2016-05-15, 07:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Svenska forskare var starkt kritiska till den svenska politiken redan inför UNGASS 1998.

Undantag finns alltid. De har ofta mörka anledningar till sina från de breda folklagren och forskarvärlden avvikande åsikter.

De som anser att vi har en bra narkotikapolitik är desto fler. En restriktiv drogpolitik. Om detta håller en majoritet med. Både bland svenska och utländska forskare har denna vår nuvarande restriktiva drogpolitik ett brett stöd.
Det är jag mycket glad för. Det är en politik som räddar liv.
Citera
2016-05-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Både bland svenska och utländska forskare har denna vår nuvarande restriktiva drogpolitik ett brett stöd.

Nej, det är en politik som dödar.
Det inser fler och fler länder, och frångår den därför - inte för att det är så roligt i största allmänhet.

Eftersom du inte presenterat något som helst stöd för ditt "breda stöd bland forskare" de senaste ~380 inläggen besvärar jag mig inte med att begära det denna gång heller.
Citera
2016-05-15, 09:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Nej, det är en politik som dödar.
Det inser fler och fler länder, och frångår den därför - inte för att det är så roligt i största allmänhet.

Eftersom du inte presenterat något som helst stöd för ditt "breda stöd bland forskare" de senaste ~380 inläggen besvärar jag mig inte med att begära det denna gång heller.

Den svenska restriktiva drogpolitiken har ett mycket brett stöd bland vanligt folk. Det märker man tydligt i diskussioner i fikarum, arbetsplatser o.dyl. Testa!

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nu valde du att vägra svara både på mig och BigFatCone, IGEN!!!
Vart ska du få all personal ifrån, med polisutbildning?
Och vart ska du få alla biljoner som detta kommer kosta?
Idag pyntar vi ~25miljarder, och har inte den allra minsta påverkan på tillgången på narkotika.

Som soc-arbetare, sjukvårdspersonal osv, de är tvingade att hålla den officiella synen på narkotika.
Så diktatur på denna politik inom dessa jobb.
Sen när det kommer till forskare och forskning, så är det hur tydligt som helst att en avkriminalisering ökar folkhälsan en hel del.
Medans en legalisering tar bort än mer problem kring droger.
Så där är forskning tydlig.

Och det du är glad för, är att vi är tvåa i EU på narkotikadödlighet.
Vad är detta att vara glad över?
Trodde du var för folkhälsan, men tydligen inte.
Så hur ska du ha det, du verkar ha väldigt svårt att veta vilket ben du ska stå.

Har svarat på detta ett flertal gånger.
Senast redigerad av ganglere2 2016-05-15 kl. 09:45.
Citera
2016-05-15, 09:45
Medlem
Citat:
Den svenska restriktiva drogpolitiken har ett mycket brett stöd bland vanligt folk. Det märker man tydligt i diskussioner i fikarum, arbetsplatser o.dyl. Testa!

Den svenska befolkningen i allmänhet vill förmodligen också se hårdare straff på all brottslighet, men inte heller det hjälper minska brottsligheten.

Som tur är har vi kunniga forskare och behöver inte, och bör definitivt inte, styra ett land baserat på vad Göte häver ur sig på kafferasten.
Citera
2016-05-15, 09:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ja, eftersom du vägrar att svara på nån form av praktisk fråga men likförbannat fortsätter med samma åsikt gör ju att vi måste påminna dig om hur det faktiskt ser ut IRL.
Var då? Källa tack.
Hur då? Nuvarande politik håller inte ens drogerna ur fängelsen, hur jävla långt ska vi gå för att vara säkrare än fängelsena? Ska varenda medborgare sitta i isolerings-cell i hela sina liv?
Forskningen har kommit fram till att forskningen tjänar pengar på förbudet, och därigenom hyllar dom förbudet.
Kolla upp opartisk information, tack.
Ska du säga?! Du svamlar om att vi måste ta hårdare tag men så fort vi tar till lite faktiska siffror på hur dyrt och overkligt ditt utopia är så försvinner du som en löning.

Strikt kontrollerade fängelser är drogfria.

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Sverige är helt självförsörjande på cannabis så där kommer inga gränskontroller att hjälpa.Dessutom så kommer drönare, drogtunnlar och ubåtar börja användas om gränskontrollerna blir för hårda.Och så länge knark är illegalt så kommer profiten vara så pass hög att det finns folk som kommer att riskera att åka dit.Folk riskerar livstid i fängelser som är tusenfalt värre än våra och vi tror att skärpta kontroller kommer att avskräcka?
Det verkar som nolltoleransen mot droger är en ursäkt för att slippa skaffa sig kunskap om hur brukare, narkomaner, langare och hur tillgång och efterfrågan på droger fungerar. Vi har ju för tusan politiker som på fullaste allvar tror att rena sprutor gör att folk knarkar mer. Och att våra förbud har drivit fram syntetisk cannabis som dödar långt fler än vad naturlig cannabis gjort dom senaste 1000 åren bevisar hur kontraproduktiv nolltoleransen är. Inte för att vi bryr oss, har man noll tolerans behöver man inte bekymra sig om vare sig fakta eller verklighet.

Jag propagerar inte enbart för gränskontroller. Även t.ex. inre kontroller är ett verktyg i kampen mot det smutsiga knarket.

Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Jag kan inte avgöra om du skämtar eller inte.

Nedknarkade stackare är inget att skämta om. Dessa eländiga individer tycker jag synd om. Ta en titt på plattan. Sedan vill man bara krossa knarket.

Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Självklart ska vi ha gränskontroller. Effektiva gränskontroller kan dock endast fungera i den mån det finns en reglerad marknad. De fungerar inte där det finns stora incitament för organiserad brottslighet att verka på en svart marknad.

Regleringen enligt mig är en strypning av tillgången.

Citat:
Edit: jämför gärna med invandringen och dess pull-faktorer, där behöver vi motsvarande sluta locka hit folk från tredje världen med löften om livstidsförsörjning.

Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Återigen, nej.
Det smugglas in droger i områden som är bra mycket hårdare bevakade än gränserna, jag vet personligen folk som smugglade in tjack i fängelsen som en karriär och dom lever gott idag. Tom i USA där dom har inhumana kontroller på folk så sipprar det förbi.

Inhumana? Det är mer inhumant att inte se till att stoppa knarket.

Citat:
Och även om gränserna skulle plocka 100% av narkotikan så kan vi producera den inrikes och då kan tullverket inte göra ett dyft. För att din verklighet ska fungera så behöver åtminstone 2/3-delar av befolkningen vara Poliser: En tredjedel som håller koll på de civila, och en till tredjedel som håller koll på korrupta Poliser (ja, de existerar i ett rätt stort omfång i Sverige också).

Se ovan. Gränskontroller är inte allt.

Citat:
När ska du inse att din vision är rent hokus pokus och aldrig skulle fungera - inte ens om vi låste in varenda civil i isolerings-celler?

(Och kan du sluta svara på dom få inläggen som möjliggör ännu mera svammel från din sida och faktiskt möta den överhängande, obesvarade kritiken som du verkar tycka är så obekväm? Du har nu minst en hel sida med folk som citerat dig som du skiter i. Skärpning.)

Jag svarar det jag hinner. Om jag slapp skriva samma sak flera gånger så skulle mina svar komma snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Den svenska befolkningen i allmänhet vill förmodligen också se hårdare straff på all brottslighet, men inte heller det hjälper minska brottsligheten.

Se nedan gällande demokrati.

Citat:
Som tur är har vi kunniga forskare och behöver inte, och bör definitivt inte, styra ett land baserat på vad Göte häver ur sig på kafferasten.

I en demokrati ska politiken baseras på folkviljan. Det som majoriteten vill. Inte på vad ett litet antal politiker har för personliga åsikter. De styrande, våra styrande ska regera efter vad deras väljare vill.

En klar majoritet av det svenska folket vill ha en restriktiv drogpolitik.
Senast redigerad av ganglere2 2016-05-15 kl. 10:05.
Citera
2016-05-15, 10:02
Medlem
Citat:
I en demokrati ska politiken baseras på folkviljan. Det som majoriteten vill. Inte på vad ett litet antal politiker har för personliga åsikter. De styrande, våra styrande ska regera efter vad deras väljare vill.

Tror du att en klar majoritet av det svenska folket har en uppfattning om konsekvenserna av en restriktiv drogpolitik?
Svaret är naturligtvis nej. Misslyckade intuitioner ska inte styra ett land.
En restriktiv narkotikapolitik är endast effektiv om målet är dolt missbruk och mycket död.
Det målet propagerar du för, och verkar tro att det svenska folket också föredrar.
Jag tror, eller snarare vet, att du och "majoriteten" du påstår dig representera helt enkelt är okunniga.

Precis som en majoritet av det svenska folket inte vet hur man styr ett lands ekonomi.
Därför delegerar vi till utbildade, så kallade ekonomer, som vet hur man bör agera för att uppnå ett visst mål.

Din naivitet angående, och utopiska syn på demokrati är skrattretande, men bortom ämnet.
Citera
2016-05-15, 11:31
Medlem
sherms avatar
Citat:
Undantag finns alltid. De har ofta mörka anledningar till sina från de breda folklagren och forskarvärlden avvikande åsikter.

De som anser att vi har en bra narkotikapolitik är desto fler. En restriktiv drogpolitik. Om detta håller en majoritet med. Både bland svenska och utländska forskare har denna vår nuvarande restriktiva drogpolitik ett brett stöd.

Citat:
All this was inspired by the principle—which is quite true within itself—that in the big lie there is always a certain force of credibility; because the broad masses of a nation are always more easily corrupted in the deeper strata of their emotional nature than consciously or voluntarily; and thus in the primitive simplicity of their minds they more readily fall victims to the big lie than the small lie, since they themselves often tell small lies in little matters but would be ashamed to resort to large-scale falsehoods. It would never come into their heads to fabricate colossal untruths, and they would not believe that others could have the impudence to distort the truth so infamously. Even though the facts which prove this to be so may be brought clearly to their minds, they will still doubt and waver and will continue to think that there may be some other explanation. For the grossly impudent lie always leaves traces behind it, even after it has been nailed down, a fact which is known to all expert liars in this world and to all who conspire together in the art of lying.

Din "restriktiva" drogpolitik räddar inga liv. Den drogrelaterad dödligheten skenar under den. Du vet det, jag vet det och trådens följare vet det. Detta till trots väljer du att hänga dig fast vid lögnen. Den blir dock inte sann bara för att du upprepar den.

Men berätta gärna mer om de mörka anledningar som du menar forskare har till avvikande åsikter
Citera
2016-05-15, 18:30
Medlem
klybans avatar
Citat:

Att vår politik räddar liv, är en ytterligare lögn av dig.
Vi har strama lagar på droger, våra dödstal ökar kraftigt varje år.
Portugal och Tjeckien lättade sina lagar, och deras dödsfall och drogrelaterade sjukdomar sjunker.
Hur räknar du ihop detta, det vore ju vara tvärtom enligt dig.
Att i Portugal och Tjeckien så skulle de dö i större utsträckning, medan i Sverige så skulle det minska.
Men så är det inte, och därmed vet vi att politiken dödar.
Och inte speciellt konstigt, då polisen inte har sjukvårdsutbildning.
Men dom vet hur man svingar en batong, för att göra så stor skada som möjligt.
Låter inte som speciellt bra instrument för en vårdfråga, frågan om vad pistolen kan göra för nytta där.
Kanske om de skjuter brukaren i huvudet, så har man en konsument mindre.
Men hur det är hälsofrämjande, kan du förklara för alla här.

Samtidigt som du kan göra ett nytt försök att berätta vart du ska få all personal och ekonomin till stänga gränsen.
För det saknas det fortfarande svar på.
Eller har du gett upp den fantasin nu?

Och det där massiva stödet du pratar om, minskar för var år.
Det räcker vi rensat ut en generation här inom politiken, så har vi alla de politiker ifrån ungdomsförbunden som gått upp i deras huvudpartier.
Som då är för en avkriminalisering/legalisering av droger.
Så får vi äntligen en politik som kommer var för en förbättrad folkhälsa.
Citera
2016-05-15, 18:35
Medlem
klybans avatar
Citat:

Edit:

Har svarat på detta ett flertal gånger.
Nä, pendel håller på att svinga tillbaka och i en rätt hög hastighet.
På jobbet, som jag personligen aldrig diskuterar, så har det börjats att prata om detta verkligen är rätt väg att gå.
Samtidigt är folk som jag, de väljer inte att prata om detta, då folk är så snabba på att stigmatisera.

Och nej, du har aldrig svarat vad du ska få pengarna till att mer än fördubbla statsbudgeten.
Sen vart du ska få ytterligare en statsbudget till vår landyta också, det vore än mer intressant att veta.
Vem ska betala detta kalaset, som ingen har pengar till?
Du som är så duktig på att upprepa allt annat, så vore det en smal sak att få tyst på mig.
Men alla vet om att du inte kan göra detta.
Citera
2016-05-15, 18:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Strikt kontrollerade fängelser är drogfria.

Jag propagerar inte enbart för gränskontroller. Även t.ex. inre kontroller är ett verktyg i kampen mot det smutsiga knarket.

Nedknarkade stackare är inget att skämta om. Dessa eländiga individer tycker jag synd om. Ta en titt på plattan. Sedan vill man bara krossa knarket.

Regleringen enligt mig är en strypning av tillgången.

Håller med.

Inhumana? Det är mer inhumant att inte se till att stoppa knarket.

Se ovan. Gränskontroller är inte allt.

Jag svarar det jag hinner. Om jag slapp skriva samma sak flera gånger så skulle mina svar komma snabbare.

Se nedan gällande demokrati.

Vilket fängelse skulle detta vara?
Det är då faan inte nått fängelse i Sverige och USA(som är tydligen ditt älsklingsland på denna).
Och USA har även betydligt mer droger i fängelserna, hur kan då dom vara ett föredöme(ytterligare en fråga som aldrig får ett svar).
Sen har vi ~450st anställda på ett fängelse och dess område på 0,2km2, och inte ens nära att vara drogfritt.
Bara där ser vi vilka fantasier du har.

Du är en sån som tittar på parkbänken, och tänker alla som dricker alkohol hamnar på parkbänken.
På cannabis är det ~4%(Källa:Nida), som får en problematisk konsumtion.

Sen svarar du i princip på ingenting, dock upprepar du samma meningar om och om igen.
Så ingen går på att du svarar på det vi efterfrågar, då det inte existerar.

Sen är itne droger reglerade idag, då vi har valt att lägga över försäljningen på kriminellanätverk.
Dessa är helt ointresserade av att reglera drogerna, utan de säljer till de som vill ha.
Oavsett ålder eller missbrukar problem, utan man föredrar att sälja till minderåriga och missbrukare.
Då det ena genererar mer missbrukare, då man i tidig ålder har mycket god tillgång till droger.
Och missbrukaren är sedan skörden, där man håvar i storkosan.
Så nej, droger är inte reglerade.
Men det skulle vara bra om de var detta.
Som åldersgräns och vård.
Citera
2016-05-15, 21:39
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag hade hållit med dig för ett par år sedan, men kan tyvärr inte göra det idag med den fakta jag har fått till mig. Jag vet vad du menar med att Cannabis bör vara okej men inte dom andra drogerna. Cannabis är mindre farlig och mindre skadlig än alkoholen. Framför allt så är alkoholen en livsfarlig drog medans cannabisen aldrig har skördat någons liv. Så visst borde det vara lagligt eller avkriminaliserat.

Men idag så tycker jag att alla droger borde vara avkriminaliserade just för att statistiken säger annat. Länder där folk inte vågar fråga om hjälp eftersom att polisen då blir inkallade har högre dödligheten än dom som har avkriminaliserat. Och det är väldigt lätt att förstå, om man vågar att sätta sig in i en narkomans liv och situation.

Om jag, utav olika anledningar blir en alkoholist eller en missbrukare utav heroin så skulle inte jag heller be om hjälp utav människor som stigmatiserar och bestraffar mig. Som ser ner på mig och hånar mig. Ingen vill ha hjälp utav sådana människor, då biter man hellre ihop och försöker att lösa sina problem själv. Vill vi att folk ska känna så och till slut dör eller vill vi att folk ska våga sträcka ut sina händer och be om hjälp? Vem som helst kan bli en alkis eller heroinist, om omständigheterna är dom rätta. Om min bror eller vän blir så deprimerad att denne inte ser någon annan lösning än att ta till med flaskan eller sprutan, så vill inte jag att denna stackare ska råka än värre ut. Idag så straffar vi redan hårt utsatta människor. För vad? Varför gör vi detta mot redan utsatta människor?

Siffrorna talar sitt tydliga språk, vår politik dödar, än mer än liberala länder. Då måste man fråga sig själv, varför?

Håller med dig till fullo. Har sett med egna ögon hur pass många fler liv dessa tabletter har förstört, än alla andra droger tillsammans.

Det du beskriver här har jag talat en hel del om senaste veckan faktiskt. En nära vän läste någon bok som jag tror hette "Tysta skriket" eller något liknande. Han är efter denna läsning helt övertygad om att vi måste legalisera rubbet. Jag är av den åsikt att vi som ras (homo sapiens) är kass och verkligen inte behöver mer dekadens i form av bla droger, sprit, horor och underhållnings-våld. Vi behöver hårt arbete och stramare tyglar om vi ska nå ut ur det här solsystemet någon gång.

Mvh
Citera
2016-05-15, 23:20
Medlem
Min kusin dog nerknarkad på en soffa av en överdos.

Är rätt övertygad om att han hade dött på den där soffan även om det var helt lagligt. Han ville sluta men knarkarna kom och sålde knark till honom... Det hade aldrig hänt om dom där knarkarna satt inlåsta där dom skall vara. Man kan gå flera steg till i kampen mot narkotikan tycker jag...

Tänker ofta på min kusin, om hur det vore om han levt idag...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in