste jag att löpningen blir något lidande om man kör ett styrkepass tätt inpå, och det är ju logiskt. Men så tidigt i din "karriär" som löpare är det bara till fördel med allsidig träning. Satsa på övningar som tar på stora muskelgrupper, typ knäböj, marklyft, bänkpress, utfall.

När du blir kommer längre i löpträningen så bör du lägga styrketräningen på separata dagar. Kör tung styrketräning då, 4-6 repetitioner gånger tre set. Knäböj, utfall, marklyft, bänkpress och någon roddövning för att aktivera rygg och biceps.
Tack! Ska sägas att jag kör mycket styrketräning sedan tidigare. Bara tagit tag i löpningen nu och ser det som ett fint tillfälle att träna lite egen kroppsvikt vid utegymmet efter jag sprungit.
Citera
2016-05-17, 21:53
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Tack! Ska sägas att jag kör mycket styrketräning sedan tidigare. Bara tagit tag i löpningen nu och ser det som ett fint tillfälle att träna lite egen kroppsvikt vid utegymmet efter jag sprungit.

Utmärkt!
Citera
2016-05-18, 00:43
Medlem
Hur laddar ni upp för varvet nu under veckan? Själv har jag kört 8 km i lugn fart på mjukt underlag idag och tänker köra rätt snabba men korta intervaller på torsdag. Fredag blir resedag men ska promenixa lite så man inte blir alltför stel i benen efter lång tågresa
Citera
2016-05-18, 07:17
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Hur laddar ni upp för varvet nu under veckan? Själv har jag kört 8 km i lugn fart på mjukt underlag idag och tänker köra rätt snabba men korta intervaller på torsdag. Fredag blir resedag men ska promenixa lite så man inte blir alltför stel i benen efter lång tågresa

Långpasset i söndag tog på krafterna, så jag bestämde mig för att bara köra ett lugnt pass i veckan inför varvet. Så det blir nog 6-8 km i väldigt lugnt tempo ikväll eller imorgon. Jag vågar inte trötta ut mig dagarna innan, bättre att vila sig i form.
Citera
2016-05-18, 10:15
Medlem
Ska springa milen om två veckor. Kan man träna upp sig på såkort tid ?

Sprang på 48 förra året och skulle gärna vilja förbättra mig. Springer väldigt sällan och oregelbundet men körde 9 km på 44 förra veckan. Ska man testa lite intervaller?

Jag förstår självklart att man inte kan göra mycket på så kort tid men kanske något? Är det en bra ide att hårdbanta ? Har ju en del onödiga kilon ca 75 på 184 cm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in