2016-05-18, 14:10
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Allsvenskan är mer än fyra derbyn. De övriga 26 matcherna då?

Jag "skiter i" derbyna - jag ser större. Jag vill ha något nytt. Ett nytt perspektiv. Nytt sätt att hantera ungdomsverksamhet, nytt sätt att träna, nytt sätt att behandla och träna kroppen, nytt sätt att lägga upp taktik och spela fotboll.

Är så trött på de 20 allsvenska tränare som återvinns om och om igen. Samma tränare. Samma liga. Nytt lag (Tills de avverkat alla och cirkeln startar om igen).

Du har helt och hållet missuppfattat mitt syfte med hänvisningarna till derbymatcherna. Men lycka till med att hitta en italienare som vill träna ett allsvenskt lag.
Citera
2016-05-18, 14:10
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det hade däremot varit skitroligt.
Då hade det funnits bra mycket mer substans i uttrycket "Norra Europas hetaste match". Alm är nog ingen Stahre

-

När senast var ni i Göteborg nöjda med en tränare? När Stefan Rehn husera? Tycker Jonas Olsson, Stahre och nu Lennartsson blivit sågade längs fotknölarna alldeles för mycket.
Citera
2016-05-18, 14:15
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du har helt och hållet missuppfattat mitt syfte med hänvisningarna till derbymatcherna. Men lycka till med att hitta en italienare som vill träna ett allsvenskt lag.

Varför skulle det vara omöjligt? Pratar inte om att plocka en meriterad tränare från Serie A. Snarare en ung tränare från Serie B. Kanske t.o.m. Serie C. Vi pratar inte Ancelotti här, utan snarare en ung man som tränat ett lag eller två i Serie B och/eller C och som vill få chansen i en högstaliga.

Eller så kör man ditt spår och återanvänder en gammal trött tränare som tränat diverse allsvenska lag i 20 år...
Citera
2016-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Då hade det funnits bra mycket mer substans i uttrycket "Norra Europas hetaste match". Alm är nog ingen Stahre

-

När senast var ni i Göteborg nöjda med en tränare? När Stefan Rehn husera? Tycker Jonas Olsson, Stahre och nu Lennartsson blivit sågade längs fotknölarna alldeles för mycket.

Roger Gustafsson. Innan dess, Svennis...

Firma Rehn/Olsson var många nöjda med första året (guld... )

Är det inte kotym i en storklubb att ogilla tränare som inte levererar pokaler?

Tycker nog både Jörgen och Stahren gjort ett förväntat jobb. Helt OK, men inte så mycket mer. Alla tränare sista tio åren har ju haft gemensamt att inte kunna motivera spelarna när det verkligen verkligen gäller. Europakvalet har ju misslyckats kapitalt trots väldigt många chanser. Som att det låser sig, istället för att spela extra bra, som vissa tränare lyckas med.
Citera
2016-05-18, 15:11
Medlem
skrudiss avatar
Att ta vägen genom Sverige som utländsk tränare ska väl inte förringas. Potter är väl ett bra exempel på detta, som dessutom startade längre ned i systemet. Måhända är han ett undantag på ett antal sätt, men jag tror att ett lyckosamt uppdrag i Sverige och den publicitet detta ger kan vara ett bra sätt att arbeta sig uppåt. Det får ju en tränare att stå ut på ett annat sätt.
Citera
2016-05-18, 15:22
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Att ta vägen genom Sverige som utländsk tränare ska väl inte förringas. Potter är väl ett bra exempel på detta, som dessutom startade längre ned i systemet. Måhända är han ett undantag på ett antal sätt, men jag tror att ett lyckosamt uppdrag i Sverige och den publicitet detta ger kan vara ett bra sätt att arbeta sig uppåt. Det får ju en tränare att stå ut på ett annat sätt.

Glöm inte Bob och Roy, det är dem jag kommer på direkt.
Citera
2016-05-18, 15:24
Medlem
Göteborg behöver en Gerhardsson eller Janne Andersson. Någon som har en tydlig filosofi och som är duktig på att bygga ihop lag samt ge unga spelare från den egna akademin chansen.

Jörgen Lennartsson är nog sämst i serien på att förvalta egna produkter. Göteborg har en usel ungdomssatsning.
Citera
2016-05-18, 15:24
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Glöm inte Bob och Roy, det är dem jag kommer på direkt.

Nej, precis. Var bara rädd att någon skulle hävdat att det var "länge sedan".
Citera
2016-05-18, 15:30
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Givetvis hade det kunnat vara ett bättre läge, speciellt vid torsk imorgon.
Dock, och jag tjötar en del om det så jämför jag ständigt med fjolårets säsong. Det var ändå det året då vi tog flest poäng någonsin i allsvenskan. Förvisso tog Peking fler men chansen att de över 30 omgångar gör det igen, eller för den delen något annat lag, är liten och även om de gör det så slutar vi i toppen igen.
Vi ligger nu (om vi byter ut nykomlingen Östersund mot nedflyttade HBK/Åtvid) en pinne efter fjolåret. Slår vi Peking är vi två pinnar före fjolårets rekordnotering. Det är inte läge att vråla för mycket negativt då.

Sedan har vi givetvis matcher där vi borde presterat bättre, framförallt senast mot ÖFK, vi borde hållit undan mot ÖSK och givetvis slagit Kalmar hemma. Dock får man plumpar under en säsong.

Jag stör mig på hans sena byten och i viss mån brist på rotation men samtidigt fungerade det extremt väl ifjol så det är ju svårt att klanka ner på honom.
Det stora problemet i början av denna säsong har snarare varit försvarsspelet som inte alls fungerat när vi inte kunnat ha samma backlinje knappt 90 minuter i sträck...

Stör mig mest på att typ inget av det som Gren snackade så högt och brett om skulle genomföras med den nye tränaren har infriats. Att Gren och JL både snackat om att det ska vara ett tajtare arbete mellan sportchef, tränare och akademi samt att vi ska spela "tyskt, temporik fotboll" samt ha en målsättning att nå EL/CL.

Det i kombination med ekonomin samt det faktum att JL har gjort oss sämre och sämre ju längre tid han har haft. Vi var som bäst på våren förra året,vilket lika gärna kan vara det arv Stahre lämnade efter sig som det JL kommit och infört. Jag är sjukt skeptisk om JL har nån aning om vad för fotboll som spelas i Europa nuförtiden. Han känns som en spelare som hade kunnat svara "jag gillar Maldini och Gerrard" på frågan om favoritspelare.

Lika mycket som jag ville ha bort Stahre var jag skeptisk till Jörgen Lennartsson, ser inte riktigt vart han är anti-tesen till Stahre. Han känns väldigt förlegad i sin tränargärning och ser inte riktigt något modernt tänk i honom, att då kicka Stahre med 1 år kvar på kontraktet när Blåvitt gjorde sin bästa säsong/höst på typ 5 år skriker bara villrådighet och desperation.

Ska man sparka Stahre i det läget, men det ekonomiska läget vi var i, måste man:

1: Garanterat få in en tränare som förändrar saker
2: Garantera att man får bättre resultat med nya tränaren än med Stahre.

För min del tycker jag vi har gått bakåt sen Stahres sista säsong, vi är sämre nu, med sämre ekonomi, och i ett nytt läge där tränaren är kritiserad för att han spelar riskminimerande, anti-fotboll och förlegat samt att inga spelare från vår akademi får chansen.

Det är som att man stanna tiden i 2-3 år, bara tagit bort 40 miljoner på våra konton och sen tryckt på play igen. Helt bortkastade år sista 2 säsongerna.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-05-18 kl. 15:37.
Citera
2016-05-18, 15:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Nej, precis. Var bara rädd att någon skulle hävdat att det var "länge sedan".

Det gör ju inte bedriften sämre. Roy vann guld med både MFF och HBK. Största bedriften är nog 2010 när han ledde Fulham till final i EL. Där man dock föll efter förlängning mot Atlético Madrid (1-2). På väg fram till finalen hade man besegrat bland annat Juventus, Hamburger SV och de regerande mästarna Sjachtar Donetsk.
Citera
2016-05-18, 15:38
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det gör ju inte bedriften sämre. Roy vann guld med både MFF och HBK. Största bedriften är nog 2010 när han ledde Fulham till final i EL. Där man dock föll efter förlängning mot Atlético Madrid (1-2). På väg fram till finalen hade man besegrat bland annat Juventus, Hamburger SV och de regerande mästarna Sjachtar Donetsk.

Alltså, nej jag tycker absolut inte det! Men tänkte framför allt att de som i denna tråd uttryckt misstänksamhet inför varför någon tränare vill flytta till AS, skulle kontra på ett sådant sätt.
Citera
2016-05-18, 15:41
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Alltså, nej jag tycker absolut inte det! Men tänkte framför allt att de som i denna tråd uttryckt misstänksamhet inför varför någon tränare vill flytta till AS, skulle kontra på ett sådant sätt.

Jag förstod att vi var överens. Jag tänkte bara visa på att det finns utländska tränare som gjort sitt avstamp i Sverige och lyckats mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in