Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-18, 12:29
  #1
Medlem
Jag tänker att det bästa stället att bygga anarkism är ett där det inte finns någon stat. Antarktis tillhör ingen stat, och är dessutom folkrättsligt demilitariserat så staterna får inte ingripa militärt där. Nu har den globala uppvärmningen gått över en och en halv grad. Det kommer nog att bli gott om issmältning i delar av Antarktis nästa antarktiska vår, alltså redan i höst! Då går det att passa på att börja odla där och skapa en självförsörjande antarktisk anarki.
Citera
2016-05-18, 12:34
  #2
Medlem
note-its avatar
Briljant idé. Nästan i klass med anarkismen självt.
Citera
2016-05-18, 12:39
  #3
Medlem
TheGrimComedians avatar
Sju stycken stater har landanspråk på Antarktis, så tror det blir svårt.
Citera
2016-05-18, 15:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrimComedian
Sju stycken stater har landanspråk på Antarktis, så tror det blir svårt.
Enligt avtal får de inte sätta sina anspråk i verket före 2049, och det är en god tidsfrist för att både tänka ut vad nästa steg ska bli och att ta nästa steg.
Citera
2016-05-18, 17:08
  #5
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittemot
Jag tänker att det bästa stället att bygga anarkism är ett där det inte finns någon stat. Antarktis tillhör ingen stat, och är dessutom folkrättsligt demilitariserat så staterna får inte ingripa militärt där. Nu har den globala uppvärmningen gått över en och en halv grad. Det kommer nog att bli gott om issmältning i delar av Antarktis nästa antarktiska vår, alltså redan i höst! Då går det att passa på att börja odla där och skapa en självförsörjande antarktisk anarki.

Med tanke på att det fanns skogar på Antarktis för 30 miljoner år sedan så kan det finnas en öppning för ett fritt samhälle där om några miljoner år, om uppvärmningen blir så kraftig att den övervinner Antarktiska cirkumpolarströmmen. För 35 miljoner år sedan var halten av koldioxid 760 ppm mot dagens 400 ppm, men den har varit uppe på flera tusen ppm ännu tidigare.

Varför vänta några miljoner år på något som kanske inte kommer?

Det är mer troligt med en mån- eller marskoloni visserligen utopiskt idag men teoretiskt möjligt, idéen med Antarktis är inte utopisk, den är inte ens genomförbar på idéstadiet.
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Briljant idé. Nästan i klass med anarkismen självt.
Idéen är lika briljant som ditt svar är uselt, en oneliner utan innehåll, en uppvisning i oförmågan till diskussion.
Citera
2016-05-18, 18:37
  #6
Medlem
Freders avatar
Det är sådär 5 miljoner gånger smartare att försöka konstruera artificiella öar i internationellt vatten. Mängden energi för att hålla Antarktis varmt nog att t.ex. kunna odla mat är extrem.
Citera
2016-05-18, 20:30
  #7
Medlem
Jag har också hört att den globala uppvärmningen går mycket fort. Därför tror jag varken på att det skulle ta miljoner år eller att det skulle krävas kraftiga värmeaggregat. Jag tror inte att det är många år, kanske redan i år, delar av Antarktis får ett klimat jämförbart med det traditionella skandinaviska klimatet.
Citera
2016-05-18, 20:57
  #8
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStupidGenius
Jag har också hört att den globala uppvärmningen går mycket fort. Därför tror jag varken på att det skulle ta miljoner år eller att det skulle krävas kraftiga värmeaggregat. Jag tror inte att det är många år, kanske redan i år, delar av Antarktis får ett klimat jämförbart med det traditionella skandinaviska klimatet.

Efter en snabbt titt på en tiodagarsprognosen så ser det faktiskt ut att bli varmt på Antarktis om kanske två veckor. Visserligen var det -61°C idag på sydpolen, men efter någon varmfront kan temperaturen stiga till -50°C kanske lite till med lite tur.

Undrar hur varmt det måste bli för att odla potatis?

National Weather Service, Current Weather Conditions: Amundsen-Scott South Pole Station, Antarctica
Citera
2016-05-19, 08:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Efter en snabbt titt på en tiodagarsprognosen så ser det faktiskt ut att bli varmt på Antarktis om kanske två veckor. Visserligen var det -61°C idag på sydpolen, men efter någon varmfront kan temperaturen stiga till -50°C kanske lite till med lite tur.

Undrar hur varmt det måste bli för att odla potatis?

National Weather Service, Current Weather Conditions: Amundsen-Scott South Pole Station, Antarctica
Alltså, hela Antarktis har inte samma temperatur. Det faktum att det sker issmältning i Antarktis bevisar att delar av Antarktis periodvis går över nollan.
Citera
2016-05-19, 22:27
  #10
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittemot
Alltså, hela Antarktis har inte samma temperatur. Det faktum att det sker issmältning i Antarktis bevisar att delar av Antarktis periodvis går över nollan.

Rätt, då får du beskriva hur ett sådant samhälle skall bli livskraftigt, vad lever människorna av?
Tänk på energi, livsmedel, resurser (metaller, trä o.s.v.), allt som krävs helt enkelt.
Citera
2016-05-20, 13:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Rätt, då får du beskriva hur ett sådant samhälle skall bli livskraftigt, vad lever människorna av?
Tänk på energi, livsmedel, resurser (metaller, trä o.s.v.), allt som krävs helt enkelt.
Energi: Den antarktiska sommaren (när det är vinter här) har mer solljus än Ekvatorn, så solenergi går bra. Inför den antarktiska vintern går det att på olika sätt lagra energi.

Livsmedel: Det går att odla köldtåliga grödor som är anpassade till korta växtsäsonger. Sådana odlas redan idag i många nordliga klimat. För protein går det att t.ex. genförändra in animaliskt protein i växterna, eller odla insekter i tunnor, eller bygga någon form av antarktisk fiskodling.

Övriga resurser: det blir rätt mycket ta med själv och återvinna.

Det var mina idéer. Andra kan bidra med fler konstruktiva idéer istället för att bara klaga!
Citera
2016-05-20, 16:37
  #12
Medlem
pollenpers avatar
Bygg landets ekonomi på handel, inga välnärda stater lever på jordbruk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback