2016-05-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Mamman kanske tror, helt blint, på sin dotter. Fast kanske inte, i fall hon varit med på förhören. En underårig brottsoffer får väl ha sin mamma med i sådana situationer? Om mamman var med är kanske just det orsaken till att polisen inte kom någon vart. Tjejen kände sig tvungen att hålla fast vid sin berättelse om de tre okända utlänningarna. Men det mest troliga är att mamman har en egen agenda som går ut på att skylla allt på invandringen. Hon var mycket upprörd när det till en början hintades på Flashback att dottern kanske var ett offer för hederskulturen. Då måste hon förklara att pappan till hennes dotter är en engelsman minsann. Antagligen vet hon hur hennes dotter fick sina ansiktsskador, åtminstone vid det här laget. Men polisen kommer aldrig får veta och inte Flashback heller. Fasaden får inte rämna.
Bra att du skrev detta så slapp jag! Ungefär så här tror jag också att det ligger till. Sophie har hållit fast så länge vid sin historia att hon inte kan förmå sig att medge något annat nu. Och vad har hon sagt till mamman? Svårt att spekulera i utan att ha koll på deras relation. Relationen mor/dotter är ju en komplicerad grej ibland...
Och ja, underåriga får ha vårdnadshavare med sig vid polisförhör.
Citera
2016-05-17, 19:13
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Polisen har förklarat varför de inte kan gå vidare med en "falskt larm" utredning mot henne. Det är för att det inte var hon som larmade SOS. Bara att suga i sig.

Ja, och mitt problem med det är hur lagen är skriven.

Det är så jävla onödigt att uttrycka sig på det där sättet. Vi vet inte vad som ligger bakom eller varför hon har hittat på den här historien. Man har rätt att vara jävligt förbannad med tanke på hur mycket resurser den här utredningen har tagit och hur mycket rädsla fallet spred bland folk i Kungsbacka. Men någon jävla gräns för vad man hoppas att hon ska få som straff måste det ändå finnas. Sansa dig.

Anledningen till att hon har gjort detta har ju ingen som helst betydelse. Om det var för att skydda sig själv eller någon annan så vore det ganska klokt att ligga lågt och inte låta journalister komma in och intervjua henne när hon ligger på sjukhus.
Karma kanske är det enda som får henne att inse hur mycket sådana här påhitt skadar.
Citera
2016-05-17, 19:15
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Mamman kanske tror, helt blint, på sin dotter. Fast kanske inte, i fall hon varit med på förhören. En underårig brottsoffer får väl ha sin mamma med i sådana situationer? Om mamman var med är kanske just det orsaken till att polisen inte kom någon vart.
Det är ju helt klart intressant det du säger. Mamman gick ut i GT och berättade att hon suttit med vid Sophies förhör:
GT - Flicka misshandlades - nu släpper polis fallet
Citat:
– Jag har suttit med när hon har förhörts, och jag tycker inte att det har skötts bra. Hon har känt sig ifrågasatt och på goda grunder, säger Caterina.

Det finns en annan intressant del med i GT's artikel:
Citat:
Flickans mamma, Caterina, är kritisk mot polisens utredningsarbete. Hon fick tidigt en magkänsla av att man tänkte lägga ned förundersökningen – signaler om det skickades redan i början av april, hävdar hon.
Vad grundar sig denna "magkänsla" på? Jag tycker det är ett märkligt uttalande och hon förklarar sig inte närmare.
Polischef Anders Wiss reaktion:
Citat:
– Jag kan förstå att hon, som mamma, är besviken över att vi inte har lyckats lösa det här. Men samtidigt tycker jag att det är konstigt att hon redan från början utgick från att vi skulle lägga ned förundersökningen. Vi har satsat stora resurser på att ta reda på vad som har hänt. Vi har inte sparat på krutet, säger polischefen.
Uttalandet från Anders Wiss blir särskilt intressant inför nästa del:

Citat:
Tjejen kände sig tvungen att hålla fast vid sin berättelse om de tre okända utlänningarna. Men det mest troliga är att mamman har en egen agenda som går ut på att skylla allt på invandringen. Hon var mycket upprörd när det till en början hintades på Flashback att dottern kanske var ett offer för hederskulturen. Då måste hon förklara att pappan till hennes dotter är en engelsman minsann. Antagligen vet hon hur hennes dotter fick sina ansiktsskador, åtminstone vid det här laget. Men polisen kommer aldrig får veta och inte Flashback heller. Fasaden får inte rämna.
Det kändes märkligt när mamman i sitt inlägg i Brottsplats Kungsbacka på FB inkluderade en länk till en DN-artikel med rubriken "Polisen hemlighåller fakta om sitt flyktingarbete". I sitt inlägg gav hon ingen förklaring till vad artikeln hade med hennes dotters fall att göra. Men det blir uppenbart att hon ville ge sken av att Sophies utredning kommer att läggas ner p.g.a. resursbrist från polisen p.g.a. flyktingsituationen och inte p.g.a. att hennes dotter inte berättat hela sanningen om vad som hänt.

Det strider ju ganska kraftigt mot den bild som polisen själva ger när de berättar om hur mycket resurser och tid som de faktiskt har lagt ner på utredningen.

Mammans uttalanden och inlägg luktar skunk lång väg. Jag tror att hon vet vad som har hänt. Nu handlar det om att hålla fasaden uppe.
Citera
2016-05-17, 19:38
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Karma kanske är det enda som får henne att inse hur mycket sådana här påhitt skadar.
Karma är ju att få tillbaka vad man tidigare har utsatt någon annan för (och hon har inte riktat någon anklagelse mot en bestämd person).
Att ljuga för polisen om att man blivit misshandlad motsvaras ju inte av att bli utsatt för en våldtäkt.

Men jaja, det får stå för dig.
Citera
2016-05-17, 20:28
Medlem
Venators avatar
Om vi utgår ifrån att flickans skador uppkommit genom knytnävsslag som polisen inte håller för osannolikt är det ju absolut ett möjligt scenario att mamman vet precis vad som har hänt, som nämns här ovan. Det kan vara så att både hon och dottern båda är så rädda för den verkligen GM att de håller fast vid denna historia, eller så är GM en person som de vill skydda och vara lojala mot.

Om vi ska skruva till det hela ordentligt, bara för att det är Flashback: Vet vi att Sophie tog bussen eller kan mamman ha kört henne till Hamntorget och väntat i bakgrunden tills väninnan dök upp och ringd polis och ambulans, eftersom Sophie var så skadad att hon måste till sjukhus men det krävdes rätt riggning för att inte peka ut GM? Inte för att jag tror att det är så men det skulle i alla fall duga som en intrig till en deckare...

Edit: har detta scenario möjligen redan föreslagits i tråden ber jag om ursäkt
Citera
2016-05-17, 20:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om vi ska skruva till det hela ordentligt, bara för att det är Flashback: Vet vi att Sophie tog bussen eller kan mamman ha kört henne till Hamntorget och väntat i bakgrunden tills väninnan dök upp och ringd polis och ambulans, eftersom Sophie var så skadad att hon måste till sjukhus men det krävdes rätt riggning för att inte peka ut GM? Inte för att jag tror att det är så men det skulle i alla fall duga som en intrig till en deckare...

Edit: har detta scenario möjligen redan föreslagits i tråden ber jag om ursäkt

Det är inte särskilt troligt att det gått till på det konspiratoriska sättet.

Däremot är det vanligt scenario att lögnen först lämnas till en väninna/pojkvän som sen ringer polisen varefter det helt enkelt blir "tvunget" att hålla fast vid lögnen när drevet satt igång.
Citera
2016-05-17, 20:54
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Snuten verkar vara inne på samma spår.

http://www.friatider.se/polisen-hjalp-overfall

Konstigt att dom tänker högt sådär om eventuell pojkvän, det borde väl vara lättast om de frågar föräldrarna och flickan om detta. Menar Fuxborg att hon skulle ha varit ihop med någon och att hon inte vill berätta detta?
Inte lätt för snuten att utreda när alla inblandade ljuger.
Enklare då lägga ner utredningen det har alla redan kostat för mycket både pengar och tid.
Citera
2016-05-17, 20:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är inte särskilt troligt att det gått till på det konspiratoriska sättet.

Däremot är det vanligt scenario att lögnen först lämnas till en väninna/pojkvän som sen ringer polisen varefter det helt enkelt blir "tvunget" att hålla fast vid lögnen när drevet satt igång.

Visst, det är givetvis betydligt troligare.
Citera
2016-05-17, 20:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Inte lätt för snuten att utreda när alla inblandade ljuger.
Enklare då lägga ner utredningen det har alla redan kostat för mycket både pengar och tid.
Jaha, ljuger dom? Jag har inte hängt med i detta fall på länge.

På vilket vis har det framkommit att de ljuger?
Citera
2016-05-17, 21:03
Medlem
DoctorBallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jaha, ljuger dom? Jag har inte hängt med i detta fall på länge.

På vilket vis har det framkommit att de ljuger?

Här bland annat;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6434324
Citera
2016-05-17, 21:04
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Exakt! Det är förvånande att man "tillåter" sig/orkar med en filmad intervju så tätt inpå?
Enligt en mycket säker källa så har inte det inträffade hänt så som det sägs att det har hänt och inte heller händelsen dagen efter mot väninnan...
Det är både ledsamt och sorgligt på en och samma gång. Svårt att finna rätt ord.
Hoppas att båda två får den hjälp dom behöver.
Som jag skrev tidigt i tråden.
Det är dock mycket intressant att läsa reaktionerna i tråden på det som framkommit de sista dagarna.
Citera
2016-05-17, 21:22
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorBalls
Här bland annat;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6434324
Polisen menar att det händelseförlopp hon angett inte stämmer med beskrivningen i anmälan. Jaha, det var ju klargörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in