2016-05-19, 23:38
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Gabriel väljer sina ord med omsorg. Det han sa i SVT intervjun mot Magnus Linton var ju dock att våran narkotikapolitik håller på att skrivas om just nu, något han "trodde" inte skulle behövas före ungass mötet. Men det märks att han går på tårna.
Som en katt runt het gröt. Det har varit tydligt i ett par år nu att vår politik inte fungerar. Knappast så att folk på nätet känner till problematiken och hur man ska lösa det, men att våra politiker inte gör det. Dom vet, men vill inget göra, utav diverse anledningar.
Citat:
Kommer Sverige som det enda land i världen att forsätta låta polismyndigheten trakassera narkotika användare efter den massiva kritik dom fått? Ställer mig ytterst tveksam till det. Det är väl ingen som vill stå emot vetenskapen och se ut som en dumskalle i internationella sammanhang.
Jag ställde mig också tveksam till det men har insett nu att det endast var lögner som kom ut efter den hårda kritiken man fick i FN. Inget kommer att ändras just nu ifrån våra styrande.
Citat:
Magnus Linton tog fö ordet fascistoid i munnen under debatten.
Vilket är en helt korrekt epitet på Sverige i denna fråga.
Citera
2016-05-19, 23:59
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det du beskriver här har jag talat en hel del om senaste veckan faktiskt. En nära vän läste någon bok som jag tror hette "Tysta skriket" eller något liknande. Han är efter denna läsning helt övertygad om att vi måste legalisera rubbet. Jag är av den åsikt att vi som ras (homo sapiens) är kass och verkligen inte behöver mer dekadens i form av bla droger, sprit, horor och underhållnings-våld. Vi behöver hårt arbete och stramare tyglar om vi ska nå ut ur det här solsystemet någon gång.

Mvh
Du talar som om berusning utav diverse substanser är något nytt för mänskligheten? Vi har kommit såhär långt trots att människor har berusat sig sedan civilisation startade, och säkerligen långt innan det med. Vi har haft så många progressiva och samhällsutvecklande människor trots att dessa har brukat olika substanser. Den senaste i raden torde vara Steve Jobs. Gubben som jag har som avatar är en annan mycket känd vetenskapsman som inte hymlade om cannabisen egenskaper. Nu ska Kanada legalisera, vill du sätta något emot när jag säger att jag garanterar dig att landet inte kommer att gå bak i tiden på grund utav legaliseringen? Om din teori stämmer så borde ju Holland ligga i botten. Eller dom delstater som nu har legaliserat? Har dom gått bakåt i utvecklingen enligt dig?

Runner’s high: the athletes who use marijuana to improve their training
Citat:
Avery says that eating cannabis edibles before and during a run, instead of slowing him down, as one might think, actually enhances the experience.

“It was amazing,” he recalls of his first time combining pot and running. “It helps me stay in the moment and embrace what’s going on right then and there
http://www.theguardian.com/society/2016/may/02/marijuana-athlete-running-performance-enhancing-drug

Stiletto Stoners: Why More Women Are Choosing Cannabis Over Alcohol
Citat:
What is particularly interesting is that today, mainstream, successful career women are specifically acknowledging that they’re choosing cannabis instead of alcohol.

Inte mycket dekadens där inte.
Citera
2016-05-20, 00:51
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Har jag missat deras inlägg i tråden? Jag ställde en fråga till er som läser tråden. Jag skrev att jag aldrig själv upplevt någon som är "ren" tala sig varm om avkriminalisering. Enbart cannabis har det då varit tal om och då i väldigt liten utsträckning. (kanske stött på en handfull)

Som ett litet tillägg kan jag väl anta att ingen av de tre är pundare. Mexico och Brasilien har satt sig i den sitsen där kartellerna kan knulla regeringen rakt av. Klart som fan de vill avkriminalisera, de har ju varit bra flata gentemot kartellerna i modern tid. Vill man så sätter man väl in militären på allvar.

En sak till. Eget bruk är givetvis inte i närheten så illa som att sälja skiten. Böter eller samhällstjänst kan få räcka för eget bruk men de som gör stålar på knarket bör fängslas. Även en hel del barn blir lidande i sviterna av anhörigas drogmissbruk det är lätt att glömma.

Mvh
Du är bevisligen inte påläst om ämnet, så varför ens påtala saker som inte stämmer? I många länder så har det dött hundratusentals människor just för att länderna i fråga har satt in militär och avrättningsplutoner.

The Staggering Death Toll of Mexico’s Drug War
http://www.pbs.org/wgbh/frontline/article/the-staggering-death-toll-of-mexicos-drug-war/
Citat:
Over the course of the wars in Afghanistan and Iraq, the number of civilian deaths has been staggering. In Afghanistan, more than 26,000 civilians are estimated to have died since the war began in 2001. In Iraq, conservative tallies place the number of civilians killed at roughly 160,500 since the U.S. invasion in 2003. Others have put the total closer to 500,000.

But as U.S. involvement in each nation has dropped off in recent years, killings much closer to home, in Mexico, have steadily, if quietly, outpaced the number of civilian deaths in Afghanistan and Iraq combined.
Hur många fler vill du offra för en utopi? Varför inte förbjuda alkohol medans du håller på, och drar igång en större hetsjakt och mera död gentemot dina medmänniskor? Du verkar ju gilla att offra människor för något så trivialt som eget bruk utav droger.

Lite om Guatemala.
http://www.erikjennische.com/publicerat/den-nya-narkotikapolitiken-kommer-redan-nasta-ar-faktiskt
Citat:
2011 beslagtog de guatemalanska myndigheterna 6943 kilo kokain, den svenska polisen beslagtog 28 kilo. De fem senaste decenniernas internationella politik “har inte lett till de önskade målen”, konstaterade Otto Pérez Molina krasst. Konsumtionsmarknaderna expanderar istället för att minska, och transportvägarna går genom allt fler länder. Handeln genom Guatemala och många andra länder “från produktionsmarknaderna i söder till konsumtionsmarknaderna i norr” har lett till att kokainkonsumtionen har blivit ett problem i länder där kokain var omöjligt att hitta för bara några år sedan. 1980 registrerade FN beslag av kokain i 44 länder, 2007 i 130 länder
Citat:
Några talare senare steg Mexikos avgående president Felipe Calderón upp i talarstolen och förklarade det uppenbara och ofrånkomliga: “Konsumtionen av illegala droger i många utvecklade länder skapar våld och tusentals döda i produktions- och transitländerna.”
Ingen president har som han tagit strid mot den organiserade brottsligheten de senaste åren för att upprätthålla de principer som narkotikakonventionerna vilar på. Sedan Calderón kom till makten 2006 har i storleksordningen 60 000 personer dött i kriget mot narkotikaintressena. Krigets främsta konsekvens är att en allt större del av narkotikan som säljs i USA numer transporteras via Centralamerika och Karibien istället. Någon påverkan på narkotikakonsumtionen har kriget inte haft.
Detta är bara två länder där kriget pågår för fullt. Finns många fler exempel. Allt detta för en utopi. En utopi som vi var långt närmre till, innan kriget mot droger drog igång. Idag är vi ljusår ifrån. Och du vill tillsätta fler militärer, döda fler, straffa fler, beskatta mer, och sätta fler utanför samhället. Som sagt, du borde kämpa för att få drogen alkohol olagligt, och tobak, så ska du nog få den blodiga värld du vill ha.
Senast redigerad av tauceti 2016-05-20 kl. 01:04.
Citera
2016-05-20, 01:22
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkilofosfor
Arbetar inom psykiatri, och kommer precis hem från årets planeringsdagar. Temat/årets fokus var tämligen tydligt och i linje med vad denna tråd ursprungligen handlar om. Dels nedskärningar,då det framkommer att saker kan göras mer rationellt. Områden man satsar på är de så kallade rådgivningsfunktionerna,med bla CS mottagning och där substitutionsprogram är prioriterade. Vidare så är det på tal att släppa mer på drogscreeningsidan, samt att diskussion sker på hög nivå om sänkta krav gällande förskrivningsrätten av i första hand centralstimulerande läkemedel vid behandling av ADHD, där det i dag krävs att förskrivande läkare är psykiatriker. Tanken är att avlasta Psykiatrin genom att utnyttja hälsocentralerna. Man misstänker att mörkertalet är enormt gällande neuropsykiatrisk ohälsa, och att en majoritet av de som brukar narkotika, skulle vara hjälpt av centralstimulerande läkemedel samt högst troligt, ovetande går omkring med en diagnos.

Synsättet har svängt och även (i varje fall inom vårt landsting) den policy vi ska arbeta utifrån. En "missbruksdiagnos" ska inte längre stämpla en patient när denne söker vård(vilket egentligen borde vara självklart) utan diagnos ska ställas ut ifrån aktuellt vårdtillfälle och vara relaterat till vad patienten sökt för kontakorsak.

Det är dags att vända blad och pröva något annat,mina kollegor och jag själv känner oss positiva inför denna uppgift,något muttrande har hörts från polishåll, men troligen så svänger det även där med mer insikt, den bristande kompetens de besitter gör att de behöver längre tid på sig att landa i den stundande framtid vi står inför.
Tack för denna glädjande nyhet, om det nu stämmer. Små steg i rätt riktning är även det något att hurra för. Informera oss gärna med mer info om det skulle ske.
Citera
2016-05-20, 01:27
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Gabriel Wikströms fina ord var bara just det, dvs skitsnack. Den tidigare politiken står fast och det säger regeringen själv i med en skrivelse som kallas En samlad strategi för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobakspolitiken 2016–2020 . Hela texten finns som Pdf.

Där skriver regeringen:
i Pdf står också:

Dom hade kunnat skriva 'narkotikabruk kan vara skadligt', och det hade varit mycket mer korrekt med verkligheten. Men det gör dom inte för då hade det inte passat ihop med regeringen Löfvens övergripande mål om ett narkotikafritt samhälle.

Mao stigmatisering av brukare är en fortsatt central del av regeringens narkotikapolitiska strategi.

Det finns också med en utvärdering av den tidigare perioden 2011-2015. Under 'Långsiktigt mål 6: Antalet döda och skadade på grund av sitt eget eller andras bruk av alkohol, narkotika, dopningsmedel eller tobak ska minska' så hittar vi det här:

Aj då, antalet avlidna ökade med 59 procent! Det var ju lite dåligt. Och vad drar regeringen Löfven för slutsatser av den ENORMA ökningen avlidna? Vad har gått fel och vad ska man dra för lärdomar? Ska man inte gå till botten med det skandalöst misslyckade målet och verkligen försöka göra allt för att den långsiktiga trenden ska brytas? Det borde man kunna anta med en politik som säger sig vara till för att främja medborgarnas hälsa. Kanske titta på hur andra länder lyckats med det här att hundratals medborgare dör i onödan. För precis så gör man i Sverige inom alla politiska områden - utom just när det gäller...
Japp, ingen ändring alls alltså. Det var tippat med tanke på dom uttalanden som har kommit ifrån polisers och politikers håll, tiden efter det stora mötet. Men det blir allt tydligare för gemene man att folkhälsan inte står på agendan. Som en upplyst snubbe sa en gång - Där logik inte existerar döljer sig mörka krafter bakom. Tack för informationen som du har delat med dig utav.
Citera
2016-05-20, 05:34
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Du talar som om berusning utav diverse substanser är något nytt för mänskligheten? Vi har kommit såhär långt trots att människor har berusat sig sedan civilisation startade, och säkerligen långt innan det med. Vi har haft så många progressiva och samhällsutvecklande människor trots att dessa har brukat olika substanser. Den senaste i raden torde vara Steve Jobs. Gubben som jag har som avatar är en annan mycket känd vetenskapsman som inte hymlade om cannabisen egenskaper. Nu ska Kanada legalisera, vill du sätta något emot när jag säger att jag garanterar dig att landet inte kommer att gå bak i tiden på grund utav legaliseringen? Om din teori stämmer så borde ju Holland ligga i botten. Eller dom delstater som nu har legaliserat? Har dom gått bakåt i utvecklingen enligt dig?

Runner’s high: the athletes who use marijuana to improve their training

http://www.theguardian.com/society/2016/may/02/marijuana-athlete-running-performance-enhancing-drug

Stiletto Stoners: Why More Women Are Choosing Cannabis Over Alcohol

Inte mycket dekadens där inte.

Jag ser inte cannabis som en drog över huvud taget. Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att cannabis är helt ok i mina ögon. Att jämnföra med kaffe eller te. Du har totalt missat det.

Jag vänder mig främst emot opiater, centralstimulerande, benzo, lyckopiller och doping. De drogerna/substanserna som förstör liv och belastar samhället.

Edit: Det verkar som att jag är den enda som inte vill avkriminalisera droger här på Flashback. I ett demokratiskt samhälle borde ni få som ni vill. Men det kommer aldrig att ske. Sry.

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2016-05-20 kl. 05:38. Anledning: tillägg
Citera
2016-05-20, 06:03
Medlem
Citat:
Jag ser inte cannabis som en drog över huvud taget. Om du läser mina tidigare inlägg så ser du att cannabis är helt ok i mina ögon. Att jämnföra med kaffe eller te. Du har totalt missat det.

Jag vänder mig främst emot opiater, centralstimulerande, benzo, lyckopiller och doping. De drogerna/substanserna som förstör liv och belastar samhället.

Edit: Det verkar som att jag är den enda som inte vill avkriminalisera droger här på Flashback. I ett demokratiskt samhälle borde ni få som ni vill. Men det kommer aldrig att ske. Sry.

Mvh
Ser du inte cannabis och koffein som droger? Det är ingenting man kan ha en åsikt om, det är droger.

Varför vill du inte avkriminalisera när du VET att det är mycket bättre än allt våld och skit som förbudet skapar?

Se den här presskonferensen, har de fel?

Men varför försöker jag diskutera med någon som inte ser cannabis som en drog... Tröttsamt.
Citera
2016-05-20, 06:51
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Ser du inte cannabis och koffein som droger? Det är ingenting man kan ha en åsikt om, det är droger.

Varför vill du inte avkriminalisera när du VET att det är mycket bättre än allt våld och skit som förbudet skapar?

Se den här presskonferensen, har de fel?

Men varför försöker jag diskutera med någon som inte ser cannabis som en drog... Tröttsamt.

Självklart har jag all rätt att inte sätta Cannabis och kaffe i samma fack som Heroin. Du är helt fel ute. Vi lever inte i Nordkorea, än. Din referens till GCDPPC är ju rätt gullig. Globalister som vill kunna beskatta knark för att ytterligare förstärka sin maktposition är ju inte partiska i sina bedömningar?

Sluta tala om för folk vad dom får och inte får tycka. J*vla åsikts-fascist.

Mvh
Citera
2016-05-20, 07:48
Medlem
Citat:
Självklart har jag all rätt att inte sätta Cannabis och kaffe i samma fack som Heroin. Du är helt fel ute. Vi lever inte i Nordkorea, än. Din referens till GCDPPC är ju rätt gullig. Globalister som vill kunna beskatta knark för att ytterligare förstärka sin maktposition är ju inte partiska i sina bedömningar?

Sluta tala om för folk vad dom får och inte får tycka. J*vla åsikts-fascist.

Mvh
Trollar du eller?

Jag har aldrig sagt att du satte cannabis och koffein i samma fack som heroin. Jag sa att man inte kan ha en åsikt om det är droger eller ej. Din syn på saken förändrar inte faktumet att det är droger. Om du inte tror eller tycker att det är droger så vet du inte vad ordet betyder.

Kallas fascist av en som tycker staten ska straffa folk för vad de gör med sig själva...
Citera
2016-05-20, 08:59
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Trollar du eller?

Jag har aldrig sagt att du satte cannabis och koffein i samma fack som heroin. Jag sa att man inte kan ha en åsikt om det är droger eller ej. Din syn på saken förändrar inte faktumet att det är droger. Om du inte tror eller tycker att det är droger så vet du inte vad ordet betyder.

Kallas fascist av en som tycker staten ska straffa folk för vad de gör med sig själva...

Du är bra dum i huvudet om du tror att en missbrukare bara skadar sig själv. Om vi ger alla pundare fri tillgång så blir de goda samhällsmedborgare som inte belastar samhället eller närstående? Undrar vem som trollar. Jag får upprepa: Jag ser inte cannabis och koffein som droger. Vad ordet drog betyder är en annan sak.

Mvh
Citera
2016-05-20, 09:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Du är bra dum i huvudet om du tror att en missbrukare bara skadar sig själv. Om vi ger alla pundare fri tillgång så blir de goda samhällsmedborgare som inte belastar samhället eller närstående? Undrar vem som trollar. Jag får upprepa: Jag ser inte cannabis och koffein som droger. Vad ordet drog betyder är en annan sak.

Mvh
1. Missbrukare är i minoritet bland dom som använder droger så det är dumt att utgå från dom.

2. Det spelar ingen vad du ser eller inte ser. Det är de facto droger. Det är som att jag skulle säga att jag inte ser Coca Cola som en vätska.
Citera
2016-05-20, 09:27
Medlem
Citat:

Mvh
Majoriteten av alla som använder droger gör det utan problem och behöver varken straff eller hjälp. Förbudet skapar mycket större problem för samhället och allt och alla än det relativt lilla problemet missbruk som drabbar ytterst få enskilda individer och närstående och belastar samhället mycket mindre än vad förbudet gör.

Jag upprepar: Hur du ser på saken är totalt irrelevant. Cannabis och koffein är droger, det är inte min personliga åsikt eller syn på saken alltså, och även om det var det så hade den inte haft någon betydelse, det är faktum och inga åsikter förändrar det.

Är det värt att skapa en enorm svart marknad med gängkrig och avrättningar med granater och automatvapen på restauranger med oskyldiga offer, och enorma resurser som du bekostar och som gör att polisen inte har tid för annat, för att "rädda" några få från missbruk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in