Citat:
Ursprungligen postat av
Skamander
Kanske inte, men det blir ju lite komiskt när du orerar om "Traditionen" i vad jag antar är Nathan Söderbloms och H.S. Nybergs anda och samtidigt nominerar en person som helst skulle vilja vräka den över ända.
Det är väl ett orimligt påstående att en person vars hela forskargärning och intressen har ägnats och ägnas åt att lyfta fram och diskutera just semitiska och europeiska litterära och intellektuella traditioner, med ett ständigt argumenterande för vikten av att göra just detta, "helt skulle vilja vräka den över ända". Wikander är, om någon, medveten de historiska rötternas verklighet och hur studiet av dem blottlägger väsentliga delar av vår samtid. Likväl uppfattar jag det som att han är mer intresserad av historien än av samtiden. Det är ett otvetydigt intryck jag fått av hans böcker, artiklar och blogginlägg, att han värdesätter Traditionen/Traditionerna högt, mycket högt. Kom igen nu.
P.S. "Traditionen" med stort T skriver jag delvis skämtsamt för att göra just ett slags gammalakademiskt, pompöst, Europavurmande intryck som du antyder.