2016-05-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Du använde korrekta uttryck för derivatorna i a och b:
f′(a) = 2ka - kb - ka och f′(b) = 2kb - kb - ka.

Därefter tecknar du (korrekt!) f′(a) minus f′(b) men räknar fel.
Resultatet blir inte noll. f′(a) - f′(b) = 2k(a-b), som jag skrev tidigare.

En beräkning av f′(a) + f′(b) bör däremot ge resultatet noll. Kolla själv.

Okej - inser felet. Tack!
Citera
2016-05-15, 19:28
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
För f(x) = e^(2x) gäller att f(1,1) ≈ 9. Använd att f(1,1) ≈ 9 och bestäm ett närmevärde till

a) = f'(1,1)

f'(1,1) = 2*f(1,1) eftersom f'(x) = 2*f(x) det vill säga, ≈ 18.

b) f'(3,3)

f'(3,3) = f'(1,1*3) = 2e^(2*3,3). Jag förstår inte hur jag ska fortsätta. Var kommer nian ifrån i facit?

3,3 = 1,1 · 3, så
f′(3,3) = 2e^(2·3,3) = 2e^(2·1,1 · 3) = 2[e^(2·1,1)]^3
enligt potensregeln a^(m*n) = (a^m)^n.

Alltså, f′(3,3) = 2 · [f(1,1)]^3
Citera
2016-05-15, 20:13
Medlem
Citat:
3,3 = 1,1 · 3, så
f′(3,3) = 2e^(2·3,3) = 2e^(2·1,1 · 3) = 2[e^(2·1,1)]^3
enligt potensregeln a^(m*n) = (a^m)^n.

Alltså, f′(3,3) = 2 · [f(1,1)]^3

Ja, nu ser jag. Tack igen, du är guld!
Citera
2016-05-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jo, det stämmer i princip. Dock går det inte att beräkna den integralen symboliskt eftersom normalfördelningens fördelningsfunktion inte kan skrivas på sluten form. Istället behöver du omvandla X-Y till en N(0,1)-fördelad variabel genom att subtrahera väntevärdet μₓ-μᵥ och sedan dividera med standardavvikelsen √(σₓ²+σᵥ²) (det måste du göra med både X-Y och gränserna). Sedan kollar du i tabellen som du högst troligt har för N(0,1)-fördelningen för att hitta sannolikheterna (du får alltså beräkna sannolikheten för att vara inom intervallet som en differens mellan två sannolikheter eftersom din tabell troligtvis bara innehåller sannolikheter för att en N(0,1)-variabel är mindre än vissa värden).

Okej så det jag vill göra nu är att omvandla X-Y till en N(0,1)-fördelad variabel. Hur vet man att man gör det genom att ta (X-Y-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) ? Är det alltid så att det är väntevärdet dividerat med standardavvikelsen? Isåfall är det enkelt att komma ihåg

Tabellen i formelbladet ger Φ(x) = P(X <= x) för en s.v X som är normalfördelad (0,1), och den raderna från 0.0 till 3.8 (med 0.1 i ökning mellan varje) och sen 0 till 9 i kolumnerna. Sen står det att för x < 0 uttnytjas Φ(x) = 1-Φ(-x).

Men så jag omvandlar X-Y till en normalfördelad variabel, sedan tar jag (-1-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) för den undre gränsen och (-0.5-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) för den övre gränsen. Sen om jag ska kolla tabellen, vilken kollar jag på? För får ett tal i både undre och övre gräns men hur gör man med den i mitten t.ex? Har aldrig använt en sån här tabell innan så därav blir det många frågor om hur man går från sannolikheten man har till att hitta svaret i tabellen.
Citera
2016-05-15, 21:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Okej så det jag vill göra nu är att omvandla X-Y till en N(0,1)-fördelad variabel. Hur vet man att man gör det genom att ta (X-Y-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) ? Är det alltid så att det är väntevärdet dividerat med standardavvikelsen? Isåfall är det enkelt att komma ihåg

Tabellen i formelbladet ger Φ(x) = P(X <= x) för en s.v X som är normalfördelad (0,1), och den raderna från 0.0 till 3.8 (med 0.1 i ökning mellan varje) och sen 0 till 9 i kolumnerna. Sen står det att för x < 0 uttnytjas Φ(x) = 1-Φ(-x).

Men så jag omvandlar X-Y till en normalfördelad variabel, sedan tar jag (-1-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) för den undre gränsen och (-0.5-(μₓ-μᵥ))/√(σₓ²+σᵥ²) för den övre gränsen. Sen om jag ska kolla tabellen, vilken kollar jag på? För får ett tal i både undre och övre gräns men hur gör man med den i mitten t.ex? Har aldrig använt en sån här tabell innan så därav blir det många frågor om hur man går från sannolikheten man har till att hitta svaret i tabellen.

Ja, om du har en normalfördelad variabel X med väntevärde μ och varians σ² så blir (X-μ)/σ N(0,1)-fördelad. Det är ett standardtrick i statistik.

Vad gäller din sista fråga: tänk på att P(a ≤ Z ≤ b) = P(Z ≤ b) - P(Z ≤ a).
Citera
2016-05-15, 21:44
Medlem
Citat:
x² = 0,405/0,0005

Förläng med 10000 så att du får heltal i täljare och nämnare:
x² = 4050/5.
Resten är huvudräkning.

Tack. Hur ska man tänka om man i regel är dålig på huvudräkning? Ibland missar jag på bråk eller andra (typ denna) tal som är procedur till en mer komplex uppgift. Liggande stolen eller vilket metod är enklast och funkar bäst?
Citera
2016-05-15, 21:48
Medlem
Vilka samband finns mellan funktionens graf och derivatans graf förutom att man kan finna extrempunkter och nollställen?
Citera
2016-05-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Kan du ge exempel så att man förstår vad du menar? Gäller det utveckling av en rationell funktion?

Utveckling. X->0.
Citera
2016-05-15, 21:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilka samband finns mellan funktionens graf och derivatans graf förutom att man kan finna extrempunkter och nollställen?

Överallt där funktionens graf har en negativ lutning så ligger derivatans graf under x-axeln (dvs derivatan har negativt värde) och överallt där funktionens graf har en positiv lutning så ligger derivatans graf över x-axeln (dvs derivatan har positivt värde). Ju större lutningens absolutvärde i grafen för funktionen desto större absolutbelopp har derivatans värde.
Citera
2016-05-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, om du har en normalfördelad variabel X med väntevärde μ och varians σ² så blir (X-μ)/σ N(0,1)-fördelad. Det är ett standardtrick i statistik.

Vad gäller din sista fråga: tänk på att P(a ≤ Z ≤ b) = P(Z ≤ b) - P(Z ≤ a).

Okej då är jag med och är på sista steget, men i tabellen har vi kolumnerna 0 till 9, vilken ska man välja där? För på raderna finns x där man välljer det värde man kommit fram till efter avrundning men vilken kolumn väljer man?
Citera
2016-05-16, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Utveckling. X->0.
Eh, ja, men vad då täljare och nämnare? Var har du täljare och nämnare vid utveckling av sin(x)?
Citera
2016-05-16, 07:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Okej då är jag med och är på sista steget, men i tabellen har vi kolumnerna 0 till 9, vilken ska man välja där? För på raderna finns x där man välljer det värde man kommit fram till efter avrundning men vilken kolumn väljer man?

Kolumnerna brukar motsvara andra decimalen på det tal du ska kolla sannolikheten för.

Om du ska kolla exempelvis P(Z ≤ 1.47) så letar du upp raden med rubriken 1.4 och sedan kollar du i kolumnen med rubriken 7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in