Citat:
Ursprungligen postat av
Celeno
Du skrev:
Jag svarade:
Jag har för mig att Bajsboo har ett hus på Thailand, bland annat.
Själv har jag majoriteten av mina pengar i en globalfond.
Ditt svar på mitt inlägg var
Vet inte hur jag ska tolka dig och dina svar, faktiskt.
Och jag skrev att jag är helt ointresserad av att klippa och klistra citat. Jag för ett resonemang. Jag skrev att helikopterpengar är skadligt, och du svarade på det. Nu springer du i cirklar och vill bevisa att du inte sa något. Det må vara hänt, men jag skrev alltså att jag är helt ointresserad av att diskutera om du ville, eller inte ville diskutera helikopterpengar, när du svarade på mitt inlägg som bara handlade om att helikopterpengar är skadligt.
QE och minusräntor och helikopterpengar är skadligt. Det skadar oss små. Du är liten, jag är liten. Ett par miljoner är ingenting, och blir snabbt mindre, för att dessa nationalekonomiska övergrepp rånar oss osynligt.
Det är för mig väldigt självklart, och kan lätt bekräftas från en mängd officiella källor. Här är en från Washington Times:
http://www.washingtontimes.com/news/2012/sep/26/the-fed-keeps-on-printing-money/
Nätet är fullt av dessa. Medelklassen raderas. Eliten frodas.
Helikopterpengar kan alltså få börsen att stiga, men inte i realvärde. Bara i tomma inflationssiffror. Det finns ingen anledning för någon att hylla helikopterpengar. Och du är inte en kapitalist i den klass som har nytta av detta. Inte jag heller, för den delen.
Den nationalekonomiska poängen är att ingen får råd att dra sig tillbaka. Alla måste fortsätta springa som förgiftade illrar, för att kunna hålla sig kvar på en rimlig levnadsstandard.