2016-05-14, 14:35
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Hade väntat, tidigast hösten efter Brexit-valet och Grekland-soppan nu till sommaren är eventuellt avklarade.

Håller med, har själv större andel likvida medel än på länge (ca 15 %).
Citera
2016-05-15, 06:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Vad tror ni om börsen? Rea? Dyrt? Läge att gå tungt i indexfonder?

Citat:
Hade väntat, tidigast hösten efter Brexit-valet och Grekland-soppan nu till sommaren är eventuellt avklarade.

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Håller med, har själv större andel likvida medel än på länge (ca 15 %).
Och missa all volatilitet? Att hela tiden stå utanför börsen och vänta, vänta, vänta gör att man riskerar att missa många bra säljlägen eftersom man aldrig vågade köpa. Dessutom - vad gör man om den bild man har av vad som väntar på längre sikt (ni tror på nedgång under våren-sommaren) inte inträffar, fortsätter man att bara vänta då eller?
Citera
2016-05-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Och missa all volatilitet? Att hela tiden stå utanför börsen och vänta, vänta, vänta gör att man riskerar att missa många bra säljlägen eftersom man aldrig vågade köpa. Dessutom - vad gör man om den bild man har av vad som väntar på längre sikt (ni tror på nedgång under våren-sommaren) inte inträffar, fortsätter man att bara vänta då eller?

Man ska aldrig uttala sig tvärsäkert om börsen, något du borde veta om du varit med ett tag.

Jag skrev vad jag trodde och hur JAG hade gjort. Alla har inte tiden att sitta framför skärmen och bevaka.
Citera
2016-05-15, 11:36
Medlem
Citat:
Vet inte om han skrev att man hela tiden skulle stånutanför börsen ?

Man köper de bolag man vill ha till de priser man kommit fram till att de är värda, ibland blir det att man då kan köpa vare dag och ibland blir det att man inte kan köpa på ett par år.
Citera
2016-05-15, 18:48
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:

Jag sålde en del innehav som jag inte längre tror på eller som nått "fair value" enligt min bedömning. Min bevakningslista är kvar och så fort någon av bolagen jag har ögonen på närmar sig det pris jag är villig att betala slår jag till. Även om det vore så att börsen var övervärderad, betyder det inte att varje bolag är det. Man ska inte stirra sig blind på genomsnitt.
Citera
2016-05-15, 21:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Man ska aldrig uttala sig tvärsäkert om börsen, något du borde veta om du varit med ett tag.

Jag skrev vad jag trodde och hur JAG hade gjort. Alla har inte tiden att sitta framför skärmen och bevaka.
Helt sant att man inte ska uttala sig tvärsäkert, och inte heller tro alltför hårt på att det ena eller andra kommer att inträffa, till exempel en större sättning. Just därför är det vanskligt att så utanför och tänka att "jag väntar tills den stora nedgången som kommer under sommaren har kommit, sen köper jag" eller nåt liknande. Priset man får betala är ofta att man ständigt tycker att det är för dyrt och missar uppgångarna.
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte om han skrev att man hela tiden skulle stånutanför börsen ?

Man köper de bolag man vill ha till de priser man kommit fram till att de är värda, ibland blir det att man då kan köpa vare dag och ibland blir det att man inte kan köpa på ett par år.

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Jag sålde en del innehav som jag inte längre tror på eller som nått "fair value" enligt min bedömning. Min bevakningslista är kvar och så fort någon av bolagen jag har ögonen på närmar sig det pris jag är villig att betala slår jag till. Även om det vore så att börsen var övervärderad, betyder det inte att varje bolag är det. Man ska inte stirra sig blind på genomsnitt.
Vi handlar nog med lite olika tidsperspektiv, jag äger ofta en aktie 1-2 veckor, så tittar mycket på makro.
Citera
2016-05-16, 08:25
Medlem
svampdamps avatar
Jag har alltid trott och läst att vi som månadsspar i fonder inte behöver bry oss nämnvärt om volatilitet? Är detta bara en skröna för att undvika börsras då folk säljer av i panik?
Citera
2016-05-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag har alltid trott och läst att vi som månadsspar i fonder inte behöver bry oss nämnvärt om volatilitet? Är detta bara en skröna för att undvika börsras då folk säljer av i panik?
Är ganska safe att göra så, så du kan sova lugnt om natten.

Att inte jag gör det samma är för att jag fortfarande har lån, när börserna är för dyra så amorterar jag mer, när de är billig så amorterar jag mindre och lägger de pengarna på börsen, blir det snorbilligt (som tex 2009) då kan jag tänka att belåna mig för att köpa ännu fler aktier.
Citera
2016-05-16, 09:05
Medlem
gato12s avatar
Vad händer på Moskvabörsen egentligen...? Upp 20 % i år. Ekonomin i Ryssland går väl inte speciellt bra och råvarupriserna är mycket nedåt. Vadan detta kursrally?
Citera
2016-05-16, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad händer på Moskvabörsen egentligen...? Upp 20 % i år. Ekonomin i Ryssland går väl inte speciellt bra och råvarupriserna är mycket nedåt. Vadan detta kursrally?
För att som vanligt överreagerade marknaden när ryssarna gick in i Ukraina.
Citera
2016-05-16, 10:56
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du skrev:

Jag svarade:

Jag har för mig att Bajsboo har ett hus på Thailand, bland annat.

Själv har jag majoriteten av mina pengar i en globalfond.

Ditt svar på mitt inlägg var

Vet inte hur jag ska tolka dig och dina svar, faktiskt.

Och jag skrev att jag är helt ointresserad av att klippa och klistra citat. Jag för ett resonemang. Jag skrev att helikopterpengar är skadligt, och du svarade på det. Nu springer du i cirklar och vill bevisa att du inte sa något. Det må vara hänt, men jag skrev alltså att jag är helt ointresserad av att diskutera om du ville, eller inte ville diskutera helikopterpengar, när du svarade på mitt inlägg som bara handlade om att helikopterpengar är skadligt.

QE och minusräntor och helikopterpengar är skadligt. Det skadar oss små. Du är liten, jag är liten. Ett par miljoner är ingenting, och blir snabbt mindre, för att dessa nationalekonomiska övergrepp rånar oss osynligt.

Det är för mig väldigt självklart, och kan lätt bekräftas från en mängd officiella källor. Här är en från Washington Times:

http://www.washingtontimes.com/news/2012/sep/26/the-fed-keeps-on-printing-money/

Nätet är fullt av dessa. Medelklassen raderas. Eliten frodas.

Helikopterpengar kan alltså få börsen att stiga, men inte i realvärde. Bara i tomma inflationssiffror. Det finns ingen anledning för någon att hylla helikopterpengar. Och du är inte en kapitalist i den klass som har nytta av detta. Inte jag heller, för den delen.

Den nationalekonomiska poängen är att ingen får råd att dra sig tillbaka. Alla måste fortsätta springa som förgiftade illrar, för att kunna hålla sig kvar på en rimlig levnadsstandard.
Citera
2016-05-16, 12:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag för ett resonemang.
Du för ett resonemang där du är ointresserad av andras input.

Noterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in