2016-05-17, 11:32
Medlem
Om Sahlins utredningar och redovisning av pengar
http://www.dagensjuridik.se/2016/05/520-miljoner-regeringens-utredningar-mona-sahlins-expertgrupp-en-av-de-dyraste?utm_source=apsis&utm_medium=email&utm_camp aign=unspecified
Citera
2016-05-17, 12:48
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Klart som fan du kan sälja en bil du har lån på.

Du kommer dock att få betala in lånet till banken/kreditgivaren innan köpare blir ägare på den.

Står klart & tydligt på bilens ägarpapper att bilen är på kredit = finns lån på den.

Du blir väl ägare till bilen du köper så fort trafiksäkerhetsverket har fått in dina uppgifter att bilen har bytt ägare?
Nu med SMS går det på minuten, eller med post någon dag (om postnord sköter sig).

Därför så viktigt att kolla om bilen har krediter, eller obetalda skatter mm, eftersom du som ny ägare blir betalningsskyldig om inte den förre ägaren har gjort rätt för sig.

Har du dessutom inte kollat att den som köper bilen verkligen har det personnr som han uppger, då kan inte ägarbytet genomföras och du äger fortfarande bilen och får betala parkeringsböter och skatter, som den som lurade till sig din bil egentligen är skyldig att betala.

Säljer spöket sin bil och stoppar pengarna i egen ficka, blir den som köper bilen skyldig att betala den förre ägaren kreditlån. Men så gör nog inte en polis.

Kan ni se om spöket fortfarande är ägare till bilen, eller är den avställd och inlämnad till försäljning till en bilfirma?
Citera
2016-05-17, 13:22
Medlem
HGs avatar
Livvakten äger fortfarande bilen men den är avställd.
Citera
2016-05-17, 13:45
Medlem
Jag vet ej om uppgifterna finns i tråden sedan tidigare. Men livvaktens taxeringsuppgifter:

År 2007
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 345 900
Underskott av kapital: 31 437
Kommunal inkomstskatt: 104 980
Fastighetsskatt: 1762 (underlag småhus 176294)

År 2013
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 450 500
Underskott av kapital: 102 784
Kommunal inkomstskatt: 144 385
Fastighetsskatt: 3412 (underlag småhus 455 000)

År 2014
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 371 500
Underskott av kapital: 73 329
Kommunal inkomstskatt: 121 537
Fastighetsskatt: 10 668 (underlag småhus 1 422 401)
Citera
2016-05-17, 14:08
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Jag vet ej om uppgifterna finns i tråden sedan tidigare. Men livvaktens taxeringsuppgifter:

År 2007

År 2013

År 2014

Det måste väl röra sig om en bostadsförsäljning när fastighetsskatten överstiger taket för fastighetsskatt? De 10 668 kronorna 2014.

Vilken dipp i inkomst han hade mellan 2013 och 2014.
Citera
2016-05-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Du blir väl ägare till bilen du köper så fort trafiksäkerhetsverket har fått in dina uppgifter att bilen har bytt ägare?
Nu med SMS går det på minuten, eller med post någon dag (om postnord sköter sig).

Därför så viktigt att kolla om bilen har krediter, eller obetalda skatter mm, eftersom du som ny ägare blir betalningsskyldig om inte den förre ägaren har gjort rätt för sig.

Har du dessutom inte kollat att den som köper bilen verkligen har det personnr som han uppger, då kan inte ägarbytet genomföras och du äger fortfarande bilen och får betala parkeringsböter och skatter, som den som lurade till sig din bil egentligen är skyldig att betala.

Säljer spöket sin bil och stoppar pengarna i egen ficka, blir den som köper bilen skyldig att betala den förre ägaren kreditlån. Men så gör nog inte en polis.

Kan ni se om spöket fortfarande är ägare till bilen, eller är den avställd och inlämnad till försäljning till en bilfirma?

Ett fordon som har ett ägarpapper där det står Kredit på kommer inte att få en ny ägare på regpapperna innan banken eller kreditbolaget har släppt sin spärr på den.

Du äger bilen på papperet men så länge det står Kredit på papperet så kan banken eller kreditbolaget ta tillbaka bilen om du inte sköter din avbetalningsplan.
Citera
2016-05-17, 15:10
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ett fordon som har ett ägarpapper där det står Kredit på kommer inte att få en ny ägare på regpapperna innan banken eller kreditbolaget har släppt sin spärr på den.

Du äger bilen på papperet men så länge det står Kredit på papperet så kan banken eller kreditbolaget ta tillbaka bilen om du inte sköter din avbetalningsplan.
Kreditgivarna påstår det men har du något lagrum att hänvisa till?
Citera
2016-05-17, 15:11
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle

År 2007

År 2013

År 2014
Har fulgt tråden tett fra starten, og har særlig hatt fokus på fakta-opplysningene som fremkommer: Er ganske sikker på at taxeringsuppgiftene ikke har stått i tråden tidligere.

Interessante tall - finns noen link til uppgiftene?
Tallene er sikkert av stor interesse for pågående polisutredning - hvordan kunne/kan livvakten betale eller betjene lån med hvite penger når inntekten ikke er høyere?
Senast redigerad av Vossevangen 2016-05-17 kl. 15:14.
Citera
2016-05-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Kreditgivarna påstår det men har du något lagrum att hänvisa till?

Då jag själv slutade betala på mitt billån för en BMW850 för ca 11år sedan så vet jag att en person kom & skulle hämta tillbaka bilen.

Killen som fick uppdraget av Wasakredit var plastfarsa till en polare som dog 2001.
När han såg skicket på bilen(den hade börjat brinna på motorvägen i Danmark & en lastbilschaufför släckte branden med en brandsläckare.) sa han att den är inte värd pengarna det kostar Wasa kredit att bärga den till en uppställningsplats & sedan betala avgiften för auktionen.

Så efter 3 år när min kredittid på lånet var över så släpptes spärren på ägarpapperet.

Så JA jag förutsätter att de har laglig rätt att hämta bilar som man inte har betalat lånet på.

Har fått en bil beslagtagen av Kronofogden en gång i tiden med, då de bärgade den till deras garage i Sundbyberg eftersom jag hade en skuld på ca 25000kr till kronofogden så jag vet att de åker ut & hämtar bilar för sådana små skulder med.
Citera
2016-05-17, 16:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Då jag själv slutade betala på mitt billån för en BMW850 för ca 11år sedan så vet jag att en person kom & skulle hämta tillbaka bilen.

Killen som fick uppdraget av Wasakredit var plastfarsa till en polare som dog 2001.
När han såg skicket på bilen(den hade börjat brinna på motorvägen i Danmark & en lastbilschaufför släckte branden med en brandsläckare.) sa han att den är inte värd pengarna det kostar Wasa kredit att bärga den till en uppställningsplats & sedan betala avgiften för auktionen.

Så efter 3 år när min kredittid på lånet var över så släpptes spärren på ägarpapperet.

Så JA jag förutsätter att de har laglig rätt att hämta bilar som man inte har betalat lånet på.

Har fått en bil beslagtagen av Kronofogden en gång i tiden med, då de bärgade den till deras garage i Sundbyberg eftersom jag hade en skuld på ca 25000kr till kronofogden så jag vet att de åker ut & hämtar bilar för sådana små skulder med.
Du har säkert rätt i det du skriver. Men i förra inlägget sa du att återtaganderätten gäller även mot en ny ägare till bilen. Det är den saken jag ifrågasätter. Vi är nog OT nu så låt oss lägga ned detta.
Citera
2016-05-17, 16:36
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
AMC084 Audi R8 Spyder, Mörkgrå Cabriolet, 2013 (Kreditköp)(Avställd 160509)
Han kan inte sälja sin bil eftersom den inte är slutbetald...
Citat:
Klart som fan du kan sälja en bil du har lån på.
Du kommer dock att få betala in lånet till banken/kreditgivaren innan köpare blir ägare på den.
Står klart & tydligt på bilens ägarpapper att bilen är på kredit = finns lån på den.
Jo, självklart kan man sälja bilen OM man har reglerat skulden men då får man ett nytt registreringsbevis utan texten "Kreditköp" på.
I alla fall så är det ingen seriös köpare (bilhandlare, skrothandlare) som tar över den utan att krediten är reglerad.
Citera
2016-05-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Liten sammanfattning då över läget:

- Livvakten ställde av sin sportbil den 9 maj vilket visar att han går mot tuffare tider för sina inkomster.

- livvakten har sålt sitt nuvarande boende. Har ingen info om när köparna skall ha tillträde till detta.

Han får väl ta med familjen o flytta hem till M o S i hennes hemliga boende och använda
sig av hennes bil - vad åker hon i nuförtiden?

Han är ju M o S allra bästa vän

Konstigt att ingen verkar ha sett henne o ser var hon verkar bo o sova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in