Citat:
Ursprungligen postat av
Bokstava
Har sökt till programmet i Uppsala och vet att jag kommer in, toppbetyg från gymnasiet, bor inte där och undrar om jag klarar mig lika bra ifall jag hoppar över varenda föreläsning och istället läser hemma?
Bra jobbat med gymnasiebetygen!
Frågan om föreläsningars betydelse avhandlades kort några sidor bak i tråden. Min åsikt, som baseras på min tid på GU, är att föreläsningarna (inkl. övningar, seminarier e.d) till viss del är betydelsefulla. Jag tror att man riskerar att skjuta sig själv i foten om man kategoriskt skippar föreläsningar för att spara tid. Att hoppa över
varenda föreläsning skulle jag med bestämdhet
inte rekommendera, inte bara på grund av det kunskapsmässiga utan även det sociala. Trots det tror jag det finns goda möjligheter att få åtminstone godkänt utan att närvara vid föreläsningar. Du kommer att få en bättre känsla för detta när du börjar.
Hur långt ifrån Uppsala bor du?
Edit: Uppsala, det är väl ni som har massa PBL eller vad ni kallar det? Då kanske det krävs betydligt mycket mer närvaro än det gör på GU?
Citat:
En sak jag tänkte direkt när jag sökte var följande, finns det möjlighet att läsa 2 st terminer på bara 1 termin? Man har ju läst om att bl.a. Olof Palme tagit examen på halva den egentliga utbildningstiden. Mycket spännande om den möjligheten finns.
Även detta har diskuterats. Ja, man kan rent teoretiskt läsa juristprogrammet snabbare än 4,5 år. Det finns dock vissa spärrkurser (iaf på GU) så det gäller att vara lite taktisk om man ska läsa i högre takt. Leif Silbersky ska ha läst det väldigt fort, huruvida även Palme gjorde det vet jag inte.
Om du, eller någon annan, klarar att läsa flera kurser samtidigt är något som du, eller denne andre, vet bäst själv. Vi vet inte hur mycket tid du har till förfogande och hur lätt du har för att ta in det material du ska kunna. Personligen tror jag att det är svårt att läsa i högre takt och samtidigt få bra betyg. Min uppfattning är vidare att höga betyg väger tyngre hos arbetsgivare än en förkortad studietid (men en förlängd studietid tror jag inte är mycket att skylta med för arbetsgivare, men vad vet jag).