2016-05-17, 21:42
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jaha, ljuger dom? Jag har inte hängt med i detta fall på länge.

På vilket vis har det framkommit att de ljuger?
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Polisen menar att det händelseförlopp hon angett inte stämmer med beskrivningen i anmälan. Jaha, det var ju klargörande.
Här kommer länkar till artiklar och en sammanfattning av punkterna som polisen tillkännagett som anledning till att de lagt ner ärendet:

Kungsbacka-Posten
Göteborgs-Posten
Norra Halland
Aftonbladet
Sveriges Radio
Hallands Nyheter
GT/Expressen

• 1 Polisen har gått OCH sprungit sträckan mellan busshållplatsen och Hamntorget utan att kunna få gärningsbeskrivningen att stämma in med de tidpunkter som anges (från G-P):
    Citat:
    Dessutom räcker inte tidsutrymmet till för att överfallet ska ha skett på det sätt som angivits, enligt Wiss.
    – Hon har beskrivit hur hon gått av bussen och tagit sig till Hamtorget, och vi har provgått och även sprungit sträckan flera gånger, men det kan inte ha ägt rum under den tidsperioden, säger Wiss,
    Från Kungsbacka-Posten:
    Citat:
    – Det som hon beskriver kan inte ha hänt under den tidsrymden. Ett exempel är bilen hon ska ha blivit jagad av. Den ska inte ha kört mot trafiken. Då håller det inte tidsmässigt. Vi har givetvis gått igenom detta oerhört noga, säger Anders Wiss.
  • 2 Massor av folk på torget och i närheten av torget, otroligt nog har ingen av alla dessa människor sett någonting (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    Trots att det var i rusningstrafik och mängder av folk i närheten, har ingen sett någonting av det påstådda överfallet på Hamntorget.
    Från G-P:
    Citat:
    – Det första fallet ska ha skett vid 17.15 och det är mycket folk i området, men ingen har sett något, säger Wiss.
  • 3 Inga spår efter gärningsmännen (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    - Bland annat har vi granskat flickornas kläder. Där finns ingen annan persons DNA. Om man blir konfronterad på det här sättet, så finns alltid någon annans DNA på kläderna, säger Anders Wiss.
  • 4 Dörrknackningen i området gav ingenting, ingen har sett eller hört något. Märkligt. (från Aftonbladet):
    Citat:
    Polisen har bland annat sökt vittnen, knackat dörr och letat efter dna-spår på flickornas kläder utan att hitta något som styrker uppgifterna om överfall.
    Från Sveriges Radio:
    Citat:
    – Vi har knackat dörr och vi har pratat med folk som ska ha vistats i området vid bägge de här överfallen. Haft många förhör med mycket folk och det är ingen som har sett eller hört någonting som kan knytas an till det som är anmält, säger Anders Wiss
  • 5 En orsak till att Sophie miste känseln i benen kunde inte hittas, detta är i mitt tycke väldigt anmärkningsvärt (från Aftonbladet):
    Citat:
    Någon skada som kan ha fått den ena flickan att tappa känseln i benen har inte kunnat konstateras.
    Från Hallands Nyheter:
    Citat:
    Någon skada som kan ha fått flickan att tappa känseln i benen har inte kunnat konstateras.
  • 6 Polisen är så säkra på sin sak att de har övervägt att anmäla Sophie för falskt larm, men det gick inte (från Kungsbacka-Posten):
    Citat:
    Har ni funderat på att göra en polisanmälan gällande falskt larm?
    – Vi har tittat på den möjligheten, men konstaterar att det inte var en möjlig väg att komma fram. Man måste själv ha larmat SOS och det har hon inte gjort, säger Anders Wiss.

Som avslutning, från Kungsbacka-Posten:
Citat:
– Vi kan däremot konstatera att det inte har gått till på det sätt som flickan beskriver. Det finns så väldigt många faktorer som talar för att det inte har skett på det sättet. Beskrivningen och anmälan stämmer helt enkelt inte.
Från Norra Halland:
Citat:
– Det kan inte ha hänt på det sättet som flickan har beskrivit, säger lokalpolisområdeschef Anders Wiss.

Varsågod.
Senast redigerad av lindemann 2016-05-17 kl. 22:02.
Citera
2016-05-17, 21:57
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Som jag skrev tidigt i tråden.
Det är dock mycket intressant att läsa reaktionerna i tråden på det som framkommit de sista dagarna.
Skönt att polisen gick ut och bekräftade detta. Jag trodde faktiskt inte att de skulle gå ut offentligt med sina slutsatser med hänsyn till Sophies unga ålder. Men nu kan den upphaussade stämningen i Kba förhoppningsvis lugna ner sig lite.

Vissa personers reaktioner i tråden är minst sagt intressanta. Det finns en del tragiska muppar som är oerhört besvikna över att det nu visat sig att Sophie inte överfallits av tre extremt mörka män på det sätt som hon påstått. Andra vägrar helt att ta in att hennes historia är ett påhitt.
Citera
2016-05-17, 22:29
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Skönt att polisen gick ut och bekräftade detta. Jag trodde faktiskt inte att de skulle gå ut offentligt med sina slutsatser med hänsyn till Sophies unga ålder. Men nu kan den upphaussade stämningen i Kba förhoppningsvis lugna ner sig lite.

Vissa personers reaktioner i tråden är minst sagt intressanta. Det finns en del tragiska muppar som är oerhört besvikna över att det nu visat sig att Sophie inte överfallits av tre extremt mörka män på det sätt som hon påstått. Andra vägrar helt att ta in att hennes historia är ett påhitt.
Känner sorg och medlidande för familjen i sin helhet för situationen dom satt sig i. Så oerhört tragiskt.
Citera
2016-05-17, 22:48
Medlem
Mamman skriver följande på facebook:

Citat:
Ursprungligen postat av CF
Undrar om folk inser hur mkt sociala medier berättar om dem själva. Tror inte de tänker öht med tanke på detta!

Sten i glashus.
Citera
2016-05-18, 01:12
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Här kommer länkar till artiklar och en sammanfattning av punkterna som polisen tillkännagett som anledning till att de lagt ner ärendet:

Kungsbacka-Posten
Göteborgs-Posten
Norra Halland
Aftonbladet
Sveriges Radio
Hallands Nyheter
GT/Expressen

• 1 Polisen har gått OCH sprungit sträckan mellan busshållplatsen och Hamntorget utan att kunna få gärningsbeskrivningen att stämma in med de tidpunkter som anges (från G-P):

Från Kungsbacka-Posten:
  • 2 Massor av folk på torget och i närheten av torget, otroligt nog har ingen av alla dessa människor sett någonting (från Kungsbacka-Posten):

Från G-P:
  • 4 Dörrknackningen i området gav ingenting, ingen har sett eller hört något. Märkligt. (från Aftonbladet):

Från Sveriges Radio:
  • 5 En orsak till att Sophie miste känseln i benen kunde inte hittas, detta är i mitt tycke väldigt anmärkningsvärt (från Aftonbladet):

Från Hallands Nyheter:
  • 6 Polisen är så säkra på sin sak att de har övervägt att anmäla Sophie för falskt larm, men det gick inte (från Kungsbacka-Posten):

Från Norra Halland:

Varsågod.
Tack för en klargörande sammanfattning.
Citera
2016-05-18, 14:05
Medlem
FreshMilks avatar
Citat:

Varsågod.

Tack, detta skulle kunna klistras i trådstarten.
Citera
2016-05-18, 15:15
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Det jag inte riktigt fortfarande kan fatta är följande:

BO var på sjukhus under vad som kan betraktas en lång tid, extremt lång tid om hon inte hade några skador när hon kom, hon måste ju kunnat uppvisa mer än några blåmärken för att få stanna på sjukhus så länge?

Polisen säger att kba är tryggt och att "flickorna" (som enligt BO inte var bekanta öht) ropat varg, medans polisen som pratat med BO säger att de helt klart tror på att hon utsatts för brott (misshandel) fast inte på det sätt som BO beskrivit.

Jag tycker det finns många frågor som inte alls besvarats, vad hade BO för skador, tycker jag är den kanske viktigaste. Jag vill ha konkreta svar, några blåmärken och mörbultad räcker inte som beskrivning. Brutna ben? Stygn? Hjärnskakning? Vad hade BO för skador?
Citera
2016-05-18, 17:57
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
BO var på sjukhus under vad som kan betraktas en lång tid, extremt lång tid om hon inte hade några skador när hon kom, hon måste ju kunnat uppvisa mer än några blåmärken för att få stanna på sjukhus så länge?
Aftonbladet och Hallands Nyheter skrev något väldigt intressant som jag tycker har fått alldeles för lite uppmärksamhet i tråden:
Citat:
Någon skada som kan ha fått flickan att tappa känseln i benen har inte kunnat konstateras.
Med tanke på att det har konstaterats att hon kan tänka sig att ljuga för polisen så kan man nog anta att hon inte tycker att det är problematiskt att ljuga för några läkare heller.
Om man simulerar och säger till läkarna att man mist känseln i benen så kommer de ju inte att säga emot. De gör som de brukar och testar hennes reflexer, sensorik, motorik osv. Men reflexer kan man undertrycka och vad gäller sensoriken kan patienten bara säga att man inte känner något när läkaren rullar med sitt lilla kugghjul uppför benet för att testa känseln.
De har säkert röntgat henne också, utan att hitta något som sagt.

Citat:
Jag tycker det finns många frågor som inte alls besvarats, vad hade BO för skador, tycker jag är den kanske viktigaste. Jag vill ha konkreta svar, några blåmärken och mörbultad räcker inte som beskrivning. Brutna ben? Stygn? Hjärnskakning? Vad hade BO för skador?
Det vi vet om rättsintyget, förutom att ingen orsak till mist känsel i benen kunde hittas, är det hon själv har skrivit på FB och det polisen säger i de senaste artiklarna.
De uppger att skadorna i ansiktet har orsakats av trubbigt våld, men man kan inte avgöra när eller hur de har uppkommit, men att skadorna troligtvis orsakats av knytnävsslag. Det har aldrig talats om brutna ben, stygn eller hjärnskakning.

Mer än så kommer vi nog aldrig få veta.
Citera
2016-05-18, 18:46
Medlem
Citat:
Det jag inte riktigt fortfarande kan fatta är följande:

Polisen säger att kba är tryggt och att "flickorna" (som enligt BO inte var bekanta öht) ropat varg, medans polisen som pratat med BO säger att de helt klart tror på att hon utsatts för brott (misshandel) fast inte på det sätt som BO beskrivit.

Hon uppgav sig vara förlamad i benen eller någonting liknande, vilket är anledningen till sjukhusvistelsen. Såvitt jag förstår hade hon inte brutna ben och ej heller någon hjärnskakning. Det är inte alls märkligt att hon stannade på sjukhuset en längre tid med tanke på omständigheterna. Hon är ung människa och det var förstås viktigt att ta alla möjliga prover för att komma fram till vad hennes tillstånd kunde bero på. Jag vet inte om man kom fram till någonting, antagligen inte. Jag tror att det var psykiskt eller möjligtvis drogrelaterat.
Senast redigerad av nantale 2016-05-18 kl. 18:58.
Citera
2016-05-18, 18:57
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:

...
Hur ser det ut med 15-åringen? (Onödigt att nämna/spekulera i hennes namn.) Fanns uppgift om att hon kände 16-åringen/Sophie. Stämmer det? Vad kan hennes motiv till anmälan vara?
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-18 kl. 19:00.
Citera
2016-05-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det har bevisligen hänt tidigare att unga tjejer gjort något dumt eller råkat ut för något de inte vill eller vågar berätta och därför hittar på en story, som de sedan hållt fast i olika lång tid.

Det kan ju vara så att man som polischef har såpass god insyn i utredningen att det inte är personliga versioner som meddelats allmänheten i syfte att lugna befolkningen, utan sådant som faktiskt har bärighet i vad som framkommit i utredningen.

Utan teknisk bevisning, vittnen eller något annat än en målsägare vars story inte har bärighet i vad som kan kontrolleras så blir det givetvis svårt, för att intr säga omöjligt att åtala någon. Så särskilt märkligt att det inte gått att lösa är det ju inte.

Då ska polis säga att de inte klarar att lösa detta och inte skylla på ett barn.

Vi vet nu också det har varit osanning att polis eftersökt vittnen då flera har vittnat om polisen ointresse att ta emot tips. Det antyder att polisen inte alls har velat lösa detta.

Att förhöra ett barn, som kan vara traumatiserat och visa det på olika sätt, kräver också specialkompetens. Betror inte Kungsbackapolisen med det - särskilt inte med tanke på hur chefen har uttalat sig. Det sätter en agenda för alla som är anställda. 16åriga flickor är det ok att kommentera närmast hånfullt i pressen. Hur behandlas de då när det inte finns något media i närheten?

Så du menar att polis aldrig struntar i att undersöka teknisk bevisning? Att det har aldrig hänt? Det har heller aldrig hänt att polis är slarviga vid tekniska undersökningar? Vilken teknisk kompetens besitter lokal polis som Kungsbackapolisen?
Citera
2016-05-18, 19:46
Medlem
Citat:

Kungsbacka-Posten
Göteborgs-Posten
Norra Halland
Aftonbladet
Sveriges Radio
Hallands Nyheter
GT/Expressen

Från Kungsbacka-Posten:

Från G-P:

Från Sveriges Radio:

Från Hallands Nyheter:

Från Norra Halland:

Varsågod.

Du skickar detta igen utan att, återigen, säga ett enda ord om polisens kompetens. Du låtsas som om det ordet inte ens finns. Det är oroväckande.

Varifrån kom flickans skador? Ska inte polis utreda hur någon har blivit misshandlad?
Kan Kungsbackapolisen ens förhöra 16-åriga flickor på ett professionellt sätt?
Vad visar chef Wiss uttalanden? Om hans syn på tonåriga tjejer?

Men det är mycket möjligt att Kungsbackapolisen inte vill ha anmälningar från 16-åriga tjejer i framtiden. Men då ska de säga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in