2016-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Det jag menade var att det är svårt att gå på kortsiktig TA närmsta månaderna. Det är inte intressant vad som är bra och rimligt. Det som är intressant är vad marknaden tycker. Om marknaden dyker pga Trump så dyker den oavsett vad du tycker. Historiskt har börsen det svårt första året med en ny president oavsett vilket parti som vinner. Trump är en "loose cannon" och marknaden gillar inte osäkerheter. Det har inte med hans åsikter att göra - snarare att det är ganska osäkert vart han står i väldigt mycket.

Tror inte att Brexit går genom... Kommer själv swinga långa innan valet.

Jag förstår vad du menar men jag kan inte riktigt förstå hela denna kortsiktiga övertygelsen.

Jag är inte oäven dock, jag gillar köplägen som de flesta andra.

Alla blivande amerikanska presidenter är sk. loose cannons tills dom blir presidenter, då får dom helt plötsligt väldigt lite att säga till om förutom i extrem-situationer.
Jag tror att väldigt många sugs in i den cirkus som omger presidentvalet och lyssnar blint på den media dom följer istället för att ta reda på hur verkligheten ser ut.
Citera
2016-06-07, 13:38
Medlem
Vekrusets avatar
Brexit - håller jag tummarna för, av politiska skäl. Hotbilden om hur förskräckligt allt skulle bli, målas upp av de som vill ha kvar det överstatliga monstret EU. Dessa styr i o f s marknader i ganska hög grad, men saknar förhoppningsvis medel att genomföra något ordentligt straff.

Realekonomiskt är Brexit en frisk fläkt mot en bättre framtid. Hoppas, hoppas.
Senast redigerad av Vekruset 2016-06-07 kl. 13:41.
Citera
2016-06-08, 04:59
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Brexit - håller jag tummarna för, av politiska skäl. Hotbilden om hur förskräckligt allt skulle bli, målas upp av de som vill ha kvar det överstatliga monstret EU. Dessa styr i o f s marknader i ganska hög grad, men saknar förhoppningsvis medel att genomföra något ordentligt straff.

Realekonomiskt är Brexit en frisk fläkt mot en bättre framtid. Hoppas, hoppas.

Hur kan minskande samarbeten mellan länder leda till en bättre framtid?
Citera
2016-06-08, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Här har du en spännande "dokumentär" om brexit, även om den säkert är lite vinklad så förklarar den fördelarna https://www.youtube.com/watch?v=eYqzcqDtL3k

Enkelt förklarat så har EU så många regler om saker som verkar väldigt ofördelaktiga på en global marknad, sen så verkar det ju vara en lite odemokratisk union, med stora företag som styr, likt USA.
Citera
2016-06-08, 06:57
Bannlyst
Undrar om skatteåterbetalningarna ger lite luft under aktievingarna? Det är trots allt ett antal miljarder !
Citera
2016-06-08, 07:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
+1
Håller helt med, frihandel och social såväl som politisk och kulturell öppenhet mot omvärlden är grundläggande för ekonomisk tillväxt och fred.
Citera
2016-06-08, 13:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

"Minskande samarbeten"?

Jämför gärna med det ypperligt välfungerande samarbete vi hade i Norden före EU. Det är ett samarbete att prisa.

En överstatlig, korrumperad koloss som försöker driva oss mot ett tredje världskrig, definerar inte jag som ett samarbete.
Citera
2016-06-08, 16:04
Medlem
Om/när FED höjjer räntan, kan man då med hyffsat stor säkerhet säga att USD kommer öka i värde mot SEK? Hur har den reagerat tidigare kring höjningar? Hur var reaktionen förra gången (när)?
Citera
2016-06-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asd44
Om/när FED höjjer räntan, kan man då med hyffsat stor säkerhet säga att USD kommer öka i värde mot SEK? Hur har den reagerat tidigare kring höjningar? Hur var reaktionen förra gången (när)?

Med störst sannolikhet så kommer amerikanska ränteobligationer att minska i värde. Om du vill ha något att handla så kör där.
Citera
2016-06-08, 21:02
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
"Minskande samarbeten"?

Jämför gärna med det ypperligt välfungerande samarbete vi hade i Norden före EU. Det är ett samarbete att prisa.

En överstatlig, korrumperad koloss som försöker driva oss mot ett tredje världskrig, definerar inte jag som ett samarbete.
Välfungerande och välfungerande. Precis som med EU hade den sina för- och nackdelar. Man kan knappast påstå att den fria rörligheten och tullfriheten har varit till Sveriges nackdel. För att inte tala om att EU-domstolen slagit ned statligt trams som förbud mot privatimport av alkohol och datalagringsdirektivet. Naturligtvis skulle man kunna önska att man fick plocka russinen ur kakan helt, men så blir det ju inte alltid.
Citera
2016-06-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Med störst sannolikhet så kommer amerikanska ränteobligationer att minska i värde. Om du vill ha något att handla så kör där.

Det är inte något investeringsbeslut jag står inför. Det handlar om när jag ska lösa in USD mot SEK. Nu, i juli, eller om några månader. Vad tror ni?
Citera
2016-06-09, 09:02
Medlem
AAAriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asd44
Det är inte något investeringsbeslut jag står inför. Det handlar om när jag ska lösa in USD mot SEK. Nu, i juli, eller om några månader. Vad tror ni?

Jag funderar på huruvida USD faktiskt kommer att backa, USD har ju gått upp ganska kraftigt trots den låga räntan. Detta beror ju på det valutakrig som försiggår just nu. Frågan är om USD faktiskt kommer minska i värde när första räntehöjningen kommer. Det man bör väga in är ju alla kvantitativa lättnader som har dopat marknaden, när dom upphör bör både Amerikanska börsen samt USD gå ner i värde.
USD har historiskt sett legat på runt 6-7kr, jag har personligen valt att minska min risk mot USD pga av risken för värdeminskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in