2016-05-18, 14:02
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Sverige har redan skrivit på och uttalanden som har kommit ifrån vår hälsominister har varit tvetydiga.

Han har, strax efter att Sverige skrev på, hyllat att vi nu ska ställa om ifrån att jaga och straffa, till att bejaka mänskliga rättigheter och erbjuda vård. Sedermera hemma i Sverige så har han uttalat sig positiv till dagens narkotikapolitik, och att vi endast kan förbättra den och minska dödstalet. Men att han ser positivt på polisens ingripanden med drogtester på medborgarna. Så något konkret har vi ej fått ännu. Gabriel vågar ju för fan inte ens svara på Andreas Thörns inlägg på Gabriels Facebooksida. Ett inlägg som fått mycket beröm utav andra medlemmar.

Då förstår jag, tack.

Vad störande om det är så. Dock blir man ju inte direkt förvånad om Sverige än en gång till synes gör allt för att vara andra till lags utåt sett men tillämpar helt andra metoder i verkligheten.

Kan man på något sätt få lite mer insyn i vad som sker bakom dessa stängda dörrar? Detta är ett mycket viktigt ämne för många och eftersom det är ett beslut som tagits på global nivå borde detta kunna granskas av allmänheten men än en gång verkar Sveriges pissregering vilja censurera det som är minsta lilla kontroversiellt. Men som sagt, hur kan man göra för att följa detta mer direkt?
Citera
2016-05-18, 16:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
En liten kort fråga: Av alla er som propagerar för avkriminalisering, hur många är rena från droger? Är det ens en människa som inte pundar själv som håller med er? Jag har själv pundat på både det ena och det andra under 20 år så jag vet precis hur snacket går. Har dock aldrig träffat en "ren" person som vill avkriminalisera tunga droger. Enbart cannabis har det då varit tal om.

Mvh

Jag har aldrig använd olagliga droger men vill avkriminalisera alla droger.
Spännande för dig att höra!?
Anledningen är att jag försöker se till fakta isf känslor/visioner/propaganda.

Självklart ska inte en utsatt människa med problem ses som brottsling, det är ju så jävla dumt tänkt så det är otroligt att det kan ha gått så långt som det gjort med "kriget".

Kan ju tillägga att alla(?) anhörigföreningar vill ha en avkriminalisering för att de ser effekterna av dagens politik på nära håll. Men vad vet väl dom..? De knarkar säkert själva allihopa! Du vet nog bäst!
Citera
2016-05-18, 17:06
Medlem
Mollips avatar
Gabriel Wikströms fina ord var bara just det, dvs skitsnack. Den tidigare politiken står fast och det säger regeringen själv i med en skrivelse som kallas En samlad strategi för alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobakspolitiken 2016–2020 . Hela texten finns som Pdf.

Där skriver regeringen:
Citat:
För att främja långsiktighet och kontinuitet anser regeringen att det övergripande målet för alkohol-, narkotika- dopnings- och tobakspolitiken ska vara detsamma som tidigare:

Ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol och ett minskat tobaksbruk.
i Pdf står också:
Citat:
I Sverige vilar synen på narkotika på kunskapen om att narkotikabruk är skadligt för hälsan och därför inte bör förekomma i ett samhälle som värnar sina medborgares hälsa.
Dom hade kunnat skriva 'narkotikabruk kan vara skadligt', och det hade varit mycket mer korrekt med verkligheten. Men det gör dom inte för då hade det inte passat ihop med regeringen Löfvens övergripande mål om ett narkotikafritt samhälle.
Citat:
Det är olagligt att bruka narkotika i Sverige. Avståndstagandet till narkotika är en viktig preventiv aspekt för att förhindra att människor testar eller missbrukar narkotika
Mao stigmatisering av brukare är en fortsatt central del av regeringens narkotikapolitiska strategi.

Det finns också med en utvärdering av den tidigare perioden 2011-2015. Under 'Långsiktigt mål 6: Antalet döda och skadade på grund av sitt eget eller andras bruk av alkohol, narkotika, dopningsmedel eller tobak ska minska' så hittar vi det här:
Citat:
När det gäller eget narkotikabruk är utvecklingen mer nedslående då både antalet narkotikarelaterade dödsfall och antalet vårdade patienter |...| med narkotikadiagnos har ökat. Under perioden 2011–2014 ökade antalet avlidna med 59 procent och antalet vårdade med 12 procent (t.o.m. 2013)
Aj då, antalet avlidna ökade med 59 procent! Det var ju lite dåligt. Och vad drar regeringen Löfven för slutsatser av den ENORMA ökningen avlidna? Vad har gått fel och vad ska man dra för lärdomar? Ska man inte gå till botten med det skandalöst misslyckade målet och verkligen försöka göra allt för att den långsiktiga trenden ska brytas? Det borde man kunna anta med en politik som säger sig vara till för att främja medborgarnas hälsa. Kanske titta på hur andra länder lyckats med det här att hundratals medborgare dör i onödan. För precis så gör man i Sverige inom alla politiska områden - utom just när det gäller...
Citera
2016-05-18, 22:31
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag har aldrig använd olagliga droger men vill avkriminalisera alla droger.
Spännande för dig att höra!?
Anledningen är att jag försöker se till fakta isf känslor/visioner/propaganda.

Självklart ska inte en utsatt människa med problem ses som brottsling, det är ju så jävla dumt tänkt så det är otroligt att det kan ha gått så långt som det gjort med "kriget".

Kan ju tillägga att alla(?) anhörigföreningar vill ha en avkriminalisering för att de ser effekterna av dagens politik på nära håll. Men vad vet väl dom..? De knarkar säkert själva allihopa! Du vet nog bäst!

Droger är inte "problem". Det är dekadens, lättja och rädsla för den bittra verkligheten. Har du något som backar att alla anhörigföreningar vill avkriminalisera?

Mvh
Citera
2016-05-18, 22:41
Medlem
Mollips avatar
Regeringens politik kring alkohol är att minska skadorna hos befolkningen:
Citat:
Den svenska alkoholpolitikens mål är att främja folkhälsan genom att minska alkoholens skadeverkningar. Alkoholen påverkar i stort sett hela kroppen. Enligt WHO finns det mer än 60 sjukdomar som har ett samband med hög alkoholkonsumtion.Minskad allmän konsumtion leder till minskade alkoholskador i befolkningen.Detta samband har benämnts totalkonsumtionsmodellen
Varför har inte regeringen samma mål med narkotika? Då skulle det heta 'Den svenska narkotikapolitikens mål är att främja folkhälsan genom att minska narkotikans skadeverkningar' istället för 'Ett samhälle fritt från narkotika'. Lycka till med det målet.

ANDT handlar om droger men regeringen har helt olika inriktningar kring målsättningarna med dom olika berusningsmedlen, övriga drogerna och dopingmedlen. Det är ett motsägelsefullt och hycklande synsätt.

Citat:
Minskad allmän konsumtion leder till minskade alkoholskador i befolkningen.Detta samband har benämnts totalkonsumtionsmodellen.
Teorin om totalkonsumtionsmodellen har fått sig en rejäl törn, den uppträder inte som den borde. Sveriges alkoholintag har ökat rejät sen 90-talet men alkoholskadorna har inte följt med upp i statistiken. Samma teori ligger bakom en del av analysen kring skador av konsumtion av narkotika som format den förda politiken, men man vet egentligen inte hur hela sambanden ser ut. Ändå låter man den teorin styra. Varför inte analysera något som dom vet inte helt stämmer?

Sen skrivs också ett påstående om en (1) drogs , får man förmoda potentiella, farlighet. Nej, det är inte heroin eller andra opiater som man kan gissa på eftersom opiater dödar så många svenskar:
Citat:
Nya studier visar även att cannabisbruk i ungdomen riskerar att ge permanenta skador på hjärnan.

Det finns en viss logik i det eftersom det är den näst vanligaste berusningsdrogen. Ett annat argumentet skulle kunna vara att regeringen vill legitimera sin hårda approach mot dom som brukar genom att påstå att den är farlig. Det borde också vara relevant att skriva ut vilken studie som avses. Dunedin antagligen men dom kanske helt enkelt inte vågar skriva ut det för att dom vet att det kan bli emotsagt. Kan 'studien' vara ett Twitterinlägg av Beatrice Ask? Vem vet.
Senast redigerad av Mollip 2016-05-18 kl. 22:44.
Citera
2016-05-18, 22:53
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkinski
Du menar att Kofi Annan, Brasiliens och Mexikos presidenter m.fl "viktiga" personer i världen är pundare hela högen?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kofi-annan-legalisera-droger/

Har jag missat deras inlägg i tråden? Jag ställde en fråga till er som läser tråden. Jag skrev att jag aldrig själv upplevt någon som är "ren" tala sig varm om avkriminalisering. Enbart cannabis har det då varit tal om och då i väldigt liten utsträckning. (kanske stött på en handfull)

Som ett litet tillägg kan jag väl anta att ingen av de tre är pundare. Mexico och Brasilien har satt sig i den sitsen där kartellerna kan knulla regeringen rakt av. Klart som fan de vill avkriminalisera, de har ju varit bra flata gentemot kartellerna i modern tid. Vill man så sätter man väl in militären på allvar.

En sak till. Eget bruk är givetvis inte i närheten så illa som att sälja skiten. Böter eller samhällstjänst kan få räcka för eget bruk men de som gör stålar på knarket bör fängslas. Även en hel del barn blir lidande i sviterna av anhörigas drogmissbruk det är lätt att glömma.

Mvh
Citera
2016-05-19, 00:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Droger är inte "problem". Det är dekadens, lättja och rädsla för den bittra verkligheten. Har du något som backar att alla anhörigföreningar vill avkriminalisera?

Mvh
Nu är det så att alla använder inte droger av dessa anledningar.
De allra flesta använder droger vid valda tillfällen, för guldkant i sin tillvaro.
dvs de kommer aldrig någonsin missbruka.
Citera
2016-05-19, 00:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Har jag missat deras inlägg i tråden? Jag ställde en fråga till er som läser tråden. Jag skrev att jag aldrig själv upplevt någon som är "ren" tala sig varm om avkriminalisering. Enbart cannabis har det då varit tal om och då i väldigt liten utsträckning. (kanske stött på en handfull)

Som ett litet tillägg kan jag väl anta att ingen av de tre är pundare. Mexico och Brasilien har satt sig i den sitsen där kartellerna kan knulla regeringen rakt av. Klart som fan de vill avkriminalisera, de har ju varit bra flata gentemot kartellerna i modern tid. Vill man så sätter man väl in militären på allvar.

En sak till. Eget bruk är givetvis inte i närheten så illa som att sälja skiten. Böter eller samhällstjänst kan få räcka för eget bruk men de som gör stålar på knarket bör fängslas. Även en hel del barn blir lidande i sviterna av anhörigas drogmissbruk det är lätt att glömma.

Mvh
Varför måste det vara nån här i tråden som är ren som är för en legalisering eller avkriminalisering? Magnus Callmyr är en av dom mer profilerade inom rörelsen och han är så vitt jag förstår före detta missbrukare som håller sig i skinnet nu för tiden. Hur som helst så bara för att du inte har stött på någon så betyder det ju inte att dom inte finns. Alla människor som är sanna liberaler är ju som exempel för en total legalisering av alla droger. Jag tror knappast att alla som bekänner sig till den ideologin är knarkare.
Citera
2016-05-19, 00:28
Medlem
klybans avatar
Citat:

Mvh
dessa personer behöver inte skriva i tråden, då de gjort det rätt tydligt i vad de vill.
Sen ska du veta att normalt folk vill inte diskutera avkriminalisering eller legalisering, då det är så stigmatiserande.
Och detta vill folk undvika.

Har Mexiko Varit flata mot kartellerna?
Det var nog faan det dummaste jag hört, de satte ju faan in militären 2006 emot kartellerna.
Och berätta gärna i hur man ska sätta in militären på allvar?
Ska man flygbomba, artillerield och skjuta på allt som rör sig i dessa områden?
Alla miljoner människor som inte har med kartellerna att göra alls?
Dessa ska man bara offra?
Det finns INGET man kan göra åt kartellerna, mer än legalisera allt.
Så tar det ett tiotal år innan deras pengar tar slut.
Men under tiden får de minska sin personalstyrka, och problemen sakta men säkert går tillbaka.

Polisen är inte speciellt intresserade i de som säljer.
De tar nån då och då, deras pinnjakt är viktigare.
För det ger illusionen att de löser brott.
Citera
2016-05-19, 10:43
Medlem
sherms avatar
Citat:

Mvh
Det är inte handeln i sig som är problemet, det är avsaknaden av effektiva marknadsregleringar som överlåter en svart marknad att kontrolleras av mafia. Om människor inte ges böter för att de dricker alkohol ska de heller inte bötfällas för någon annan drog de tar. Barn drabbas inte bara när vuxna missbrukar utan likväl även av den fallerade strävan efter ett drogfritt samhälle. Med 59% ökad dödlighet över några år faller hela omsorgsargumentet platt. Nej, detta är ingen sund politik ni förordar som göder kriminalitet och staplar lik i vårt samhälle - tvärtom.
Citera
2016-05-19, 13:32
Medlem
Citat:
En liten kort fråga: Av alla er som propagerar för avkriminalisering, hur många är rena från droger? Är det ens en människa som inte pundar själv som håller med er? Jag har själv pundat på både det ena och det andra under 20 år så jag vet precis hur snacket går. Har dock aldrig träffat en "ren" person som vill avkriminalisera tunga droger. Enbart cannabis har det då varit tal om.

Mvh

Jag har inte använt droger på över 15 år, inte ens alkohol. Och jag vill avkriminalisera alla droger, jag tycker att cannabis bör legaliseras och regleras och bör finnas för medicinskt bruk för dom som inte vill medicinera med opiater eller amfetamin.

Skademinimerings politiken fungerar bra i andra länder, jag ser ingen anledning till varför den inte skulle fungera här i Sverige. Det bör vara en hälsofråga inte polisiär, poliser har inte kunskapen för att vårda människor med drog problem. Jag tror inte att något straff avskräcker människor som verkligen vill använda droger i alla fall, det är bortslösade pengar som skulle kunna användas för vård av missbrukare som verkligen behöver och har viljan att sluta använda droger. Att straffa/tvinga någon fungerar sällan.
Citera
2016-05-19, 23:27
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Verkar det inte bara som de försöker rädda ansiktet, efter blivit kallade extremister?
Sådant uttalande att det är bra det polisen gör och med drogtesterna.
Visar rätt tydligt att de inte vill ändra nått.
Sen har BRÅ varit på dom och tycker det är sjukt att man har så hög andel negativa prov.
Jo men precis. I början så hade jag tilltro till Wikströms uttalanden, men har sedermera insett att det endast är ett spel för gallerian. Läste exempelvis att den svenska delegationen med Wikström i spetsen precis innan konventionen strukit ordet repressiv, just för att inte få för mycket kritik, för man visste sedan innan att man skulle få hård kritik.

Inte mycket kommer att ändras ifrån våra politikers håll, oavsett om kritiken kommer ifrån BRÅ, mänskliga rättigheter - organisationer, eller ifrån FN. Men det gör inget, för när alla andra länder nu ställer om så är vi till slut illa tvungna. Nu har Tyskland, Tjeckien och Serbien gått ut med att man kommer att tillåta medicinsk cannabis. Finland gör redan detta, och danskarna kommer antagligen att legalisera på prov inom kort. Spanien tillåter cannabisföreningar, likaså Italien. England ska rösta om saken, och alla opinionsundersökningar inför röstningen tyder på att även dom legaliserar.

Bollen är i rullning och den rullar snabbare än vad ngn utav oss hade kunnat ana för bara 3-4 år sedan. Har vi kommit såhär långt på den korta tiden, ja du förstår nog min poäng.

Citat:
Har du länk till Andreas Thörns inlägg?
Sen svarar väl politiker aldrig på deras facebook´s, eller?
Ja det stämmer att politiker inte svarar på FB inlägg. Det var jag inte medveten om förrän du skrev det och jag såg att han aldrig svarade på folks inlägg. Att han dock läser dom tror jag att chanserna är goda för.

Facebookinläggen.
https://www.facebook.com/gabriel.wikstrom/photos/a.230353463779764.1073741826.230041200477657/607207076094399/?type=3&comment_id=607225072759266
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in